.63 vs. .48 pakopesät

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

.63 vs. .48 pakopesät

Viesti Kirjoittaja _P_ » Su Kesäkuu 11. 19:04:04 2006

Olisi tuollainen T3/4 urpo kaapissa ja pitäisi vaihdattaa hukkaportillinen pakopesä siihen, kun ei tuohon vakiosarjaan näytä olevan mitään muuta järkevää keinoa hukkaporttia saada. Nykyinen pakopesä tuossa turbossa on .63

Siis jos kokemuksia noista pakopesistä saisi. Tavoite on siis jossain +250 heposen tietämillä, varmaan lähimpänä tuota 250-260 johtuen vakioalakerran hajoamispelosta ja jotain täytynee tehdä bensansaannin suhteenkin, nykyisillä suuttimilla ei kauheasti enää enempää oteta mtä tällä vakioturbolla on. Varmaan menee bensanpaineiden nostoksi jos tuo efin säädin siihen kykenee.
Ja samaan pitää todeta se totuus että ennenkin nämä tehotavoitteet on mennyt uusiksi.

Nykyinen kokoonpano lähtee siinä 3000 jälkeen vetämään vakioturbolla ja 4000 tienoilla tulee selvempi potku, johtuen varmaan tuosta T2 nokasta, jota kyllä voisi hieman ajoittaa jos sen saisi alempaa lähtemään.
Eli uudella turbolla ei tuota ylemmäksi saisi ainakaan vetoalue tulla.

Lisää tietoja saa jos tarvitsee kun kysyy...

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 12. 20:20:33 2006

Meni homma käsille, pakopesä maksaakin julmetusti liikaa...
Mietintämyssy päähän...

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Kesäkuu 13. 0:18:08 2006

Eikös ilpolla ollut ulkoisella hukkiksella toteutettu ahdin kiinni vakiopakosarjalla autossa aluksi?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Kesäkuu 13. 7:51:40 2006

Ei ole ollut vakiopakosarjassa ulkoista hukkaporttia, vain tossa omavalmisteessa. Itse tuohon .63 vs .48 olen joskus sesitellyt noita omia dynokäyriä kahdella eri ahtimella joista toisessa oli .48 ja toisessa .63 (tosin noissa kompurapuolikin oli eri). Tuloksena oli että isomalla pesällä kone veti huomattavasti ylemmäs eikä se nyt mitenkään tolkuttoman huonosti herännyt. Tuo .63 pesä oli "volvo-mallinen" eli samanlainen kuin RST:n vakio ja maksoi Pro Turbossa 200e (ilmeisesti ns. omaa valua eli ei alkuperäinen Garrett-osa). Tuo sama pesä on muuten nykyisessäkin kokoonpanossa käytössä mutta ulkoisella portilla.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Kesäkuu 13. 17:59:30 2006

Itse tuohon .63 vs .48 olen joskus sesitellyt noita omia dynokäyriä kahdella eri ahtimella joista toisessa oli .48 ja toisessa .63 (tosin noissa kompurapuolikin oli eri)
Tuosta muistankin juttua olleen ennenkin jo ja ne lukaisin. Tosin nyt tämän pakopesän valinnan ratkaisee lähinnä mulla sisäinen vai ulkoinen hukkis ongelma.

Tuon ehkä voisi saada jollain 90 astetta ylöspäin kääntyvällä pakosarjan jatkeella vähä eri paikkaan kiinni ja jatkeeseen ulkoinen portti, no pitää tuumata ja katsoa onko edes mahdollista sitä oikein sinne sovittaa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Kesäkuu 13. 20:31:40 2006

Sinuna etsisin .48 pesän kiinteällä portilla tuohon kokoonpanoon, käyttökuntoista on vaan aika vaikea löytää käytettynä. Uusi Garrett osa on aika kallis.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Kesäkuu 13. 20:55:01 2006

Kysytään nyt tähän jatkoksi kun olisi juuri tiedossa uusi .48 pesä.

Sopiiko nuo T03 pakopesät kaikki keskenään turboon kiinni?
Erilaisia putken lähtöjä on, mutta onko pulttijako turboon aina sama ja muutenkin voinko huolettaa ostaa tuollaisen malllia ford olevan pakopesän ja se menee paikoilleen?
Tuossa kun vaan soittelin yhteen turbohuoltoon höpisi mies siellä erilaisista akseleista ja niiden vaikutuksista pakopesän sopivuuteen vai käsitinkö jotain väärin, vai onko akselilla tai muulla väliä sopiiko pesä paikoilleen vai ei?

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ti Kesäkuu 13. 23:03:56 2006

Arska kirjoitti:Sinuna etsisin .48 pesän kiinteällä portilla tuohon kokoonpanoon, käyttökuntoista on vaan aika vaikea löytää käytettynä. Uusi Garrett osa on aika kallis.
Puhumattakaan käyttökelpoisten .63 pesien löytämisestä, ovat nimittäin useimmiten halki ja pahasti. .48:han ei ole "isojen poikien" mukaan yhtä herkkä halkeamaan.
_P_ kirjoitti:Kysytään nyt tähän jatkoksi kun olisi juuri tiedossa uusi .48 pesä.

Sopiiko nuo T03 pakopesät kaikki keskenään turboon kiinni?
Erilaisia putken lähtöjä on, mutta onko pulttijako turboon aina sama ja muutenkin voinko huolettaa ostaa tuollaisen malllia ford olevan pakopesän ja se menee paikoilleen?
Tuossa kun vaan soittelin yhteen turbohuoltoon höpisi mies siellä erilaisista akseleista ja niiden vaikutuksista pakopesän sopivuuteen vai käsitinkö jotain väärin, vai onko akselilla tai muulla väliä sopiiko pesä paikoilleen vai ei?
Itse kun purin rinnakkain osiksi volvosta peräisin olevan .63 pakopesällä olevan T03:sen ja 2wd cossusta otetun .48 pesällä olevan T03:sen, niin akseli+pakosiipi olivat täysin identtisiä. Eroa oli ainoastaan kompurapesässä ja kompurasiivessä, joka cossussa on pari milliä suurempi halkaisijaltaan. Pesien pulttijako ahtimen runkoon oli molemmissa sama.

Näistä RST Escorteissa olleista T03:sta en osaa sanoa mitään, mutta veikkaisin ettei perustavaa laatua olevia eroavaisuuksia ole.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Kesäkuu 14. 17:21:17 2006

Juu riippuu akselin halkaisijasta pakopesän sopivuus, volvo/saab/ford melko lailla yhteensopivia, näin kertoi Pro turbon mies.
Ei vaan tiedä mikä tuossa nykyisessä on ja sopisiko tuo myynnissä oleva pesä kiinni.

Vastaa Viestiin