nokka-aihiot

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JHa
Viestit: 51
Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

nokka-aihiot

Viesti Kirjoittaja JHa » Ke Toukokuu 31. 20:25:25 2006

oletteko tilanneet cossuun nokka aihiota cosworthilta?
millaisia ne on? saako paljon nostoa ja asteita hiottua?
olisi tarkoitus ostaa sellaiset ja koville nostajille hiotuttaa rajut turbonokat, millaiset ois hyvät?

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Toukokuu 31. 21:02:29 2006

paljon on tehotavote???

eikö käy vakioista hioda ja laittaa 10mm pitemmät venat vai???

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Kesäkuu 1. 13:10:31 2006

Onko kukaan nokkia hiotuttaessaan kysellyt voiko aihiossa olla pyöreät limput eli aihio sorvataan terästangosta? Aihion sorvauttaminen ei varmaan hirveästi maksaisi jos se on valmiiksi mitoitettu CAD-kuva tms.
Varmasti siellä sun täällä on kansia joissa on laakeripinnat kärsineet öljyn vähyydestä ja laakerilinja pitäisi porata karvan isommaksi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virikansi » To Kesäkuu 1. 14:52:27 2006

Jos tarttet Cossun nokkia, miksei rajujakin, niin soitteleppa mulle. Löydetään varmaankin sulle sopivat käyttötarkoituksiisi. T: Kansiviritys J.Kosunen

JHa
Viestit: 51
Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHa » To Kesäkuu 1. 20:04:42 2006

bpasi kirjoitti:paljon on tehotavote???

eikö käy vakioista hioda ja laittaa 10mm pitemmät venat vai???
ei ole vakio nokkia ja vakio venttiilit on tällä hetkellä.
kylläkai sitä pitää yli 600hp saada 2bar

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Kesäkuu 1. 20:49:02 2006

noin 10mm nostolla ja 270astetta (hyd.) oli itellä ja 1,8b ja 635hv


coswortilta tais saada nokka aihioita.....

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Kesäkuu 1. 21:30:01 2006

SLEI kirjoitti:Onko kukaan nokkia hiotuttaessaan kysellyt voiko aihiossa olla pyöreät limput eli aihio sorvataan terästangosta? Aihion sorvauttaminen ei varmaan hirveästi maksaisi jos se on valmiiksi mitoitettu CAD-kuva tms.
Varmasti siellä sun täällä on kansia joissa on laakeripinnat kärsineet öljyn vähyydestä ja laakerilinja pitäisi porata karvan isommaksi.
Kun sivusta seurasin nokka-aihion tekoa, se nokan malli jyrsittiin suht lähelle lopullista muotoa. Miksei sitä tietty vois pyöreästäkin hioa, on vaan hiton hidas tapa työstää.

KiGZu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Marraskuu 18. 16:32:27 2003

Viesti Kirjoittaja KiGZu » To Kesäkuu 1. 21:37:50 2006

SLEI kirjoitti:Onko kukaan nokkia hiotuttaessaan kysellyt voiko aihiossa olla pyöreät limput eli aihio sorvataan terästangosta? Aihion sorvauttaminen ei varmaan hirveästi maksaisi jos se on valmiiksi mitoitettu CAD-kuva tms.
Varmasti siellä sun täällä on kansia joissa on laakeripinnat kärsineet öljyn vähyydestä ja laakerilinja pitäisi porata karvan isommaksi.
Eihän tuo sinänsä ole paha homma jos cadiä jaksaa vaan näpyttää.
Nokan profiili olisi kuitenkin hyvä tietää, tai edes olla hahmoteltu jotenkin.

Tässä paikalisessa narikassa ainakin tekivät nokkia ihan sorvaamalla umpikangesta ja jyrsimällä profiilin, lopuksi lähettivät hiomoon.
Tosin hieman hintavat vrt catiltä n. 4 kpl valmiita.

isoin ongelma voi olla materiaali jota käyttää nokassa, mutta eräs suomalainen pulju tuottaa sitä ja vielä vahvempanakin.

JHa
Viestit: 51
Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHa » Pe Kesäkuu 2. 19:40:18 2006

bpasi kirjoitti:noin 10mm nostolla ja 270astetta (hyd.) oli itellä ja 1,8b ja 635hv


coswortilta tais saada nokka aihioita.....
ihan ok, mitkä nokat sulla on? oisko nokka suosituksia mulle kovilla nostajilla ja vakio venttiileillä?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Kesäkuu 2. 20:42:56 2006

JHa kirjoitti:
bpasi kirjoitti:noin 10mm nostolla ja 270astetta (hyd.) oli itellä ja 1,8b ja 635hv


coswortilta tais saada nokka aihioita.....
ihan ok, mitkä nokat sulla on? oisko nokka suosituksia mulle kovilla nostajilla ja vakio venttiileillä?
"ihan ok" :lol: :roll: :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Pe Kesäkuu 2. 21:42:29 2006

:lol:

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Kesäkuu 2. 22:07:33 2006

JHa kirjoitti:
bpasi kirjoitti:noin 10mm nostolla ja 270astetta (hyd.) oli itellä ja 1,8b ja 635hv


coswortilta tais saada nokka aihioita.....
ihan ok, mitkä nokat sulla on? oisko nokka suosituksia mulle kovilla nostajilla ja vakio venttiileillä?

olikos proturbolla koville semmoinen nokka ku jotain 11mm nosto ja 270 astetta siitä rajumpaa en ite ainakaan laitais kadulle...

myin n.vuosi sitte nokat pois uusia oon katellu mut ei oikeen oo löytyny...

JHa
Viestit: 51
Liittynyt: La Tammikuu 4. 18:03:23 2003
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHa » La Kesäkuu 3. 9:08:52 2006

täytyy kysellä proturbolta ja virtaselta

Vastaa Viestiin