Atlaksen perän kasauksesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Atlaksen perän kasauksesta
Moi,
Ison Atlaksen perään pitäisi kasata Quaiffen ATB lukko.
Osaisko joku avittaa muutamassa kysymyksessä:
- Lautaspyörän sovitus on aika tiukka. Kuinkahan paljon tuota lautaspyörää vois lämmittää, ettei ole pelkoa karkaisun pilaamisesta?
- Mikähän on oikea kiristysmomentti lautaspyörän kiinnityspulteille?
- Mikähän on oikea kiristysmomentti laakerikansien kiinnityspulteille?
Kiitos etukäteen!
Kimmo
Ison Atlaksen perään pitäisi kasata Quaiffen ATB lukko.
Osaisko joku avittaa muutamassa kysymyksessä:
- Lautaspyörän sovitus on aika tiukka. Kuinkahan paljon tuota lautaspyörää vois lämmittää, ettei ole pelkoa karkaisun pilaamisesta?
- Mikähän on oikea kiristysmomentti lautaspyörän kiinnityspulteille?
- Mikähän on oikea kiristysmomentti laakerikansien kiinnityspulteille?
Kiitos etukäteen!
Kimmo
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
- Paikkakunta: vantaa
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Kyllä nuo lautaspyörän sovitukset on ihan napakoita, tulella älä ainakaan lämmitä missään tapauksessa. Perspuolelta varovasti kuumailmapuhaltimella, korkeintaan. Murikan voit laittaa pakastimeen vuorokaudeksi. Äläkä lyö muuten kuin puisella tms. vasaralla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Laakerikannet 60-68Nm, lautaspyörä 80-87Nm. Eikös ollut jossain aikasemminkin juttua että Quaifen lukko ei mennyt ihan ilman kikkailua paikalleen?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitokset vastauksista!
Joku mainitsikin, ettei Quiffen lukon kuori ollut ihan suora, vaan sitä pitä pyöräyttää hiukan eri asentoon jotta sai heiton toleransseihin (sallittu heitto kai 0,04mm). Tuota kuorta voi ilmeisesti pyörittää, kun avaa muutaman kuuskolon siitä kannesta. Itse en ole uskaltanut kokeilla. Huomenna pitää mittailla, onko vippaako oma lukko...
Kimmo
Joku mainitsikin, ettei Quiffen lukon kuori ollut ihan suora, vaan sitä pitä pyöräyttää hiukan eri asentoon jotta sai heiton toleransseihin (sallittu heitto kai 0,04mm). Tuota kuorta voi ilmeisesti pyörittää, kun avaa muutaman kuuskolon siitä kannesta. Itse en ole uskaltanut kokeilla. Huomenna pitää mittailla, onko vippaako oma lukko...
Kimmo
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
1) jos meinaat sorvata lukkkoa, se pitää ssada kiinni laakerien akseleista, molemmista päistä, toisen puoliskon sorvauksesta ei tuu kuin päänsärkyä,
ja tarvii sit kattoo sekä säteis- että aksiaalinen heitto.
epäilen että ulkokehällä on vaan joku terävä särmä jonka pyöristäminen auttaa lautaspyörän paikalleen menoon.
2) caprin huolto-opas käskee lämmittämän lautaspyörää 10 min kiehuvassa vedessä ennen asennusta.
tee jostain pitkistä pulteista ohjaintapit jotta menee reiät kohdlleen, kuumia kappaleita ei oo kiva asetella sormituntumala
ja tarvii sit kattoo sekä säteis- että aksiaalinen heitto.
epäilen että ulkokehällä on vaan joku terävä särmä jonka pyöristäminen auttaa lautaspyörän paikalleen menoon.
2) caprin huolto-opas käskee lämmittämän lautaspyörää 10 min kiehuvassa vedessä ennen asennusta.
tee jostain pitkistä pulteista ohjaintapit jotta menee reiät kohdlleen, kuumia kappaleita ei oo kiva asetella sormituntumala
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Laakerilämmitin voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, sillä ei takuulla menisi karkaisut pilalle. Ainut paha vaan, että nuo induktiolämmittimet tekevät kappaleista magneettisia, jos niitä käyttää väärin. Ja toinen tietenkin että aikaharvassa nuo lämmittimet, jos joku tuttu ei sitten satu olemaan töissä kunnossapitohommissa.
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
eikös normi kuumailmapuhallin tms lämmitäminen tee laakerista magneettisen ja juurikin toi induktio ei tee siitä.. vai kuinka sitä voi käyttää väärin?? vähän menee ohi aiheen..fsohc kirjoitti:Laakerilämmitin voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, sillä ei takuulla menisi karkaisut pilalle. Ainut paha vaan, että nuo induktiolämmittimet tekevät kappaleista magneettisia, jos niitä käyttää väärin. Ja toinen tietenkin että aikaharvassa nuo lämmittimet, jos joku tuttu ei sitten satu olemaan töissä kunnossapitohommissa.
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Muistaakseni käyttämässäni SKF:n laakerilämmittimessä oli erillinen varoitus tuosta magneettisuudesta, jossa käskettiin käyttää laitteen demagnetointi toimintoa.adh kirjoitti:eikös normi kuumailmapuhallin tms lämmitäminen tee laakerista magneettisen ja juurikin toi induktio ei tee siitä.. vai kuinka sitä voi käyttää väärin?? vähän menee ohi aiheen..fsohc kirjoitti:Laakerilämmitin voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, sillä ei takuulla menisi karkaisut pilalle. Ainut paha vaan, että nuo induktiolämmittimet tekevät kappaleista magneettisia, jos niitä käyttää väärin. Ja toinen tietenkin että aikaharvassa nuo lämmittimet, jos joku tuttu ei sitten satu olemaan töissä kunnossapitohommissa.
Ja varmistus aiheesta.
Lainaus SKF:n laakerilämmittimen ohjekirjasta:
Demagnetointi
Työkappale demagnetoituu automaattisesti, kun lämmitys on päättynyt.
Demagnetointia ei tapahdu, jos virran syöttö katkeaa tai pääkytkin kytketään pois
päältä. Jos haluat käyttää TIH 030m -laitetta vain demagnetointiin, valitse TIME
MODE ja aseta aika 0,1 minuuttiin (6 sekuntia).
1.2 Toimintaperiaate
TIH 030m saa aikaan lämpöä suuren sähkövirran
avulla, joka johdetaan magneettisesti
työkappaleeseen kuumentimessa olevan kelan
avulla.
Korkeajännitteinen, matalavirtainen sähkö, joka
virtaa induktiokelassa olevien monien käämien läpi,
saa aikaa matalajännitteisen, korkeavirtaisen
sähkön työkappaleessa. Koska työkappaleella on
sellaisen kelan sähköiset tunnusmerkit, jossa on
yksinkertainen, oikosuljettu käämitys, korkea virta
saa aikaan työkappaleen lämpeämisen.
Koska lämpö syntyy työkappaleessa, kaikki
lämmittimen osat pysyvät viileinä.
Eli laitetta ei saisi koskaan nykäistä irti laakerista ennenkuin tuo demagnetointi tapahtuu.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No tuli sitten perä värkättyä kasaan....
Laitoin tuon lautaspyörän uuniin ja väänsin sen hanikan osoittamaan 150C. Murikka oli ulkona 'pakkasessa'. Kun uuni oli tuohon lämpöön kuumentunut, hain murikan ulkoa ja laitoin pitkä pultit ohjureiksi. Lautaspyörä uunista ja asettelemaan paikalleen.... Yllätykseksi se tipahti samantien pohjaan asti! Tuo uuni oli juuri ja juuri kerinny tuohon 150 asteeseen lämpeneen, joten itse lautaspyörä ei varmaankaan ollu kerinny ottaan itseensä lämpöä yli sadan asteen.
Momentit vedettiin MouTinen vinkkien mukaan.
Nyt odotellaan jännityksellä ajokauden alkua, niin päästään kuulostelemaan kuinka kovaa mekkalaa tuo perä nyt sitten pitää....
Kiitos kaikille neuvoista!
- Kimmo
Laitoin tuon lautaspyörän uuniin ja väänsin sen hanikan osoittamaan 150C. Murikka oli ulkona 'pakkasessa'. Kun uuni oli tuohon lämpöön kuumentunut, hain murikan ulkoa ja laitoin pitkä pultit ohjureiksi. Lautaspyörä uunista ja asettelemaan paikalleen.... Yllätykseksi se tipahti samantien pohjaan asti! Tuo uuni oli juuri ja juuri kerinny tuohon 150 asteeseen lämpeneen, joten itse lautaspyörä ei varmaankaan ollu kerinny ottaan itseensä lämpöä yli sadan asteen.
Momentit vedettiin MouTinen vinkkien mukaan.
Nyt odotellaan jännityksellä ajokauden alkua, niin päästään kuulostelemaan kuinka kovaa mekkalaa tuo perä nyt sitten pitää....
Kiitos kaikille neuvoista!
- Kimmo
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Just
tota uunitusta ei vissiin suositella siksi kun se ei lämmitä kovin tasasesti,
pullat tahtoo palaa jossain nurkassa herkemmin.
Vesi tai öljyhaude on tasasempi
No, kai annoit sen jäähtyä ennen kiristystä ?
Mitenkän hammasvälyksen säätö meni, oliko lukon laakeriväli paljonkin erilainen kuin oma tasuspyörästö ?
tota uunitusta ei vissiin suositella siksi kun se ei lämmitä kovin tasasesti,
pullat tahtoo palaa jossain nurkassa herkemmin.
Vesi tai öljyhaude on tasasempi
No, kai annoit sen jäähtyä ennen kiristystä ?
Mitenkän hammasvälyksen säätö meni, oliko lukon laakeriväli paljonkin erilainen kuin oma tasuspyörästö ?
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, tuo laakeriväli tosiaan poikkes jonkin verran alkuperäisestä.
Kokeilin aluksi kasata sen kylmästi vaan samat shimmit samoille paikoille ja katsoa olisko tuuria.... No eipä ollu tuuria, eli tuolla tavalla hammasvälystä ei enää ollut ollenkaan
Tein seuraavaksi sellasen levitystyökalun jolla tuota perän kuorta voi venyttää pikkusen auki ja kävin ostamassa uusia shimmilevyjä jotka sopivat sinne laakerien ulkokoolien puolelle.
Tämän jälkeen alkuperäiset shimmit pois, laakerien sisäkoolit paikalleen ilman shimmejä ja rupesin sovittelemaan shimmejä ulkokooleille. Käytössä oli poikkitieteellinen 'yritys ja erehdys'-menetelmä ja kuudennella kerralla sain hammasvälyksen arvoon 0,15mm ja hammaskuvakin näytti silloin samalta kun vanhan tasauspyörästön kanssa.
Vielä kun saa kasattua uudet etujarrut (Mondeo -03 satulat ja 2WD cossu levyt) ja takajarrut (Subaru Leone etusatulat ja Mondeo levyt) ja koneeseen uudet männät ja kytkin, uus downpipe ja putkisto niin alkas pääseen kokeileen miten kovaa ulinaa tuo perä pitää....
Kimmo
Kokeilin aluksi kasata sen kylmästi vaan samat shimmit samoille paikoille ja katsoa olisko tuuria.... No eipä ollu tuuria, eli tuolla tavalla hammasvälystä ei enää ollut ollenkaan

Tein seuraavaksi sellasen levitystyökalun jolla tuota perän kuorta voi venyttää pikkusen auki ja kävin ostamassa uusia shimmilevyjä jotka sopivat sinne laakerien ulkokoolien puolelle.
Tämän jälkeen alkuperäiset shimmit pois, laakerien sisäkoolit paikalleen ilman shimmejä ja rupesin sovittelemaan shimmejä ulkokooleille. Käytössä oli poikkitieteellinen 'yritys ja erehdys'-menetelmä ja kuudennella kerralla sain hammasvälyksen arvoon 0,15mm ja hammaskuvakin näytti silloin samalta kun vanhan tasauspyörästön kanssa.
Vielä kun saa kasattua uudet etujarrut (Mondeo -03 satulat ja 2WD cossu levyt) ja takajarrut (Subaru Leone etusatulat ja Mondeo levyt) ja koneeseen uudet männät ja kytkin, uus downpipe ja putkisto niin alkas pääseen kokeileen miten kovaa ulinaa tuo perä pitää....
Kimmo
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi