
Cossun kannen voitelu
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Cossun kannen voitelu
Hakua käytin, mutta antoi niin mahdottomasti osumia. Anteeksi laiskuuteni, kun en jaksanut selata!
Eli vääntäisikö joku rautalangasta, miten tämä kuuluisa kannen voitelun parannus Cossuun tehdään?

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Kiitos ja kumarrus!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Säestän; ei cossun kansi yleensä voitelun puutteesta kärsi. Silloin alkavat ongelmat jos öljy ei pääse pois kannesta; a la BDA.bpasi kirjoitti:miksi pitää saada lisää kanteen??? ei kansi paljoa tartte öljyä mutta alakerta tarttee... itellä on kanteen vain n 5mm öljykanava
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
No, hämmennetään vähän soppaa ja ratsastetaan topickilla eli aikaisemmin täällä (foorumilla) oli enemmänkin puhetta tosta cossun kannen öljynkierron "heikkoudesta" ja sen parantamisesta, mutta aikaisemmin en ole törmännyt öljyn paluun parantamiseen eli onko sellaiseen tarvetta?
OHC:ssä olen nähnyt kannen ulkopuolisia paluuputkia öljylle kannesta öljypohjaan, mutta pitäisikö ton suuntaisia ratkaisuja ruveta harkitsemaan myös cossun tapauksessa?
OHC:ssä olen nähnyt kannen ulkopuolisia paluuputkia öljylle kannesta öljypohjaan, mutta pitäisikö ton suuntaisia ratkaisuja ruveta harkitsemaan myös cossun tapauksessa?
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Itse tein toiseen koneeseen noi ulkopuoliset öljynsyötöt pitkien pinnapulttien yhteydessä. Öljyhän ilmeisimmin tulee kanteen muutaman kannenpultin kanssa samasta reiästä? Nyt pitkät pinnapultit oli varreltaan ja varsinkin tyveltään paksummat, jolloin oli epäillys ettei öljy riitäkään yläkertaan. Ei kai se öljy yleisesti kannesta lopu vaan alakerrasta nelospytyn tuntumasta
.

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Jaa no sitten en ehkä tuota tee? Ei ole pitkiä pinnapultteja. Ainakaan vielä! Tuota alkerran voiteluahan voi varmaan sitten parantaa pumppua petraamalla? Vai miksi se nelospytyn alue on niin arka?sprint kirjoitti:Itse tein toiseen koneeseen noi ulkopuoliset öljynsyötöt pitkien pinnapulttien yhteydessä. Öljyhän ilmeisimmin tulee kanteen muutaman kannenpultin kanssa samasta reiästä? Nyt pitkät pinnapultit oli varreltaan ja varsinkin tyveltään paksummat, jolloin oli epäillys ettei öljy riitäkään yläkertaan. Ei kai se öljy yleisesti kannesta lopu vaan alakerrasta nelospytyn tuntumasta.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
nelonen on kauimpana, öljykanavan päässä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
No niinpäs onkin! Tyhymä minä.siipicossu kirjoitti:nelonen on kauimpana, öljykanavan päässä
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
no mitenkä jos on suuri tuottoinen pumppu mutta vakio paineet ni,riittääkös se öljy sillon sinne neloselle asti?itelläni on sellanen ,ja lisä öljyn paluu kannen taka päässä,kannen ja turbon voitelu otettu pää kanavasta.ja hyvin on kestänyt 

If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Jatketaas tätä aihetta kun liippaa aika läheltä. Eli tarkotus on nyt sovittaa esco cossuun T35:n tilalle Holsetin HX35 ja nyt on ollut sellaista puhetta että ahtimen öljy kannattaisi ottaa originaali pisteen sijasta sieltä öljynsuodattimen jalan luota jossa tuolla ylempää olikin puhetta. Mutta mites se nyt on, toimiiko toi Holset jos sille ottaa öljyn siitä alkuperäisestä paikasta kannesta tai paremminkin toimiiko kannen voitelu jos käytän sitä alkuperäistä öljylinjaa? Vai onko järkevintä vetää vaan ahtimelle uusi linja sieltä öljynsuodattimen jalasta?
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Ota varman päälle! Kuitenkaan ottaa sitten nuppiin jos sattuu ettei voitelu riitäkään...Yrkesman kirjoitti:Jatketaas tätä aihetta kun liippaa aika läheltä. Eli tarkotus on nyt sovittaa esco cossuun T35:n tilalle Holsetin HX35 ja nyt on ollut sellaista puhetta että ahtimen öljy kannattaisi ottaa originaali pisteen sijasta sieltä öljynsuodattimen jalan luota jossa tuolla ylempää olikin puhetta. Mutta mites se nyt on, toimiiko toi Holset jos sille ottaa öljyn siitä alkuperäisestä paikasta kannesta tai paremminkin toimiiko kannen voitelu jos käytän sitä alkuperäistä öljylinjaa? Vai onko järkevintä vetää vaan ahtimelle uusi linja sieltä öljynsuodattimen jalasta?
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Jalan juuresta kiinnityspultin läpi. Itellä nyt juuri noin eikä ole ollut voiteluongelmia kannessa eikä lohkossa. Sitä ennen oli kannessa kun käytin nelikon omaa kanavaa turbon voiteluun holsetilla.
Vähän parantaa alakerran loppupään voitelua kun laittaa nelikon öljyputsarin jalan ja ottaa turbon öljykierron jalan juuresta.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Olis kiva kuulla vielä muittenkin mielipiteitä asiasta. En viittis kuitenkaan turhaa letkua vetää muualta. Ilmeisesti ei kannata kuitenkaan mitään ranteen paksusta linjaa vetää sieltä öljynputsarilta turbolle, ettei se sit vaikuta koko koneen voiteluun jos tohon toiseen ratkasuun nyt päätyy.Timo kirjoitti:mulla on normaalisti kannesta ahtimelle, neljä kesää vedelty ja ei ongelmia.. kop kop, toivottavasti ei tulekaan..
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kun lisäilette paljon noita voitelu letkuja järjestelmään niin muistakaa sitten että niiden täyttymiseen menee pitempi aika käynnistyksen jälkeen.
Silloin pitenee aika jolloin öljynpaine kasvaa järjestelmässä ja käynnistys vaurioiden riski kasvaa laakeri pinnoissa.
Silloin pitenee aika jolloin öljynpaine kasvaa järjestelmässä ja käynnistys vaurioiden riski kasvaa laakeri pinnoissa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Samoin tosin kaksi kesää ajettuna.Timo kirjoitti:mulla on normaalisti kannesta ahtimelle, neljä kesää vedelty ja ei ongelmia.. kop kop, toivottavasti ei tulekaan..
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Asia selvä.rikke kirjoitti:Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.
Ikävä kun en lainannut kysymystä johon vastasin.
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Joo innostuin hieman, mun olis pitäny lainata alkuperästä kysymystäckolli kirjoitti:Asia selvä.rikke kirjoitti:Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.
Ikävä kun en lainannut kysymystä johon vastasin.
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Cossun kannen voitelu
Jatketaanpas vanhaan topikkiin kysymyksellä niin että tyhmäkin ymmärtää.
Eli tuosta öljynkierrosta, molempien metodien ideahan on vissiin sama eli että saada kanteen parempi voitelu.
Metodi 1: joka on mielestäni helpompi: eli nelkun suodattimen siirtojalan keskeltä letku suoraan turbolle. Tämä parantaa kannen painetta, mutta vähentääkö virtausta muualla vai taasaako pumppu paineen itsekseen.
Metodi 2: turbon syöttö alkup. kautta kannesta, mutta otetaan kannelle syöttö suoraan ulkokautta takana oleviin tulppiin. Mutta mistä tämä otetaan? Ja heikentääkö tämä sitten alakerran voitelua?
Jos käytössä perus ohuet kannenpultit ei ole vissiin väliä kummalla tekee tuon kannen voitelu parannuksen? Ajattelin tehdä sen tuolla ykkös metodilla.
Ja keskustelua on ollut myös kannen öljyn paluusta onko tähän helppoja parannus keinoja?

Eli tuosta öljynkierrosta, molempien metodien ideahan on vissiin sama eli että saada kanteen parempi voitelu.
Metodi 1: joka on mielestäni helpompi: eli nelkun suodattimen siirtojalan keskeltä letku suoraan turbolle. Tämä parantaa kannen painetta, mutta vähentääkö virtausta muualla vai taasaako pumppu paineen itsekseen.
Metodi 2: turbon syöttö alkup. kautta kannesta, mutta otetaan kannelle syöttö suoraan ulkokautta takana oleviin tulppiin. Mutta mistä tämä otetaan? Ja heikentääkö tämä sitten alakerran voitelua?
Jos käytössä perus ohuet kannenpultit ei ole vissiin väliä kummalla tekee tuon kannen voitelu parannuksen? Ajattelin tehdä sen tuolla ykkös metodilla.
Ja keskustelua on ollut myös kannen öljyn paluusta onko tähän helppoja parannus keinoja?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Cossun kannen voitelu
Perkele kirjoitti:Jatketaanpas vanhaan topikkiin kysymyksellä niin että tyhmäkin ymmärtää.![]()
Eli tuosta öljynkierrosta, molempien metodien ideahan on vissiin sama eli että saada kanteen parempi voitelu.
Metodi 1: joka on mielestäni helpompi: eli nelkun suodattimen siirtojalan keskeltä letku suoraan turbolle. Tämä parantaa kannen painetta, mutta vähentääkö virtausta muualla vai taasaako pumppu paineen itsekseen.
Metodi 2: turbon syöttö alkup. kautta kannesta, mutta otetaan kannelle syöttö suoraan ulkokautta takana oleviin tulppiin. Mutta mistä tämä otetaan? Ja heikentääkö tämä sitten alakerran voitelua?
Jos käytössä perus ohuet kannenpultit ei ole vissiin väliä kummalla tekee tuon kannen voitelu parannuksen? Ajattelin tehdä sen tuolla ykkös metodilla.
Ja keskustelua on ollut myös kannen öljyn paluusta onko tähän helppoja parannus keinoja?
kato vaikka magelius projekti niin näät kuinka porukka toteuttanu. itellä samalla lailla ja vastaa metodi 1.stä
makke
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Cossun kannen voitelu
pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen 

-
- Viestit: 225
- Liittynyt: Ma Marraskuu 23. 17:27:56 2009
Re: Cossun kannen voitelu
Jep, oikeassa oletbpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen
Escort Rs Cosworth -93 2wd 608,4hv
Capri cosworth mk1 -70 (Suomen ainoa laillinen tehorajaton)
2002 1,5bar
2011 2,0bar 608,4hv
2012 ? bar
Capri cosworth mk1 -70 (Suomen ainoa laillinen tehorajaton)
2002 1,5bar
2011 2,0bar 608,4hv
2012 ? bar

-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Re: Cossun kannen voitelu
juu näin silloin testattiin (vahingossa).bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
No mites sitten jos lohkosta tulppaa vain keskimmäisen öljykanavan ja laittaa kanteen myös takaata öljynkierron? Saako kansi sit jo liikaa öljyä? Niin ja turbolle öljykierto jäähyltä tai jostain jalasta...Timo kirjoitti:juu näin silloin testattiin (vahingossa).bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002
Re: Cossun kannen voitelu
miks pitää kannelle saada lisää öljyä?? ite olen vain kannen takaa laittanut letkun imupuolelta pakopuolelle koska olen nähnyt yhden kannen missä imu/pakopuolen kanava oli menny tukkoon.
kaikiss A ryhmän moteissa mitä olen nähnyt on kuristettu öljyä kanteen ..........
kaikiss A ryhmän moteissa mitä olen nähnyt on kuristettu öljyä kanteen ..........
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
Mä ymmärsin et kanteen on nimenomaan parannettu öljyn menoa A-ryhmässä...siksi ulkoinen öljyn tulo kannelle. Kait ne pitkät pultit tietty vaikuttaa myös jotain...bpasi kirjoitti:miks pitää kannelle saada lisää öljyä?? ite olen vain kannen takaa laittanut letkun imupuolelta pakopuolelle koska olen nähnyt yhden kannen missä imu/pakopuolen kanava oli menny tukkoon.
kaikiss A ryhmän moteissa mitä olen nähnyt on kuristettu öljyä kanteen ..........
Sano nyt timo jotain

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
A-ryhmän koneissa ei ole ulkoisia öljysyöttöjä. Bpasin mainitsemaan/tyyppiseen varmistukseen olen törmännyt sakujen ratakoneessa. Poikkeuksena nelikoissa öljynsyötön muutos pois kannesta, mutta siinäkin lähinnä ajatellaan ahdinta.
Cossun yläkerta on hyvä voitelultaan ja kestävyydeltään, ja kyllä kisakoneissa ensisijainen huolenaihe on varmistaa kk:t ja rungot; kierrokset + kuorma kovat, puolella nopeudella pyörivä vintti kestää vähän häiriötäkin, kellari ei... Poikkeuksena tietysti koneet joissa on yläkerta kuiva, esim. cvh.
Mistä idea että yb tarvitsisi lisää? Joku britti taas varmaan keksinyt...
Cossun yläkerta on hyvä voitelultaan ja kestävyydeltään, ja kyllä kisakoneissa ensisijainen huolenaihe on varmistaa kk:t ja rungot; kierrokset + kuorma kovat, puolella nopeudella pyörivä vintti kestää vähän häiriötäkin, kellari ei... Poikkeuksena tietysti koneet joissa on yläkerta kuiva, esim. cvh.
Mistä idea että yb tarvitsisi lisää? Joku britti taas varmaan keksinyt...

Viimeksi muokannut jjs, La Joulukuu 25. 21:31:04 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
Miks niit sitten viritellään ulkoisesti jos siin ei o päätä eikä häntää??? Vai oonko nyt liika tumuissa tajutakseni asian ytimenjjs kirjoitti:A-ryhmän koneissa ei ole ulkoisia öljysyöttöjä, yb ei sellaisia kisahommissakaan tarvitse. Bpasin mainitsemaan/tyyppiseen varmistukseen olen törmännyt sakujen ratakoneessa.


-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
varmistaa on eri asia kuin parantaa
Näitä ei ole tarvinnut, onneksi, itse opiskella (vaikka kymmeniä vakio ja kisakansia purettuani voin sanoa että voitelu tuntuu pelaavan
), tutkittuani viim. n. 20v aikana Hopan, Mountunen, Schanken, Druryn ja jopa Eggenbergerin yms. kisakoneita ei ole näkynyt kannen öljynkierron parannusyrityksiä. "Päinvastaista" kyllä, paluuta oli mm. Drury parantanut BD -henkisesti ylimääräisellä paluuletkulla (ulkoinen, vas.etureuna, öp:n).
Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä
Näitä ei ole tarvinnut, onneksi, itse opiskella (vaikka kymmeniä vakio ja kisakansia purettuani voin sanoa että voitelu tuntuu pelaavan

Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Cossun kannen voitelu
Tässähän ois vähä niinkun myytinmurtajille tutkimuksen paikka
SRT Kallekin vähän ihmetteli että miks rakentelin omaan koneeseen tota kannen ulkopuolista öljyhässäkkää kun ei ole kuivasumppusysteemiä. Muttakun isot pojatkin laitto niin minäkin...

SRT Kallekin vähän ihmetteli että miks rakentelin omaan koneeseen tota kannen ulkopuolista öljyhässäkkää kun ei ole kuivasumppusysteemiä. Muttakun isot pojatkin laitto niin minäkin...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Cossun kannen voitelu
Onkos tämän tyylinen ratkaisu (tullut joskus selaillessa vastaan/ilmetellyt moista) Lämpöanturin paikan kohdalla pieni pönttö josta lähtö nakuanturin "viereen" vesitilaan ja toinen lähtö pöntöstä normi kiertoon.jjs kirjoitti:Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä
Itsellä nyt toteutettuna: "anturin lähdöstä" haaroitettuna pakopuolen nippaan lohkossa/lämppärille. Eikä ole ainakaan vielä tullut lämmön nousua radallakaan ajaessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Re: Cossun kannen voitelu
Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä. Tätä silloin joskus kyselin että mitä pitäs tehä niin Sarlin sano että vakio reijät tulppaukseen ja kannen päädystä öljy sisään. Tämän takia mulla on öljyn syöttö kanteen takaanta.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Cossun kannen voitelu
Tämäkin rakentajista kiinni.sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Re: Cossun kannen voitelu
Olikohan ohuemmat pultit tai jyrsitty pultin kohtia isommaksi. Mulla oli niin paksut pultit että piti kannen reikiä työstää isommiksi.Aksu kirjoitti:Tämäkin rakentajista kiinni.sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: Cossun kannen voitelu
Oli kannen reikiä suurennettava että upposi kansi perille asti.sprint kirjoitti:Olikohan ohuemmat pultit tai jyrsitty pultin kohtia isommaksi. Mulla oli niin paksut pultit että piti kannen reikiä työstää isommiksi.Aksu kirjoitti:Tämäkin rakentajista kiinni.sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Eka nostin kannen paikoilleen ja ihmettelin kun ei tippunut tiivisteeseen asti pienella avustuksella edes.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
Enpä löytänyt sopivaa kuvaa aiheesta (on toi sceen print -taito pdf:stä olematon ja googlessa oli hiljaista) ; lähtöjä on lisätty kovasti, mm. imusarjan väleissä 3 kpl n. 8 mm lähdöt paisarille jneAksu kirjoitti:Onkos tämän tyylinen ratkaisu (tullut joskus selaillessa vastaan/ilmetellyt moista) Lämpöanturin paikan kohdalla pieni pönttö josta lähtö nakuanturin "viereen" vesitilaan ja toinen lähtö pöntöstä normi kiertoon.jjs kirjoitti:Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä
Itsellä nyt toteutettuna: "anturin lähdöstä" haaroitettuna pakopuolen nippaan lohkossa/lämppärille. Eikä ole ainakaan vielä tullut lämmön nousua radallakaan ajaessa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Cossun kannen voitelu
bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen
Nyt kun tuo kone on menossa kasaan ja vielä auki että kummasta otan öljyn turboon orkkis 4WD paikasta jos se kerta tulee omaa kanavaa pitkin kanteen.Aksu kirjoitti:Tämäkin rakentajista kiinni.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Vai teetänkö letkun öljykellon haarasta kun sokea tulppakin on jo revitty valmiiksi auki. Mutta mites öljyn virtauksen rajoitus tuossa tapauksessa tarviiko putkeen tehdä joku kuristus ettei vie liikaa alakerran pää öljykanavasta painetta pois?
Turbona rakennettu hybridi T04/3 --> T04/4 alkuperäisellä laakeripesällä & 360 laakerilla.
Riittääkö esim orkkis 4WD letkussa päissä oleva n. 2,5-3mm reikä kuristamaan riittävästi?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
riittää
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
Sanokaas onko järkee tulpata 2 taaimmaista öljykanavaa lohkosta ja jättää etummainen kanava auki, kun kanteen öljy tulee kannen takaata?
Voiskos siitä olla haittaa tai hyötyä?
Voiskos siitä olla haittaa tai hyötyä?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Re: Cossun kannen voitelu
Mä tulppasin omasta lohkosta ne kaikki kolme kannelle menevää öljyreikää ja öljy sisään ainoastaan kannen takaosasta, molemmista linjoista sisään. Pelkäsin että jos sen etummaisen jättää käyttöön, niin kansi "hukkuu" öljyyn, todellisuudesta ei tietoa, mutta tällä setupilla toiminut kyllä hyvin eikä ole ongelmia ilmennytBlackEscort kirjoitti:Sanokaas onko järkee tulpata 2 taaimmaista öljykanavaa lohkosta ja jättää etummainen kanava auki, kun kanteen öljy tulee kannen takaata?
Voiskos siitä olla haittaa tai hyötyä?
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cossun kannen voitelu
Meinasin tehä siihen lohkon kuusiokolo-tulppaan 1-2mm reiän, mut empäs sitten tehnytkään vielä. Joo molemmista öljy sisään kannen takaata, mietinpähän tätä nyt kun tuli taas aiheelliseksi. Timolla oli toisessa lohkossa etukanava auki ja sain käsityksen ettei se ainakaan haitaksi pitäis olla.
Oletetaan että öljy riittää kanteen kun on korkeepaine pumppukin ja turbo saa öljynsä jäähyltä. Jätetään lohkoon kaikki tulpat nyt ja viritellään sitten tulevaisuudessa seuraavaa lohkoa
Oletetaan että öljy riittää kanteen kun on korkeepaine pumppukin ja turbo saa öljynsä jäähyltä. Jätetään lohkoon kaikki tulpat nyt ja viritellään sitten tulevaisuudessa seuraavaa lohkoa

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis