Cossun kannen voitelu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja paperman » Ti Kesäkuu 28. 23:25:10 2005

Hakua käytin, mutta antoi niin mahdottomasti osumia. Anteeksi laiskuuteni, kun en jaksanut selata! :oops: Eli vääntäisikö joku rautalangasta, miten tämä kuuluisa kannen voitelun parannus Cossuun tehdään?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ke Kesäkuu 29. 7:38:15 2005

Kannen taka osassa öljykanavien päässä on kaksi tulppaa (kuusiokolot). Niiden paikalle laitetaan nipat. Nippoihin teräsputket/letkut, jotka yhdistetään lohkon pääöljykanavaan.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Kesäkuu 29. 14:35:22 2005

Kiitos ja kumarrus!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Kesäkuu 29. 19:59:37 2005

miksi pitää saada lisää kanteen??? ei kansi paljoa tartte öljyä mutta alakerta tarttee... itellä on kanteen vain n 5mm öljykanava

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Kesäkuu 29. 20:30:37 2005

bpasi kirjoitti:miksi pitää saada lisää kanteen??? ei kansi paljoa tartte öljyä mutta alakerta tarttee... itellä on kanteen vain n 5mm öljykanava
Säestän; ei cossun kansi yleensä voitelun puutteesta kärsi. Silloin alkavat ongelmat jos öljy ei pääse pois kannesta; a la BDA.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Kesäkuu 30. 2:32:20 2005

No, hämmennetään vähän soppaa ja ratsastetaan topickilla eli aikaisemmin täällä (foorumilla) oli enemmänkin puhetta tosta cossun kannen öljynkierron "heikkoudesta" ja sen parantamisesta, mutta aikaisemmin en ole törmännyt öljyn paluun parantamiseen eli onko sellaiseen tarvetta?

OHC:ssä olen nähnyt kannen ulkopuolisia paluuputkia öljylle kannesta öljypohjaan, mutta pitäisikö ton suuntaisia ratkaisuja ruveta harkitsemaan myös cossun tapauksessa?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » To Kesäkuu 30. 7:39:56 2005

Itse tein toiseen koneeseen noi ulkopuoliset öljynsyötöt pitkien pinnapulttien yhteydessä. Öljyhän ilmeisimmin tulee kanteen muutaman kannenpultin kanssa samasta reiästä? Nyt pitkät pinnapultit oli varreltaan ja varsinkin tyveltään paksummat, jolloin oli epäillys ettei öljy riitäkään yläkertaan. Ei kai se öljy yleisesti kannesta lopu vaan alakerrasta nelospytyn tuntumasta :wink: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Kesäkuu 30. 14:46:10 2005

sprint kirjoitti:Itse tein toiseen koneeseen noi ulkopuoliset öljynsyötöt pitkien pinnapulttien yhteydessä. Öljyhän ilmeisimmin tulee kanteen muutaman kannenpultin kanssa samasta reiästä? Nyt pitkät pinnapultit oli varreltaan ja varsinkin tyveltään paksummat, jolloin oli epäillys ettei öljy riitäkään yläkertaan. Ei kai se öljy yleisesti kannesta lopu vaan alakerrasta nelospytyn tuntumasta :wink: .
Jaa no sitten en ehkä tuota tee? Ei ole pitkiä pinnapultteja. Ainakaan vielä! Tuota alkerran voiteluahan voi varmaan sitten parantaa pumppua petraamalla? Vai miksi se nelospytyn alue on niin arka?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 30. 14:59:17 2005

nelonen on kauimpana, öljykanavan päässä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Kesäkuu 30. 15:05:56 2005

siipicossu kirjoitti:nelonen on kauimpana, öljykanavan päässä
No niinpäs onkin! Tyhymä minä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Kesäkuu 30. 15:48:02 2005

Ja takavedossa lähtee vielä turbon öljynkierto sieltä takapäästä. Ja mun käsityksen mukaan öljy ei mee cossun kanteen kun yhdestä paikasta, eli imupuolen ensimmäisen pinnapultin vierestä. Ja tämäkin mun mielestä on tukittu kun on ulkoinen öljynkierto kanteen tehty.
Toyota Supra TT

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Heinäkuu 1. 7:31:41 2005

Hena kirjoitti:Ja takavedossa lähtee vielä turbon öljynkierto sieltä takapäästä.
Vähän parantaa alakerran loppupään voitelua kun laittaa nelikon öljyputsarin jalan ja ottaa turbon öljykierron jalan juuresta.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Pe Heinäkuu 1. 10:55:00 2005

no mitenkä jos on suuri tuottoinen pumppu mutta vakio paineet ni,riittääkös se öljy sillon sinne neloselle asti?itelläni on sellanen ,ja lisä öljyn paluu kannen taka päässä,kannen ja turbon voitelu otettu pää kanavasta.ja hyvin on kestänyt :D
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Maaliskuu 22. 15:02:31 2006

Jatketaas tätä aihetta kun liippaa aika läheltä. Eli tarkotus on nyt sovittaa esco cossuun T35:n tilalle Holsetin HX35 ja nyt on ollut sellaista puhetta että ahtimen öljy kannattaisi ottaa originaali pisteen sijasta sieltä öljynsuodattimen jalan luota jossa tuolla ylempää olikin puhetta. Mutta mites se nyt on, toimiiko toi Holset jos sille ottaa öljyn siitä alkuperäisestä paikasta kannesta tai paremminkin toimiiko kannen voitelu jos käytän sitä alkuperäistä öljylinjaa? Vai onko järkevintä vetää vaan ahtimelle uusi linja sieltä öljynsuodattimen jalasta?

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Maaliskuu 22. 15:18:51 2006

Yrkesman kirjoitti:Jatketaas tätä aihetta kun liippaa aika läheltä. Eli tarkotus on nyt sovittaa esco cossuun T35:n tilalle Holsetin HX35 ja nyt on ollut sellaista puhetta että ahtimen öljy kannattaisi ottaa originaali pisteen sijasta sieltä öljynsuodattimen jalan luota jossa tuolla ylempää olikin puhetta. Mutta mites se nyt on, toimiiko toi Holset jos sille ottaa öljyn siitä alkuperäisestä paikasta kannesta tai paremminkin toimiiko kannen voitelu jos käytän sitä alkuperäistä öljylinjaa? Vai onko järkevintä vetää vaan ahtimelle uusi linja sieltä öljynsuodattimen jalasta?
Ota varman päälle! Kuitenkaan ottaa sitten nuppiin jos sattuu ettei voitelu riitäkään...

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ke Maaliskuu 22. 15:48:17 2006

Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Siellä on myös tulpattava kannelle tuleva öljykanava kun tuon ulkoisen kierron tekee.
Rempan yhteydessä kun rotsaa ne öljykanavat kunnolla puhtaaksi auttaa sekin.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Maaliskuu 22. 16:04:49 2006


Vähän parantaa alakerran loppupään voitelua kun laittaa nelikon öljyputsarin jalan ja ottaa turbon öljykierron jalan juuresta.
Jalan juuresta kiinnityspultin läpi. Itellä nyt juuri noin eikä ole ollut voiteluongelmia kannessa eikä lohkossa. Sitä ennen oli kannessa kun käytin nelikon omaa kanavaa turbon voiteluun holsetilla.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Maaliskuu 22. 16:32:08 2006

mulla on normaalisti kannesta ahtimelle, neljä kesää vedelty ja ei ongelmia.. kop kop, toivottavasti ei tulekaan..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Maaliskuu 23. 8:18:26 2006

Timo kirjoitti:mulla on normaalisti kannesta ahtimelle, neljä kesää vedelty ja ei ongelmia.. kop kop, toivottavasti ei tulekaan..
Olis kiva kuulla vielä muittenkin mielipiteitä asiasta. En viittis kuitenkaan turhaa letkua vetää muualta. Ilmeisesti ei kannata kuitenkaan mitään ranteen paksusta linjaa vetää sieltä öljynputsarilta turbolle, ettei se sit vaikuta koko koneen voiteluun jos tohon toiseen ratkasuun nyt päätyy.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 23. 9:00:42 2006

Ahtimelle riittää se normi öljynkierto.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Maaliskuu 23. 9:04:28 2006

kun lisäilette paljon noita voitelu letkuja järjestelmään niin muistakaa sitten että niiden täyttymiseen menee pitempi aika käynnistyksen jälkeen.
Silloin pitenee aika jolloin öljynpaine kasvaa järjestelmässä ja käynnistys vaurioiden riski kasvaa laakeri pinnoissa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Maaliskuu 23. 9:07:13 2006

Timo kirjoitti:mulla on normaalisti kannesta ahtimelle, neljä kesää vedelty ja ei ongelmia.. kop kop, toivottavasti ei tulekaan..
Samoin tosin kaksi kesää ajettuna.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Maaliskuu 23. 13:50:56 2006

ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 23. 13:58:02 2006

rikke kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.
Asia selvä.
Ikävä kun en lainannut kysymystä johon vastasin.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Maaliskuu 23. 14:57:51 2006

ckolli kirjoitti:
rikke kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Cossun nokkien voitelua tuolla tempulla yritetään parantaa. Itsellä oli vastaava homma ohjalmassa ennenkuin myin cossuni.
Eikö sillä just paranneta kannen/nokan voitelua, kun ahtimen öljy otetaan pääöljykanavasta. Muunmuassa käytetyt nostajat lopetti nakuttamisen, kun kannesta ei enää ryöstetty öljyä turbolle. En ymmärrä tota kannen ulkoisten putkien järkevyyttä kun ainoastaan pitkillä pinnapulteilla.
Ensin rakennetaan kanteen putket ja sit ryöstetään öljy sieltä turbolle, kun paljon helpompi on vaan vetää uusi letku turbolle ja antaa kannen voitelun mennä orkkiskanavilla.
Asia selvä.
Ikävä kun en lainannut kysymystä johon vastasin.
Joo innostuin hieman, mun olis pitäny lainata alkuperästä kysymystä

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Joulukuu 21. 12:19:49 2010

Jatketaanpas vanhaan topikkiin kysymyksellä niin että tyhmäkin ymmärtää. :D
Eli tuosta öljynkierrosta, molempien metodien ideahan on vissiin sama eli että saada kanteen parempi voitelu.
Metodi 1: joka on mielestäni helpompi: eli nelkun suodattimen siirtojalan keskeltä letku suoraan turbolle. Tämä parantaa kannen painetta, mutta vähentääkö virtausta muualla vai taasaako pumppu paineen itsekseen.

Metodi 2: turbon syöttö alkup. kautta kannesta, mutta otetaan kannelle syöttö suoraan ulkokautta takana oleviin tulppiin. Mutta mistä tämä otetaan? Ja heikentääkö tämä sitten alakerran voitelua?

Jos käytössä perus ohuet kannenpultit ei ole vissiin väliä kummalla tekee tuon kannen voitelu parannuksen? Ajattelin tehdä sen tuolla ykkös metodilla.

Ja keskustelua on ollut myös kannen öljyn paluusta onko tähän helppoja parannus keinoja?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja THR » Ti Joulukuu 21. 15:02:54 2010

Perkele kirjoitti:Jatketaanpas vanhaan topikkiin kysymyksellä niin että tyhmäkin ymmärtää. :D
Eli tuosta öljynkierrosta, molempien metodien ideahan on vissiin sama eli että saada kanteen parempi voitelu.
Metodi 1: joka on mielestäni helpompi: eli nelkun suodattimen siirtojalan keskeltä letku suoraan turbolle. Tämä parantaa kannen painetta, mutta vähentääkö virtausta muualla vai taasaako pumppu paineen itsekseen.

Metodi 2: turbon syöttö alkup. kautta kannesta, mutta otetaan kannelle syöttö suoraan ulkokautta takana oleviin tulppiin. Mutta mistä tämä otetaan? Ja heikentääkö tämä sitten alakerran voitelua?

Jos käytössä perus ohuet kannenpultit ei ole vissiin väliä kummalla tekee tuon kannen voitelu parannuksen? Ajattelin tehdä sen tuolla ykkös metodilla.

Ja keskustelua on ollut myös kannen öljyn paluusta onko tähän helppoja parannus keinoja?

kato vaikka magelius projekti niin näät kuinka porukka toteuttanu. itellä samalla lailla ja vastaa metodi 1.stä

makke

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Joulukuu 22. 22:58:40 2010

pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen :-$

cosworth capri
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Marraskuu 23. 17:27:56 2009

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja cosworth capri » Ke Joulukuu 22. 23:23:24 2010

bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen :-$
Jep, oikeassa olet
Escort Rs Cosworth -93 2wd 608,4hv
Capri cosworth mk1 -70 (Suomen ainoa laillinen tehorajaton)
2002 1,5bar
2011 2,0bar 608,4hv
2012 ? bar 8)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Timo » To Joulukuu 23. 9:12:28 2010

bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen :-$
juu näin silloin testattiin (vahingossa).
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Joulukuu 23. 22:31:18 2010

Timo kirjoitti:
bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen :-$
juu näin silloin testattiin (vahingossa).
No mites sitten jos lohkosta tulppaa vain keskimmäisen öljykanavan ja laittaa kanteen myös takaata öljynkierron? Saako kansi sit jo liikaa öljyä? Niin ja turbolle öljykierto jäähyltä tai jostain jalasta...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Joulukuu 23. 23:28:28 2010

miks pitää kannelle saada lisää öljyä?? ite olen vain kannen takaa laittanut letkun imupuolelta pakopuolelle koska olen nähnyt yhden kannen missä imu/pakopuolen kanava oli menny tukkoon.

kaikiss A ryhmän moteissa mitä olen nähnyt on kuristettu öljyä kanteen ..........

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Joulukuu 25. 20:28:54 2010

bpasi kirjoitti:miks pitää kannelle saada lisää öljyä?? ite olen vain kannen takaa laittanut letkun imupuolelta pakopuolelle koska olen nähnyt yhden kannen missä imu/pakopuolen kanava oli menny tukkoon.

kaikiss A ryhmän moteissa mitä olen nähnyt on kuristettu öljyä kanteen ..........
Mä ymmärsin et kanteen on nimenomaan parannettu öljyn menoa A-ryhmässä...siksi ulkoinen öljyn tulo kannelle. Kait ne pitkät pultit tietty vaikuttaa myös jotain...
Sano nyt timo jotain :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 25. 21:20:39 2010

A-ryhmän koneissa ei ole ulkoisia öljysyöttöjä. Bpasin mainitsemaan/tyyppiseen varmistukseen olen törmännyt sakujen ratakoneessa. Poikkeuksena nelikoissa öljynsyötön muutos pois kannesta, mutta siinäkin lähinnä ajatellaan ahdinta.
Cossun yläkerta on hyvä voitelultaan ja kestävyydeltään, ja kyllä kisakoneissa ensisijainen huolenaihe on varmistaa kk:t ja rungot; kierrokset + kuorma kovat, puolella nopeudella pyörivä vintti kestää vähän häiriötäkin, kellari ei... Poikkeuksena tietysti koneet joissa on yläkerta kuiva, esim. cvh.
Mistä idea että yb tarvitsisi lisää? Joku britti taas varmaan keksinyt... :)
Viimeksi muokannut jjs, La Joulukuu 25. 21:31:04 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Joulukuu 25. 21:22:40 2010

jjs kirjoitti:A-ryhmän koneissa ei ole ulkoisia öljysyöttöjä, yb ei sellaisia kisahommissakaan tarvitse. Bpasin mainitsemaan/tyyppiseen varmistukseen olen törmännyt sakujen ratakoneessa.
Miks niit sitten viritellään ulkoisesti jos siin ei o päätä eikä häntää??? Vai oonko nyt liika tumuissa tajutakseni asian ytimen :lol: :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 25. 21:57:20 2010

varmistaa on eri asia kuin parantaa

Näitä ei ole tarvinnut, onneksi, itse opiskella (vaikka kymmeniä vakio ja kisakansia purettuani voin sanoa että voitelu tuntuu pelaavan :) ), tutkittuani viim. n. 20v aikana Hopan, Mountunen, Schanken, Druryn ja jopa Eggenbergerin yms. kisakoneita ei ole näkynyt kannen öljynkierron parannusyrityksiä. "Päinvastaista" kyllä, paluuta oli mm. Drury parantanut BD -henkisesti ylimääräisellä paluuletkulla (ulkoinen, vas.etureuna, öp:n).

Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Joulukuu 25. 22:20:02 2010

Tässähän ois vähä niinkun myytinmurtajille tutkimuksen paikka :green:

SRT Kallekin vähän ihmetteli että miks rakentelin omaan koneeseen tota kannen ulkopuolista öljyhässäkkää kun ei ole kuivasumppusysteemiä. Muttakun isot pojatkin laitto niin minäkin...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Joulukuu 26. 1:13:14 2010

jjs kirjoitti:Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä :D
Onkos tämän tyylinen ratkaisu (tullut joskus selaillessa vastaan/ilmetellyt moista) Lämpöanturin paikan kohdalla pieni pönttö josta lähtö nakuanturin "viereen" vesitilaan ja toinen lähtö pöntöstä normi kiertoon.

Itsellä nyt toteutettuna: "anturin lähdöstä" haaroitettuna pakopuolen nippaan lohkossa/lämppärille. Eikä ole ainakaan vielä tullut lämmön nousua radallakaan ajaessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Joulukuu 26. 8:38:08 2010

Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä. Tätä silloin joskus kyselin että mitä pitäs tehä niin Sarlin sano että vakio reijät tulppaukseen ja kannen päädystä öljy sisään. Tämän takia mulla on öljyn syöttö kanteen takaanta.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Joulukuu 26. 11:23:41 2010

sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Tämäkin rakentajista kiinni.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Joulukuu 26. 16:20:08 2010

Aksu kirjoitti:
sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Tämäkin rakentajista kiinni.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Olikohan ohuemmat pultit tai jyrsitty pultin kohtia isommaksi. Mulla oli niin paksut pultit että piti kannen reikiä työstää isommiksi.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Joulukuu 26. 20:40:06 2010

sprint kirjoitti:
Aksu kirjoitti:
sprint kirjoitti:Ilmeisesti 4wd kannessa öljy tulee kahdella reijällä kanteen ja osaksi kannenpultteja pitkin. Nyt kun 4wd koneeseen laitetaan 10kpl pitkiä pinnapultteja niin öljyn saanti melkein tyrehtyi päädyissä.
Tämäkin rakentajista kiinni.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Olikohan ohuemmat pultit tai jyrsitty pultin kohtia isommaksi. Mulla oli niin paksut pultit että piti kannen reikiä työstää isommiksi.
Oli kannen reikiä suurennettava että upposi kansi perille asti.
Eka nostin kannen paikoilleen ja ihmettelin kun ei tippunut tiivisteeseen asti pienella avustuksella edes.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 26. 22:47:15 2010

Aksu kirjoitti:
jjs kirjoitti:Jos joku kohta kaipaa yb-kannessa petrausta: vedenkierto. Ja siihen on panostettu monen toimesta, katsokaapa vaikka viimeisten A-ryhmäläisten ja wrc-escojen vesikiertovirityksiä :D
Onkos tämän tyylinen ratkaisu (tullut joskus selaillessa vastaan/ilmetellyt moista) Lämpöanturin paikan kohdalla pieni pönttö josta lähtö nakuanturin "viereen" vesitilaan ja toinen lähtö pöntöstä normi kiertoon.

Itsellä nyt toteutettuna: "anturin lähdöstä" haaroitettuna pakopuolen nippaan lohkossa/lämppärille. Eikä ole ainakaan vielä tullut lämmön nousua radallakaan ajaessa.
Enpä löytänyt sopivaa kuvaa aiheesta (on toi sceen print -taito pdf:stä olematon ja googlessa oli hiljaista) ; lähtöjä on lisätty kovasti, mm. imusarjan väleissä 3 kpl n. 8 mm lähdöt paisarille jne
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Perkele » To Maaliskuu 31. 9:38:21 2011

bpasi kirjoitti:pieni vinkki se öljy mikä 4wd kannessa voitelee turboa tulee mun mielestä keskimmäisestä(lohkon) reijästä ja menee vain turbolle eli ei ei mee nokille ollenkaan korjatkaa jos olen väärässä mut muistelisin timon kanssa huomanneen sen
Aksu kirjoitti:Tämäkin rakentajista kiinni.
Mulla oli/on KH-motorsin tekemä 10-pulttinen kone/alakerta ja siellä on ollut kokoajan orkkis kierto kanteen,eikä ole ainakaan viellä +20tkm aikana kannesta mennyt mitään.
Alkuun oli viellä ahtimen (4wd to3) öljytkin otettu kannesta,ahtimen parantimisen yhteydessä otin kierron painekellon paikalta.
Nyt kun tuo kone on menossa kasaan ja vielä auki että kummasta otan öljyn turboon orkkis 4WD paikasta jos se kerta tulee omaa kanavaa pitkin kanteen.
Vai teetänkö letkun öljykellon haarasta kun sokea tulppakin on jo revitty valmiiksi auki. Mutta mites öljyn virtauksen rajoitus tuossa tapauksessa tarviiko putkeen tehdä joku kuristus ettei vie liikaa alakerran pää öljykanavasta painetta pois?
Turbona rakennettu hybridi T04/3 --> T04/4 alkuperäisellä laakeripesällä & 360 laakerilla.
Riittääkö esim orkkis 4WD letkussa päissä oleva n. 2,5-3mm reikä kuristamaan riittävästi?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 31. 10:54:46 2011

riittää
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Maaliskuu 31. 20:13:41 2011

Sanokaas onko järkee tulpata 2 taaimmaista öljykanavaa lohkosta ja jättää etummainen kanava auki, kun kanteen öljy tulee kannen takaata?
Voiskos siitä olla haittaa tai hyötyä?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja magelius » Ti Huhtikuu 5. 22:40:30 2011

BlackEscort kirjoitti:Sanokaas onko järkee tulpata 2 taaimmaista öljykanavaa lohkosta ja jättää etummainen kanava auki, kun kanteen öljy tulee kannen takaata?
Voiskos siitä olla haittaa tai hyötyä?
Mä tulppasin omasta lohkosta ne kaikki kolme kannelle menevää öljyreikää ja öljy sisään ainoastaan kannen takaosasta, molemmista linjoista sisään. Pelkäsin että jos sen etummaisen jättää käyttöön, niin kansi "hukkuu" öljyyn, todellisuudesta ei tietoa, mutta tällä setupilla toiminut kyllä hyvin eikä ole ongelmia ilmennyt

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Cossun kannen voitelu

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Huhtikuu 6. 19:30:46 2011

Meinasin tehä siihen lohkon kuusiokolo-tulppaan 1-2mm reiän, mut empäs sitten tehnytkään vielä. Joo molemmista öljy sisään kannen takaata, mietinpähän tätä nyt kun tuli taas aiheelliseksi. Timolla oli toisessa lohkossa etukanava auki ja sain käsityksen ettei se ainakaan haitaksi pitäis olla.
Oletetaan että öljy riittää kanteen kun on korkeepaine pumppukin ja turbo saa öljynsä jäähyltä. Jätetään lohkoon kaikki tulpat nyt ja viritellään sitten tulevaisuudessa seuraavaa lohkoa :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin