Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
iegres
- Viestit: 897
- Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
- Paikkakunta: Pks
Viesti
Kirjoittaja iegres » Ke Helmikuu 15. 12:39:55 2006
Noniin,
tästä luulisi olevan tietoa monilla. Lienee melko yleistä vanhoissa autoissa ja täällä Classic Ford puolella alkaa olla autoilla jo sen verran ikää..
Onko jotain hyviä kikkoja miten oven roikkumisen sais hallintaan?
Miten uudet saranat? Käykö saranat suoraan jostain muusta?
Miten ite olette tehneet?
Noi roikkuu niin paljon että pakko niille jotain tehdä.
Ex-Sierrassakin roikku mutta ei se kiinnostanu sillon

Mondeo STW mk3
-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » Ke Helmikuu 15. 13:55:10 2006
iegres kirjoitti:Noniin,
tästä luulisi olevan tietoa monilla. Lienee melko yleistä vanhoissa autoissa ja täällä Classic Ford puolella alkaa olla autoilla jo sen verran ikää..
Onko jotain hyviä kikkoja miten oven roikkumisen sais hallintaan?
Miten uudet saranat? Käykö saranat suoraan jostain muusta?
Miten ite olette tehneet?
Noi roikkuu niin paljon että pakko niille jotain tehdä.
Ex-Sierrassakin roikku mutta ei se kiinnostanu sillon

Vaihda ne saranatapit sinne. Rautakaupasta vaan sopivat putkisokat tilalle ja toimii. Näin tein omaani. Olivat vaan aika paskamaisia vaihtaa.
Tästä ei tietenkään ole apua jos ne reiät niissä saranoissa johon tuo keskitappi tulee on kulunut soikeaksi. Ja jos näin on käynyt niin eipä taida olla paljon muuta vaihtoehtoja kuin täyttää ne reiät hitsaamalla ja porata uudet.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
iegres
- Viestit: 897
- Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
- Paikkakunta: Pks
Viesti
Kirjoittaja iegres » Ke Helmikuu 15. 14:15:48 2006
ohc kirjoitti:iegres kirjoitti:Noniin,
tästä luulisi olevan tietoa monilla. Lienee melko yleistä vanhoissa autoissa ja täällä Classic Ford puolella alkaa olla autoilla jo sen verran ikää..
Onko jotain hyviä kikkoja miten oven roikkumisen sais hallintaan?
Miten uudet saranat? Käykö saranat suoraan jostain muusta?
Miten ite olette tehneet?
Noi roikkuu niin paljon että pakko niille jotain tehdä.
Ex-Sierrassakin roikku mutta ei se kiinnostanu sillon

Vaihda ne saranatapit sinne. Rautakaupasta vaan sopivat putkisokat tilalle ja toimii. Näin tein omaani. Olivat vaan aika paskamaisia vaihtaa.
Tästä ei tietenkään ole apua jos ne reiät niissä saranoissa johon tuo keskitappi tulee on kulunut soikeaksi. Ja jos näin on käynyt niin eipä taida olla paljon muuta vaihtoehtoja kuin täyttää ne reiät hitsaamalla ja porata uudet.
Kiitoksia!
Pitää testata tota tapin vaihtoa eka.
Palataan asiaan tarvittaessa.
Mondeo STW mk3
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Ke Helmikuu 15. 15:51:32 2006
Oven saa kyllä toimimaan kun vaihtaa ton sokan mutta jos sekään ei auta, saa mk2:ssa säädettyä oven saranapalaa korista sekä lukkopalaa b-pylväästä kääntelemällä yleensä rupee toimimaan.
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Viesti
Kirjoittaja nprteam » Ke Helmikuu 15. 16:17:27 2006
ohc kirjoitti:
Tästä ei tietenkään ole apua jos ne reiät niissä saranoissa johon tuo keskitappi tulee on kulunut soikeaksi. Ja jos näin on käynyt niin eipä taida olla paljon muuta vaihtoehtoja kuin täyttää ne reiät hitsaamalla ja porata uudet.
Tai porata isommaksi ja holkittaa ne reiät.
-
Hoppamiäs
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
- Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere
Viesti
Kirjoittaja Hoppamiäs » Ke Helmikuu 15. 16:25:23 2006
Tein ittelle yhteen välikoppaan putkisokkien tilalle muistaakseni kenttiläisen vakio pakoventtiilin varsista noi saranatapit. on sen verran kovaa ainetta että ei pitäis niiden takia ainakaan ruveta roikkumaan

Ainakin siinä kyseisessä vaunussa rupes ovet istuun tosi hyvin.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
-
Kine
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Kine » Ke Helmikuu 15. 16:38:13 2006
Voi olla saivartelua, mutta kuitenkin, jos saranatappi on kovempi kuin itse sarana niin se reikähän sitten ekaks väljähtyy. Ainahan sen sitten saa täytettyä ja porattua, mutta ehkä aavistuksen verran helpompaa on pelkkä tapin vaihto. Eipä niitä tosin ehkä tartte vaihtaa kuin kerran-pari auton eliniän aikana, joten samapa tuo kai.
-
Hoppamiäs
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
- Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere
Viesti
Kirjoittaja Hoppamiäs » Ke Helmikuu 15. 18:48:15 2006
Juu voihan se olla niinkin olla mutta kun kyseessä oli vaan tommonen auto millä ajettiin vaan kesäisin ja sillonkin harvakseltaan. Käyttö autoon en välttämättä laittais sillai.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
-
kipe
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja kipe » Ke Helmikuu 15. 22:45:30 2006
Tämä menee kyllä pikkasen asian viereen mutta kyse olis MkI:n saranoista...
Putkisokan koko ?? Miten sokan vaihto tapahtuu helpoiten ? Mitä työkaluja ?
En ole ennen vaihtanu niin olis hyvä tietää ennen kun alkaa säheltään

-
Kine
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Kine » To Helmikuu 16. 18:23:29 2006
En oo uusia sokkia vielä laittanut, mutta kahden auton ovet olen irroittanut. 8 mm tuurnalla sain lyötyä pois, vähän tiukka se kyllä on, oli hankalaa saada se sitten pois. Kannattaa ehdottomasti laittaa jotain hyvää ruosteenirroittajaa/voiteluöljyä jo etukäteen ja lisäillä vielä ennen irroitusta ja sen aikana.
Itse tein siten, että alasokkaa alaspäin ja yläsokkaa ylöspäin. Tällöin sokat eivät mahdu kokonaisena pois, mutta niitä on suht "helppo" lyödä. Dremelillä tai vastaavalla saa sokan sitten pätkästyä kun se on tullut niin pitkälle kuin se kerralla mahtuu. Rälläkkä ei mahdu koloon millään. Ekalla kerralla ennen kuin hankin dremelin sahasin rautasahan terällä, mutta siinä meinaa usko loppua kesken.
Myös toiseen suuntaan voi onnistua, mutta oven pellit on vähän tiellä, joutuu tekemään ehkä semmoisen mutkaraudan.
Työkalut oli siis 8mm tuurna tai ehkä 7,5mm poran terä, hoikka vasara jotta mahtuu ja sitä irroituslientä. Ja mielellään kaveri pitelemään ovea kun se irtoaa.
Ei ole järin paha rasti, mutta maalit voi saada vähän naarmuja.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » To Helmikuu 16. 19:01:32 2006
Ite rakensin jengatangosta vetovasaran tuon vaikeamman sokan irroitusta varten.
6mm. tanko sopi muistaakseni just läpi tuosta sokasta, sitten vaan "sorvattu" mutteri tangon päähän kiinni ja vetoja toisesta päästä tankoa.
Edellisenä päivänä kannattaa saranaa voidella hyvin CRC:llä