mk1 escorttiin toimiva alusta?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 3. 21:20:56 2004

Just joku kerto, että volvon akseleita on taivuteltu luokille, jotta on saatu negatiivista camberia. Vetoakselin spoorit sorvattu pallomaisiksi, jotta kääntyy. saataa toimiakin.
Olisin äkisti sitä mieltä, etttä camberista on enemmän hyötyä takana kuin aurauksesta. Astekin riittää, kun ei akseli itse paljon kallistele.

Ja sitten sulla onkin taas ongelma saada eteen pitoa.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Elokuu 3. 22:11:38 2004

Mä olen kuullut että paljonkin on käytetty tuota aurausta. Camberiakin kokolailla useisti tuon aurauksen kanssa. Ja mun aikaisempi enkku akseli oli kiännetty ja vähä viännettykkin ja toimi kyllä todella hyvin. Mutta kun ei ole faktaa (vielä) että auttaako tuo kun nyt kääntyy kyllä suorallakin akselilla. Tiedä häntä ... virittämisen tuskaa....

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Elokuu 4. 16:21:35 2004

Herb Adamsin Chassis Engineering -kirjassa on ohjeet Fordin perän camberoinnille, tosin melkoisen tukevalle 9" perälle. Pillillä kuumaksi muistaakseni 5-6 tuuman pätkä punahehkuiseksi akseliputkesta ja sitten annetaan jäähtyä ja kääntyy puoli astetta per puoli kuumennetun paikan suuntaan. Voihan sen kuumennuspaikan laittaa ihan pikaisen akseliputken etupuolelle päin, niin samalla tulee pikkaisen aurausta. Älkää kysykö paljonko enkkuperää pitää kuumentaa, en tiedä.

Riippuen ripustuksista ja vaikka nollakulmilla jäykkäkin taka-akseli voi aiheuttaa mielenkiintoisia ohjausominaisuuksia mutkissa ja erillisripustettuihin periin sellaisia on jopa suunniteluvaiheessa koitettu luodakin. Milliken&Milliken on vasta alussa, niin en pysty nyt (jos koskaan) asiaa selittämään sen enempää.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Elokuu 4. 19:02:16 2004

Rallissa on käytetty taka-akselin säätämistä ja yleensä toteutetaan lämmittämällä siltä puolelta johon halutaan taipuvan tai jotkut on hitsannu palkoja jotka toimii myös tehokkaasti. Kun banjoon hitsataan linkin, banhardin, iskarikorvat se ei ole enään suora joten lämpöjen anto on aiheellista. Escossa on usein käytetty 2mm aurausta ja max aste -camber. Ero käyttäytymisessä näkyy ehkä radalla paremmin, mutta näin soralla. Paljonko sitten lämmitetään, sitä ei voi kukaan sanoa. On tehty niin että akseli irrallaan pyörillään lattialla ja yksinkertaisesti auraustikulla mittaamalla, ja ainakaan atlaksen banjo ei kestä kovia hyppyjä tai ovia myöden roikkumisia ojanpenkkaan, eli millilleen auraukset ei ainakaan rallissa kauaa pysy.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Elokuu 4. 21:58:44 2004

joo siis kyllähän tollaset pikkuset akselit antaa peräksi varmasti, jos fordin 9" peräkin antaa. juurikin edellämainitun Chassis engineering kirjan mukaan mainitaan että tärkeintä on pitää se akseli aurauksella kun kiihdytetään, ja se on varmistettu tukiraudoilla, jotka estää aurauksen muuttumisen haritukseksi kiihdytettäessä. camper kulmaa ei tarvita hirveän paljoa.

ja siitä lämmityksestä. sitä ei KUKAAN pysty neuvomaan niin että sen laakista saisit kohdilleen, se on puhtaasti persetuntumasta kiinni. mä neuvoisin sulle että vetät pari pienempää, noin 3 tuumaa leveää kuumaa, ja samalla tarkkailet kuinka se rauta käyttäytyy. annat jäähtyä käden lämpöiseksi, ennenkuin annat uuden kuuman. kuuman muotohan on sellainen että kuuma annetaan vain putken toiselle reunalle, eli noin 180 asteen alueelle niin että lähdetään pistemäisestä kuumasta ja pikkuhiljaa lisätään levittämistä niin että puolessa välissä ollaan siinä maksimileveydessä(esimerkiksi 3 tuumaa) ja sitten ruvetaan pienentään liikettä niin että päätepisteessä on kuuma samanlainen pistemäinen kuuma kuin aloitettaessa. ja nyt tärkeä tieto. kuumenna niin kokoajan punaiseksi, ettei tarvitse palata äsken lämmitetylle elueelle, vaan liikutat kokoajan eteenpäin. ja se kuuma ensiksi laajenee, jonka jälkeen se kutistuu enemmän kuin se laajeni. ja ennen kuumaa mittaat perän tarkasti, ja sitten yksi kuuma kerrallaan edetään ja pyritään tekemään molempiin saman verran camperia ja aurausta. kuuma kannattaa myös merkitä esimerkiksi liidulla, jolloin kuuman muoto on helppo saada oikeaksi.

toivottavasti joku ymmärsi, jos ei, kysy tarkennusta.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ke Elokuu 4. 23:11:21 2004

Rataladoissa on tehty camberin muutoksia raakasti vääntämällä akselia kiinnittämällä murikka lattiaan kiinni ja nostamalla tunkilla banjon päästä sopivaan kulmaan.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Elokuu 5. 0:05:34 2004

Foortin ison atlauksen ruoristuksesta jotain...
http://www.vhtracing.com/?x=projektit.htm

Siitä se päätötyö ja uudelleen oikeasta yläkulmasta päättötyö ja sieltä löytyy asiaa...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Elokuu 5. 8:43:56 2004

Eli ilmeisesti tuolta http://www.vhtracing.com/pt5.htm alaspäin selaamalla 5.2.2?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Elokuu 11. 19:27:03 2004

Jallu kirjoitti:Eli ilmeisesti tuolta http://www.vhtracing.com/pt5.htm alaspäin selaamalla 5.2.2?
just se
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Elokuu 11. 20:16:29 2004


L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » To Elokuu 12. 0:51:36 2004

Rälläkällä uraa akselin putkiin ja niihin migillä saumaa.
Negatiivisella camberilla saadaan sivuttaispitoa (kaarrepitoa) lisää, eli kyllä sillä on merkitystä.
Toimiva operaatio vaikka ei oo kirjoista luettu.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Elokuu 12. 15:00:29 2004

Brenda kirjoitti:http://www.vhtracing.com/?x=miken_stara ... ojekti.htm
atlaksen moddausta
Mitäs tuossa nyt oikein tehtiin ? Oliko heillä takoitus sijoittaa tuo akseli starlettiin? Fordin välläreitä ja murikoita mutta koko akselista en oo kuullu.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » La Elokuu 14. 18:35:49 2004

olisko kellään kuvia tai piirrustuksia escortin panhard tangon korin kiinnikkeestä? linkkien kotelot olis tehtynä, mut panhard puuttuu vielä! tai kyllä watt-systeemikin kiinnostaa.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Marraskuu 14. 21:33:27 2005

nostetaanpa aihe taas ylös! :D minkälaisilla muutoksilla saa escortin etupäästä hyvän ajaa asfaltilla? mikä vakaaja,puslat yms? kannattaako muuttaa alatukivarsien kiinnitys reikiä palkista? etupäätä olis tarkoitus madaltaa pari tuumaa. säädettävät spaxit löytyis lyhyemmällä iskulla ja epäkesko laakeri yläpäät. kertokaapa omista kokemuksista ja muutoksista..
ford escort´79 tic

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Marraskuu 15. 8:50:48 2005

Noin yleisesti, tukivarret ei saa tulla vaakasuoraan tai päät ylöspäin-asentoon, siitä tulee ongelmia.
Ja jos ajaa myös (uraisilla) pääteillä, ei liikaa camberia, 2 astetta lienee joku raja, etenkin leveillä renkailla.
Ja mulla tuntu olevan herkkä vanteen offsetin muutoksille,
6J vanne 12.5 offsetilla ei enää sietäny 5 mm spaceria.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Marraskuu 15. 9:03:39 2005

Mulla auton kääntyminen parantui huomattavasti kun laitoimme etu reaktiotangot paikoilleen. Sittemmin lisäsimme vielä veitsi vakaajan ja kokolailla tyytyväinen olen keulan toimintaan. Kääntyy ja on vakaa vietävä, on tosi kiva ajaa. Toki mä en nyt muista ooliko noi etu reka tangot ihan liikennelailliset, luultavasti.

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Joulukuu 29. 15:22:42 2005

Markus,

Käytätko säädettäviä alatukivarsia? Onko uniballeilla? Entä alatukivarren kiinnityspiste etupalkkiin - onko se vakio vai nostettu? Paljonko etypyörien kulmat ovat (caster/camber)?

Ajattelin itsekin laittaa eturipustuksen uusiksi, säädettävillä alatukivarsilla ja reaktiotangoilla.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Joulukuu 29. 16:31:32 2005

rustang kirjoitti:Markus,

Käytätko säädettäviä alatukivarsia? Onko uniballeilla? Entä alatukivarren kiinnityspiste etupalkkiin - onko se vakio vai nostettu? Paljonko etypyörien kulmat ovat (caster/camber)?

Ajattelin itsekin laittaa eturipustuksen uusiksi, säädettävillä alatukivarsilla ja reaktiotangoilla.
En mä muista mitkä asteet siellä on. Mutta ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Joulukuu 29. 16:44:21 2005

Markus kirjoitti: ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.
Itse huomasin radalla, että auto aliohjautuu liikaa. Se vakio kumipusla alatukivarressahan joustaa melkein 1 cm eli sen verran menettää karteessa camberia. Samalla alatukivarren kulmakin on huono kun etupäätä on hieman madallettu. Ehkä osasyy ongelmaan oli pehmeillä iskareillä - niiden tilalle on tulossa Konit 2006 kesäksi.

Kuva Pärnun radalta - onko liian jäykkä kallistuksenvakaaja??? (Se on ihan vakio vakaaja).
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » To Joulukuu 29. 17:01:03 2005

rustang kirjoitti:
Markus kirjoitti: ihan vakioita alatukivarsia käytän ja ihan vakiopaikoissakin ovat. Vain puslat on vaihdettu. Mä ajan sen verran pienellä camperilla eli pystyllä renkaalla, että en säädettäviä alatukivarsia ole nähnyt (vielä ainakaan) tarpeelliseksi.
Itse huomasin radalla, että auto aliohjautuu liikaa. Se vakio kumipusla alatukivarressahan joustaa melkein 1 cm eli sen verran menettää karteessa camberia. Samalla alatukivarren kulmakin on huono kun etupäätä on hieman madallettu. Ehkä osasyy ongelmaan oli pehmeillä iskareillä - niiden tilalle on tulossa Konit 2006 kesäksi.

Kuva Pärnun radalta - onko liian jäykkä kallistuksenvakaaja??? (Se on ihan vakio vakaaja).
En mä oikein osaa sanoa yhden kuvan perusteella mikä alustassa voisi olla paremmin. Voi olla takapään jousitus, sen korkeus, keulan korkeus, ajolinjat, lukko. Äkkiseltään mun mielestä näyttäisi että keula on liian pehmeä tai perä aivan liian korkea ja/tai jäykkä.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 29. 22:17:13 2005

Vähän näyttä, että ulompi etukumi nojaa ulospäin, mikä voi olla syy aliohjaamiseen eli puskemiseen.
Sen voi korjata esim. camberia lisäämällä (helpompi) tai kallistumista pienentämällä, joka on työläämpää mutta kokonaisuuden kannalta parempi ratkaisu

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Joulukuu 30. 9:15:11 2005

TAp kirjoitti:Vähän näyttä, että ulompi etukumi nojaa ulospäin, mikä voi olla syy aliohjaamiseen eli puskemiseen.
Kyllä hieman siltä näyttää.
Markus kirjoitti:En mä oikein osaa sanoa yhden kuvan perusteella
Tossa löysin pari kuvaa lisää samasta kaartesta (hidas 2. vaihteen vasuri). Tässä TApin teoria vahvistuu eli ulompi pyöra on maahan nähden väärässä kulmassa. Kuitenkin staattinen camber on ollut noin 3 astetta. Osasyy on ehkä siinä. että auto kallistelee liikaa. Mutta itse arvelin etujousten olevan jo liiankin jäykkiä ja paksumpi etuvakaaja vaan pahentaisi aliohjautuvuusongelmaa? Juuri siitä syystä ihmettelin kun Markus aja vakiopalikoilla kovaa. Pitäiskö laittaa takavakaaja...

Noh, ainain on hankittu vähän leveemmät vanteet (parantaa itsetuntoa) ja koneeseen 10 prosenttia lisää kuutiotilavuutta (sutii paremmin ilman lukkoperää), saas nähdä mitä etujousitukselle keksin. Toivottavasti pääsee ens kesänä taas tulemaan myös Suomenlahden pohjoispuolelle ratatapahtumiin.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 30. 10:03:01 2005

En usko että takavakaajalla saavutetaan suurtakaan etua. Itselläni ei ole ja rataguru Tapillakaan ei sellaista taida olla.

Onko keulassa kynäjouset?

Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.

Mun mielestä myös takapäähän kannattaa kiinnittää huomiota.

Voisin vertailuksi laittaa kuvia omasta kinneristä jos joku avittaisi kuvien nettiin saattamisessa...

Tuossa ois linkki erääseen kuvaan vuodelta -04 (ilman etuvakaajaa)
http://www.racingimages.fi/gallery.php?eid=517&page=1

Kuva on alimpana vasemmalla.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 30. 11:39:25 2005

Tuolla lisää kuvia alastarolta.

http://www.opentrack.pri.ee/rustang/markus/

Kiitos Rustang

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Joulukuu 30. 11:47:20 2005

Markus kirjoitti: Onko keulassa kynäjouset?

Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Keulassa oli 2005 vielä vakio pikkutolppa jossa paksumi lyhyempi jousi ja säädettävä yläpää. Isot tolpat on jo valmiiksi puhdistettu ja odottaa jarruja ja iskareita.

Mut ne reaktiotangot - niistä on oltu monta mieltä onko parempi suuntaa ne eteenpäin vai taaksepäin. Mitä ratagurut sanoo?
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Joulukuu 30. 11:56:38 2005

rustang kirjoitti:
Markus kirjoitti: Onko keulassa kynäjouset?

Jos sulla on kumipuslat vaihda ne kovempiin ja laita nuo etureaktiotangot niin uskon että keulan käytös muuttuu paremmaksi. Tapin kanssa olen kyllä samaa mieltä että negatiivinen camber auttaisi varmasti asiaa. On se sitten saadetty yläpäästä tai alatukivarresta. Itselläni yläpäästä.
Keulassa oli 2005 vielä vakio pikkutolppa jossa paksumi lyhyempi jousi ja säädettävä yläpää. Isot tolpat on jo valmiiksi puhdistettu ja odottaa jarruja ja iskareita.

Mut ne reaktiotangot - niistä on oltu monta mieltä onko parempi suuntaa ne eteenpäin vai taaksepäin. Mitä ratagurut sanoo?
tee ne isot tolpat kynäjousille niin saat keulan korkeutta hakea oikeaksi.

Reaktiotangot eteen asennetaan siis korista alatukivarteen, eli jalkatilasta tukivarteen päin.

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Joulukuu 30. 22:47:44 2005

Markus kirjoitti: Reaktiotangot eteen asennetaan siis korista alatukivarteen, eli jalkatilasta tukivarteen päin.
Teoriassahan voisi ne laitta alatukivarresta eteenpäinkin, olihan alunperin samanlainen systeemi MK1-sessä. Jos laitta taaksepäin jää eteen enemmän tilaa vakaajalle.
Englanniksi termit on compression strut/tension strut ja tuolla engelsmannien foorumissa kehutan, että ultimate tarmac setup olisi juuri tollainen ettenpäin suunnattu tukivarsi. Valitettavasti en ole itse nähnyt yhtäkään sellaisilla varustettua autoa. Siinähän tuo kiinnityspiste omaa merkitysta esim. jos laitta sen alemmas kun alatukivarren etupalkki-kiinnitys niin saa etujousitukseen anti dive ominaisuutta jne.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Joulukuu 31. 3:55:53 2005

Yhden ralli-escortin olen nähnyt eteensuunnatuilla tukitangoilla.Tällöinhän ollaan lähellä "pelkkä vakaaja pois"-ratkaisua,eli pelaa muutoin orginellityyliin.
Mk1-tukitankomalli oli muuten taaksesuunnatuilla tangoilla,itsellä on ollut yksi kori jossa alkuperäiset reiät takatuille.
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Joulukuu 31. 11:44:04 2005

Mä laitan reaktiotangot eteenpäin (gr4 tankosarja enkuista), tangot on hyllyssä. Ne on samantapaiset kuin reaktiot taaksepäin mutta orkkisvakaaja korvakkeen tilalle ruuvataan erilainen teline johon tulee uniball. Telineessä on jätetty paikka vakaajallekin jos sitä haluaa käyttää/lisänä. Käyttäisin muuten pelkkää vakaajaa mutta tarkoituksena laittaa taakse kierrejousi sekä hakea muutenkin vetopitoa joten varaudun lisäämään pitoa keulaankin. Tämä siis ralliin soralle.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Tammikuu 19. 15:48:32 2006

OT: Kuinkas rustang nyt on myymässä autoaan?

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » To Tammikuu 19. 15:55:13 2006

Jallu kirjoitti:OT: Kuinkas rustang nyt on myymässä autoaan?
Ainahan on kaikki (autot) myytävänä, riippuu vaan hinnasta :wink:
Tuli tässä üks uusi projekti idea ja ajattelin koettaa onnea. Ei ole mitään pakkoa myydä mutta jos joku maksaa hyvän hinnan niin mulla ois heti uusi projekti tiedossa ....
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ma Kesäkuu 26. 17:27:59 2006

Otetaan vanha aihe esiin, kun auto on taas valmistumassa ja eturipustusta ollaan kasaamassa. Siis mikä olis asfaltille sopiva caster-arvo, noin suurinpiirtein?
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Kesäkuu 27. 9:34:37 2006

periaatteessa kai escortissa niin paljon kun saa laitettua.....

Eikös se ollu niin, että caster pyrittiin ennen autoissa pitämäään pienenä, jottei ohjaus olisi liian raskas pysäköidessä jne. Eli tosta kääntäen, ohjausvoimat kasvaa, kun casteria lisää, nopea ohjaus ja pieni ratti voivat olla leveillä kumeilla käsivoimia vaativa yhdistelmä.

Pelkän casterin säätö on vaikeaa noilla yksinkertaisilla pyöriteltävillä yläpäillä, vaikuttaa aina myös camberiin. Isoilla jousilla ottaa kiinni sisälokarin vahvikkeisiin, kynäjousilla on helpompaa.

Mitä edemmäs etupyörää voi siirtää, sen parempi painonjako

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ti Kesäkuu 27. 14:53:28 2006

TAp kirjoitti:periaatteessa kai escortissa niin paljon kun saa laitettua.....
.......
Mitä edemmäs etupyörää voi siirtää, sen parempi painonjako
Pari senttiä siellä pystyy sitä pyörää eteenpäin siirtämään, jos sorvaa kallistuksenvakaajaan päätä. Itse kallistuksenvakaajan saa myös sijoitettua sentin-kaksi ettenpäin.

Tutkiskelin Internetistä, usein ajetaan 4-5 asteen casterilla ja jopa 10-12kin on käytössä, jos on ohjaustehostin :) Kai se olis testattava, mikä sopii parhaiten. Yritän päästä sinne 4-5 asteen tienoille, ei se siitä huonommaksi voi tulla.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Kesäkuu 27. 20:38:35 2006

casterin vaikutus, ainakin osin, perustuu pyörän kallistuman muutokseen kääntyessään,
leveillä & matalilla renkailla ei parane liiotella, ettei pito katoa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 27. 21:33:39 2006

rustang kirjoitti: Teoriassahan voisi ne laitta alatukivarresta eteenpäinkin, olihan alunperin samanlainen systeemi MK1-sessä. Jos laitta taaksepäin jää eteen enemmän tilaa vakaajalle.
Pieni pilkunviilaus; mk1 -68 tukitangot lähtevät alunperin juurikin taaksepäin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Kesäkuu 28. 9:05:50 2006

Sanos, miksiköhän tosta systeemistä luovuttiin ?

Ratkaisu oli teknisesti heikko kun reaktiotanko ei ollu tukivarren läpi kuten myöhempi vakaaja, mutta sen olis voinu parantaa muutenkin.

Olisiko kyseessä ollut pelkkä kustannusten alennus, kun arvatenkin markkinamiehet kuitenkin halusi sen vakaajan ??

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ke Kesäkuu 28. 9:33:42 2006

jjs kirjoitti: Pieni pilkunviilaus; mk1 -68 tukitangot lähtevät alunperin juurikin taaksepäin.
Todellakin! Olin katsonut sitä Brendan piirustusta väärinpäin :oops:

Kun purin eilen etutolppia huomasin, että ne "pohjaanlyöntikumit" on ihan repäleinä - ei ollut kestänyt kun yhden talvirallin ja ühden ratapäivän (no tietysti kun ne oli jotain Lada Samaran tavaraa). Voiko sinne laittaa jotain kovempaa kumipuslaa tai missä autossa ne olis laadukkaampia-kestävämpiä? Mm. Carroll Smith "Tune to win"-kirjassaan hehkutta niiden käyttöä - saadaan "sopivasti ennen pohjaanlyöntiä jäykistyvä" jousitus 8)

Edit: tuli ostettua kädessä mukavalta tuntuvat tarvikepuslat, jotka tuli iskarin varren pölysuojuksella - katsotaan kestääkö.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Heinäkuu 1. 8:29:09 2006

TAp kirjoitti:Sanos, miksiköhän tosta systeemistä luovuttiin ?

Ratkaisu oli teknisesti heikko kun reaktiotanko ei ollu tukivarren läpi kuten myöhempi vakaaja, mutta sen olis voinu parantaa muutenkin.

Olisiko kyseessä ollut pelkkä kustannusten alennus, kun arvatenkin markkinamiehet kuitenkin halusi sen vakaajan ??
Tulee muuten nuo alkuperäiset tangonkiinnikkeet ikävästi konehuoneen puolelle.
(esim. peltisarjan tielle) :wink:

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Heinäkuu 21. 15:03:57 2006

Casteria tulikin vain 2,5 astetta - jos sitä konetta uskoo - mutta ratti on jo huomattavasti raskaampi pyörittää kuin ennen, eli ehkä hyvä näin. Huomenna radalla testataan toimiiko....
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ma Elokuu 14. 11:13:58 2006

Eilen oli sitten ahvenistolla "tositestaus" ja mielestäni on nykyinen alusta aika hyvä kompromissi, kaarteissa neutraali ja takapyörät pysyi ylämäessäkin hyvin asfaltissa, ei sudittanut vaikka perä on lukoton. Välitys oli siina mielessa hieman hankala että ylämäessä tahtoi 2-vaihde olla liian pieni ja 3-nen taas liian iso, vedättelin sittenkin 3-sella enimäkseenne ne suolenkin jälkeiset ylämäet.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Elokuu 14. 18:55:08 2006

rustang kirjoitti:Eilen oli sitten ahvenistolla "tositestaus" ja mielestäni on nykyinen alusta aika hyvä kompromissi, kaarteissa neutraali ja takapyörät pysyi ylämäessäkin hyvin asfaltissa, ei sudittanut vaikka perä on lukoton. Välitys oli siina mielessa hieman hankala että ylämäessä tahtoi 2-vaihde olla liian pieni ja 3-nen taas liian iso, vedättelin sittenkin 3-sella enimäkseenne ne suolenkin jälkeiset ylämäet.
Millä laatikkolla ja perävälityksellä ajelet ? Piti tulla juttelemaan radalla mutta eipä sitä kerennyt järjestely kiireiltä.
#6
Escort -75

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Ti Elokuu 15. 10:12:39 2006

Ilkka_H kirjoitti:Millä laatikkolla ja perävälityksellä ajelet ? Piti tulla juttelemaan radalla mutta eipä sitä kerennyt järjestely kiireiltä.
Taka-akseli on Ladan, jossa 4.3 välitys. Takaripustus on 1-lehtisillä jousilla, iskarit on sijoitettu lehtien ulkopuolelle pystyyn, akselin keskellä banjokopan päällä on eteen suunnattu lisätukivarsi, Ladan panhardista tehty panhard-tuki. Laatikko on vakio Type9, tuntemattomasta autosta.
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Elokuu 17. 19:31:29 2006

mihin kohtaan autoa olisi hyvä tulla nelilinkeissä ylä ja alalinkin ns. haamu kohtauspaikka? vai tuleeko parempi jos linkkien linja erkanee?

niin ja ihan asfalttiajoon tulossa vanhakoppa.
ford escort´79 tic

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Elokuu 18. 7:44:26 2006

adh kirjoitti:mihin kohtaan autoa olisi hyvä tulla nelilinkeissä ylä ja alalinkin ns. haamu kohtauspaikka? vai tuleeko parempi jos linkkien linja erkanee?

niin ja ihan asfalttiajoon tulossa vanhakoppa.
Käsittääkseni tankojen haamukohtaus paikka on puolessa välissä auto. Näin ainakin entisissä KRC autoissa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Elokuu 18. 10:19:11 2006

Tota, kyllä se pitää olla säädettävissä,
mutta nyrkkisääntö lienee että painopisteen kohdalla;

auton/jousituksen korkeus ja painopisteen korkeus sekä tukivarsien pituus vaikuttavat asiaan.

lukekaas vaikka tuolta jotain
http://www.afcoracing.com/tech_pages/4link.shtml

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Pe Elokuu 18. 12:52:40 2006

This information applies only to 4-link rear suspensions having links floated on the rear axle.
Mun ymmärtääkseni jos kiinityspisteet akseliin on jäykät niin linkit pitää olla "parallel", muuten akseli kieroutuu jos vasen pyörä nousee ja oikea laskee (esim. kaarteessa).
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

rustang
Viestit: 75
Liittynyt: Su Kesäkuu 15. 21:54:43 2003
Paikkakunta: Tallinna #888
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rustang » Su Elokuu 20. 18:45:51 2006

Tässä üks tänään otettu kuva Raplan kartingradalta paikallisen Audiklubin ratapäiviltä, vaikka ilmaa on etupyörän alla niin auto ei puske ja on kuitenkin ihan hyvä ajettava ilman lukkoperääkin.

http://tonny.msn.ee/acringrada2006/IMG_6888.html
Ex-Escort Mk1 1973 rata-lelu
Ex-Mustang 5.0 1987
Ex-Capri 3.0 1979
Ex-Escort XR3 1982
Nyt: 996-2000

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 22. 20:46:35 2006

Mun ymmärtääkseni jos kiinityspisteet akseliin on jäykät niin linkit pitää olla "parallel", muuten akseli kieroutuu jos vasen pyörä nousee ja oikea laskee (esim. kaarteessa).
Juu, totta periaatteessa, suunnikasmakanismissa kuitenkin muutokset on pieniä jos vaakatangot on yhtäpitkät ja suuntaero ja liike eivät ole suuria.

Ford rally preparation näyttää kyllä säätöreikiä ylemmälle tangolle,
mutta siinä opastetaan myös laittamaan kumipuslat tankojen kori-päähän.

Kiihdytyshommissahan tota pitoa koitetaan maksimoida, silloin ei ole tarvis mutkitella, toisaalta toimiihan tollanen systeemi sitten ikäänkuin kallistuksenvakaajana :D :D kunnes jostain repeää

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Kesäkuu 4. 15:26:58 2007

Nostellaas taas vanhaa hyvää topicia.
Ajattelin jyrsiä säädettäviin yläpään lautasiin "liukuvat" kiinnityspisteet jolloin pääsin säätämään myös caster arvoa, pyörittämällä ylälautasta.
Nyt niillä pääsee säätämään vain portaattomasti Camperin. Lautaset eivät siis ole epäkeskot alunperin.
Kysymys onkin että kun tuolla mk2:lla lähinnnä radalla ajellaan että paljonko on tarvetta säätövaralle, mikä on hyvä lähtökohta mistä lähteä testaamaan.
Eli camperit varmaan noin 2 astetta (?) ja casterit suurinpiirtein 2-3 ?
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin