Cossuun BD10 nokat

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Cossuun BD10 nokat

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Marraskuu 16. 21:07:41 2005

Miten cossun moottorin luonne muuttuu vaihdettaessa vakionokat BD10:ksi? Entäpä pelkällä imunokan vaihdolla? Tietysti turbo, kansi yms. asiat vaikuttavat nokkien lisäksi paljon koneen luonteeseen. Oletetaan, että kantta on vähän portattu, Holset H1:sen kokoinen ehdin, iso cooleri, tehoa noin 400 heppaa. Mitenköhän tuollaiseen koneeseen vaikuttaisi nokkien tai pelkän imunokan vaihto BD10:ksi? Onko mitään järjellä perusteltavaa hyötyä?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Marraskuu 16. 22:10:49 2005

ei. :wink:

itsellä tuli tehoa lisää noin 40hv takapyörille ja vääntö laski 20nm takapyörältä. tyhjäkäynti katosi. mut vetää kyllä tolkuttomasti ja teho nousee rajoittimelle saakka, eli yläpää toimii, mutta alakierrokset ei..

mutta monella muulla käy oikein nätisti noilla bd10 nokilla, mulla vaan ei! sitä hyvin vääntävässä cossussa on myös bd10:t. kokonaisuus ratkaisee, mun koneeseen ne vaan ei sovi. multa saat talven aikana nuo sopivasti.. ;)
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Marraskuu 16. 22:14:00 2005

nyt kun puhuttiin väännöstä ohimennen, niin millä sitä sais lisää 4x4 cosaan, t35, putkisto, kohta isot suuttimet ja ms.

edit, mitäs toi pelkän imunokan vaihto muuten auttaa?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 16. 22:14:44 2005

En tiedä BD10:stä mutta yleisesti yks mikä kannattaa tutkia on vakionokkien ajoitus tällä hetkellä, kun tasoja plaanaa niin imu tuppaa sulkeutuu ykk:ssa ja pako on enemmän auki jolloin ajoitus on myöhäisellä ja tämä huonontaa huuhtelua joka vie poweria ja muuttaa luonnetta ylävireiseksi ja herääminen tahmeampaa. Rempatuissa koneissa pelkkä imunokan aikaistaminen tekee kummia. Ja sääd.nokkapyörillä on käyttöä laittaa mitkä nokat tahansa tai jos haluaa plaanatun vakion olevan kohdallaan. Siis suomeksi, katsokaa että ne olemassa olevat vakiot on kohdallaan. Mutta jos iso ahdin niin kireempää nokkaa vaan ja porttausta hattuun :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Marraskuu 16. 23:16:51 2005

Timo kirjoitti:ei. :wink:

itsellä tuli tehoa lisää noin 40hv takapyörille ja vääntö laski 20nm takapyörältä. tyhjäkäynti katosi. mut vetää kyllä tolkuttomasti ja teho nousee rajoittimelle saakka, eli yläpää toimii, mutta alakierrokset ei..

mutta monella muulla käy oikein nätisti noilla bd10 nokilla, mulla vaan ei! sitä hyvin vääntävässä cossussa on myös bd10:t. kokonaisuus ratkaisee, mun koneeseen ne vaan ei sovi. multa saat talven aikana nuo sopivasti.. ;)
Se on kyllä ihme että ne ei sulla toimi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Marraskuu 16. 23:24:59 2005

Mulla toimii noi nokat kans ihan hyvin. En huomannu ainakaa mitään tyhjäkäynnin heikkenemistä, ja meni päästöistäkin läpi. Alaväännön katoamisesta en tiedä mutta ylhäällä riittää ainakin potkua. Isolla ahtimella tehot nousi koko ajan rajottajalle asti (7000rpm). Tossa on yks toinen cossu joka on melkein samalla kokoonpanolla ja siinä on vielä vakio nokat ja omistajan mukaan huomaa että ylhäällä kuulostaa paljon raikkaammalta noilla BD10:eillä ja tuntuu että meno kiihtyy koko ajan mitä enemmän jengaa. Jos meinaa mietoja nokkia cossuun niin mä voin ainakin suositella. Ja niinkun Timokin mainitsi niin 20nm vääntöä pois ja 40hp lisää tehua.. 8)

ps. Saattais noi omatkin nokat olla jossain vaiheessa myynnissä.. :wink:
Toyota Supra TT

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 17. 7:28:07 2005

SHR kirjoitti:En tiedä BD10:stä mutta yleisesti yks mikä kannattaa tutkia on vakionokkien ajoitus tällä hetkellä, kun tasoja plaanaa niin imu tuppaa sulkeutuu ykk:ssa ja pako on enemmän auki jolloin ajoitus on myöhäisellä ja tämä huonontaa huuhtelua joka vie poweria ja muuttaa luonnetta ylävireiseksi ja herääminen tahmeampaa. Rempatuissa koneissa pelkkä imunokan aikaistaminen tekee kummia. Ja sääd.nokkapyörillä on käyttöä laittaa mitkä nokat tahansa tai jos haluaa plaanatun vakion olevan kohdallaan. Siis suomeksi, katsokaa että ne olemassa olevat vakiot on kohdallaan. Mutta jos iso ahdin niin kireempää nokkaa vaan ja porttausta hattuun :wink:
Vakio männillä kannattaa sitten olla todella varuillaan jos ajoittaa venoja enempi auki ykk:ssa, siellä on todella vähän tilaa mäntiin ja ei ne vakio venajousetkaan kovin jäykät ole.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » To Marraskuu 17. 8:50:52 2005

Skorppi kirjoitti: Vakio männillä kannattaa sitten olla todella varuillaan jos ajoittaa venoja enempi auki ykk:ssa, siellä on todella vähän tilaa mäntiin ja ei ne vakio venajousetkaan kovin jäykät ole.
Onko BD10:istä mitään hyötyä jos ajoittaa koneen vakioasetuksiin. Ketääkö venttiilien vakiojouset, jos kierrättää konetta max 7000 rpm?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 17. 9:05:06 2005

Mankka kirjoitti:
Skorppi kirjoitti: Vakio männillä kannattaa sitten olla todella varuillaan jos ajoittaa venoja enempi auki ykk:ssa, siellä on todella vähän tilaa mäntiin ja ei ne vakio venajousetkaan kovin jäykät ole.
Onko BD10:istä mitään hyötyä jos ajoittaa koneen vakioasetuksiin. Ketääkö venttiilien vakiojouset, jos kierrättää konetta max 7000 rpm?
Kyllä vakiojouset kestää
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Marraskuu 17. 9:31:07 2005

Skorppi kirjoitti:
SHR kirjoitti:En tiedä BD10:stä mutta yleisesti yks mikä kannattaa tutkia on vakionokkien ajoitus tällä hetkellä, kun tasoja plaanaa niin imu tuppaa sulkeutuu ykk:ssa ja pako on enemmän auki jolloin ajoitus on myöhäisellä ja tämä huonontaa huuhtelua joka vie poweria ja muuttaa luonnetta ylävireiseksi ja herääminen tahmeampaa. Rempatuissa koneissa pelkkä imunokan aikaistaminen tekee kummia. Ja sääd.nokkapyörillä on käyttöä laittaa mitkä nokat tahansa tai jos haluaa plaanatun vakion olevan kohdallaan. Siis suomeksi, katsokaa että ne olemassa olevat vakiot on kohdallaan. Mutta jos iso ahdin niin kireempää nokkaa vaan ja porttausta hattuun :wink:
Vakio männillä kannattaa sitten olla todella varuillaan jos ajoittaa venoja enempi auki ykk:ssa, siellä on todella vähän tilaa mäntiin ja ei ne vakio venajousetkaan kovin jäykät ole.
Aivan totta, tosta on syytä varoittaa ettei ryhdy summassa niitä kääntelee. Tarkoitin lähinnä että korjaa venojen aukiolon ykk:ssa mahdollisimman lähelle orkkistilannetta jolloin vakionokatkin toimii kohtuullisesti. Kossussa on tosiaan vähän pelivaroja juuri männän ja venan välissä, männän ja kannen välikin on vakiona melko lähellä, eli ei kestä liikaa/turhia plaanaamisia. Kossussa on vakiona moni perusasia jo kohdallaan joita ei kannata paljoo muutella.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 18. 18:38:34 2005

Jos oikein olen Cossun ajoitustietoja ja kirjallisuutta ymmärtänyt niin imunokkaa on myöhäistetty 4 astetta väännön kustannuksella ja samoin tossa BD10 nokassa. Jos plaanaaminen vie ajoitusta vielä myöhäisemmälle niin kyllä alaväännöt lienee vähän hakusessa.
8 astetta imunokkaa(stanu) aikaisemmalle eli auki 14 ennen YKK niin pitäisi alaväännön lisääntyä.
Em. ajoitustedot perustuu Burtonin BD8 nokan ajoituksiin(6/55, 50/11) jonka pitäisi olla stanu, mutta näyttää Cossun korjauskäsis kertovan ajoitukseksi 8/52 52/8 eli imunokka ei olisikaan kuin pari astetta myöhäisellä, mutta plaanaus sitten tekee omat asteet siihen päälle.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Marraskuu 18. 19:52:57 2005

SLEI kirjoitti:Jos oikein olen Cossun ajoitustietoja ja kirjallisuutta ymmärtänyt niin imunokkaa on myöhäistetty 4 astetta väännön kustannuksella ja samoin tossa BD10 nokassa. Jos plaanaaminen vie ajoitusta vielä myöhäisemmälle niin kyllä alaväännöt lienee vähän hakusessa.
8 astetta imunokkaa(stanu) aikaisemmalle eli auki 14 ennen YKK niin pitäisi alaväännön lisääntyä.
Em. ajoitustedot perustuu Burtonin BD8 nokan ajoituksiin(6/55, 50/11) jonka pitäisi olla stanu, mutta näyttää Cossun korjauskäsis kertovan ajoitukseksi 8/52 52/8 eli imunokka ei olisikaan kuin pari astetta myöhäisellä, mutta plaanaus sitten tekee omat asteet siihen päälle.
ja penkitys kyllä vahvistaa tätä. eli teho/vääntö parani koko ajan imua aikaistettaessa, muuta kun se alkoi käymään niin rumasti, tai ei käynyt enää ollenkaan pienillä kierroksilla.. joten parasta "vääntö"-ajoitusta ei edes kokeiltu..

ja hieman lievennän ensimmäistä lausuntoani, onhan ne toisaalta aika hyvät jos noin 40hv tulee pyörätehoa lisää nokilla.. :wink: :roll:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Marraskuu 18. 20:08:12 2005

onko nämä ns. a-ryhmän nokat :roll:

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Pe Marraskuu 18. 20:24:53 2005

Oliskohan tässä paikka tehdä pientä hintatutkielmaa? Jos useammalla olis tarvetta hiotuttaa vakionokkansa BD10 specseihin, niin vois neuvotella hinnasta? Muistelen, joskus täältä lukeneeni että Virtasen Maurilla ainakin olis jigit noille. :?
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Marraskuu 18. 21:19:51 2005

taitaa timo tietää kans jonku toisen jolla on?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Marraskuu 18. 21:33:40 2005

bpasi kirjoitti:taitaa timo tietää kans jonku toisen jolla on?
juu näin on. voin kysellä könttä tarjousta jos tarvetta, jatketaanko tän topicin alle moniko niitä haluaa..?

provikat kuuluu bpasi/siipicossu työryhmälle, heiltä kopsut sain.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Marraskuu 18. 22:08:20 2005

Timo kirjoitti:
bpasi kirjoitti:taitaa timo tietää kans jonku toisen jolla on?
juu näin on. voin kysellä könttä tarjousta jos tarvetta, jatketaanko tän topicin alle moniko niitä haluaa..?

provikat kuuluu bpasi/siipicossu työryhmälle, heiltä kopsut sain.. :wink:
Asiaa 8)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » La Marraskuu 19. 0:16:08 2005

Timo kirjoitti:
bpasi kirjoitti:taitaa timo tietää kans jonku toisen jolla on?
juu näin on. voin kysellä könttä tarjousta jos tarvetta, jatketaanko tän topicin alle moniko niitä haluaa..?

provikat kuuluu bpasi/siipicossu työryhmälle, heiltä kopsut sain.. :wink:
Jep, mua ainakin kiinnostaa!
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Marraskuu 19. 5:17:34 2005

Gt-motors Hesassa esim. tekee nokkia 85€ kpl jos malli jo löytyy valmiina.
Mallin tekeminen taisi olla 100 tai 120€. Haimakainenkin siellä nokkia hiotuttaa ei kai ne ihan kelvottomia neniä tee?
HAP-racing tms. tekee kanssa nokkia about tohon rahaan.
Jos nokkia ruvetaan hiotuttamaan niin kannattaisiko siihen pistää vähän lisää nostoa esim. 1mm, perusympyrän pienenemisen saisi helposti kompensoitua laittamalla ne "pahat" Kuplan pitkät painimet?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » La Marraskuu 19. 13:16:12 2005

mitkä bd10:n arvot on?
olis tossa hyllyllä 264/270asteiset ja 10.0/9.9 nostolla olevat hiotut nokat(noi on niitä myyntiasteita..), tarvivatkohan ne jo jäykemmät jouset vai meneekö vielä vakiojousilla?
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Marraskuu 19. 13:33:07 2005

Mahtaakohan vakio imunokan ajotus vaikuttaa jotenkin orkkis turbon kanssa. Paineita on 1.5-1.6 ,mutta ilmaahan ei liiku paljon vaparia enempää isoilla kierroksilla tolla vakiolla.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Marraskuu 19. 13:49:11 2005

mettis kirjoitti:mitkä bd10:n arvot on?
olis tossa hyllyllä 264/270asteiset ja 10.0/9.9 nostolla olevat hiotut nokat(noi on niitä myyntiasteita..), tarvivatkohan ne jo jäykemmät jouset vai meneekö vielä vakiojousilla?
BD10 17/67 62/22 ja 8,6mm nostoa. BD10 nokasta olen mitannut karvan enmmän nostoa kuin vakiosta (8,5x mm)
Onkohan noi BD nokat Burtonin kehittämiä profiileita?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Marraskuu 19. 16:42:52 2005

Tohon vääntöön sen verran että jos pakonokka on myöhäsellä niin se heikentää vääntöä myös todella paljon ja tekee sen homman että kiertäis kyllä vaikka miten ylös mutta alhaalla ei tapahdu mitään.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Marraskuu 19. 21:53:34 2005

mettis kirjoitti:mitkä bd10:n arvot on?
olis tossa hyllyllä 264/270asteiset ja 10.0/9.9 nostolla olevat hiotut nokat(noi on niitä myyntiasteita..), tarvivatkohan ne jo jäykemmät jouset vai meneekö vielä vakiojousilla?
Yli 9mm nosto ei mene vakiojousilla.
Pohjaavat hieman alle sen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Marraskuu 20. 1:33:13 2005

siipicossu kirjoitti:
mettis kirjoitti:mitkä bd10:n arvot on?
olis tossa hyllyllä 264/270asteiset ja 10.0/9.9 nostolla olevat hiotut nokat(noi on niitä myyntiasteita..), tarvivatkohan ne jo jäykemmät jouset vai meneekö vielä vakiojousilla?
Yli 9mm nosto ei mene vakiojousilla.
Pohjaavat hieman alle sen.
Kuppeja/prikkoja jotka tulee jousen alle kantta vasten voi vähän hioa tai ottaa vaikka pienen siivun kannesta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 20. 8:37:10 2005

SLEI kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Yli 9mm nosto ei mene vakiojousilla.
Pohjaavat hieman alle sen.
Kuppeja/prikkoja jotka tulee jousen alle kantta vasten voi vähän hioa tai ottaa vaikka pienen siivun kannesta.
Pieni jatkokysymys tähän aiheeseen eli riittääkö tuo vakiojousten jousivoima miten, jos nokissa esim. noin 10mm nostoa ja tekee "tilaa" lisää jousille vaikka 1,5mm.

Olen ymmärtänyt, että noi vakiojouset ois kuitenkin aika hyvät perusominaisuuksiltaan, kun niillä saa konetta kierrättää melkein huoletta sen n. 8000 rpm.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 20. 10:55:56 2005

Ne vakiojouset on kyllä löysät, siksi monessa on niitä vena jälkiä männissä kun vakiona välykset on olemattomat ja kierrätetään löysillä jousilla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Marraskuu 20. 10:59:22 2005

kysytään samalla tässäkin jos panee esim.nämänokat ja kovat nostimet niin mitä venttiili väljyksiä olis hyvä käyttää?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 20. 11:06:27 2005

No joskus aikaisemmin näistä välyksistä itsekkin kyselin ja kukaan ei osannut sanoa mitään muuta kuin, että nokan valmistaja kertoo välykset :roll:

Ne pitää siis hakea kokeilemalla, mutta kun ottaa huomioon sen, että kansi laajenee lämmöstä enemmän kuin venat niin ei pitäisi ruveta kantamaan vaikka välyksiä ei ois kuin muutamia satkuja. Jos tollaiset joskus itelle tulee niin 0,1mm on maksimi, mitä harkitsen, koska kaikki välys on pois nokan nostosta :?

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Su Marraskuu 20. 14:02:36 2005

MikkoT kirjoitti:No joskus aikaisemmin näistä välyksistä itsekkin kyselin ja kukaan ei osannut sanoa mitään muuta kuin, että nokan valmistaja kertoo välykset :roll:

Ne pitää siis hakea kokeilemalla, mutta kun ottaa huomioon sen, että kansi laajenee lämmöstä enemmän kuin venat niin ei pitäisi ruveta kantamaan vaikka välyksiä ei ois kuin muutamia satkuja. Jos tollaiset joskus itelle tulee niin 0,1mm on maksimi, mitä harkitsen, koska kaikki välys on pois nokan nostosta :?
Eiköhän .20 - .25 olis sopivampi.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Marraskuu 20. 16:16:47 2005

MikkoT kirjoitti:No joskus aikaisemmin näistä välyksistä itsekkin kyselin ja kukaan ei osannut sanoa mitään muuta kuin, että nokan valmistaja kertoo välykset :roll:

Ne pitää siis hakea kokeilemalla, mutta kun ottaa huomioon sen, että kansi laajenee lämmöstä enemmän kuin venat niin ei pitäisi ruveta kantamaan vaikka välyksiä ei ois kuin muutamia satkuja. Jos tollaiset joskus itelle tulee niin 0,1mm on maksimi, mitä harkitsen, koska kaikki välys on pois nokan nostosta :?
Ei kukaan tuu sulle sanomaan jostain nokasta että laita näillä välyksillä niin hyvä tulee, yleensä käytetään valmistajan ilmoittamia. Yleisesti kovissa käytetään luokkaa löysä 0.2mm niin on ainakin lähellä. Ja jos välys on muutaman satkun löysä niin ehjät osat joissa on geometria ja välykset oikein, eivät pidä pahaa mekaanista ääntä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Marraskuu 20. 17:03:29 2005

Piper ilmoittaa mekaanisille nokille välykseksi 0,2 ja 0,25mm ja varmaan noi välykset muidenkin valmistajien sivuilta löytyy.
Ei hydrauliselle nokalle mekaanisia seuraajia kannata laittaa nostosta lähtee välyksen verran pois ja asteista lähtee kanssa reilusti.
En myöskään tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Cossun jousien kierrosten kestosta 20-12 vuotta käytettyjen toimivuuden perusteella.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 20. 17:12:49 2005

SLEI kirjoitti:Piper ilmoittaa mekaanisille nokille välykseksi 0,2 ja 0,25mm ja varmaan noi välykset muidenkin valmistajien sivuilta löytyy.
Ei hydrauliselle nokalle mekaanisia seuraajia kannata laittaa nostosta lähtee välyksen verran pois ja asteista lähtee kanssa reilusti.
En myöskään tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä Cossun jousien kierrosten kestosta 20-12 vuotta käytettyjen toimivuuden perusteella.
No koneessa paikalla olevat ovat kaikilla löysiä ja vanhoja, eli uudet joutuu ostamaan jokatapauksessa, niin miksei sitten osta hetki kunnollisia tuplajousia ?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 20. 21:43:59 2005

No nyt tuli itsellenikin uutta tietoa eli että toi hydraulisuus nostajissa antaa lisää asteita nokalle eli siis mekaaniset ei toimi minkä vaan nokan kanssa.

Kiitos taas viisaammille :)

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Helmikuu 17. 14:09:33 2006

Tämän topicin jatkona kysäisen, kun en viitsi uuttakaan aloittaa! Eli kävikö 2wd nokat 4wd kanteen niiden rikkojen avulla? Ja olisiko kellään antaa rikkojen mittoja? Tuli ostettua nuo BD10 nokat, mutta olivatkin 2wd:n.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 17. 16:11:29 2006

paperman kirjoitti:Tämän topicin jatkona kysäisen, kun en viitsi uuttakaan aloittaa! Eli kävikö 2wd nokat 4wd kanteen niiden rikkojen avulla? Ja olisiko kellään antaa rikkojen mittoja? Tuli ostettua nuo BD10 nokat, mutta olivatkin 2wd:n.
4WD nokat menee 5mm prikan kanssa 2WD kanteen eli joudut sorvaamaan niistä 2WD nokista ton verran pois.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Helmikuu 17. 16:28:45 2006

Niinpäin se sitten menikin? No ei muuta, kun nokat mukaan tehtaalle ja sorviin.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Helmikuu 17. 18:26:47 2006

Niitä nokkia kannattaa ajatuksen kanssa syynäillä ennen kun antaa sorvin laulaa. Nokassa on etupäässä se kuusikulmainen osa ja joissain 2WD nokissa sen edessä on "prikka" valussa jota voi ohentaa 4WD kanteen sopivaksi. Jos "prikkaa" ei ole miten sen etupään saa asettumaan laakerin kanssa yhteen?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Helmikuu 17. 18:32:58 2006

Mulla on cat camsin nelikon nokat omassa prikoilla ja pari kertaa sai arpoa sen prikkojen paksuuden, sen vertaa eri kohdassa nokat toisiinsa verrattuna niissä kepeissä. Eli katoin uhden painimen mukaan et ois nokka keskellä ni sit oli jonkun johtaa iha vitullaan. Joutu kattoon semmosen "sopivan" kohdan. Ihme homma tuoki.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Helmikuu 18. 12:48:24 2006

SLEI kirjoitti:Niitä nokkia kannattaa ajatuksen kanssa syynäillä ennen kun antaa sorvin laulaa. Nokassa on etupäässä se kuusikulmainen osa ja joissain 2WD nokissa sen edessä on "prikka" valussa jota voi ohentaa 4WD kanteen sopivaksi. Jos "prikkaa" ei ole miten sen etupään saa asettumaan laakerin kanssa yhteen?
Täytyy vielä tietenkin katsella noita nokkia. Jos ei saada sopimaan, niin myydään ne ja ostetaan sopivat! Missä hinnoissa pyörii CatCanssin nokat?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Su Helmikuu 19. 0:37:49 2006

496e pari us-partsilla. kai niistä jonkun pinnan saa poies.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Helmikuu 19. 10:25:54 2006

magelius kirjoitti:496e pari us-partsilla. kai niistä jonkun pinnan saa poies.
N****taan pilkkua, 487€ us-partsilla, tilasin torstaina.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Heinäkuu 4. 16:45:03 2007

miten nuo bd10 nokat toimii näillä valmis "stage" lastuilla? entä minkä kokoiset suuttimet?
minkälaisilla kokoonpanoilla on väki näitä nokkia käyttäny..ja miten toiminut..

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Heinäkuu 4. 17:06:01 2007

unohda staget. :wink: ne on engelmanskien päiväunia ja epäuskon pönkittämistä väärin argumentein tuntemattomassa toimintaympäristössä ilman muiden yhteiskuntien sosiaalista tukea....

mulla oli 465 hv vakionokilla, tehokäyrä laskeva, kun vaihdoin bd10:t, teho nous muistaakseni 511hv, mutta vääntö tippui 580nm->550nm. ja hieman korkeammalla maks vääntö ja teho. niin ja tehokäyrä nouseva rajoittimelle saakka. ei säädettävää ruiskua eli oli stage 4.627..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Heinäkuu 4. 17:36:28 2007

Timo kirjoitti:unohda staget. :wink: ne on engelmanskien päiväunia ja epäuskon pönkittämistä väärin argumentein tuntemattomassa toimintaympäristössä ilman muiden yhteiskuntien sosiaalista tukea....

mulla oli 465 hv vakionokilla, tehokäyrä laskeva, kun vaihdoin bd10:t, teho nous muistaakseni 511hv, mutta vääntö tippui 580nm->550nm. ja hieman korkeammalla maks vääntö ja teho. niin ja tehokäyrä nouseva rajoittimelle saakka. ei säädettävää ruiskua eli oli stage 4.627..
joo staget perseeseen kyllä, mutta nyt kun ei ole kuin tuo vakioruisku , vihreet ja niille lastu, 3/4 turbo, isompi cooleri. ajattelin jos kokeilis näitä nokkia..että miten toiminee.. kellä kokeiluja vakioruiskulla näistä nokista..ja millä muilla muutoksilla? miten toimi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 4. 18:57:03 2007

hilteri kirjoitti:
Timo kirjoitti:unohda staget. :wink: ne on engelmanskien päiväunia ja epäuskon pönkittämistä väärin argumentein tuntemattomassa toimintaympäristössä ilman muiden yhteiskuntien sosiaalista tukea....

mulla oli 465 hv vakionokilla, tehokäyrä laskeva, kun vaihdoin bd10:t, teho nous muistaakseni 511hv, mutta vääntö tippui 580nm->550nm. ja hieman korkeammalla maks vääntö ja teho. niin ja tehokäyrä nouseva rajoittimelle saakka. ei säädettävää ruiskua eli oli stage 4.627..
joo staget perseeseen kyllä, mutta nyt kun ei ole kuin tuo vakioruisku , vihreet ja niille lastu, 3/4 turbo, isompi cooleri. ajattelin jos kokeilis näitä nokkia..että miten toiminee.. kellä kokeiluja vakioruiskulla näistä nokista..ja millä muilla muutoksilla? miten toimi.
Mulla on vakio ruiskulla BD10-nokat ja toimii.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Heinäkuu 5. 21:09:51 2007

siipicossu kirjoitti:
hilteri kirjoitti:
Timo kirjoitti:unohda staget. :wink: ne on engelmanskien päiväunia ja epäuskon pönkittämistä väärin argumentein tuntemattomassa toimintaympäristössä ilman muiden yhteiskuntien sosiaalista tukea....

mulla oli 465 hv vakionokilla, tehokäyrä laskeva, kun vaihdoin bd10:t, teho nous muistaakseni 511hv, mutta vääntö tippui 580nm->550nm. ja hieman korkeammalla maks vääntö ja teho. niin ja tehokäyrä nouseva rajoittimelle saakka. ei säädettävää ruiskua eli oli stage 4.627..
joo staget perseeseen kyllä, mutta nyt kun ei ole kuin tuo vakioruisku , vihreet ja niille lastu, 3/4 turbo, isompi cooleri. ajattelin jos kokeilis näitä nokkia..että miten toiminee.. kellä kokeiluja vakioruiskulla näistä nokista..ja millä muilla muutoksilla? miten toimi.
Mulla on vakio ruiskulla BD10-nokat ja toimii.
Nus, nus, siis stage 4 lastu, eikö? ja "vakio" ruisku... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Cossuun BD10 nokat

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Kesäkuu 1. 23:02:26 2011

Tietääkö joku 2wd cossun vakio nokkien asetuksia asteissa. Sain vakio nokkapyörillä mittaamalla heittokellolla pako about 108Eykk ja Imu yli 113 Jykk. Noi oli nyt ulkomuistista keskiarvot mittakellon nokan pysähtymisen ajan keskiarvoista.

Männän yläkuolokohta tuli kans tarkastettua ja se on just siellä ,missä workshopmanual esim sen kertoo olevan. Eli kampuran pyörän tapin ihan vasemmassa reunassa. Eli se ei ainakaan asteisiin vaikuta.

Legenda kertoo ,et vakio pako 110 ja imu 110. Säädin nyt nokat tehdasasetuksiin ja jotenkin tuntuis ,et pako on tosiaan 110 vakiona ,mut imu olis hiukan enemmän. 112 Maybe.

Huomenna kyl mittaan sen vielä. Nyt on kannen ja lohkon plaanaukset kompensoitu ja aika paljon se asteisiin kyllä vaikuttaa ,vaikka ei mitään järjettömiä ole kannesta ja lohkosta sivallettu pois.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Cossuun BD10 nokat

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Kesäkuu 1. 23:23:08 2011

KtK kirjoitti:Tietääkö joku 2wd cossun vakio nokkien asetuksia asteissa. Sain vakio nokkapyörillä mittaamalla heittokellolla pako about 108Eykk ja Imu yli 113 Jykk. Noi oli nyt ulkomuistista keskiarvot mittakellon nokan pysähtymisen ajan keskiarvoista.

Männän yläkuolokohta tuli kans tarkastettua ja se on just siellä ,missä workshopmanual esim sen kertoo olevan. Eli kampuran pyörän tapin ihan vasemmassa reunassa. Eli se ei ainakaan asteisiin vaikuta.

Legenda kertoo ,et vakio pako 110 ja imu 110. Säädin nyt nokat tehdasasetuksiin ja jotenkin tuntuis ,et pako on tosiaan 110 vakiona ,mut imu olis hiukan enemmän. 112 Maybe.

Huomenna kyl mittaan sen vielä. Nyt on kannen ja lohkon plaanaukset kompensoitu ja aika paljon se asteisiin kyllä vaikuttaa ,vaikka ei mitään järjettömiä ole kannesta ja lohkosta sivallettu pois.
http://cosworthrsclub.com/keskustelu/vi ... en+ajoitus
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Cossuun BD10 nokat

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Kesäkuu 1. 23:24:17 2011

Asteita en osaa vakio aukioloajoille antaa, mutta 0,45mm auki molemmat YKK:ssa on täällä foorumilla ja jossain nokkavalmistajan sivuilla pyörinyt vakioasetukseksi.
Catin sivut antoivat muistaakseni vain 0,35mm molemmille, mutta toi kuulostaa ainakin omaan korvaan liian vähältä.

Edit: Minä hidas ja toistan itseäni, V...n mokkula :lol:

Vastaa Viestiin