xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ti Marraskuu 8. 23:54:39 2005

Projekti aluillaan, joten pää on täynnä kysymyksiä.
Tallissa on otsikon mukainen tekniikka ja sen päälle pitäisi istuttaa nykyinen iS:n 3-ovinen kori. Mitään puhallin mallia en siitä aio tehdä, joten vapari on tavoitteena. (Ainakin näin aluksi. Tutustuupahan tuolla lailla v6:n ihmeelliseen maailmaan :P )

Prosentteja siihen tulee ilmeisesti aika lailla, joten kaiketi kanta-autotarkastus olisi paikallaan. Onkohan jollain tietoa mitkä voisi olla %-luku 4wd:nä / 2wd:nä?

Jos 4x4 mt75:n muuttaa 2wd:ksi onko se yleensäkään järkevää, vai kannattaako hommata 2wd:n laatikko?

Mitä pitäisi tehdä 4wd-etuakselistolle, jos sen haluaisi muuttaa 2wd:ksi. Vai onko sekään järkevää?

Onneksi projektilla ei ole kiire ja pystyy näin hankkimaan tarvittavia osia ajan kanssa. (Talon remontti tietenkin vie oman aikansa, ja työn antaja häiritsee vapaa-aikaa, mutta kyllä sitä aikaa jää vielä harrastuksillekin)

Tässä pientä alkua.

Täällä odotellaan kieli pitkällä vastauksia, jotta saa tuon pään hiukan tyhjemmäksi. :P

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Marraskuu 9. 0:12:10 2005

Nevada kirjoitti: Jos 4x4 mt75:n muuttaa 2wd:ksi onko se yleensäkään järkevää, vai kannattaako hommata 2wd:n laatikko?
muuten saa nelikkomiehet tarkemmin vastailla, mutta vetotapaa ei saa muuttaa, joten jos kanta-auto on 2wd niin sen tulee olla 2wd. eli jos laitat nelikon tekniikan 2wd:n koriin, niin leimamiehelle joutuu selittelemään aika reilusti jo sitten.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ke Marraskuu 9. 0:21:06 2005

Mites tuo menee tarviiko vetotavan muutosalupaa jos mallisarjaa on tehty nelikkona niin meneekö muutoskatsastuksella? 3D:tähän on xr4x4:ää
Mun mielestä ei tarvis lupaa mut kannattaa tarkistaa akelta
#350

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Marraskuu 9. 1:39:49 2005

mun mielestä saa muuttaa nelikoksi, jos mallisarjassa on 4*4malli samalla pohjalevyllä, kuten sierrassa on. semmosia missa ei pohjalevy täsmää(kuten tavan lancia delta, etuveto escort) ei saa muuttaa nelikoksi ainakaa iman poikeuslupaa.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ke Marraskuu 9. 10:58:09 2005

Nevada kirjoitti:Projekti aluillaan, joten pää on täynnä kysymyksiä.
Tallissa on otsikon mukainen tekniikka ja sen päälle pitäisi istuttaa nykyinen iS:n 3-ovinen kori. Mitään puhallin mallia en siitä aio tehdä, joten vapari on tavoitteena. (Ainakin näin aluksi. Tutustuupahan tuolla lailla v6:n ihmeelliseen maailmaan :P )

Prosentteja siihen tulee ilmeisesti aika lailla, joten kaiketi kanta-autotarkastus olisi paikallaan. Onkohan jollain tietoa mitkä voisi olla %-luku 4wd:nä / 2wd:nä?

Jos 4x4 mt75:n muuttaa 2wd:ksi onko se yleensäkään järkevää, vai kannattaako hommata 2wd:n laatikko?

Mitä pitäisi tehdä 4wd-etuakselistolle, jos sen haluaisi muuttaa 2wd:ksi. Vai onko sekään järkevää?

Onneksi projektilla ei ole kiire ja pystyy näin hankkimaan tarvittavia osia ajan kanssa. (Talon remontti tietenkin vie oman aikansa, ja työn antaja häiritsee vapaa-aikaa, mutta kyllä sitä aikaa jää vielä harrastuksillekin)

Tässä pientä alkua.

Täällä odotellaan kieli pitkällä vastauksia, jotta saa tuon pään hiukan tyhjemmäksi. :P

Nelarisierra ei ole samaa mallisarjaa 2 WD:n kanssa, eli näin äkkiseltään sanoisin ettei vetotavan muutos onnistu, saman vastauksen saat konttoriltakin. Valmistajan todistus vastaavuudesta kuitenkin hyväksytään, jos sellaisia haluavat kirjoitella, ekana selvittäisin tuon asian ennen isompia suunnitelmia saati toteutuksia. Ehkäpä säästyisit siltä kalliilta (500-700e) ja vaivalloiselta kanta-autotarkastukseltakin, jos takaveto säilyy. Prosentteja en ala arvailemaan, tahtovat olla hiukan tapauskohtaisia, kun akselisto- ym. prossiakin pilkotaan jne. Konttuurilta saat osaluettelon, jossa prosentit on suurinpiirtein eritelty.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Marraskuu 9. 11:02:01 2005

Itse tein ~5v sitten tekniikanvaihdoksen 1.6 -> 2.8 4wd. Vetotavan muutos onnistuu ihan muutoskatsastuksella johtuen juurikin siitä, että ne ovat samaa mallisarjaa. Prosentit kirjattiin kaikki ylös ja niitä kertyi 47.3% (moottori apulaitteineen, vaihteisto + kytkin, sähköt, akselit jarruineen), eli kanta-autokatsastus kutsuu.
2wd onnistuu huomattavasti pienemmillä prosenteilla. Samiharju varmaan kertoilee asiasta enempi, mutta muistaakseni jäykemmät etujouset + XR4i:n jarrut (nelikossa paksummat etutolpat), nykyinen vaihdelaatikko V6:n kytkinkopalla ja 10" jarrut taakse XR4i:stä.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ke Marraskuu 9. 12:19:07 2005

Uskaltaisin melkeinpä väittää edellisen viestini sisältämää tietoa jopa uunituoreeksi, koska aamulla sattui AKE:n edustaja samalle tontille ja tältä asiaa varoiksi varmistelin, soitti vielä kollegalleen... Onhan noita ehkä jossain tehty, en mä sillä, eikä niistä varmaan ihan linnaan asti ketään oo laitettu :D

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Marraskuu 9. 12:35:15 2005

No miksei se onnistuisi, kertran XR4*4 on tehty myös 3D:nä, ja suomessa on alkuperäisiäkin 2? kappaletta.
tuossa toinen: http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewt ... sc&start=0

Edit. linkki lisätty.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Marraskuu 9. 19:10:43 2005

Kyllä noita 2wd -> 4wd on muutoskatsastettu.
Toiset sanoo et 4wd ois eri mallisarjaa...toiset sanoo et cossukin.

Mikähän nyt sit on loppuenlopuks oikeen ku kaikki tulkitsee eri lailla. Jopa päättäjät. :evil:
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Marraskuu 9. 22:55:57 2005

Eri konttoreilla on erimoisia käsityksiä ja huomattu on että AKE:n kanta eri asioihin muuttuu myös hyvin tiuhaan tahtiin. Tääläpäin tuossa puolivuotta sitten aiheutti suurta kohinaa kun oli kuulemma AKE:lta tullut uusi ohjeistus jossa vaadittiin jopa välitystenkin vastaamaan vertailumallia. No tämähän aiheutti suurta närää vanhojen classikoiden ja hieman tuoreempien ajoneuvojen keskuudessa. Nyttemmin tilanne korjattiin uudella ohjeistuksella takaisin missä sen alunperinkin uumoilin olevan, että vasta vähäpäästöisissä pitää välitystenkin vastata.

No niin, meni hivenen OT:ksi... Mutta minä myös uskon nämä "Cossu Sierra on eri mallisarjaa" -jutut höpöpöpö-jutuiksi. Konttori vaihtoon jos moista rupeaa väittämään.

Hep, huomenna muuten menen ihan vuosileimaamaan veljen Renua, niin voisin ihan kokeeksi kysyä asiaa jos muistan. En tosin anna asialle painoarvoa jos vastaus ei ole mieleiseni.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ke Marraskuu 9. 23:08:04 2005

No jopa alkoi tietoa tulla!
Kyllä nuo prosentit jossain muuaalla on hyväksi , mutta ei tässä tapauksessa. Taitaa tuo vetotapa-kysymys olla melkein ratkaistu. 2wd. Tuo kanta-autotarkastus kun on pirskatin kallis (meillä n. 600€ :shock: )

Voiko noita 4wd:n etutolppia käyttää ollenkaan? Navat niihin ainakin täytyisi vaihtaa kun vetarit jäisi pois. Ja sopiiko iS:n vakio etuakselistoon isommat levyt ja jouset. Nelivedon akselistosta kenties! Iskarit tulee varmaan uudet.

Joku tuolla foorumissa kertoili, että 10":n rumpuihin osat ovat kalliita. Mitens on pitääkö paikkaansa? Kuulin myös hevosmiehiltä, että rumpujarru on varmempi toiminen kuin levy. Mahtaako olla makuasia?

Sitten on vielä yksi asia, joka askarruttaa: Nuo koneen sähkötyöt :shock:
Siinä on melkoinen määrä johtoja liitettävä is:n piuhasarjaan. Kyllähän tietty kaavioita lukien ja päätä raapien homma sujuu. Onko suuri työ :?:

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Marraskuu 9. 23:47:59 2005

10" rumpujen hinnoista mainitakseni n 4 vuotta sitten kun metsästettiin rumpuja niin niitä ei saanut mistään muualta kun stokkalta ja sillon makso 140 euroa / rumpu! Siis pelkkä rumpu!
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Marraskuu 9. 23:59:36 2005

Bliz kirjoitti:10" rumpujen hinnoista mainitakseni n 4 vuotta sitten kun metsästettiin rumpuja niin niitä ei saanut mistään muualta kun stokkalta ja sillon makso 140 euroa / rumpu! Siis pelkkä rumpu!
hmm,möin just omani täydelliset 10" jarrut ~100 euroon. Niitä on sillon tällöin myynnissa mutta itse laittaisin levyt.

Ja sit tohon iskari asiaan,et voi käyttää nelikon tolppia is:n olka-akseleiden kanssa koska nelikossa on 3mm paksumpi iskariputki. Toki pienellä muokkauksella se onnistuu mutta itse en lähtis koneistamaan tolpasta/olka-akselista yhtään pois.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 10. 0:11:25 2005

akelta kun asiaa kysyy, niin cossu kuuluu mallisarjaan, mutta neliveto ja 2wd on eri mallisarjaa. et voi tehdä esimerkiksi 2wd taksikossusta 4wd cosaa.

katsastuskonttorilla voidaan katsastaa ja muutoskatsastaa autoa, muttei siitä tule sen perusteella laillista, jos se on lainvastainen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Marraskuu 10. 13:13:23 2005

MouTine kirjoitti: Hep, huomenna muuten menen ihan vuosileimaamaan veljen Renua, niin voisin ihan kokeeksi kysyä asiaa jos muistan. En tosin anna asialle painoarvoa jos vastaus ei ole mieleiseni.
Ei kiinnostanut kysellä. Oli niin vittumainen katsastusmies, että piti oikein uhkailla että sai leiman.
Nevada kirjoitti: Sitten on vielä yksi asia, joka askarruttaa: Nuo koneen sähkötyöt :shock:
Siinä on melkoinen määrä johtoja liitettävä is:n piuhasarjaan. Kyllähän tietty kaavioita lukien ja päätä raapien homma sujuu. Onko suuri työ :?:
Helppoa kuin heinänteko. Mikä kone? 2.8i? 2.9i?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nevada » To Marraskuu 10. 16:43:33 2005

Tuo kone on 2.8i

Niistä jarruista vielä. Sopiiko iS:n etuakselistoon isommat levyt. Voisi kenties käyttää noita 4wd:n jarruja?!

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Re: xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Spuler » To Marraskuu 10. 18:59:54 2005

Nevada kirjoitti:Tuo kone on 2.8i

Niistä jarruista vielä. Sopiiko iS:n etuakselistoon isommat levyt. Voisi kenties käyttää noita 4wd:n jarruja?!
4wd etulevyissä on eri offset kuin 2wd eli levyt menee ainakin vaihtoon.
Satulasta/sen kannakkeesta en osaa sanoa.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Re: xr4x4 tekniikkakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Huhtikuu 10. 14:39:05 2006

Nevada kirjoitti:Tuo kone on 2.8i

Niistä jarruista vielä. Sopiiko iS:n etuakselistoon isommat levyt. Voisi kenties käyttää noita 4wd:n jarruja?!
En tiedä onko asiaan jo tullut selvyys mutta vastaanpa kuitenkin.

2wd:n 260mm etujarrut menee heittämällä 1.6 ja 2.0:sen olkavarsiin, eli Abs tai xr4i:stä levyt ja satulat istuu.

Nuissa nelikon levyissä tosiaan on eri offsetti, satulat taitavat siinäkin kannakerautoineen olla samanlaiset vrt 2wd?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 10. 21:14:21 2006

pitääpi vissin ostaa yksi 94 vanhempi scorpri cosa ja laittaa siihen nelari tekniiikka niin huomaatte tietojenne olevan hölynpölyä.
nelari on samaa mallisarjaa 2wd kanssa niin scorpissa ja sierrassa.
vai onko kattoluukullinen eri mallisarjaa kun varaosa numero on koreissa eri.
kyselyn vaan kontorilta ja jos antavat luvan niin töihin ja jos kieltävät niin konttori vaihtoon
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ti Huhtikuu 11. 8:45:09 2006

sierra friikki kirjoitti:pitääpi vissin ostaa yksi 94 vanhempi scorpri cosa ja laittaa siihen nelari tekniiikka niin huomaatte tietojenne olevan hölynpölyä.
nelari on samaa mallisarjaa 2wd kanssa niin scorpissa ja sierrassa.
vai onko kattoluukullinen eri mallisarjaa kun varaosa numero on koreissa eri.
kyselyn vaan kontorilta ja jos antavat luvan niin töihin ja jos kieltävät niin konttori vaihtoon
Niinkuin aiemmin tuli jo todettua, valmistajan "poikkeuslausunnolla" voidaan hyväksyä melkein mitä vaan, vaikka viranomaisten listat sanoisivatkin muuta. Itse en luottaisi yhden, enkä kahden konttorin lausuntoon asiasta. Loppupeleissä AKE ja Ford vääntäköön kättä ja jos molemmilta tahoilta on asia kuitattu, niin eihän siinä muuta, kun aksiloita sovittelemaan, jos joku tuollaisen muutoksen välttämättä haluaa toteuttaa...

Vastaa Viestiin