Rs Turbo ei AINA käynnisty?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kalle__K
Ylläpitäjä

Rs Turbo ei AINA käynnisty?

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » Ti Syyskuu 27. 17:50:31 2005

Elikkä kyseessä neloskorimalli RS Turbo. Kun starttaa niin auto hörähtää mutta sammuu sitten, eikä tämän jälkeen lähde heti käymään...ei lupaakkaan. Autolle on annettava jonkin verran kaasua jotta se käynnistyy, ja silloin tällöin on myös startattava niin kauan että kone varmasti käy, jottei se sammuisi. Edellinen omistaja sanoi että se kastelee tulpat, jonka jälkeen on odotettava hetki ja kokeiltava uudelleen. Välillä auto käynnistyy moitteitta, mutta silloin tällöin silläkin tuntuisi olevan huonoja päiviä. Virranjakajan kansi, tulpanjohdot sekä tulpat juuri uusittu. Vika ei siis tuntuisi olevan niissä.

Toivottavasti tuosta edes joku sais jotakin selvää.. :)

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Syyskuu 27. 18:11:26 2005

Yksi vaihtoehto on että vuotaa bensanpaineet ulos järjestelmästä kun auto on sammuksissa. Sitten saa startatessa odotella että pumppu saa kasattua tarpeelliset paineet että suuttimet aukeaa. Omassa oli aika lailla juuri vastaaavaa vikaa ja tuo oli syynä, tarkemmin hajonnut bensapumpun takaiskuventtiili. Toinen paikka joka ylläpitää painetta on se painevaraaja (vai mikä sen nimi nyt olikaan).

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Ti Syyskuu 27. 19:17:06 2005

Yksi vaihtoehto on myös lämpöaikakytkin, jolloin kylmäkäynnistyssuutin ruuttaa lämmäänkin koneeseen bensaa->kastelee tulpat. Kylmänä starttaa kyllä normaalisti, lämpimänä ei.
RS2000 -96
Fiesta -11

Kalle__K
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » Ti Syyskuu 27. 21:15:18 2005

_P_ kirjoitti:Yksi vaihtoehto on että vuotaa bensanpaineet ulos järjestelmästä kun auto on sammuksissa. Sitten saa startatessa odotella että pumppu saa kasattua tarpeelliset paineet että suuttimet aukeaa. Omassa oli aika lailla juuri vastaaavaa vikaa ja tuo oli syynä, tarkemmin hajonnut bensapumpun takaiskuventtiili. Toinen paikka joka ylläpitää painetta on se painevaraaja (vai mikä sen nimi nyt olikaan).
Olen löysännyt bensansuoadattimen letkun pulttia koneen ollessa sammuksissa. Bensaa suihkuaa kyllä iloisesti kun pistää virrat päälle. silloinhan siellä tuntuisi painetta olevan... Korjatkaa jos olen väärässä.

Kalle__K
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » Ti Syyskuu 27. 21:18:52 2005

mauke kirjoitti:Yksi vaihtoehto on myös lämpöaikakytkin, jolloin kylmäkäynnistyssuutin ruuttaa lämmäänkin koneeseen bensaa->kastelee tulpat. Kylmänä starttaa kyllä normaalisti, lämpimänä ei.
Juu unohdin tuossa mainita että tosiaan auto tekee tuota myös joskus aamuisin, kun olen lähdössä liikenteeseen. Eli moottorin lämpötilalla ei tuntuisi olevan väliä...

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Syyskuu 27. 21:45:08 2005

Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 27. 21:52:25 2005

_P_ kirjoitti:Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....
Mjoo, mutta alkuperäisessä viestissä mainittiin tulppien kastuminen niin tuskimpa kastuvat ilman painetta...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Kalle__K
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » Ke Syyskuu 28. 22:23:03 2005

_P_ kirjoitti:Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....
Kuulostaisi kyllä ihan loogiselta vaihtoehdolta. Siis onko se takaisku bensapumpussa itsessään, kun en ole oikein asiaan perehtynyt...?

Kalle__K
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kalle__K » Ke Syyskuu 28. 22:24:04 2005

PasiZ kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....
Mjoo, mutta alkuperäisessä viestissä mainittiin tulppien kastuminen niin tuskimpa kastuvat ilman painetta...
Niin tosiaan en ole maininnut että tuo tulppien kastelu saattaa olla edellisen omistajan villi veikkaus....

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » To Syyskuu 29. 9:11:47 2005

Kalle__K kirjoitti: Olen löysännyt bensansuoadattimen letkun pulttia koneen ollessa sammuksissa. Bensaa suihkuaa kyllä iloisesti kun pistää virrat päälle. silloinhan siellä tuntuisi painetta olevan... Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos bensaa tulee heti kun laittaa virrat päälle, niin kyllä sillon on paineita pumpulta asti. Toisaalta bensaa pitäisi suihkuta jo ennen virran kääntämistä jos paineenvaraaja on kunnossa, mutta en tiedä vaikuttaako sekään tähän jos kerta paineet nousee kuitenkin heti kun pumppu hörähtää.
Mulla ei ainakaan oo mitään erillistä takaiskuventtiiliä, eli ilmeisesti se on siinä pumpussa itsessään. Kannattaa tarkistaa se tulppien kastelu, niin tietää että saako liikaa bensaa vai liian vähän.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Maaliskuu 2. 9:41:53 2006

Paskat suuttimet? :shock:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Maaliskuu 2. 11:02:06 2006

Kalle__K kirjoitti:
PasiZ kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....
Mjoo, mutta alkuperäisessä viestissä mainittiin tulppien kastuminen niin tuskimpa kastuvat ilman painetta...
Niin tosiaan en ole maininnut että tuo tulppien kastelu saattaa olla edellisen omistajan villi veikkaus....
No sitten ensimmäiseksi tulpat irti kun ei käynnisty. Omassa autossa takaiskussa ilmeisesti jotain häikkää kun sammuttaessa paineet saattaa joskus tippua nollille. Vikaa ei huomaa kuin startatessa, eli hörähtää ja sammuu heti, mutta toisella yrityksellä on jo painetta niin että lähtee käyntiin. Tuotakaan ei huomaa, jos käyttää virrat päällä kerran tai kaks ennenkuin käynnistää

Deuge
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Deuge » Ma Maaliskuu 27. 21:39:16 2006

Kalle__K kirjoitti:
_P_ kirjoitti:Käsittääkseni tuo paineenvaraaja säilyttää kunnossa ollessaan paineen putkistossa itsensä jälkeen. Mutta jos b-pumpun takaisku on rikki on paineet kadoksissa pumpun ja varaajan välillä ja niitten nosto kestä. Kone vaan hörähtää kun varaajan jälkeen painetta kyllä on suutinten aukeamiseen, mutta sen jälkeen se loppuukin.
Ja painetta nuo suuttimet vaativat ~3bar että sieltä bensaa tulisi.
Mutta voi vika silti toki muuallakin olla....
Kuulostaisi kyllä ihan loogiselta vaihtoehdolta. Siis onko se takaisku bensapumpussa itsessään, kun en ole oikein asiaan perehtynyt...?
saisko tähän vastauksen? ittellä on samankuulonen vika.. että välillä vaan hörähtää ja sit pitää ootella vähän aikaa et lähtee..

käykö normi escortin bensapumppu rst? :oops:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Maaliskuu 27. 22:46:39 2006

Se takaisku on siinä pumpun lähdössä. Moni voisi sanoa, että pumpussa siis.

Muutkin pumput käy jos on K/KE-jetronicista.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ti Maaliskuu 28. 13:36:45 2006

"käykö normi escortin bensapumppu rst? :oops:"

Eipä tuo käy..
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Maaliskuu 28. 13:47:39 2006

-Terppa- kirjoitti:"käykö normi escortin bensapumppu rst? :oops:"

Eipä tuo käy..
Käyhän se, onhan kannessa paikka sille... tappi vaan puuttuu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ti Maaliskuu 28. 13:52:04 2006

Niin, no tavallaan se käy :lol:
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Deuge
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Deuge » Ti Maaliskuu 28. 20:41:31 2006

ja näkeekös sen jotenki jos se takaisku on rikki?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 20:46:19 2006

Eipä varmaan muutenkuin painemittarilla

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Maaliskuu 28. 21:59:46 2006

Se on vaan jousikuormitteinen venttiili joka sulkeutuu kun pumpusta loppuu virtaus painamasta sitä jousta kasaan.
Voi silmälläkin nähdä jos pahoin paskana, tai sitten voi laittaa takaiskun lähtöön banjon kiinni ja sinne puhallella tai mieluummin laittaa paineilmaa että saa enemmän painetta ja katsoa vuotaako läpi väärään suuntaan.
Ihan jengoilla on pumpussa takaisku kiinni.

Vastaa Viestiin