Kuinkas noi mitat? Kokeilin hakuakin mutta aika paljon löytyi turhaakin tietoa
4 WD cooleri vs. 2 WD cooleri
Valvoja: CRSC Hallitus
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
4 WD cooleri vs. 2 WD cooleri
Oli vissiin 4WD:n 25 prossaa suurempi.
Kuinkas noi mitat? Kokeilin hakuakin mutta aika paljon löytyi turhaakin tietoa
enkä jaksanut selata kaikkea läpi.
Kuinkas noi mitat? Kokeilin hakuakin mutta aika paljon löytyi turhaakin tietoa
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
Montune
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
- Paikkakunta: Kärkölä
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Aikamoinen ero on kyllä.
http://personal.inet.fi/koti/ktk/016.jpg
Mulla ei kaupunkiajossa nouse 4wd coolerilla imuilma ulkoilman lämpöä juurikaan suuremmaksi ja revitellessäkään ei 10 astetta enempää nouse.
Esim turbolta 68 astetta ja coolerista 28 ulos. Eikös toi nyt ole ihan tarpeeksi viileää ,vai miks ihmeessä tarvii jonkun norsun kokoisen coolerin. Ei siitä ainakaan hiukan lievemmin viritellyssä cossussa ole paljonkaan hyötyä.
http://personal.inet.fi/koti/ktk/016.jpg
Mulla ei kaupunkiajossa nouse 4wd coolerilla imuilma ulkoilman lämpöä juurikaan suuremmaksi ja revitellessäkään ei 10 astetta enempää nouse.
Esim turbolta 68 astetta ja coolerista 28 ulos. Eikös toi nyt ole ihan tarpeeksi viileää ,vai miks ihmeessä tarvii jonkun norsun kokoisen coolerin. Ei siitä ainakaan hiukan lievemmin viritellyssä cossussa ole paljonkaan hyötyä.
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Miten matalana tollanen rs500 tyylinen cooleri pitää imuilman ,onkos joku mittaillut joskus.
Mulla on ollu 1.5 vuotta lämpömittari ennen ja jälkeen coolerin ja yllättävän matala on ollu imuilman lämpötila jo tolla 4wd coolerilla.
Varsinkin ,kun suomen kelit on aika vilposet suuren osan vuotta.
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
-
jarkkoscosworth
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
4wd cooleri riittää suurimmalle osalle harrastajista, on se matemaattinen hyöty isolla kennolla kuinka suuri tahansa. 4wd on selvästi tehokkaampi kuin 2wd vakio. Laitoin ex kossuuni 4wd coolerin ja se sopii yhtä pulttia lukuunottamatta bolt on, mielestäni hyvä katuviritys. Näytti se muuten vakio renkailla riittävän johki 12.8 sekkaa ja melkein 180 loppunopeuteen vartilla eikä ole edes sihisevää dump valvea mikä pitää kaikissa olla, paljokohan se sitte kulkis kun ne kaikki laittas....niin harvoin käydään radalla luukuttamassa tai vedetään kilsa tolkulla mittarit pohjassa.
Normaaliin harrasteajoon jossa ajetaan 85 prossaa nätisti ja loput satunnaisia paineella rykäsyjä, riittänee 4wd cooleri. Toki jos tekee 500hv autoa ja tarkoitus ajaa paineella kunnolla toki silloin iso kenno mutta sanoinkin suurimmalle osalle harrastajista.
Normaaliin harrasteajoon jossa ajetaan 85 prossaa nätisti ja loput satunnaisia paineella rykäsyjä, riittänee 4wd cooleri. Toki jos tekee 500hv autoa ja tarkoitus ajaa paineella kunnolla toki silloin iso kenno mutta sanoinkin suurimmalle osalle harrastajista.
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Toi arvo oli annettu ulkoilman ollessa about 20-22 astetta ,siitä on vaikea saada tippumaan 21 astetta ilman jotain jäähdytin kompressoria. Pakkasella meneekin koneeseen reilusti miinuksen puolella olevaa ilmaa.Hectori kirjoitti:se tekee 21 potentiaalista kaakkia lisää koneeseen, jos laitat tehokkaamman coolerin.(siis jos saat tippumaan ahtoilman 0 celsiukseen.) sitten isolla hönkällä ajettaessa paljon enemmän.KtK kirjoitti:coolerista 28 ulos.
Mulla työmatka-ajossa coolerin ulostulosta kattelen lämpötilan ja se on käytännössä ulkoilman lämpötila asteen tarkkuudella.
Ei se cooleri ,vaikka olis kuinka jumalattoman kokoinen jäähdytä alle ulkoilman ,ellei ole jotain erikseen jäähdytettyä vesikiertoa.
Tottakai iso cooleri jäähdyttää paremmin tosi kuumaa ilmaa turbolta ,mutta ihan tavanomaisessa miedosti viritetyssä cossussa reippaassa ajossa 4wd cooleri riittää vallan mainiosti.
Penkityksessä bigger is better varmaan ,kun ei ilma liiku niinkuin normaali ajossa usein.
Mut jos ajelee tosiaan jatkuvasti huipputehoja hyödyntäen ,niin varmaan iso cooleri on hyödyksi.
-
Hectori
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
mutta mahdollista se on, ja siksi sanoinkin jos saat sen laskemaan nollaan.KtK kirjoitti: Toi arvo oli annettu ulkoilman ollessa about 20-22 astetta ,siitä on vaikea saada tippumaan 21 astetta ilman jotain jäähdytin kompressoria. Pakkasella meneekin koneeseen reilusti miinuksen puolella olevaa ilmaa.
laitumellasi on hyödyntämättömia hevosia, ota niistä hyöty irti.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
Hoovee
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Yhdyn SHR:n tekstiin. Jos suurin osa ajoa on katuajoa ja vedetään lyhyitä vetoja ei suuresta coolerista ole menetettyyn rahaan nähden kovin paljoa hyötyä.
Radalle mennessä kannattaa tehdä ulkoinen coolerin vesisumutus jossa etanolia tms seassa niin päästään alle ulkolämpötilan.
Toimiva konehuoneen tuuletus on myös tärkeää sillä ei sinne saa ilmaa menemään jos ei sieltä sitä myös poisteta, tähän on olemassa erittäin yksinkertaisia ratkaisuja, nelarin ritilät, oikein tehty pohjapanssari, scoopit (poistavina) jne jne.
Tiedän, nyt alkaa taas se jokavuotinen sisäisen vesiruutan kysely
Järki käteen virityksissä ja kohdista fyffesi oikeisiin asioihin niin saat kohtuuhinnalla toimivan vahvan paketin.
Radalle mennessä kannattaa tehdä ulkoinen coolerin vesisumutus jossa etanolia tms seassa niin päästään alle ulkolämpötilan.
Toimiva konehuoneen tuuletus on myös tärkeää sillä ei sinne saa ilmaa menemään jos ei sieltä sitä myös poisteta, tähän on olemassa erittäin yksinkertaisia ratkaisuja, nelarin ritilät, oikein tehty pohjapanssari, scoopit (poistavina) jne jne.
Tiedän, nyt alkaa taas se jokavuotinen sisäisen vesiruutan kysely
Järki käteen virityksissä ja kohdista fyffesi oikeisiin asioihin niin saat kohtuuhinnalla toimivan vahvan paketin.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei coolerin ulkoiseen vesiruiskuun tarvita alkoholia ellei sitten ole samalla tarkoitus pestä cooleria ja konehuonetta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
_P_
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mihin tuo tieto perustuu? Useammassakin paikassa on mainittu nyrkkisääntö, jossa 10 asteen pudotus lisää tehoa n. 1%. Tällöin Kesäkuuman (+25) ja talvipakkasen (-25) ero olisi noin 5% eli normaaliperheauton tehoissa (josta mulla ikävä kyllä enimmäkseen kokemusta...) olisi noin 6 heppaa ja pappatunturissa 0,11 heppaa ja perstuntumalla en ole ainakaan sen kummempia eroja havainnu kummassakaan. Tosin pappiksella ajamisesta on jo vähän aikaa...Noin karkeesti sanottuna 1 asteen lämpötilan pudotus tekee 0,75hv lisää. Miinus puolelle mennessä ei vaikutusta enää ole.
Tuolla 0,75 heppaa per aste (plussan puolella) tarkoittas (+25 -> 0 astetta) lisää tehoa 18,75 heppaa, huolimatta koneen koosta tai ominaistehoista. Jotenkin tuntuu, ettei ainakaan mun perhevagoni innostu ihan tolla tavalla kelien viilentyessä. Periaatteessahan tuolla kaavalla mopon moottoristakin irtois jo syksyllä ihan hyvät tehot
Toinen outo piirre tuossa on, että mitä taikaa tuossa miinukselle menossa on? Samaa ilmaahan sinne menee on se sitten plussalla tai miinuksella? Ainakaan kaasujen lämpölaajenemiskertoimissa ei ole mitään eroja plussalla tai miinuksella...
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
onkos siinä perhevagonissa ahdinta? no sinänsä sama, mutta näin syyskylmillä auto kulkee käsittämättömän hyvin, kun taas kesähelteillä ei tunnu menevän mihinkään... eiköhän se pitkälti selity imuilman lämmöillä..
no toisaalta, teho 500hv, prosenttikin on paljon tehoa..
no toisaalta, teho 500hv, prosenttikin on paljon tehoa..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
Pusa
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Hieman OT, mutta kuitenkin: Nyt on tainnut unohtua ahtamisen perusteet. Koko homman pointtihan on se, että mikä on sylintereihin ahdetun ilman tiheys. Tehoon vaikuttaa sylinterissä poltettavan ilman massa. Koska sylinterien tilavuus säilyy vakiona, voidaan massaa kasvattaa vain ilman tiheyttä kasvattamalla. Kun ilman lämpötila laskee, tiheys kasvaa.Kimmo's kirjoitti: Mihin tuo tieto perustuu? Useammassakin paikassa on mainittu nyrkkisääntö, jossa 10 asteen pudotus lisää tehoa n. 1%. Tällöin Kesäkuuman (+25) ja talvipakkasen (-25) ero olisi noin 5% eli normaaliperheauton tehoissa (josta mulla ikävä kyllä enimmäkseen kokemusta...) olisi noin 6 heppaa ja pappatunturissa 0,11 heppaa ja perstuntumalla en ole ainakaan sen kummempia eroja havainnu kummassakaan. Tosin pappiksella ajamisesta on jo vähän aikaa...
Tuolla 0,75 heppaa per aste (plussan puolella) tarkoittas (+25 -> 0 astetta) lisää tehoa 18,75 heppaa, huolimatta koneen koosta tai ominaistehoista. Jotenkin tuntuu, ettei ainakaan mun perhevagoni innostu ihan tolla tavalla kelien viilentyessä. Periaatteessahan tuolla kaavalla mopon moottoristakin irtois jo syksyllä ihan hyvät tehot
Toinen outo piirre tuossa on, että mitä taikaa tuossa miinukselle menossa on? Samaa ilmaahan sinne menee on se sitten plussalla tai miinuksella? Ainakaan kaasujen lämpölaajenemiskertoimissa ei ole mitään eroja plussalla tai miinuksella...
Toinen asiaan vaikuttava seikka on sylinterin täyttöaste (tilavuustehokkuus). Vapaasti hengittävän moottorin täyttöaste on ahdettua paljon huonompi. Tästä johtuen ilman viileneminen (ts. tiheyden kasvaminen) ei vaikuta tehoon niin oleellisesti.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Tuossa vielä kuva, jossa rinnan RST:n, 2WD:n ja 4WD:n kuulerit
http://users.evtek.fi/~timohjt/kuvia/Ta ... GP0833.JPG
http://users.evtek.fi/~timohjt/kuvia/Ta ... GP0834.JPG
http://users.evtek.fi/~timohjt/kuvia/Ta ... GP0833.JPG
http://users.evtek.fi/~timohjt/kuvia/Ta ... GP0834.JPG
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minä sain tälläiset mitat coolereille mitattua 2WD kenno 100mm korkea 100mm paksu 400mm leveä ja 4WD 115mm x 122mm x 470mm.
4WD kenno on siis "tilavuudeltaan" n. 60% suurempi.
4WD kenno on siis "tilavuudeltaan" n. 60% suurempi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Off-Topiciksi menee, mutta liippaa läheltä kuitenkin alkuperäistä kysymystä ja Jallu ilmeisesti sai jo nuo mitat joita alunperin kysyi, joten sallittaneen...
En ole ahtamisen perusteita unohtanut, kun en ole niitä varmaankaan edes kunnolla sisäistänytkään vielä. Tässä opetellaan...
Pusan kommenteissa on pointti, jonka minäkin pystyn ymmärtämään; Koneeseen mahdutetun ilman massa kertoo kuinka paljon siellä on happea poltettavana. Ja kylmä ilma on painavampaa kuin lämmin -> Suurempi massa, enemmän happea. Tuosta syystähän ruiskun ohjauksissa jotka käyttää MAP anturia, mitataan myös ilman lämpötilaa, jotta saadaan ilmavirran massa laskettua.
Tuon kylmemmän ilman etua tuskin kukaan kiistää, lisääntyneen ilmamassan lisäksi sehän antaa mahdollisuuden myös lisätä ennakkoa.
Laskelma:
Air Properties
Molecular weight 29,00
Z 1,00
k-1/k 0,288
Engine Data
engine rpm 6500 revs/min
displacement 122,0 cu inch
volumetric efficiency 90 %
number of turbos 1
compressor efficiency 65 %
Ambient Conditions
local baro pressure 29,92 in Hg 14,70 psia
ambient temp 68 deg F
Conditions at Compressor Inlet
Vacuum drawn at inlet 2,0 in Hg
Inlet Pressure 13,71 psia
Inlet density 0,070 lb/ft3
Conditions at Compressor Outlet
outlet pres 17,0 psig
outlet temp 289,5 deg F
P2/P1 2,31
outlet density 0,114 lb/ft3
Conditions at Intercooler Outlet
manifold pres 15,0 psig
manifold temp 112,0 deg F
manifold density 0,140 lb/ft3
IC pressure drop 2,0 psi
Tuossa esimerkkilaskelma välijäähyttimen vaikutuksesta ilman tiheyteen. Ikävä kyllä se on ameriikan poikien yksiköillä, mutta kertoo kyllä oleellisen. Tuossa kompressorin ulostulossa ilman lämpö on n. 290F ja tiheys on tuolloin 0,114 lb/ft3 kun ahtopaine on 17psi. Coolerin jälkeen ilman lämpö on 112F ja ilman tiheys on 0,140lb/ft3 vaikka paine on coolerissa laskenut 2psi. Eli ilman massa on coolerin jälkeen n. 23% suurempi vaikka paine on pienempi.
Alkuperiäisessä viestissä vain ihmettelin Ckollin kovia kertoimia tuosta hyödystä: 0,75 hp per 1 aste lämpöjä. Toisekseen ihmetytti mitä taikaa tuolla pakkasen puolelle menemisellä on.
Olisi kiva tietää mistä tuo tieto on peräisin, niinkuin alkuperäisessä postauksessani kyselin...
-k
En ole ahtamisen perusteita unohtanut, kun en ole niitä varmaankaan edes kunnolla sisäistänytkään vielä. Tässä opetellaan...
Pusan kommenteissa on pointti, jonka minäkin pystyn ymmärtämään; Koneeseen mahdutetun ilman massa kertoo kuinka paljon siellä on happea poltettavana. Ja kylmä ilma on painavampaa kuin lämmin -> Suurempi massa, enemmän happea. Tuosta syystähän ruiskun ohjauksissa jotka käyttää MAP anturia, mitataan myös ilman lämpötilaa, jotta saadaan ilmavirran massa laskettua.
Tuon kylmemmän ilman etua tuskin kukaan kiistää, lisääntyneen ilmamassan lisäksi sehän antaa mahdollisuuden myös lisätä ennakkoa.
Laskelma:
Air Properties
Molecular weight 29,00
Z 1,00
k-1/k 0,288
Engine Data
engine rpm 6500 revs/min
displacement 122,0 cu inch
volumetric efficiency 90 %
number of turbos 1
compressor efficiency 65 %
Ambient Conditions
local baro pressure 29,92 in Hg 14,70 psia
ambient temp 68 deg F
Conditions at Compressor Inlet
Vacuum drawn at inlet 2,0 in Hg
Inlet Pressure 13,71 psia
Inlet density 0,070 lb/ft3
Conditions at Compressor Outlet
outlet pres 17,0 psig
outlet temp 289,5 deg F
P2/P1 2,31
outlet density 0,114 lb/ft3
Conditions at Intercooler Outlet
manifold pres 15,0 psig
manifold temp 112,0 deg F
manifold density 0,140 lb/ft3
IC pressure drop 2,0 psi
Tuossa esimerkkilaskelma välijäähyttimen vaikutuksesta ilman tiheyteen. Ikävä kyllä se on ameriikan poikien yksiköillä, mutta kertoo kyllä oleellisen. Tuossa kompressorin ulostulossa ilman lämpö on n. 290F ja tiheys on tuolloin 0,114 lb/ft3 kun ahtopaine on 17psi. Coolerin jälkeen ilman lämpö on 112F ja ilman tiheys on 0,140lb/ft3 vaikka paine on coolerissa laskenut 2psi. Eli ilman massa on coolerin jälkeen n. 23% suurempi vaikka paine on pienempi.
Alkuperiäisessä viestissä vain ihmettelin Ckollin kovia kertoimia tuosta hyödystä: 0,75 hp per 1 aste lämpöjä. Toisekseen ihmetytti mitä taikaa tuolla pakkasen puolelle menemisellä on.
Olisi kiva tietää mistä tuo tieto on peräisin, niinkuin alkuperäisessä postauksessani kyselin...
-k
-
PasiZ
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Haihdutuksen tuoma lämmönlasku ilmeisesti hakusessa tuossa etanolissa... Myös putkiston hapettumat + muu paska pysyy poissa...SLEI kirjoitti:Ei coolerin ulkoiseen vesiruiskuun tarvita alkoholia ellei sitten ole samalla tarkoitus pestä cooleria ja konehuonetta.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka
Fun is not a straight line
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Sallitaan toki. Minä en kyllä mitään mittoja edes kysynytKimmo's kirjoitti:Off-Topiciksi menee, mutta liippaa läheltä kuitenkin alkuperäistä kysymystä ja Jallu ilmeisesti sai jo nuo mitat joita alunperin kysyi, joten sallittaneen...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
Pusa
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Jos asiaa lähestyy ihannekaasun yhtälön kautta niin päädytään seuraavanlaiseen tulkintaan (esimerkkilaskelma):Kimmo's kirjoitti:
Alkuperiäisessä viestissä vain ihmettelin Ckollin kovia kertoimia tuosta hyödystä: 0,75 hp per 1 aste lämpöjä. Toisekseen ihmetytti mitä taikaa tuolla pakkasen puolelle menemisellä on.
Olisi kiva tietää mistä tuo tieto on peräisin, niinkuin alkuperäisessä postauksessani kyselin...
-k
Jos imuilman lämpötilaa pudotetaan 50 asteesta 49 asteeseen, aiheuttaa se ilman moolimassaan 0,31% kasvun (2 litranen kone ja 1 barin ahtopaine). Tästä voidaan karkeasti päätellä, että koska koneen poltettavaksi toimitettavan ilman massa kasvaa myös 0,31%, kasvaa myös siitä saatavan energian (ts. tehon) määrä myös noin 0,31%. Yhden celsiusasteen arvo tehonlisäyksenä olisi siis teoriassa noin 0,31%. Käytännöstä en osaa sanoa?
Itsekin olen joskus törmännyt tuohon Ckollin mainitsemaan nyrkkisääntöön, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut sen perusteluja? En siis osaa ottaa siihen kantaa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Just noin. Tosin tuossa yhtälössä paine ja tilavuus supistuu pois, koska ne ovat molemmassa tapauksessa samat. Tai voihan niitäkin käyttää, jos vaikka tietää paljonko jäähy pudottaa paineita, niin voi senkin ottaa huomioon.Jos imuilman lämpötilaa pudotetaan 50 asteesta 49 asteeseen, aiheuttaa se ilman moolimassaan 0,31% kasvun (2 litranen kone ja 1 barin ahtopaine).
Tein seuraavan laskelman:
Lämpötila 293 Kelviniä
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 14095,85664
Lämpötila 253 Kelvin
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 12171,50761
suhteellinen ero: 15,81 %
Eli +20 ja -20 ero olisi tuo 15,81%. Aika paljon enemmän kuin vanha nyrkkisääntö 1% per 10 astetta.
Samalla kaavalla +20 astetta ja 0 astetta ero olisi 7,33%. Tuolloin tuo 0,75 hp per 1 aste saataisiin tuolla välillä aikaan noin 200 heppasella autolla. Ja tollasella 500 heppasella ero olis syyskylmillä n. 36 heppaa verrattuna +20 asteiseen kesäpäivään.
-k
-
Pusa
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Tässä yhteydessä kannattaa aina ottaa huomioon se tosiseikka, että jos ilman lämpötilaa joutuu pudottamaan coolerin kokoa (ts. tilavuutta) kasvattamalla, pudottaa se myös osaltaan tehoa. Tämä siksi, että painejärjestelmän tilavuuden kasvattaminen pudottaa painetta, joka taas aiheuttaa ilman moolimassan pienentymistä (näkee suoraan ihannekaasun yhtälöstä).Kimmo's kirjoitti:
Just noin. Tosin tuossa yhtälössä paine ja tilavuus supistuu pois, koska ne ovat molemmassa tapauksessa samat. Tai voihan niitäkin käyttää, jos vaikka tietää paljonko jäähy pudottaa paineita, niin voi senkin ottaa huomioon.
Tein seuraavan laskelman:
Lämpötila 293 Kelviniä
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 14095,85664
Lämpötila 253 Kelvin
Paine 200 Kpa
Kaasuvakio 8,3145
Tilavuus 2 dm3
Moolimassa: 12171,50761
suhteellinen ero: 15,81 %
Eli +20 ja -20 ero olisi tuo 15,81%. Aika paljon enemmän kuin vanha nyrkkisääntö 1% per 10 astetta.
Samalla kaavalla +20 astetta ja 0 astetta ero olisi 7,33%. Tuolloin tuo 0,75 hp per 1 aste saataisiin tuolla välillä aikaan noin 200 heppasella autolla. Ja tollasella 500 heppasella ero olis syyskylmillä n. 36 heppaa verrattuna +20 asteiseen kesäpäivään.
-k
Pointti siis tuossa imuilman lämpötilan tutkiskelussa on se, että miten pudottaa lämpötilaa coolerin kokoa kasvattamatta. Pelkkä coolerin koon kasvattaminen ei ole mikään viriryskeino, ellei samalla pystytä nostamaan puhaltimen tuottoa, eli tilavuusvirtaa. Tässä kohtaa kuvaan astuu esim. erillisellä nestekierrolla varustetut coolerit, jolloin itse coolerin tilavuutta ei jouduta nostamaan (sen hyötysuhdetta vaan parannetaan).
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Pusa ja Kimmo`s
Sen verran arvovaltaisten ja tunnettujen herrojen pitkäaikaisten mittauksien tuloksista on kyse etten epäile, varsinkaan kun näin ne pinot paperia mitä oli kertynyt. Olen aiheesta sen verran usein maininnut etten viitsi enää alkaa itseäni toistamaan.
Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
Sen verran arvovaltaisten ja tunnettujen herrojen pitkäaikaisten mittauksien tuloksista on kyse etten epäile, varsinkaan kun näin ne pinot paperia mitä oli kertynyt. Olen aiheesta sen verran usein maininnut etten viitsi enää alkaa itseäni toistamaan.
Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ckolli tuntee vesiruiskutuksen salat, mutta niille joilla asian tiimoilta on epäselvyyksiä niin heittäisin tälläiset pointit:ckolli kirjoitti: Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
Alkoholilla on alhaisempi kiehumispiste kuin vedellä eli voisi olla tehokkaampi jäähdyttäjä, mutta kun sen voi 50/50 vesiseoksena ruiskuttaa koneeseen ja saa lisää tehoa niin ei sitä katuautossa kannata ulkoisesti käyttää. Luokitelluissa kisavehkeissä lienee sisäinen käyttö kielletty, mutta kadulla konehuoneen pesu alkoholilla on mielestäni turhaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Pusa
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Oma tarkoitukseni ei missään nimessä ollut kyseenalaistaa tuota käytännössäkin siis näköjään todettua nyrkkisääntöä. Yritin vain osaltani etsiä / tutkia ko. havainnon teoreettista puolta (tosin siinä toistaiseksi onnistumatta).ckolli kirjoitti:Pusa ja Kimmo`s
Sen verran arvovaltaisten ja tunnettujen herrojen pitkäaikaisten mittauksien tuloksista on kyse etten epäile, varsinkaan kun näin ne pinot paperia mitä oli kertynyt. Olen aiheesta sen verran usein maininnut etten viitsi enää alkaa itseäni toistamaan.
Slei
Joku jo vastasikin. Eli haidutus.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jep, sama juttu. Kiinnostaa yleensäkin tietää mistä joku asia johtuu, ennenkuin vain hyväksyy jonkin asian koska se vain on aina ollut niin.
Aika pitkään ihmiset olivat aivan varmoja että maapallo on litteä...
Loppujen lopuksihan tuo ideaalikaasulain antama tuloshan oli hyvin samansuuntainen Ckollin nyrkkisäännön kanssa, itse asiassa täsmää just, jos kyseessä on 206 heppanen auto mitattuna +20 asteen lämmössä, nollassa asteessa tehoa olisi 221 heppaa.
Enemmän tällanen foorumi kuitenkin antaa kaikille harrastajille, jos asioista keskustellaan ja niitä pohdiskellaankin syvällisemmin. Pelkkä toteamus, että asia on näin koska joku on niin joskus todennut, ei vie asioita eteenpäin...
-k
Aika pitkään ihmiset olivat aivan varmoja että maapallo on litteä...
Loppujen lopuksihan tuo ideaalikaasulain antama tuloshan oli hyvin samansuuntainen Ckollin nyrkkisäännön kanssa, itse asiassa täsmää just, jos kyseessä on 206 heppanen auto mitattuna +20 asteen lämmössä, nollassa asteessa tehoa olisi 221 heppaa.
Enemmän tällanen foorumi kuitenkin antaa kaikille harrastajille, jos asioista keskustellaan ja niitä pohdiskellaankin syvällisemmin. Pelkkä toteamus, että asia on näin koska joku on niin joskus todennut, ei vie asioita eteenpäin...
-k
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tutkiskelin vähän noita nesteiden ominaisuuksia ja vesi tarvitsee n. 2x enemmän energia höyrystyäkseen kuin etanoli ja metanoli eli eipä kannata noita alkoholeja coolerille ruiskia vaan käyttää sisäisesti.
Viimeksi muokannut SLEI, Pe Syyskuu 23. 12:13:39 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
Kimmo's
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tää tulee ihan ulkomuistista, mutta eikös noilla alkoholeilla ole selvästi matalampi höyrystymislämpö? Eli jos coolerin pinta on esimerkikisi 80 asteinen, niin vesi jää märäksi siihen pintaan, mutta alkoholi vielä höyrystyy. Ja nimenomaan tämä höyrystyminenhän on se vaihe joka imee sitä lämpöä...
Saman ilmiön huomaa kun huoneen lämmössä kastaa sormen huoneen lämpöiseen veteen, ei tunnu kovin kylmältä kun nostaa sormen kuivumaan mutta kun kastaa sormen 96-volttiseen pirtuun niin kyllä jäähdyttää (ja kurkkua lämmittää
)
Saman ilmiön huomaa kun huoneen lämmössä kastaa sormen huoneen lämpöiseen veteen, ei tunnu kovin kylmältä kun nostaa sormen kuivumaan mutta kun kastaa sormen 96-volttiseen pirtuun niin kyllä jäähdyttää (ja kurkkua lämmittää
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
Cossu_anssi
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
- Paikkakunta: Masku
Suosittelen lukemaan Performance Ford lehden Syyskuu 2004. Siinä on 5 eri valmistajan Rs500 cooleria ja niissäkin on paljon eroja. Esim. 65km/h vauhdissa eroa parhaan ja huonoimman välissä 10 astetta. Suuresti kuormitettuina ero oli parhaan ja huonoimman välillä 26 astetta.KtK kirjoitti:Miten matalana tollanen rs500 tyylinen cooleri pitää imuilman ,onkos joku mittaillut joskus.
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"