RS2000 hammastanko
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
RS2000 hammastanko
Eli näyttäisi olevan tuossa RS2000:n hammastanggossa väljää. Eli tuo tanko mikä liikkuu edestaas(hammastanko) heiluu hieman sivuttainkin. Saisiko tuota jotenkin kiristettyä.
Vetelee ikävästi urissa escotti, tukivarret, ulommat raidetangon päät juur vaihdettu. Sisemmät raidetangonpäät tuntuu vielä hyviltä.
Vetelee ikävästi urissa escotti, tukivarret, ulommat raidetangon päät juur vaihdettu. Sisemmät raidetangonpäät tuntuu vielä hyviltä.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Ei, vaan tuossa hammastangossa. Siis tuo tanko(mihin raidetangot kiinnitetään) liikkuu hieman sivuttainkin, minkäjohdosta raidettangot pääsevät liikkumaan "itsekseen". Pystyisikö tuota siis jotenkin kiristämään??Sine kirjoitti:Etupään puslissa löysää?
Tukivarret(joissa uudet puslat) vaihdettu jokuaika sitten.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Miten kaljut ja/tai ikäloput renkaat ovat? Niillä on iso merkitys urissa hakemiseen ja kiihdytyksissä vetelyyn.
Kaveripiirissä oli vielä joku aika sitten yhdessä RS2000 16V:ssa vanhat 195/50 R15 renkaat ja urissa hakeminen selkeää. Renkaat vaihtuivat uusiksi ja sen jälkeen en ole havainnut mainittavaa hakemista.
Sama juttu oli itsellä, kun taannoin RS Turbon ostin. Auton mukana tuli täydet sakkokumit. Niillä kun lähti kaasu pohjassa liikennevaloista, niin hyvä kun kaksi kaistaa riitti. Vetely oli varsin raivoisaa. Uudet renkaat alle ja kiihtyi sen jälkeen lähes "suoraan". RST:n omistajat tietävät mitä em. suoraan kulkeminen tarkoittaa.
Kaveripiirissä oli vielä joku aika sitten yhdessä RS2000 16V:ssa vanhat 195/50 R15 renkaat ja urissa hakeminen selkeää. Renkaat vaihtuivat uusiksi ja sen jälkeen en ole havainnut mainittavaa hakemista.
Sama juttu oli itsellä, kun taannoin RS Turbon ostin. Auton mukana tuli täydet sakkokumit. Niillä kun lähti kaasu pohjassa liikennevaloista, niin hyvä kun kaksi kaistaa riitti. Vetely oli varsin raivoisaa. Uudet renkaat alle ja kiihtyi sen jälkeen lähes "suoraan". RST:n omistajat tietävät mitä em. suoraan kulkeminen tarkoittaa.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Juu kyllä tuo vetely taitaa näissä "tehokkaammissa" etuvedoissa olla melkeen kaikissa ominaisuus
Renkaat on 195/50 R16, toista kesää alla että pintaa on kyllä ihan hyvin vielä.
Tuo vetely on vaan jotenkin normaalia suurempaa, varskinkin ohittaessa suuremmalla noipeudelle heilauttaa rattia ikävästi kun siirrytään uralta toisella
Mukulakivitiellä ajettaessa tuo hammastanko jopa vähän kolisee. Kun otin haitarikumin kuskinpuolelta pois ja heilutin rengasta niin raidetanko -> hammastanko heiluu selväsi. Jonkinlainen ohjuri(?) tuolta hammastangon päästä kulunut??

Renkaat on 195/50 R16, toista kesää alla että pintaa on kyllä ihan hyvin vielä.
Tuo vetely on vaan jotenkin normaalia suurempaa, varskinkin ohittaessa suuremmalla noipeudelle heilauttaa rattia ikävästi kun siirrytään uralta toisella

Mukulakivitiellä ajettaessa tuo hammastanko jopa vähän kolisee. Kun otin haitarikumin kuskinpuolelta pois ja heilutin rengasta niin raidetanko -> hammastanko heiluu selväsi. Jonkinlainen ohjuri(?) tuolta hammastangon päästä kulunut??
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
-
- Ylläpitäjä
Täytyypi nostaa aihetta kun alkoi omassa räsässä olemaan kanssa kuskinpuolella klappia. Tilasin jo autiolta "uuden" käytetyn ohjausvaihteen, mutta tuli mieleen, etteikö noita pelkkiä päitä saa uutena? Fordilta väittivät, että menee koko ohjausvaihde uusiksi (hinta 650€
) siksi tilasin purkuosan.
Joskus aikoinaan tehostamattomaan Mk5 -escoon sai pelkät päät vaihdettua hammastangon osalta, mutta ei ilmeisesti rs2000 onnistu sama?
No jos tuon koko paketin vaihtaa niin tuosta ylemmästä linkistä huomasin, ettei olis paha sorvata noita vaurioituneita osia tosta vanhasta. Varsinkin kun kummisetä omistaa automaattisorvaamon

Joskus aikoinaan tehostamattomaan Mk5 -escoon sai pelkät päät vaihdettua hammastangon osalta, mutta ei ilmeisesti rs2000 onnistu sama?
No jos tuon koko paketin vaihtaa niin tuosta ylemmästä linkistä huomasin, ettei olis paha sorvata noita vaurioituneita osia tosta vanhasta. Varsinkin kun kummisetä omistaa automaattisorvaamon

-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Itse kun kävin Kivitilasta kyselemässä niin sanoivat ettei noihin hammastankoihin saa juuri mitään enään. Rs2000 ollut ilmeisesti kahdella erilaisella hammastangolla, TRV ja Wulvegraft(miten lie kirjoitetaan), toiseen näistä olisi saanut jonkinlaista tiivistesarjaa.
Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.
Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
joudut irroittamaan edestä mm.apurungon. ja ennen kuin se irtoaa saat viritellä koneen sellasella poikkituella roikkumaan konehuoneeseen. toisin sanoen joudut purkamaan puoli autoa.hanta kirjoitti:Itse kun kävin Kivitilasta kyselemässä niin sanoivat ettei noihin hammastankoihin saa juuri mitään enään. Rs2000 ollut ilmeisesti kahdella erilaisella hammastangolla, TRV ja Wulvegraft(miten lie kirjoitetaan), toiseen näistä olisi saanut jonkinlaista tiivistesarjaa.
Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.

-
- Viestit: 973
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
- Paikkakunta: Espoo
Ei tarvitse konetta viritellä tukitangolla, katti pois ja vaihteensiirtimet. Tukivarret irti navasta ja kallistuksenvakaajan kiinnitykset auki "koiranluusta".
Apurunko kiinni neljällä pultilla per.puoli. Mulla ois muuten RS2000:n TRW hammastanko joutilaana, uutta odottelen...
Tuosta vuotaa öljyä kuskinpuolelta mutta väljää ei pitäisi olla
Apurunko kiinni neljällä pultilla per.puoli. Mulla ois muuten RS2000:n TRW hammastanko joutilaana, uutta odottelen...
Tuosta vuotaa öljyä kuskinpuolelta mutta väljää ei pitäisi olla

Ford Fiesta ST 2013
#727
#727
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Kiertellä sekin, tässä oikeen ohjetta:Trooper82 kirjoitti:Juu sehän on kierteellä, mutta entäs sisempi nivel sen haitarikumin sisällä?

hammastanko.pdf
-
- Ylläpitäjä
kiitos paljonhanta kirjoitti:Kiertellä sekin, tässä oikeen ohjetta:Trooper82 kirjoitti:Juu sehän on kierteellä, mutta entäs sisempi nivel sen haitarikumin sisällä?![]()
hammastanko.pdf


-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Vihdoinkin sain purettua autosta tuon hammastangon. Nyt rupesin ihmettelemään että mitenkäs tuosta saisi noi pääty puslat irti. Näyttää nuo päät aika umpi puulta, tuosta keskeltä sen saisi ilmeisesti "katkaistua". Olisko joku purkanut tota tankoa ja osaisi kertoa miten tuossa pitää edetä ja mitä kaikkea tuolta tulee vastaan. Ihan helpolla noita pääty puslia ei ilmeisesti vaihdettua saa?
Tässäpä vielä kuvia:
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko1.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko2.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko3.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko4.jpg
Tässäpä vielä kuvia:
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko1.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko2.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko3.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko4.jpg
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Noita päätypuslia olen vaihtanut niin että pari sopivankokoista ruuvia vaan tuohon puslaan ja niistä saa sitten suostuteltua sitä ulospäin. Tietenkin kannattaa järkeä käyttää ruuvaamisvaiheessa ettei tee jälkiä tuohon varteen eikä kierrä ruuvia niin reunaan että se puree samalla kiinni noihin alumiinikuoriin. Jos siinä puslan edessä on joku lukitus esim. lukkorengas niin se tietenkin ensin pois.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Tuo repsikan puoli voisi vaikka onnistua noin, mutta tuo kuskinpuoli (jossa väljää enemmän on) näyttää aika mahdottomalta. Tuo rako on niin pieni.Arska kirjoitti:Noita päätypuslia olen vaihtanut niin että pari sopivankokoista ruuvia vaan tuohon puslaan ja niistä saa sitten suostuteltua sitä ulospäin. Tietenkin kannattaa järkeä käyttää ruuvaamisvaiheessa ettei tee jälkiä tuohon varteen eikä kierrä ruuvia niin reunaan että se puree samalla kiinni noihin alumiinikuoriin. Jos siinä puslan edessä on joku lukitus esim. lukkorengas niin se tietenkin ensin pois.
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko2.jpg
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Kyllä se perkele näyttää siltä että poikki se olis laitettava, kasassa kestämiseen en sitten ota kantaa... Yhteen relluun asiakas aikoinaan korjautti hammastangon, monta tuntia töitä ja kun korjattu tanko oli autossa paikallaan ja käänsin ensimmäisen kerran pyöriä niin koko paska katkesi liitoksestaan ja öljyt ulos. En tiedä miten tangon puolikkaat on liitetty toisiinsa, joku hydrauliikkaukko voisi neuvoa enemmän. Kuitenkin vaikuttaa aika kertakäyttöiseltä tuo laite.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Tuota vähän pelkäsinkin että ei ole mikään helppo homma... Ilmeisesti kierteillä on nuo kaksi "putkea" kiinni, tuossa kuskinpuolen päässä on jopa lovet että pääsisi vääntämään jonkimoisella avaimella. Vaikka tuon katki saisikin niin seuraavaksi olisi kulmavaihteen (rattiakselin) irroitus edessä, se taas ei näytä helpolta. Sitten vielä sekin että saisiko tuota edes enään tiiviiksi jos sen purkaisi. Aika kertakäyttö kamaa tosiaan koko paska.
Taitaa kuitenkin jäädä tuo tanko purkamatta, senverran paha homma, jos nyt joku ei tuohon jotain patenttiratkaisua keksi. Tuota väljää ei nyt edes tunnu ihan järkyttäväsi olevan kun kädellä koitta... Jos vaikka vaihtais nuo sisemmät raidetangonpäät kun kerran tuli koko hoito purettua autosta pois.
Taitaa kuitenkin jäädä tuo tanko purkamatta, senverran paha homma, jos nyt joku ei tuohon jotain patenttiratkaisua keksi. Tuota väljää ei nyt edes tunnu ihan järkyttäväsi olevan kun kädellä koitta... Jos vaikka vaihtais nuo sisemmät raidetangonpäät kun kerran tuli koko hoito purettua autosta pois.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Voisi varmaan käydäkkin... Itse kyllä laitan tuon vanhan teharillisen takaisin, ei siinä nyt _niin paljoa_ sitä väljää ole. Tarviipa nyt samalla sitten katsoa että mitä kaikke tonne vaihtaa kun on kerran etupään alustaa ihan hyvin purettu.Arska kirjoitti:Eikös siihen käy ihan tavallinen tehostamaton tanko, hittoako sillä tehostimella tekee, konehuoneeseenkin tulee lisää tilaa. Itse vaihdan scorpiosta pois tuon maailmanlopun keksinnön, siinäkin on hiukan samaa vikaa.
-
- Ylläpitäjä
Kannattaa kysellä enklannista. Sieltä varmasti löytyy halvalla kunnostettuja tankoja ja varaosia. Burtonillakin oli mielestäni kunnostettuja myynnissä vuoden takuulla... Taisi olla parin sadan punnan hinnoissa nuo. En kylläkään muista oliko nuo 'exchange' hintoja eli pitäis toimittaa oma vanha että saa tohon hintaan. Tiedä sitten mitä tulloo lisää jos ei tuota vanhaa lähetä vaihdossa...
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere