RS2000 hammastanko

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

RS2000 hammastanko

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Kesäkuu 15. 20:55:11 2005

Eli näyttäisi olevan tuossa RS2000:n hammastanggossa väljää. Eli tuo tanko mikä liikkuu edestaas(hammastanko) heiluu hieman sivuttainkin. Saisiko tuota jotenkin kiristettyä.


Vetelee ikävästi urissa escotti, tukivarret, ulommat raidetangon päät juur vaihdettu. Sisemmät raidetangonpäät tuntuu vielä hyviltä.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Kesäkuu 17. 20:41:22 2005

Eikö kellään ole mitään havanitoa asiasta... :?

Väljää tuntuu olevan pelkästään kuskin puolella.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Kesäkuu 17. 23:54:30 2005

Etupään puslissa löysää?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » La Kesäkuu 18. 10:03:23 2005

Sine kirjoitti:Etupään puslissa löysää?
Ei, vaan tuossa hammastangossa. Siis tuo tanko(mihin raidetangot kiinnitetään) liikkuu hieman sivuttainkin, minkäjohdosta raidettangot pääsevät liikkumaan "itsekseen". Pystyisikö tuota siis jotenkin kiristämään??

Tukivarret(joissa uudet puslat) vaihdettu jokuaika sitten.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » La Kesäkuu 18. 11:50:50 2005

Taitaa olla semmonen juttu et toi vetely escortissa ei oo mikään vika vaan hmmm.... OMINAISUUS. :D
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Kesäkuu 18. 13:00:26 2005

Miten kaljut ja/tai ikäloput renkaat ovat? Niillä on iso merkitys urissa hakemiseen ja kiihdytyksissä vetelyyn.

Kaveripiirissä oli vielä joku aika sitten yhdessä RS2000 16V:ssa vanhat 195/50 R15 renkaat ja urissa hakeminen selkeää. Renkaat vaihtuivat uusiksi ja sen jälkeen en ole havainnut mainittavaa hakemista.

Sama juttu oli itsellä, kun taannoin RS Turbon ostin. Auton mukana tuli täydet sakkokumit. Niillä kun lähti kaasu pohjassa liikennevaloista, niin hyvä kun kaksi kaistaa riitti. Vetely oli varsin raivoisaa. Uudet renkaat alle ja kiihtyi sen jälkeen lähes "suoraan". RST:n omistajat tietävät mitä em. suoraan kulkeminen tarkoittaa.

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » La Kesäkuu 18. 14:19:19 2005

Juu kyllä tuo vetely taitaa näissä "tehokkaammissa" etuvedoissa olla melkeen kaikissa ominaisuus :lol:

Renkaat on 195/50 R16, toista kesää alla että pintaa on kyllä ihan hyvin vielä.

Tuo vetely on vaan jotenkin normaalia suurempaa, varskinkin ohittaessa suuremmalla noipeudelle heilauttaa rattia ikävästi kun siirrytään uralta toisella :)

Mukulakivitiellä ajettaessa tuo hammastanko jopa vähän kolisee. Kun otin haitarikumin kuskinpuolelta pois ja heilutin rengasta niin raidetanko -> hammastanko heiluu selväsi. Jonkinlainen ohjuri(?) tuolta hammastangon päästä kulunut??

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Kesäkuu 19. 13:05:50 2005

asiaa on käsitelty aiemmin, tosin eri mallin osalta.
eli olisko sieläkin nailonpusla kulahtanu.
katsoppa niitä edellisiä topickeja jos sieltä löytyis jotain vinkkejä.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Su Kesäkuu 19. 16:41:41 2005

RATKAISU: hammastanko irti ja viet sen jonnekin joka voi sulle värkätä sinne kuparia nailoni sonnan tilalle...

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Kesäkuu 19. 19:21:57 2005

Jeps, kiitoksia vastauksista!

Täältä löytyi lisää infoa.

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Su Syyskuu 4. 10:34:26 2005

Täytyypi nostaa aihetta kun alkoi omassa räsässä olemaan kanssa kuskinpuolella klappia. Tilasin jo autiolta "uuden" käytetyn ohjausvaihteen, mutta tuli mieleen, etteikö noita pelkkiä päitä saa uutena? Fordilta väittivät, että menee koko ohjausvaihde uusiksi (hinta 650€ :shock:) siksi tilasin purkuosan.

Joskus aikoinaan tehostamattomaan Mk5 -escoon sai pelkät päät vaihdettua hammastangon osalta, mutta ei ilmeisesti rs2000 onnistu sama?


No jos tuon koko paketin vaihtaa niin tuosta ylemmästä linkistä huomasin, ettei olis paha sorvata noita vaurioituneita osia tosta vanhasta. Varsinkin kun kummisetä omistaa automaattisorvaamon :wink:

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Syyskuu 4. 23:41:57 2005

Itse kun kävin Kivitilasta kyselemässä niin sanoivat ettei noihin hammastankoihin saa juuri mitään enään. Rs2000 ollut ilmeisesti kahdella erilaisella hammastangolla, TRV ja Wulvegraft(miten lie kirjoitetaan), toiseen näistä olisi saanut jonkinlaista tiivistesarjaa.

Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Syyskuu 5. 0:23:10 2005

hanta kirjoitti:Itse kun kävin Kivitilasta kyselemässä niin sanoivat ettei noihin hammastankoihin saa juuri mitään enään. Rs2000 ollut ilmeisesti kahdella erilaisella hammastangolla, TRV ja Wulvegraft(miten lie kirjoitetaan), toiseen näistä olisi saanut jonkinlaista tiivistesarjaa.

Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.
joudut irroittamaan edestä mm.apurungon. ja ennen kuin se irtoaa saat viritellä koneen sellasella poikkituella roikkumaan konehuoneeseen. toisin sanoen joudut purkamaan puoli autoa. :P Hienoja vehkeitä!
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ma Syyskuu 5. 9:07:07 2005

Ei tarvitse konetta viritellä tukitangolla, katti pois ja vaihteensiirtimet. Tukivarret irti navasta ja kallistuksenvakaajan kiinnitykset auki "koiranluusta".

Apurunko kiinni neljällä pultilla per.puoli. Mulla ois muuten RS2000:n TRW hammastanko joutilaana, uutta odottelen...

Tuosta vuotaa öljyä kuskinpuolelta mutta väljää ei pitäisi olla :!:
Ford Fiesta ST 2013
#727

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ma Syyskuu 5. 21:31:03 2005

hanta kirjoitti:
Itsellä vielä projekti odottaa, tuo uusien palikoiden sorvaaminen ei taida olla paha homma jos omaa laitteet... Itse hammastangon irrottaminen taitaa kovin homma olla.
Katotaan mitä tulee kun saa tuon joskus nyt ensin osiksi :)

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ti Syyskuu 27. 22:22:12 2005

Saiskohan tosta joku laitettua räjäytyskuvan, on meinaa pikkusen ihme systeemi tuo sisemmän nivelen kiinnitys tohon loppu akseliin. Eri osaa ne kuiteskin on, liekö miten kiinni :roll:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Syyskuu 27. 22:27:21 2005

Jos tarkoitat miten raidetanko on kiinni hammastangossa niin kierteellä. Minullakin on tuommoinen rs2000 hammastanko joutilaana, siinäkin taitaa kuskinpuolen helassa olla väljää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ke Syyskuu 28. 16:30:53 2005

Arska kirjoitti:Jos tarkoitat miten raidetanko on kiinni hammastangossa niin kierteellä. Minullakin on tuommoinen rs2000 hammastanko joutilaana, siinäkin taitaa kuskinpuolen helassa olla väljää.
Juu sehän on kierteellä, mutta entäs sisempi nivel sen haitarikumin sisällä?

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ke Syyskuu 28. 21:25:25 2005

Trooper82 kirjoitti:Juu sehän on kierteellä, mutta entäs sisempi nivel sen haitarikumin sisällä?
Kiertellä sekin, tässä oikeen ohjetta: :P
hammastanko.pdf

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Syyskuu 28. 21:29:51 2005

Tarkoitin nimenomaan että kierteellä se sisempi nivel on kiinni, sisempi nivel on siis yhtä kuin raidetanko.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » To Syyskuu 29. 21:41:04 2005

hanta kirjoitti:
Trooper82 kirjoitti:Juu sehän on kierteellä, mutta entäs sisempi nivel sen haitarikumin sisällä?
Kiertellä sekin, tässä oikeen ohjetta: :P
hammastanko.pdf
kiitos paljon :) ihmettelin vaan kun koko osa on pyöreä eikä paikkaa mistä vääntään löydy mistään. Nähtävästi putkitongeilla menee :)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 29. 21:48:10 2005

Minä hommasin semmosen terävällä hammastuksella olevan ketjuavaimen jonka virallinen nimi on mikälie. Se mahtui liikkumaan just sen verran että sai vaihdettua löysän raidetangon autossa paikallaan ilman ihmeempiä purkamisia.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Lokakuu 2. 21:39:38 2005

Vihdoinkin sain purettua autosta tuon hammastangon. Nyt rupesin ihmettelemään että mitenkäs tuosta saisi noi pääty puslat irti. Näyttää nuo päät aika umpi puulta, tuosta keskeltä sen saisi ilmeisesti "katkaistua". Olisko joku purkanut tota tankoa ja osaisi kertoa miten tuossa pitää edetä ja mitä kaikkea tuolta tulee vastaan. Ihan helpolla noita pääty puslia ei ilmeisesti vaihdettua saa?

Tässäpä vielä kuvia:
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko1.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko2.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko3.jpg
http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko4.jpg

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Lokakuu 2. 21:44:22 2005

Noita päätypuslia olen vaihtanut niin että pari sopivankokoista ruuvia vaan tuohon puslaan ja niistä saa sitten suostuteltua sitä ulospäin. Tietenkin kannattaa järkeä käyttää ruuvaamisvaiheessa ettei tee jälkiä tuohon varteen eikä kierrä ruuvia niin reunaan että se puree samalla kiinni noihin alumiinikuoriin. Jos siinä puslan edessä on joku lukitus esim. lukkorengas niin se tietenkin ensin pois.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Su Lokakuu 2. 22:07:15 2005

Arska kirjoitti:Noita päätypuslia olen vaihtanut niin että pari sopivankokoista ruuvia vaan tuohon puslaan ja niistä saa sitten suostuteltua sitä ulospäin. Tietenkin kannattaa järkeä käyttää ruuvaamisvaiheessa ettei tee jälkiä tuohon varteen eikä kierrä ruuvia niin reunaan että se puree samalla kiinni noihin alumiinikuoriin. Jos siinä puslan edessä on joku lukitus esim. lukkorengas niin se tietenkin ensin pois.
Tuo repsikan puoli voisi vaikka onnistua noin, mutta tuo kuskinpuoli (jossa väljää enemmän on) näyttää aika mahdottomalta. Tuo rako on niin pieni.

http://koti.mbnet.fi/hanta/auto/hammast ... tanko2.jpg

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Lokakuu 2. 23:40:23 2005

Minä katson huomenna omasta tangosta miten sen saisi lähtemään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Lokakuu 3. 21:04:20 2005

Kyllä se perkele näyttää siltä että poikki se olis laitettava, kasassa kestämiseen en sitten ota kantaa... Yhteen relluun asiakas aikoinaan korjautti hammastangon, monta tuntia töitä ja kun korjattu tanko oli autossa paikallaan ja käänsin ensimmäisen kerran pyöriä niin koko paska katkesi liitoksestaan ja öljyt ulos. En tiedä miten tangon puolikkaat on liitetty toisiinsa, joku hydrauliikkaukko voisi neuvoa enemmän. Kuitenkin vaikuttaa aika kertakäyttöiseltä tuo laite.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ma Lokakuu 3. 23:23:53 2005

Tuota vähän pelkäsinkin että ei ole mikään helppo homma... Ilmeisesti kierteillä on nuo kaksi "putkea" kiinni, tuossa kuskinpuolen päässä on jopa lovet että pääsisi vääntämään jonkimoisella avaimella. Vaikka tuon katki saisikin niin seuraavaksi olisi kulmavaihteen (rattiakselin) irroitus edessä, se taas ei näytä helpolta. Sitten vielä sekin että saisiko tuota edes enään tiiviiksi jos sen purkaisi. Aika kertakäyttö kamaa tosiaan koko paska.

Taitaa kuitenkin jäädä tuo tanko purkamatta, senverran paha homma, jos nyt joku ei tuohon jotain patenttiratkaisua keksi. Tuota väljää ei nyt edes tunnu ihan järkyttäväsi olevan kun kädellä koitta... Jos vaikka vaihtais nuo sisemmät raidetangonpäät kun kerran tuli koko hoito purettua autosta pois.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Lokakuu 4. 10:14:30 2005

Kerro sit mistä löysit ne sisemmät nivelet ja paljon makso? Vois ehkä itsellekkin jossain välis vaihtaa...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ti Lokakuu 4. 10:44:15 2005

Jos löydät uutena varaosana jostain ni nostan hattua :!:
Ford Fiesta ST 2013
#727

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Lokakuu 4. 17:24:48 2005

SamiH kirjoitti:Jos löydät uutena varaosana jostain ni nostan hattua :!:
Eli niitä ei saa enää mistään :o :?: Empä tullut tuota edes ajatelleeksi, antaa siis koko paskan olla... :evil:

Trooper82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Trooper82 » Ti Lokakuu 4. 19:55:00 2005

hanta kirjoitti:
SamiH kirjoitti:Jos löydät uutena varaosana jostain ni nostan hattua :!:
Eli niitä ei saa enää mistään :o :?: Empä tullut tuota edes ajatelleeksi, antaa siis koko paskan olla... :evil:
Turun Stockmanilta tehdaskorjattu 650€ ja tarvikeosana 540€ :| Molemmat siis korjattuja :|

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ti Lokakuu 4. 22:04:57 2005

Korjatakseni.... varaosia tuohon tanan rs2k:n ohjausvaihteeseen ei löydy mistään mutta koko helahoito löytyy kyllä.
Ford Fiesta ST 2013
#727

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Lokakuu 4. 22:09:49 2005

Eikös siihen käy ihan tavallinen tehostamaton tanko, hittoako sillä tehostimella tekee, konehuoneeseenkin tulee lisää tilaa. Itse vaihdan scorpiosta pois tuon maailmanlopun keksinnön, siinäkin on hiukan samaa vikaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Lokakuu 4. 22:22:05 2005

Arska kirjoitti:Eikös siihen käy ihan tavallinen tehostamaton tanko, hittoako sillä tehostimella tekee, konehuoneeseenkin tulee lisää tilaa. Itse vaihdan scorpiosta pois tuon maailmanlopun keksinnön, siinäkin on hiukan samaa vikaa.
Voisi varmaan käydäkkin... Itse kyllä laitan tuon vanhan teharillisen takaisin, ei siinä nyt _niin paljoa_ sitä väljää ole. Tarviipa nyt samalla sitten katsoa että mitä kaikke tonne vaihtaa kun on kerran etupään alustaa ihan hyvin purettu.

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Ti Lokakuu 4. 22:36:08 2005

Kannattaa kysellä enklannista. Sieltä varmasti löytyy halvalla kunnostettuja tankoja ja varaosia. Burtonillakin oli mielestäni kunnostettuja myynnissä vuoden takuulla... Taisi olla parin sadan punnan hinnoissa nuo. En kylläkään muista oliko nuo 'exchange' hintoja eli pitäis toimittaa oma vanha että saa tohon hintaan. Tiedä sitten mitä tulloo lisää jos ei tuota vanhaa lähetä vaihdossa...

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja hanta » Ti Lokakuu 4. 22:55:14 2005

Semmonen vielä pisti mietityttään että paljonkohan tonne tuota tehostajan nestettä mahtaa mennä... tusin yli 2l, ei meinaa mistään löytyä tuota infoa.

Ja että mitäköhän mömmöä sen pitäisi olla, jotian fordin luokituksia löysin mutta mahtaisiko käydä perus automaattilaatikko öljy, atf?

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Ke Lokakuu 5. 9:11:03 2005

Kokosysteemin menee n. litra, eli ei hirveesti.
Ford Fiesta ST 2013
#727

Vastaa Viestiin