jälleen onkelmiva cossun kanssa(tiputtaa ahdot)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

jälleen onkelmiva cossun kanssa(tiputtaa ahdot)

Viesti Kirjoittaja Montune » Pe Heinäkuu 15. 13:16:22 2005

Paripäivää takaperin ajelin erittäin rauhallisesti koko päivän! Vedot normaaleja eli ei mihinkään 7000rpm asti ja muutenkin rauhallisia.. 1-2h ajelin ympäri mualimaa ja huomasin että mitäs sviddua... vedon aikana ahdot nousi normaalisti 1.3 ja tipahti yhtäkkiä 0.5... enää ei nouse sitä ylemmäs.. meteliä kuuluu mutta mitään ei tapahdu!!!! päivät menee töissä kun aamu6 lähtee ja 10-11 aikaa tulee takasin niin ei kerkeä ihmeempiä tutkimaan.. mistä olisi syytä lähteä etsimään vikaa???
Dumpin kalvo, ahtoletku, hukkiksen kello???

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re: jälleen onkelmiva cossun kanssa(tiputtaa ahdot)

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 15. 13:26:07 2005

Montune kirjoitti:Paripäivää takaperin ajelin erittäin rauhallisesti koko päivän! Vedot normaaleja eli ei mihinkään 7000rpm asti ja muutenkin rauhallisia.. 1-2h ajelin ympäri mualimaa ja huomasin että mitäs sviddua... vedon aikana ahdot nousi normaalisti 1.3 ja tipahti yhtäkkiä 0.5... enää ei nouse sitä ylemmäs.. meteliä kuuluu mutta mitään ei tapahdu!!!! päivät menee töissä kun aamu6 lähtee ja 10-11 aikaa tulee takasin niin ei kerkeä ihmeempiä tutkimaan.. mistä olisi syytä lähteä etsimään vikaa???
Dumpin kalvo, ahtoletku, hukkiksen kello???
Löysältä kellolta kuulostais, mutta millaista tämä "meteli" on? Kenties ihan normaali ääni vai jotain muuta?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Pe Heinäkuu 15. 18:25:36 2005

ikkunat auki kuuntelin kun ajoin MAHR kanssa tänään ja semmonen suhina kuuluu, aivan kuin paineet pääsisi heti pois kun liikaa nousee... pahentunut kokoajan tuo suhina.. viittaisi johonkin letkuun?! samanmoinen ääni melkein ku dumpista ku suhahtaa mutta tulee tasaseen ja kovenee kun painaa kaasua! aikani tuossa äsken sitä tutkiskelin, dumpin letku oli ainakin paskana, vaihdoin uuden.. ei vaikutusta!

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Heinäkuu 15. 19:17:45 2005

Montune kirjoitti:ikkunat auki kuuntelin kun ajoin MAHR kanssa tänään ja semmonen suhina kuuluu, aivan kuin paineet pääsisi heti pois kun liikaa nousee... pahentunut kokoajan tuo suhina.. viittaisi johonkin letkuun?! samanmoinen ääni melkein ku dumpista ku suhahtaa mutta tulee tasaseen ja kovenee kun painaa kaasua! aikani tuossa äsken sitä tutkiskelin, dumpin letku oli ainakin paskana, vaihdoin uuden.. ei vaikutusta!
Dumpin yläpään letku irti/poikki tai sitten ahtoputkessa viilto (aukeaa vasta paineilla siis)...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

rstbeast
Viestit: 244
Liittynyt: Su Huhtikuu 20. 17:55:41 2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja rstbeast » Pe Heinäkuu 15. 20:01:50 2005

Kannataa kattoo myös noi turbolle menevien letkujen klemmarit jos vaik on löysällä

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » Pe Heinäkuu 15. 21:55:12 2005

juu, täytyy tuo ahtoputki tutkia ja nuo letkut muutenkin aion uusia ja vaihtaa silikoonisiin.. mennyt nyt pienen ajan sisään niin monta letkua hajalle ja pelästyttykkin niin moneen kertaan että alkaa nuo letkuhässäkät vihtuuhtaaLOL

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 15. 23:36:21 2005

Kannattaa tarkistaa noi putket ja letkut ensiksi ainakin ja. Ja ei kannata montaa viikkoa odotella,en tiiä paljonko toi kone sietää noita kottaraisia ja kimalaisia ja muita menninkäisä turbon siivissä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Heinäkuu 16. 1:17:09 2005

Olikos siellä paikoillaan vakio dumppi ?
Itsellä kesti n.4kk noita 1.2-1.3 paineita ja sit repesi kalvo dumpista(oli uusi) sen jälkeen paineet nousi vain 0.8bar.
Tulppaa dumpin haarat ja kokeilemaan (muutanan min. juttu)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Heinäkuu 16. 1:57:04 2005

Vakio dumppi tosiaan pettää isommilla paineilla tosi helposti. edelliskeväänä peti semmonen boschin dumppi ja piti ahtojen nousun aikana omituista hulisevaa ääntä. Mutta ahdot nousi silti kyllä aika ylös.

Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Heinäkuu 16. 10:02:48 2005

KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D
Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Heinäkuu 16. 10:23:24 2005

Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa
Onkos tuollaisessa esijännityksen säätöä? Jos se ei ole riittävä ja päästää vähän läpi kun ei tiedä mitä tekis :roll:
Mulla kuuluu dumpista vain yksi iso psuUUHHHhhh :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » La Heinäkuu 16. 11:23:00 2005

Vakio dumppi sielä on... kalvon vaihdoin heti ensimmäisenä, dumpin yläpääänletku oli kiinni klemmarin reunassa ja halki, poikkasin ja kiinni takasin!! Ei sillä nyt ajeta ennenkuin se on kunnossa, täytyypi tilata silikooniletkusarja tuohon turboon niin saa kaikki letkut samalla uusittua!!!
Äsken nopealla tutkimisella huomasin pientä halkeamaa ahtoputkessa!!!

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » La Heinäkuu 16. 12:28:17 2005

KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.
ite jos ajan kotimäen (noin 500m pitkä ja jyrkähkö mäki 40alue) rauhallisesti niin että ahdot on just noin +/-0i kuulostaa kuin rst:n konepellin alla ois joku musta mies puhkumassa saksofooniinsa tai tuubaansa ;)

se ei ole siis vihellys vaan juurikin jännä torvipuhaltimen ääni

:roll:
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » La Heinäkuu 16. 14:31:25 2005

KIP kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa
Onkos tuollaisessa esijännityksen säätöä? Jos se ei ole riittävä ja päästää vähän läpi kun ei tiedä mitä tekis :roll:
Mulla kuuluu dumpista vain yksi iso psuUUHHHhhh :lol:
Osakaasulla tosiaan läppä rajoittaa vähän virtausta, jolloin paine-ero on riittävä avaamaan löysemmän dumpin...

Tulee sellainen hatihati ääni ja tuntuu että peli puutuu...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

2002rs
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 21:01:50 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2002rs » La Heinäkuu 16. 15:38:23 2005

tulpat!
#643
RS2

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Heinäkuu 17. 12:44:11 2005

paperman kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D
Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Juurikin tuo aiheuttaa sen kikattelemisen kun poistoaukot on liian pienet, broidilla tekee ihan saman, mulla ei vastaavia ongelmia kun on kunnon dumppi, pateracing

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Su Heinäkuu 17. 12:48:35 2005

paperman kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D
Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Kyllä se teenelkkukin vinkuu... :wink:
#446

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Heinäkuu 17. 12:57:45 2005

cossy kirjoitti:
paperman kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D
Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Juurikin tuo aiheuttaa sen kikattelemisen kun poistoaukot on liian pienet, broidilla tekee ihan saman, mulla ei vastaavia ongelmia kun on kunnon dumppi, pateracing
Vaihdettaessa ei tule mulla mitään kikattelua. Laitoin vuosi sitten semmosen alumiinisen by-pass venan ,jota toi pro turbo ainakin myy ja kikattelu loppui kyllä siihen.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Heinäkuu 17. 12:57:51 2005

JRZ kirjoitti:
paperman kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Tulikin tosta offtopiccina mieleen ,että onko joku mahdollisesti huomannut tommosesta alumiinisesta mäntä by-pass valvesta semmosen jännän vinkuvan äänen pintakaasulla ajellessa ahtojen ja imujen rajamailla (ollakko alipainetta vai ei) tilanteessa.

Ei toi mitään haittaa ,mutta aika metkan kuulonen. Tommonen hiukan tuunattu cossu suhisee,puhkuu ja vinkuu kuin höyrykone muutenkin ,mut jotenkin se on rattoisan kuuloista :D
Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Kyllä se teenelkkukin vinkuu... :wink:
No eipä se vinku vakiona mihinkään jos ei ole kunnon dumppia.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Heinäkuu 17. 13:06:51 2005

No ei se dumppi vingu mihinkään. Turbiini viheltää ja se viheltää joka turbossa enemmän tai vähemmän. Jos dumppi päästää paineet putsariin tai muuten imupuolelle niin siitä ei juuri ääntä kuulu. Jos taas päästää suoraan vapaaseen ilmaan niin siitä tulee se dösämainen Psih ääni :lol:

Jos moottoritilasta kuuluu kikattava ääni ahtojen laskiessa vaihdon aikana niin silloin dumppi mitä suurimmalla todennäköisyydellä on rikki. Ahtopaine pääsee iskemään takaisin kompurapuolen siipiin kaasuläpän mennessä kiinni ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Heinäkuu 17. 13:25:04 2005

ukormi kirjoitti:No ei se dumppi vingu mihinkään. Turbiini viheltää ja se viheltää joka turbossa enemmän tai vähemmän. Jos dumppi päästää paineet putsariin tai muuten imupuolelle niin siitä ei juuri ääntä kuulu. Jos taas päästää suoraan vapaaseen ilmaan niin siitä tulee se dösämainen Psih ääni :lol:

Jos moottoritilasta kuuluu kikattava ääni ahtojen laskiessa vaihdon aikana niin silloin dumppi mitä suurimmalla todennäköisyydellä on rikki. Ahtopaine pääsee iskemään takaisin kompurapuolen siipiin kaasuläpän mennessä kiinni ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu :D
Jos noin on niin sitten täytyy suositella broidille välittömästi dumpin vaihtoa, mutta en kyllä usko että se ihan noinkaan on koska clubissa aikamonella kaverilla kikattaa noi pelit vaihdettaessa :shock:
Viimeksi muokannut cossy, Su Heinäkuu 17. 14:06:39 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Heinäkuu 17. 13:27:11 2005

No kyllä mun dumppi on ihan kunnossa, koska sihahtelee kyllä kun ei hirveästi vedättele! Eli poistoaukot liian pienet---> vaihtoon.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Heinäkuu 17. 20:27:40 2005

Ahtopaine pääsee iskemään takaisin kompurapuolen siipiin kaasuläpän mennessä kiinni ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu
Ja kikatus vaimenee joka kerta kun paineaalto hakkaa edes takaisin ja osuu uudelleen siipiin.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Su Heinäkuu 17. 22:00:04 2005

cossy kirjoitti:
JRZ kirjoitti:
paperman kirjoitti:Kyllä mullakin pieni vinkuna kuuluu kun ajaa sivuikkuna auki. Liekkö sitten tuo dumppi? Mutta kyllä turbo-auton pitää ahdetulle kuulostaakkin! Toisin kun esim. kaverin S40 t4. Oisko vaan dumpin "poisto"aukot mulla liian pienet, kun reilummin kiihdyttäessä alkaa vaihtaessa ahdin kikattelemaan?
Kyllä se teenelkkukin vinkuu... :wink:
No eipä se vinku vakiona mihinkään jos ei ole kunnon dumppia.
Vakiona siellä se paras bypass on.
#446

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Su Heinäkuu 17. 22:27:26 2005

JRZ kirjoitti:
cossy kirjoitti:
JRZ kirjoitti: Kyllä se teenelkkukin vinkuu... :wink:
No eipä se vinku vakiona mihinkään jos ei ole kunnon dumppia.
Vakiona siellä se paras bypass on.
Eipä tuo faijan t4 ainakaan mitään vingu vaikka paineita on 1,25bar :wink:

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 19. 11:45:06 2005

cossy kirjoitti:
ukormi kirjoitti:No ei se dumppi vingu mihinkään. Turbiini viheltää ja se viheltää joka turbossa enemmän tai vähemmän. Jos dumppi päästää paineet putsariin tai muuten imupuolelle niin siitä ei juuri ääntä kuulu. Jos taas päästää suoraan vapaaseen ilmaan niin siitä tulee se dösämainen Psih ääni :lol:

Jos moottoritilasta kuuluu kikattava ääni ahtojen laskiessa vaihdon aikana niin silloin dumppi mitä suurimmalla todennäköisyydellä on rikki. Ahtopaine pääsee iskemään takaisin kompurapuolen siipiin kaasuläpän mennessä kiinni ja se ei ole kovinkaan hyvä juttu :D
Jos noin on niin sitten täytyy suositella broidille välittömästi dumpin vaihtoa, mutta en kyllä usko että se ihan noinkaan on koska clubissa aikamonella kaverilla kikattaa noi pelit vaihdettaessa :shock:
Kikatus rikkoo pikkuhiljaa ahtimen, sitä kun ei ole suunniteltu pysähtelemään vetojen välillä... Suurin syy käyttää dumppia silti on nopeampi paineiden nousu...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Heinäkuu 19. 12:10:47 2005

Kikatus saattaa johtua myös siitä että ei dumpissa poisto riitä, eli ei kerkiä poistamaan tarpeeksi nopeasti vaadittavaa ilmamäärää ja siksi osa ilmasta menee edelleen kompurasiiven kautta putsarille.

Itellä ei edes tällä hetkellä ole dumppia kun ei ole saanut aikaseks laittaa sitä kiinni. Hyvinhän tuo kyllä toimii ilmankin. En ainakaan suurempaa viivettä ahtojen nousussa vaihteenvaihdoissa ole huomannut. Yks syy minkä takia ei tee ees mieli laittaa koko dumppia on se helvetin tuning psiih mikä siitä lähtee. Se nyt vaan on niin ärsyttävä ääni. Tulee aina mieleen joku 200sx mikä suhahtaa jo alipaineella..
Toyota Supra TT

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Heinäkuu 19. 16:50:50 2005

Jos autossa on Anti-Lag , ei voi käyttää dumppia .
ex Jäsen #10

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 19. 19:42:33 2005

Jake kirjoitti:Jos autossa on Anti-Lag , ei voi käyttää dumppia .
Voi käyttää mutta hyrrä saattaa ottaa vähän liikaa jenkaa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Heinäkuu 19. 19:58:03 2005

Mikäs se semmoinen anti-lag on? :oops:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Heinäkuu 19. 20:02:51 2005

KIP kirjoitti:Mikäs se semmoinen anti-lag on? :oops:
Paukku, eli systeemi millä turbon kierrokset pysyvät ylhäällä, vaikka kaasuläppä on kiinni.

http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=87215
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Heinäkuu 19. 22:11:17 2005

Ahaa.. :idea: Tuo paukku nimi onkin tutumpi :D
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vastaa Viestiin