sierra cossun ilmastointi? KIIRE!

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

sierra cossun ilmastointi? KIIRE!

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Heinäkuu 13. 10:54:50 2005

Eli miten on voiko ton entisen aineen R12 korvata jollain muulla aineella ja mikä se mahtaa olla? Pitäis mennä täyttämään toi ilmastointi mutta ei uskalla ihan mitä tahansa työntää sinne. R12 ei saa enää käyttää missään eikä sitä oikein tahdo löytyä. Ja vielä sen verran että minkä verran ootte maksanu täytöstä? Kiitos.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 13. 11:12:53 2005

RS-24 korvaa RS-12:n
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Heinäkuu 13. 11:21:27 2005

No sitten noita korvaavia on vissiin useampia. Mulle laitettiin R49:ä.
Hinnat on n. 130-150e ilman suhteita (muutamasta paikasta pääkaupunkiseudulla kysyttynä).
Uusiin käypäsellä aineella täyttö olis ollu 100e luokkaa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » Ke Heinäkuu 13. 11:37:15 2005

R-12:ta korvaamaan voidaan myös käyttää Suva MP52:ta (DuPont). Käy suurinpiirtein samoilla paineilla kuin RS-24. Joskus käytetty myös MP39:ää... Hintoja en uskalla pahemmin mennä veikkailemaan, 100-150e tuntuis kohtuulliselta..

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Heinäkuu 13. 18:00:27 2005

Ok. Kiitoksia näistä tiedoista. Onko muuten kellään hajua että kuinka monta grammaa tonne menee tota ainetta? ku nyt kävi sellanen tuuri että löyty yks pullo tota vanhaa tavaraakin.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Ke Heinäkuu 13. 18:57:38 2005

En muista mitä minulle laitettiin, mutta maksoi 50 euroa ilman kuittia! :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Heinäkuu 13. 19:01:00 2005

paperman kirjoitti:En muista mitä minulle laitettiin, mutta maksoi 50 euroa ilman kuittia! :wink:
Toi on halpa jo. Noissa muissa hinnoissa on kato pääkaupunkilisä :wink:

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » Ke Heinäkuu 13. 19:02:44 2005

Popi kirjoitti:No sitten noita korvaavia on vissiin useampia. Mulle laitettiin R49:ä.
Hinnat on n. 130-150e ilman suhteita (muutamasta paikasta pääkaupunkiseudulla kysyttynä).
Uusiin käypäsellä aineella täyttö olis ollu 100e luokkaa.
Onks toi sun ilmastointi toiminu hyvin ku sinne laitettiin tota R49:ä?
Et satu muistamaan kuinka paljon sinne sitä tavaraa meni grammoissa?

HarriS
Viestit: 2917
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HarriS » Ke Heinäkuu 13. 21:02:34 2005

Just viime viikolla täytätin korvaavalla aineella Autotekniikka Oyssä Juvanmalmilla. Pelkkä täyttö 110e kuitilla. Lisäksi piti vaihtaa kuivain/suodatin ja putsata venttiili kun olivat tukkeessa. Loppuhinnaksi jäi töineen 315e. Äijän mukaan kuivain/suodatin pitäis vaihtaa parin vuoden välein, mulla ei oltu vaihdettu kertaakaan 14 vuoden aikana, joten varmaan 5-10vuotta olis sopiva väli. Jos kuivan hajoaa vanhuuttaa "jyviksi" ja ne pääsee kompuraan asti, niin se on kaput.

http://www.autotekniikka.net/
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Heinäkuu 13. 22:46:36 2005

cossy kirjoitti: Onks toi sun ilmastointi toiminu hyvin ku sinne laitettiin tota R49:ä?
Et satu muistamaan kuinka paljon sinne sitä tavaraa meni grammoissa?
Toimi ainakin siihen asti kun myin auton, mutta vain kevään dynopäivänä siitä pääsin nauttimaan kun oli lämmintä. Seuraavana päivänä ainokainen ilmastoitu autoni löysi uuden kodin :(
Voin udella kuinka on pelittänyt kun nään kaveria.

Muistaakseni sinne laitettiin n. 700g sitä tavaraa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Heinäkuu 14. 0:17:42 2005

Mikäs tämä R134A on? Onko hyvää?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Heinäkuu 14. 7:35:06 2005

Toi on sitä uusiin laitteisiin tarkotettua kamaa ja niissä varmaan ihan toimivaa.
Huhujen mukaan jos laittaa vanhoihin (R12 tarkotettuihin) järjestelmiin, niin tulee joissakin autoissa hienompijakoisena nopeemmin letkuista läpi, tiivisteet saattaapi kuivaa ja ei sovi R12 öljyjen kanssa. Jopa myrkyllisten kaasujen kehittymisestä on puhuttu, tiä sitten. Yleensä ilmastointifirmat suosittavat tiivisteiden, öljyjen ja kuivaimen vaihtoa jos aine vaihdetaan toiseen tyyppiin (R12 -> R134). Toisaalta olen kuullut tuotakin työnnettävän vanhoihin järjestelmiin ihan surutta, joten kukin taaplaa tyylillään. Omaani uhraisin mieluummin sen parikymmentä egee enempi ja laittasin tota korvaavaa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

HarriS
Viestit: 2917
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:13:19 2001
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HarriS » To Heinäkuu 14. 8:01:50 2005

Autotekniikan hemmo sanoi että uusi aine tulee helpommin ulos tiivisteistä ja letkuista, muttei vaurioita mitään.
Pari Capria ja Transit...
https://www.facebook.com/CapriRS2600/

VeePeeJii
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulukuu 6. 22:27:35 2001

Viesti Kirjoittaja VeePeeJii » To Heinäkuu 14. 8:26:13 2005

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18485
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=96192

AndeRS anto hyvät linkit mistä kahtua mikä sopii mihinki ja suosittelen että ei nuota oikeen silmittömästi sekoottele keskenään vaikka kummin kaverin kaiman autos toimiiki.

http://www.overdrive.fi/forum/index.php ... f45488fd4a

Usa car clubin puolella on yks hemmo joka on tehny tuota ammatikseen useita vuosia ja antaa auliisti neuvoja foorumilla.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Heinäkuu 14. 8:43:29 2005

kuullostaa toi rs24 aika hyvältä aineelta
mistähän sitä sais pullon et vois ruiskauttaa sitä järjestelmään.

imurilla imis alipaineen sinne ja sit vaan päästäis kaasut pullosta tratilla letkuihin.
eiks se noin suunnilleen innistuis??
:shock:
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Heinäkuu 14. 11:19:59 2005

Mulla on vaan semmonen lappu tuossa yhdessä hökötyksessä että: "Retrofitted to R134A and blaa blaa..."
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Heinäkuu 14. 11:23:53 2005

Eli sitten sulle on luultavasti noi tarvittavat osat vaihettu ja voit käyttää tota uutta ainetta.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Heinäkuu 14. 19:46:44 2005

Eli nyt on sitten laitettu uudet aineet sisään ja hyvin tuntuu pelittävän vielä vanhoilla osillakin (kuivain ym...), paitsi että yksi letku on häviinnyt johonkin matkan varrella (se joka on kuskin puolella sisän menevän letkun alapuolella , oisko toi se "hukkaputki" kun tuntuu tulevan sieltä tota vettä aika lailla näillä keleillä, ei kai se niin tärkeä ole, täytyy vissiin hakea foordilta ensviikolla). Uusi aine jota laitettiin oli R413A joka on yksi korvaava aine tolle vanhalle R12:ta.
Mites on kun auto seisoo talven tallissa niin voiko toi aine hävitä itsestään tuolta kun ei nyt näytä ainakaan vuotavan mistään?

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » To Heinäkuu 14. 23:21:25 2005

Jos ilmastointi on pitkään pois päältä voi kylmäainetta karata jonkin verran kompuran tiivisteistä. Muutama kerta kannattaisi ilmastointia käyttää käyttää talvellakin.

Hese
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hese » Pe Heinäkuu 15. 21:31:01 2005

Tosiaankin kylmäainetta häviää näissä Suomen oloissa 5-10% vuodessa,
mikä on täysin normaalia tiivisteiden kuivumisen takia. Ilmastointi kannattas huoltaa 2-3 vuoden välein juuri tämän kylmäaineen katoamisen takia ja
samalla tulee vaihdettua osa öljyistä joka voitelee kompuraa. Nykyään
myös huollon yhteydessä (ainakin meillä) lisätään kylmäaineen joukkoon
fluorisoivaa väriä, joka helpottaa selvästi vuotojen etsintää ongelma tilanteissa. Kuivain myöskin kannattaa vaihtaa joka toisessa huollossa
juurikin tuon hajoamisen takia, lisää myös ilmastoinnin tehoa. Jos hajoaa,
niin maksaa maltaita.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Heinäkuu 17. 0:06:06 2005

Semmoinen faktatieto, että järjestemää ei täytetä. Käytännössä se imetään reilulla alipaineella tyhjäksi autokohtaisesti n. 4min ajaksi ja näin tarkistetaan vuodot. Tämän jälkeen sinne tuupataan ajoneuvokohtaiset määrät uutta öljyä ja kylmäainetta. Tätä ennen tietenkin huolletaan kuivaimet ym.

Ja kompressorissa on muuten suojakytkin, jolloin se ei mallista/valmistajasta riippuen lukitse -2/+2 välisissä lämpötiloissa. Joissakin vanhoissa se pyörii kuin kello lämpötilasta riippumatta. Eli kannattaa jossakin lämpimässä hallissa/autotallissa käyttää auton kompressoria talvella. Ja etenkin loskakelillä :wink:

Ja jotakin suuntaa kompuran toiminnasta saa kun käsin pyöräyttää sitä. Sen pitäisi suht. vapaasti pyöriä. Toinen jippo on pistää auto käyntiin ja ilmastointi päälle. Sen kompuran tulisi kytkeä itsensä "irti" välillä. Jos näin ei tapahdu, suosittelen huoltoa ensitilassa ja tarkistuttamaan laitteen.. Tämä irtikytkeytyminen tapahtuu tietenkin ilman läpötilasta ym. riippuen..

Edit; Ja tuo kylmäaineen sekaan pistettävä fluorisoiva väri on nykyään lähestulkoon standardi. Jotkut käyttävät vielä "snifferiä" eli se haistaa sen kylmäaineen ja piippaa. Eipä tuo itsellekkään paljoa maksa, kun käy ostamassa pari uv-lediä ja pari vastusta + 9v patterin ja kyhää uv-lampun. Auttaa kummasti pimeässä selvittämään vuotoja jos niitä epäilee..

Edit II; Moni huuhaa- tarvikkeita teinixeille myyvä liike myy valmiita 12voltin lamppuja. Kannattaa tietenkin tarkistaa, että se on oikea uv-lamppu, että ei naapurit luule hulluksi. Yleensä testiksi riittää aito euro-seteli.. Tai fluorisoiva alleviivauskynä.. Ylivieskan Kärkkäinenhän myi taannoin uv-valoja, jotka olivatkin sinisiä katodilamppuja ja jotain..

Vastaa Viestiin