Mallikohtaiset keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Huttuning
- Viestit: 31
- Liittynyt: La Heinäkuu 17. 3:39:14 2004
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja Huttuning » Ti Heinäkuu 5. 13:12:11 2005
Elikkä remppasin tossa koneen ja vaihdoin siinä samalla tietenkin jakopään hihnan ja kiristäjän ja säädettävät nokka pyörät.. no nyt on semmoinen pienoinen ongelma joka vaivaa.. Nimittäin jakopään hihna kulkee omituisesti lievästi toisessa laidassa(ulko) ja pitää hieman ihme jurnutusta..
Olen koittanut kiristää ja löysätä hihnaa mut ei oikein vaikutusta.. Voisiko toisen nokan kuula laakeri olla kulunut tai....

sikapoljin
-
PasiZ
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PasiZ » Ti Heinäkuu 5. 13:43:32 2005
Huttuning kirjoitti:Elikkä remppasin tossa koneen ja vaihdoin siinä samalla tietenkin jakopään hihnan ja kiristäjän ja säädettävät nokka pyörät.. no nyt on semmoinen pienoinen ongelma joka vaivaa.. Nimittäin jakopään hihna kulkee omituisesti lievästi toisessa laidassa(ulko) ja pitää hieman ihme jurnutusta..
Olen koittanut kiristää ja löysätä hihnaa mut ei oikein vaikutusta.. Voisiko toisen nokan kuula laakeri olla kulunut tai....

Saattaisi olla tuo nokka-akselissa esiintyvä kuulalaakeri olla syynä...
Motonettiin vaan ja uusi kuulalaakeri tilaukseen...
Eivaan, vitsailu sikseen, näyttikö ne pyörät olevan linjassa keskenään?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Ti Heinäkuu 5. 14:00:31 2005
kiristin siten että se on "ylöspäin" kiristetty, eli myötäpäivään, (nelikossa ottaa termarikoteloon kiinni ja vie siksi remmiä sivuun, en tiedä onko sulla nelikko mutta..) ja aina juristaa jos on liian kireällä, varsinkin lämmetessä.. jos ei auta niin se edellä mainittu laakeri..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
Hartsa
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Viesti
Kirjoittaja Hartsa » Ti Heinäkuu 5. 14:03:09 2005
vakionokkapyörilläkin hihna kulkee hiukan etureunassa ainakin itselläni. Tuosta äänestä tuli mieleeni että oletko kääntänyt kiristäjää oikeaan suuntaan? Jos kiristää väärään suuntaan voi ottaa kiinni termarikotelon lähettyville. Hihnan väärä kireyskin voi aiheuttaa outoja ääniä.
hitaasti kirjoitettu

Viimeksi muokannut
Hartsa, Ti Heinäkuu 5. 14:07:20 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Heinäkuu 5. 14:07:09 2005
Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.
EDIT:
Ehkä selventävä kuva...
#446
-
Yrkesman
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Yrkesman » Ti Heinäkuu 5. 18:00:43 2005
JRZ kirjoitti:Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.
EDIT:
Ehkä selventävä kuva...
Eikö tossa kuvassa ole nyt kiristetty se kiristin vastapäivään?
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Heinäkuu 5. 19:01:26 2005
Yrkesman kirjoitti:JRZ kirjoitti:Onko apuakselin siivapyörä oikein päin? Se tulee eripäin kun nokkapuörät.Eli se sileä puoli lohkoa päin,kun taas nokkapyörät tulee sileä puoli poispäin.
EDIT:
Ehkä selventävä kuva...
Eikö tossa kuvassa ole nyt kiristetty se kiristin vastapäivään?
No joo,saattaapi olla tuon suhteen virheellinen,koska tossa kuvassa kaikki on vasta sovitusvaiheessa ja pyörätkin lakattiin vielä kertaalleen ton jälkeen ja vasta sitten vedin piukkaan kuten workshop manual käskee.
#446
-
MikkoT
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Viesti
Kirjoittaja MikkoT » Su Heinäkuu 10. 3:55:52 2005
Mikä on sitten sopiva kireys tolle hihnalle eli onko siihen ihan jotain arvoja mistä sen vois tarkistaa?
Itellä kuuluu myös jotain ylim. ääniä juuri tosta nokkapyörien paikkeilta. Hihnan kireys on luokkaa, että antaa kääntää sen 90 astetta ja antaa periksi n. 10mm, kun kokeillaan keskeltä pitkää sivua.
En ole sitä uskaltanut ruveta paljon löysyttelemään, kun se on ainakin tähän asti kestänyt ihan hyvin.
-
RS.Kosonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
Viesti
Kirjoittaja RS.Kosonen » Su Heinäkuu 10. 12:40:05 2005
MikkoT kirjoitti:Mikä on sitten sopiva kireys tolle hihnalle eli onko siihen ihan jotain arvoja mistä sen vois tarkistaa?
Itellä kuuluu myös jotain ylim. ääniä juuri tosta nokkapyörien paikkeilta. Hihnan kireys on luokkaa, että antaa kääntää sen 90 astetta ja antaa periksi n. 10mm, kun kokeillaan keskeltä pitkää sivua.
En ole sitä uskaltanut ruveta paljon löysyttelemään, kun se on ainakin tähän asti kestänyt ihan hyvin.
fordilla on olemassa siihen oikeen sellane mittari millä se hihna tulis laittaa oikeaan kireyteen....mutta se nyrkki sääntö (kääntyy sen 90 astetta pitkältä sivulta sormin,kylmänä)on aivan rittävän tarkka kiristys tapa.lämpimänä se hieman kiristyy.eikä sitten kannata käyttää muita kun fordin omaa hihnaa,tai gates 0200......
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
jarkkoscosworth
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Heinäkuu 10. 13:42:11 2005
mää kans huomasin että hihna kiristyy ihmeen paljon kuumana.
mistähän se johtuu? luulis että tommonen kumilärpykkä löystyy kun kone on lämmin. Tilastotietoa korjaamolta: suurin osa itselaitetuista hihnoista on asennettu liian tiukalle.

jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Viesti
Kirjoittaja nprteam » Su Heinäkuu 10. 16:52:35 2005
jarkkoscosworth kirjoitti:mää kans huomasin että hihna kiristyy ihmeen paljon kuumana.
mistähän se johtuu? luulis että tommonen kumilärpykkä löystyy kun kone on lämmin. Tilastotietoa korjaamolta: suurin osa itselaitetuista hihnoista on asennettu liian tiukalle.

Jos en ole aivan väärässä niin kumin lämpölaajeneminen ei ole yhtä suurta kuin metalleilla, siinä vooisi olla yksi syy. Itse olen kanssa kiinnittänyt huomiota kuinka tiukalle ihmiset kiristelevät hihnoja, ilmeisesti hyppäämisen pelossa. Itse tulee jätettyä melkein tarpeettoman löysälle, mutta ei ole vielä koskaan hypännyt, eikä kyllä rasittunut likaakaan sen takia.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 11. 3:15:37 2005
Timo kirjoitti:kiristin siten että se on "ylöspäin" kiristetty, eli myötäpäivään, (nelikossa ottaa termarikoteloon kiinni ja vie siksi remmiä sivuun, en tiedä onko sulla nelikko mutta..) ja aina juristaa jos on liian kireällä, varsinkin lämmetessä.. jos ei auta niin se edellä mainittu laakeri..
Ottaa kiinni myös 2WD:ssä. Erittäin yleinen virhe.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Ma Heinäkuu 11. 7:23:31 2005
jjs kirjoitti:Erittäin yleinen virhe.
Äkkiseltään näin voisi sanoa. Muutaman vuoden aikana oon vaihtanu hihnan 4 autoon (2WD, 4WD, ja 2 Escoo) ja vain yhdessä oli kiristin oikein asennettu edellisen vaihtajan toimesta. Kaikki tuontipelejä.