Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Keskustelua autoilusta ja kaikesta Fordeihin liittyvästä.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vastaa Viestiin
esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Vuosikatsastus = VUOSIRAHASTUS

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Kesäkuu 29. 23:09:51 2005

Voitteks kuvitella, vuonna 1997, siis markka-aikaan katsastus maksoi 100mk ja päästömittaus 40 mk

Nyt katsastuksen hinta espoossa on 40 €
päästömittaus 13€

Eihän leiman hinta ole kun puolitoistakertaistunut.
Tarkistusmaksukin on vain 19€, sama kun katsastus aikoinaan.


Kävin rekisteröintikatsastamassa asuntovaunun. Hinta oli 70€ ja toimenpide kesti about 5 minuuttia. Tunnissa katsastusmies periaatteessa tekee 12 samanlaista keikkaa ja rahaa kilisee laariin 840€. Aika hulppeeta tuloa vai mitä.

On se ryöstöö, ei voi muuta sanoa !

Eiköhän panna pystyyn oma katsastulaitos. CRSC-katsastus. Eikö olis upee homma. Jäsenille -50% muille +50% ja rahaa tulis kun suokuokalla.
No, eipäs nyt ruveta höntyilemään.

Ahistaa vaan niin maan helvetisti kun ajelen itsekkin 400€ sierralla ja leimaaminen maksaa yli 10% auton hinnasta kun laskee tarkistusmaksun mukaan (eihän ne kerralla laske 88-mallista sierraa läpi, se on varma).

Valittakaa tähän perään ihan vapaasti. Vai ootteko sitä mieltä, että hinnat on linjassa.

Mä vaikka lähetän koosteen kaikista mielipiteistä AKE:een kun on saatu kunnolla avauduttua.

-esko perusurputtaja
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Ke Kesäkuu 29. 23:29:00 2005

Tarkasta kuitenkin ensin millaista tulosta katsastusasemat tekevät, ennen kuin alat isoon ääneen syyttämään rahastuksesta.
Kävin rekisteröintikatsastamassa asuntovaunun. Hinta oli 70€ ja toimenpide kesti about 5 minuuttia. Tunnissa katsastusmies periaatteessa tekee 12 samanlaista keikkaa ja rahaa kilisee laariin 840€. Aika hulppeeta tuloa vai mitä.
Ihan hyvin kilisisi jos joku olisi viiden minuutin tulossa rekisteröintikatsastamaan vaunun.

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » Ke Kesäkuu 29. 23:34:46 2005

2001 oli täällä vielä 150 markkaa. Nyt kun kävin katsastamassa niin 50 € kiitos ja näkemiin. Ja tässä on siis mukana katsastus ja päästömittaus. Kallista. Emäntä on.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ke Kesäkuu 29. 23:37:49 2005

Ei tossa enään tuloksella ole väliä niin suuresti, kun tuolla tavalla nostetaan ja nostetaan hintoja. Itse en ikään nähden ole ehtinyt paljon autoja katsastelemaan 8-10 kertaa. Mutta se perkele karu totuus joka toistuu joka vuosi on että JOKU hinta noista on aina noussut.

Hyvä mennä kohta leimalle jollain 150€ "käyttöautolla" ja maksaa siitä kolmasosa hinnasta kun leimaat sitten kun paskan myy eteenpäin vaikka samana vuonna, saat autosta tyyliin 50€ käteen.

Tähän olisi aika vitusti suomeks sanottuna kirjotettavaa, mutta muut täällä varmaan avautuvat asiasta, niin jätetään niille tilaa. Pointsit Eskolle aiheesta, joka kuitenkin on meidän harrastuksessa aina jossain vaiheessa edessä. 8)
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Kesäkuu 29. 23:59:09 2005

no suoritettuun työhön nähden veloitus on mielestäni suhteettoman kova. iskunvaimennin testikin on lähinnä suuntaa antava naurettavuus, jolla varsinainen hinnankorotus tällä kertaa perusteltiin. on meinaan kokemusta useammallakin kevyt peräisellä autolla, että täysin kunnossa olevilla iskunvaimentimilla on ongelmia päästä testistä läpi, jos ei ole yhtään lisäpainoa perässä. edes uusilla iskunvaimentimilla ei asia juurikaan aina muutu. ja iskari testi itsessään tuo minuutin lisää jarrudynolla käyntiin. muutenhan toimitus on aivan samanlainen kuin ennenkin, lukuunottamatta EOBDtä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » To Kesäkuu 30. 1:07:49 2005

Kanta-autotarkastuksen hintaakin on hieman tarkistettu...
v. 1999 = 500mk
v. 2005 = 700€
:shock: :shock: :shock:
:evil: :evil: :evil:
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Kesäkuu 30. 7:22:07 2005

Euroaika ja nykyinen hintojen nostobuumi sen tekee..
Sitä nostetaan nyt esim 2€ ennen tää olis tapahtunu 10mk (esimerkki). Ja kun pikkuhiljaa nostetaan niin ihmiset ei huomaa/välitä. Jos olisit markka-aikana nostanut hintoja vaikka 20mk niin haloohan se olisi ollut. Nyt vastoin esim 4€ korotus ei "tunnu missään". Sokeiksi tuo valuutta on meidät tehnyt.. yleensä tämä hintojen korottelu ei koske katsastusta vaan sitä on myös nähtävillä monessa muussa:

- pysäkointirikemaksut
- bussilipun hinta
- jne

Aina tällätään kaikki tasarahaan, senteillä ei ole mitään merkitystä..

esko, olkoon voima kanssasi..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Kesäkuu 30. 7:50:08 2005

Meinasin kanssa lentää perseelleni kun muutoskatsastus+normaali katsastus+päästömittaus yhteensä 122,-

Olisi kyllä muutoskatsastuksen hintaan voinut kuulua normaali katsastus myös, nyt sekin veloitettiin erikseen :evil:

Minkäs teet kun kaikilla asemilla tuntuu olevan samanlaiset hinnat....

Hectorin kanssa samaa mieltä iskaritestistä. viime vuonna takaiskarit takuuseen vaihtoon, ei vaikutusta testin tulokseen. Eli vika ei ollut iskareissa... Tänä vuonna laitoin takarenkaiden paineet mataliksi että edes renkaat joustaisi, nyt testi oli ok. Wanhan fiestan perä kun ei tunnetusti paljoa paina ja on alla melkoisen jäykkä alustakin.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 30. 8:07:19 2005

Käsittääkseni katsastusalalla vallitsee vapaa kilpailu ja alalla on useita itsenäisiä toimijoita. Hinnoittelu on kuitenkin noussut tosiaan roimasti ja kaikilla asemilla hinnat ovat käytännössä samat. Ilmiöllä on nimikin: Kartelli.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Kesäkuu 30. 8:17:02 2005

Hessu kirjoitti:Käsittääkseni katsastusalalla vallitsee vapaa kilpailu ja alalla on useita itsenäisiä toimijoita. Hinnoittelu on kuitenkin noussut tosiaan roimasti ja kaikilla asemilla hinnat ovat käytännössä samat. Ilmiöllä on nimikin: Kartelli.
johtunee siitä että autot on pakko katsastaa... :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » To Kesäkuu 30. 8:19:51 2005

JOOPA JOO-On tosi hienoa käydä katsastamassa auto näillä hinnoilla...etenkin kun joka toinen vuosi on perässä iso jarrullinen traileri...josta menee sama maksu(ei onneksi vielä tarvitse sille teettää päästömittausta :roll: ,kenties sekin määrätään kaikille vekottimille vaikka ei olisi edes pakoputkea),tuon kärryn katsastushan on se että nykäistään jarrukahvasta rullien päällä ja katsotaan että renkaat on senverran linjassa että pysyy kaistalla...

Olisko ideaa :idea: ,jos vaikka varovasti kysyisi joku clubin porukasta joltain katsastusketjulta tarjousta jäsenten autojen(siis JÄSENTEN,eli sama nimi oltava omistajan kohdalla) katsastuksesta :?:
Eihän hintojen PITÄISI olla kiinteitä,mitä helvetin kilpailua se on ettei voi hinnoilla kilpailla...jaa-niin,kartellihan se olikin...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Kesäkuu 30. 9:04:08 2005

PasiL kirjoitti:Hectorin kanssa samaa mieltä iskaritestistä. viime vuonna takaiskarit takuuseen vaihtoon, ei vaikutusta testin tulokseen. Eli vika ei ollut iskareissa... Tänä vuonna laitoin takarenkaiden paineet mataliksi että edes renkaat joustaisi, nyt testi oli ok. Wanhan fiestan perä kun ei tunnetusti paljoa paina ja on alla melkoisen jäykkä alustakin.
Niinpä. Takavetoescortin katsastuksessa kysyivät; "mitkä iskarit täs on?" -Bilsteinit "aijaa, no sitte." Testitulokset näyttivät puutaheinää.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Kesäkuu 30. 9:40:33 2005

RaimoS; Fiestalla kävi sama juttu bilsteinien kanssa, kevyt auto ja jäykät iskarit/jouset niin eihän ne pyörät levyillä pysy. ...periaatteessa ei pitäis pysyä tiessäkään :shock:

Kun joka saatanan vuosi on hinnat nousseet, niin olen aina kysynyt mussutuksen jälkeen perusteita hinnan nousulle. Vastaus on yleensä ollut "Ne nyt vaan on noussut". Itse katsastan joka vuosi 2-5 autoa, ja muutoskatsastan 1-4 kertaa niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa tuntumaan kukkarossakin.

Eikä siinä mitään jos nousseelle hinnalle saisi vastinetta jonkin lisäpalvelun muodossa, mutta kun meininki näkyy olevan "mahdollisimman monta katsastusta, mahdollisimman pienessä ajassa, mahdollisimman hyvään hintaan".

Laadusta on turha urputtaa, välillä menee leimaan vaikka on päänmentävä reikä pohjassa, välillä ei mene kun on väärän sävyiset vilkut muuten virheettömässä autossa.

Nykyään vien autot aina samalle katsarille jolloin homma hoituu molemminpuolisessa ymmärryksessä ja turha itkeminen jää pois.

ensi vuoden hintoja odotellessa..

:(
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » To Kesäkuu 30. 10:13:05 2005

Toimenpiteiden hinnat on mitä on, niistä on kuitenkin turha katsurille narista, ylempi taho sorvaa maksut mielestään "sopiviksi". Iskunvaimennintesti on juurikin suuntaa-antava, ei kuitenkaan naurettavuus. Laitteen antamien lukemien perusteella ei vielä päätöksiä tehdä, ellei saman akselin toinen puoli näytä selkeää nollaa. Maalaisjärki on edelleen nosturin ja ajokäytöksen tarkkailun ohella käytössä, ainakin pitäisi olla joka asemalla ja katsurilla.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Kesäkuu 30. 10:14:24 2005

razorass kirjoitti: ensi vuoden hintoja odotellessa..

:(
Ja mitkäköhän mahtaa noikin hinnat olla?? 60€ kenties.. Ei vit** :evil:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » To Kesäkuu 30. 10:50:45 2005

Niin se on kyllä totta että ei sille katsastusäijälle ole mitään hyötyä valittaa hinnoista, se vaan haistattaa paskat takaisin. Tätä se perkeleen byrokratia juuri on, ne jotka on vastuussa hinnoista, piiloutuu lukkojen taakse laskemaan katteita hullun kiilto simuissa samalla kun muut alakerrassa kiroilee partaansa.
Kyllä tää enemmän kuin paljon haiskahtaa joltain kartellilta, niinkuin todettu, autot on lakisääteisesti pakko katsastaa jossain, tästä seuraa se, että pakko maksaa mitä pyydetään. Ei toi katsastuksen yksityistäminen mitään auttanut, päinvastoin nyt ne voi yhdessä tuumin nostaa hintojaan kenenkään puuttumatta peliin ja taas sitä pientä ihmistä kustaan suoraan silmään! On sitä hermostuttu joskus pienemmistäkin!

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Kesäkuu 30. 10:54:37 2005

Kilpailuviranomaiset saavat edelleen eniten toimenpidepyyntöjä liittyen teleyhtiöihin. Vuoden aikana Kilpailuviraston saamista noin 400 toimenpidepyynnöstä yli 70 liittyi teleyhtiöihin.

Myös autokatsastusten hinnat poikivat nivaskan toimenpidepyyntöjä.

Digitoday lehdestä 30.6.2005

Ei me olla ainoita joiden mielestä hinnat on nousseet turhan rivakasti.
Toi kanta-autotarkastus on kyllä huipputörkee.

Tässä on tullut jo monta hyvää pointtia. Lisää kaivataan kommentteja. Pakko tästä on AKE:een laittaa palautetta. En laita palautetta ihan copy pastella, vaan karsin voimasanat ym. pois :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Kesäkuu 30. 11:08:12 2005

Kyllä masenti rahastus, kun tarvin pikasesti työmatka-auton ja ostin kalliin -83 mallin escortin ( 60 e ). Hitsasin äkkiä leimauskuntoon ja vein konttorille kaks viikkoa ennen virallista katsastusaikaa. Sain edellisvuoden leiman joka oli jääny väliin ja sit parin viikon päästä uudestaa hakemaa tämän vuoden leimaa samalta konttorilta. Eli katsastamalla kolminkertaistin auton hinnan... :shock:

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » To Kesäkuu 30. 11:12:09 2005

Kanta-autotarkastuksen hintaa luultavasti nostettiin osittain Mersu-huijareiden ansiosta, tokihan niitä identiteettömiä palapelejä on muistakin merkeistä väsätty. Korinvaihtohan on itsekantavan rakenteen omaavan auton ollessa kyseessä nykyään kokonaan kielletty. Näistä Suomen prosenttirajoista ei varmasti kannata tässä sen enempää ruikuttaa, perseestähän ne ovat, sehän on jo selväksi tullut. Asia kuitenkin on niin, että tavallinen harrastaja tuossa kohtaa kärsii, kun rikollista toimintaa pyritään hinnan nostamisellakin karsimaan... :?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 30. 12:02:51 2005

rikke kirjoitti:Kyllä masenti rahastus, kun tarvin pikasesti työmatka-auton ja ostin kalliin -83 mallin escortin ( 60 e ). Hitsasin äkkiä leimauskuntoon ja vein konttorille kaks viikkoa ennen virallista katsastusaikaa. Sain edellisvuoden leiman joka oli jääny väliin ja sit parin viikon päästä uudestaa hakemaa tämän vuoden leimaa samalta konttorilta. Eli katsastamalla kolminkertaistin auton hinnan... :shock:
Eikö ne olisi voineet antaa samantien uutta leimaa?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Kesäkuu 30. 19:08:58 2005

Jooh kohta pitääs tbo riesakin mennä katastaan kuhan sais ne uudet etujarrut alle niin saa taas muutoskatsastaa, euroja menee... Ja tulee ekat prosentit otteeseen... byääh... :evil:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja cossy » To Kesäkuu 30. 20:07:53 2005

[quote="PasiL"]Meinasin kanssa lentää perseelleni kun muutoskatsastus+normaali katsastus+päästömittaus yhteensä 122,-

Olisi kyllä muutoskatsastuksen hintaan voinut kuulua normaali katsastus myös, nyt sekin veloitettiin erikseen :evil:

Ei voi olla totta. Itse muutoskatsastin viime vuonna vanteet ja samassa normaali katsastus niin se tais olla 55 egeä. En kyllä tiedä onko hinta eri riippuen siitä mitä muutoskatsastaa. Katoin tuolta katsastus sivuilta ja siellä oli 28/65 euroa. Mitäköhän toikin nyt sitten tarkoittaa. Kyllä mä luulen että sua on kustu nyt silmään :shock:

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » To Kesäkuu 30. 20:25:32 2005

Tää on vaan suomi täälä köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu...

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Kesäkuu 30. 20:40:55 2005

Perisuomalainen mentaliteetti (johon itsekin syyllistyn) on juuri sitä, että napistaan kyllä omassa porukassa (Vänrikki Stoolin tarinoissa on tälle jännä termi: 'salanurku'), mutta asialle ei oikeasti tehdä mitään.

Itse kanta-autotarkastutin yhden menopelin eli Jesterin kanta-auton syksyllä '99. Nykyrahaksi käännettynä toimenpide maksoi 84,- ja se sisälsi myös rekisteröintikatsastuksen. Nykyään saa varmaan laittaa nollan perään tuohon hintaan. Olisi kiintoisaa tietää, mistä moiset kustannuspaineet ovat aiheutuneet.... :roll:

Jos perustetaan CRSC-katsastus, joka erikoistuu muutoskatsastuksiin ja kanta-autotirkistyksiin, niin lähden ilman muuta äänettömäksi yhtiömieheksi :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Kesäkuu 30. 21:27:26 2005

Yksi neuvo kun menette katsastukseen, ja jotain uutta on autoon laitettu, esim. jarrut isommat, alut jne. Älkää mainitko niistä, antakaan katsastajan huomata jos yleensä huomaa mitään. Itse katsastin farkkusierrani, johon olin laittanut cossun jarrut eteen. Katsastaja ei niistä maininnut mitään, ei huomannut koko asiaa.

En tiedä onko tää nyt laitonta kehottaa moiseen, mutta minähän paransin autoani ja tein siitä turvallisemman. Myöskään koskaan en ole muutoskatsastanut aluvanteita.

Hessu sen jo totesikin, aina nuristaan, mutta mitään ei tehdä. Tää on nyt ainakin jonkilainen vastaveto kovaan rahastukseen.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Kesäkuu 30. 21:46:18 2005

Ennen €uroja lähimmässä konttorissa maksoi katsastus 50mk ja päästöt 20mk , nyt molemmat maksaa yht.48 egee , melko kallista :x
ex Jäsen #10

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » To Kesäkuu 30. 21:55:40 2005

Mulla oli granadaan laitettu ruisku kaasarin tilalle, ja muutenkin oli piristetty. Virkamies rykäisi pellin auki, katseli hiukka ihmeissään. Kysy multa että "on vissiin jälkiasennus tää ruisku" Mä tietysti ajattelin että nyt sataa paskaa lattialle, tuumasin vaan että "niin" Ukko löi pellin kiinni, eikä siitä keskusteltu sen enempää.

Joskus kauan sitten kävin Bemarilla konttorilla. Ukko tuumas kun meni auton alle "aina tälläsia paskoja, olis kerrakin niin paljo rahaa että voi ostaa kunnon auton" Olisko vittuillu mulle vai mikäköhän sille tuli, en tiedä.

Sitäpaitsi kaikki maksaa nykyään ihan vitusti liikaa. Vaikkei se euro mitään muuttanu, paskat. Tai sitten palkka on pienentyny kanssa. Kyllä se vaan köyhää vituttaa, ei sille mitään voi.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » To Kesäkuu 30. 22:09:09 2005

Vilkki kirjoitti: Joskus kauan sitten kävin Bemarilla konttorilla. Ukko tuumas kun meni auton alle "aina tälläsia paskoja, olis kerrakin niin paljo rahaa että voi ostaa kunnon auton" Olisko vittuillu mulle vai mikäköhän sille tuli, en tiedä.
Mitäs menit bimmerillä :lol: :lol:

Edit: Joo otan myös osaa, eli aivan turhan kallista on.
Viimeksi muokannut nprteam, Ti Heinäkuu 5. 9:39:10 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » To Kesäkuu 30. 22:38:30 2005

Joo oma syyhä se tietty oli. En viitsinyt kirjoittaa kaikkea mitä se sanoi.
Kyselin meinaan rehellisenä miehen, jos olisin vaihtanyt 1,6 kaasarikoneen tilalle 1,8 ruiskun. Siis ulkokuoriltaan 1,8, mutta sitä en sanonut. No siitähän se oikeen innostui, käski ostaa isompikoneisen auton suoraan, ja kehoitti jättämään kaikki korinvaihto sierrat myyjälle. Tai ei kuulemma olisi sitä itse ainakaan katsastanut.

No vanha mies, vanhat mielipiteet.

En muuten ole koskaan ostanut korinvaihto autoa, en bemaria enkä sierraa, enkä todennäköisesti osta.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Heinäkuu 1. 0:04:32 2005

shr1 kirjoitti:Toimenpiteiden hinnat on mitä on, niistä on kuitenkin turha katsurille narista, ylempi taho sorvaa maksut mielestään "sopiviksi". Iskunvaimennintesti on juurikin suuntaa-antava, ei kuitenkaan naurettavuus. Laitteen antamien lukemien perusteella ei vielä päätöksiä tehdä, ellei saman akselin toinen puoli näytä selkeää nollaa. Maalaisjärki on edelleen nosturin ja ajokäytöksen tarkkailun ohella käytössä, ainakin pitäisi olla joka asemalla ja katsurilla.
katsastusmiehillä pitää olla jonkinlaiset raja-arvot jonka mukaan hylkäävät tai hyväksyvät. ei he voi mielivaltaisesti päättää meneekö auto läpi vai ei. noin teoriassa. onneksi löytyy jonkin verran älykkyyttä omaavia leimamiehiäkin, joille ei tarvitse joka kerta jauhaa samaa asiaa.

ja juuri viimeviikolla vaihdoin transittiin uuden takaiskunvaimentimen, koska toisella puolella oli 9% iskuvaimennusteho kun toisella puolella oli jotain 40% nurkilla. eli eroa oli jonkin verran iskareiden välillä. tosin uudellakaan iskarilla se vaimennus teho ei olennaisesti muuttunut, taisi olla 11%. kyseessä oli viimevuoden transiitti, eikä sen takajousituksessa tai akselistorakenteessa ollut mitään vikana, se iskari testi vain on niin naurettava testi, kuten sanoinkin. sillä ei oikeasti saa edes suuntaa antavaa tulosta, jos puhutaan kevyt peräisistä autoista.

nykyisillä säädöksillä ei saisi yhtään ainoata lyhyttä transittia leimalle, jos niitä pilkun tarkasti katseltaisiin. iskunvaimennusteho on noin 20% luokkaa uusillakin iskareilla. pari viikkoa takaperin vaihdettiin uudet takaiskunvaimentimet että saatiin auto leimaan, eikä tulos muuttunut miksikään. vasta sen jälkeen katsastusmiehelle kelpasi tulos, kun oli korvattu uudenveroiset iskarit uusilla iskareilla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Heinäkuu 1. 9:11:13 2005

En tiedä onko tää nyt laitonta kehottaa moiseen, mutta minähän paransin autoani ja tein siitä turvallisemman. Myöskään koskaan en ole muutoskatsastanut aluvanteita.
Aluvanteethan ei sinällään kuulu muutoskatsastuksen piiriin, tarpeeksi suuri halkaisijan muutos kylläkin.
nykyisillä säädöksillä ei saisi yhtään ainoata lyhyttä transittia leimalle, jos niitä pilkun tarkasti katseltaisiin. iskunvaimennusteho on noin 20% luokkaa uusillakin iskareilla. pari viikkoa takaperin vaihdettiin uudet takaiskunvaimentimet että saatiin auto leimaan, eikä tulos muuttunut miksikään. vasta sen jälkeen katsastusmiehelle kelpasi tulos, kun oli korvattu uudenveroiset iskarit uusilla iskareilla.
Onhan tuossa perää, laitteet ei välttämättä täysin todenmukaisesti "keskustele" keveiden akseleitten / jäykistetyn alustan kanssa, tuossa vaiheessa kaivataankin sitä maalaisjärjen käyttöä...

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Pe Heinäkuu 1. 22:58:52 2005

Hectori kirjoitti:nykyisillä säädöksillä ei saisi yhtään ainoata lyhyttä transittia leimalle, jos niitä pilkun tarkasti katseltaisiin. iskunvaimennusteho on noin 20% luokkaa uusillakin iskareilla. pari viikkoa takaperin vaihdettiin uudet takaiskunvaimentimet että saatiin auto leimaan, eikä tulos muuttunut miksikään. vasta sen jälkeen katsastusmiehelle kelpasi tulos, kun oli korvattu uudenveroiset iskarit uusilla iskareilla.
Vaan eihän se testi vaimennustehoa testaakkaan vaan renkaan kykyä seurata sen testilevyn liikkeitä.

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Pe Heinäkuu 1. 23:03:30 2005

Ares kirjoitti:Tää on vaan suomi täälä köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu...
Tuo väite on kyllä sitä itseään. Sano mulle yksikin maa jossa tuloerot olisivat olennaisesti Suomea pienemmät. Meidän piilokommunistinen sosdem-vetoinen turvaverkkoyhteiskuntamme lähtee siitä perusajatuksesta, että kaikille vähän mutta ei missään nimessä kenellekkään paljon. Suomen sisällä on melkein yksi ja sama mitä teet tai mikä on koulutuksesi, ainakin jos reaaliansioita ajatellaan.

Raato
Viestit: 49
Liittynyt: To Huhtikuu 22. 22:12:28 2004
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Raato » Pe Heinäkuu 1. 23:46:45 2005

Eilen katsastin mondeon,vuosikatsastus ja jousien muutos: 79€
#765
skype: raato66

Tomppeli
Viestit: 98
Liittynyt: Su Elokuu 24. 19:40:08 2003

Viesti Kirjoittaja Tomppeli » La Heinäkuu 2. 14:53:19 2005

Kohta varmaan alkaa olemaan halvempaa ajaa katsastamattomalla autolla ja ottaa ennemmin sakot kun maksaa katsastuksesta.. :roll:
Ex Ford Escort RS2000 -92

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Heinäkuu 2. 16:50:55 2005

shr1 kirjoitti: Onhan tuossa perää, laitteet ei välttämättä täysin todenmukaisesti "keskustele" keveiden akseleitten / jäykistetyn alustan kanssa, tuossa vaiheessa kaivataankin sitä maalaisjärjen käyttöä...
jos on raja-arvot, niin silloin ei ole maalaisjärkeä. eli koko testi on täysin hyödytön, jos uuden ajoneuvon iskunvaimentimet ei mene arvoihin, vaikka ko.ajoneuvo on tyypitetty juuri sellaisena.

jos testi olisi edes hivenen totuudenmukainen, niin silloin siitä voisi olla jotain hyötyäkin.
MikkoL kirjoitti: Vaan eihän se testi vaimennustehoa testaakkaan vaan renkaan kykyä seurata sen testilevyn liikkeitä.
no mikähän siihen vaikuttaa, kuinka hyvin rengas pysyy siinä testilevyn päällä? olisiko pääasiassa iskunvaimennin? se miten asiaa mitataan, ei varsinaisesti muuta sitä mitä sillä testataan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » La Heinäkuu 2. 18:54:07 2005

Monet asiat vaikuttavat siihen testin tulokseen. Iskunvaimennus on varmasti yksi tekijä, mutta paljon on muitakin. Kuten tuo Transitin esimerkki osoittaa, jousitetun ja jousittamattoman massa suhde on erittäin olennainen tekijä noissa. Itsellä on Sierrasta sellainen kokemus, että auto sai varsin hyvät lukemat totaalisen vasyneillä pumpuilla. Bilsteinin Sporteilla tulos olikin jo sellainen että, ainoastaan jotku uudet autot pääsevät katsastajan mukaan samaan. Mutta oman ja vähän muidenkin kokemuksen mukaan aivan totaalisen lopussa olevat iskarit voivat antaa oikein hyviä tuloksia. Se ei tue tuon testin arvoa iskarien testaajana, parempi puhua mielestäni kyvystä seurata epätasaisuuksia.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Heinäkuu 2. 21:40:33 2005

[quote="MikkoL"][/quote]

okei, jos sä olet sitä mieltä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ma Heinäkuu 4. 9:16:03 2005

jos on raja-arvot, niin silloin ei ole maalaisjärkeä. eli koko testi on täysin hyödytön, jos uuden ajoneuvon iskunvaimentimet ei mene arvoihin, vaikka ko.ajoneuvo on tyypitetty juuri sellaisena.

jos testi olisi edes hivenen totuudenmukainen, niin silloin siitä voisi olla jotain hyötyäkin.
Mutta kun niitä raja-arvoja ei ole! Jos jollakin asemalla ukko sokeasti tuijottaa jotain taulukkoa ja tekee sen perusteella päätöksiä tuossa asiassa, niin metsässä ollaan ja pahasti. Jokin testerimerkki saattaa antaa ohjeelliset prosenttilukemat, mutta niillä ei ole mitään tekemistä katsastuspäätöksen kanssa! Kehotan ottamaan yhteyttä katsastusaseman päällikköön, mikäli näin on mielestäsi toimittu. Laitteen tarkoitus on toimia nimenomaan päätöksen tukena, siitähän on tietysti helppo perustella asiakkaalle, että katso nyt, tollasta se näyttää, ellei omaa muuten kykyä perustella asioita / tehdä ratkaisuja. :roll:

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Heinäkuu 4. 10:47:59 2005

Tuohon iskarikeskusteluun voin vielä sen verran lisätä että taannoin kun fiestan toinen Takaiskari (bilstein) sanoi sopimuksen totaalisesti irti, oli testitulos luokkaa 40-9. Toisella turkulaisella asemalla hylättiin, menin toiselle asemalle jossa sama testitulos ja leima paperiin.

Ja se numeerinen arvo mikä sinne taululle ilmestyy on prosentteina paljonko pyörällä olevasta painosta pysyy levyn päällä testin aikana. Ensimmäiset taulun luvut kertovat pyörällä olevan painon... Fiestalla tulee Bilsteinien kanssa 20-30% lukemia.

Kiinteällä akselilla yksi rikkinäinen iskari parantaa ehjän antamaa tulosta jos ratajäykkä alusta.

Periaatteessa mitä pienempi tulos, sitä huonommin iskari pitää renkaan tiessä epätasaisella pinnalla. Fiestan tapauksessa homma on helppo sisäistää jos yrittää ajaa hiekkatiellä, peräpää luistaa pienimmästäkin montusta tai sepelistä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ma Heinäkuu 4. 11:08:00 2005

1800 kiloa ja sitä painavempia autoja ei tarvi testata iskaritestissä.Itse käytin RS2000 kuun alussa maahantuontirekisteröintikatsastuksessa konttorille meni 138 euroa päästöjen kanssa :?

Iskaritesti näytti KW säädettävällä alustalla 96% eteen ja taakse.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ma Heinäkuu 4. 12:00:11 2005

Tuo testauksen "massaraja" on 2500kg ja katsotaan otteen kokonaismassa-kohdasta. Sitä painavampia ei yleensä mitata, laitteen rikkoontumisriskin takia, liekö sitten parempi, että menisivätkin rikki... :wink:

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Heinäkuu 4. 14:48:43 2005

Tomppeli kirjoitti:Kohta varmaan alkaa olemaan halvempaa ajaa katsastamattomalla autolla ja ottaa ennemmin sakot kun maksaa katsastuksesta.. :roll:
Tein näin muutaman vuoden -86:lla Scorpiolla ja kyllä tuli halvemmaksi vaikka kahet sakot ja tokalla kertaa veivät kilvet!! Nooh tuumasin siihen ja ruuvasin toisesta Scorpiosta "uudet" kilvet kiinni (josta oli myös leima TODELLA PITKÄNÄ) 8)

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Ma Heinäkuu 4. 16:26:27 2005

Kuinka olemattomia sakkoja katsastamattomalla autolla ajosta saa, jos kahdetkin sakot ovat pienempi kustannus kuin katsastus? Mikä on rikkeen nimi kun tarkoituksella ajaa väärillä kilvillä? Jos huono tuuri käy, niin kolarin sattuessa saattaa vakuutusyhtiö alkaa vierittämään maksutaakkaa sulle.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ma Heinäkuu 4. 18:27:58 2005

Raahen konttorilla sanoivat kun olin chevy pakua leimaamassa että tähän ei tehdä iskaritestiä koska painaa yli 1800kg auton omamassa otteessa 1810kg.katsastamottamalla autolla ajosta tulee sama sakko kuin turvavöistä eli 35€ ja jos on väärän auton kilvet mutta malli ja merkki sama niin tuskin kannattaa kehua että eipä olekkaan tästä autosta kytät ei kyllä rupea runkonumeroa katseleen.
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Heinäkuu 4. 21:11:37 2005

shr1 kirjoitti: Mutta kun niitä raja-arvoja ei ole!
no kumma kyllä, jostain syystä noita autoja on pompannut vain tuon iskaritestin perusteella. jos ei mitään raja-arvoa ole, niin mihin he sitten perustavat päätöksensä? liian isoon tasapainoeroon vai? no mikä on liian iso tehotasapaino, jos ei kerran mitään raja-arvoja ole.

laissahan rajoja ei ole asetettu, mutta varmasti suositukset on olemassa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Heinäkuu 4. 23:16:41 2005

Sattunut huono päivä inssille.

Mk2 ekkerissä myös näytti testi aivan puutaheinää muutaman kk vanhoilla kybin takaiskareilla, kysy että millonkas oot iskarit vaihtanu ni sainoin että 2kk sitten, tokas vaan että eipä sitten mitää. Kerran kokeili vetokoukusta painaa perää ja totes että hyväthä nää on

MikkoL
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Maaliskuu 12. 23:58:11 2002

Viesti Kirjoittaja MikkoL » Ma Heinäkuu 4. 23:49:17 2005

Esim. ylinopeudesta jos jää kiini, niin kyllähän ne poliisit kysyvät ainakin rekkarin tiedot. Jos vaikka auton väri ja/tai malli heittää, niin silloin on jo runkonumeron tarkistus lähellä. Kolaritilanteessa onkin sitten taas entistä enemmän mahdollisuuksia jäädä kiini.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ti Heinäkuu 5. 8:20:33 2005

Kyllä se ero samalla akselilla taitaa suurin syy hylkyyn olla. Tuohon juttuun, että eri konttoreillakin saa erilaista kohtelua, saattaa olla jonkinlaisena selityksenä se, että AKE:n katsastuksen arvosteluperusteissa, joilla toimintaa pyritään yhtenäistämään ja jotka osaltaan toimivat pohjana koko touhulle, saatetaan antaa jollekin tietylle vialle useampi arvostelumalli, vielä kun työtä tekee ihminen (kulloisenkin tekijän älykkyyteen en ota kantaa), eikä kone, niin em. kaltaiset tapaukset on joskus täysin mahdollisia. Kaikesta huolimatta lisätään Eskon "adressiin" vielä yksi nimi, eli turhan hintavaa on!

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Heinäkuu 5. 13:52:51 2005

http://www.ake.fi/pdf/katsastuksen_arvo ... E-2002.pdf

ei tuolla katsastusperusteissakaan (s.25) mitään puhuta iskaritestin raja-arvoista

Vastaa Viestiin