
APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
- Paikkakunta: kotzuomi
APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???
onko ohc suurtehopumppu varustettuna kossun "mäntäsuihkuilla" vastaava kuin kossun oma ö-pumppu? vaatiiko isoja muutoksia? kantsiiko sijoittaa johonkin erikoislaakereihin vai riittääkö kosan uudet orkkikset jos hakusessa noin 400hv/1,5bar???? kiitos etukäteen 

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
OHC:n laakerit vaan koneeseen. Cossun laakerit maksaa moninkertaisesti.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 13:31:56 2004
- Paikkakunta: kotzuomi
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Re: APUVA!! kossun öljypumpusta ja laakereista???
simanski kirjoitti:onko ohc suurtehopumppu varustettuna kossun "mäntäsuihkuilla" vastaava kuin kossun oma ö-pumppu?
Ei ole, pumpun tilavuutta on kasvatettu korkeammalla roottorilla ja kuppimaisella kannella.
simanski kirjoitti:vaatiiko isoja muutoksia?
Koko kannen jyrsimisen uudestaan, omaan kanteen on melko vaikea tehdä suihkuputken vaatimia porauksia.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Sama pumppu. Siis täysin sama, vain kansi eroa, eli voi.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
olikohan runkolaakerilinja oikaistu oikea oppisesti?oliko kampura tarkastettu?kannattaa laittaa cosan aidot ja alkuperäiset laakerit,sarlinin kilpurissakin kestää vakio liuskat.simanski kirjoitti:kyl kyl. ajattelin vaan kun ed. kossun laakerit poiki 20000km täyden rempan jälkeen ilman isompia revittelyitä 1,2 barilla. olkät vaihdettu 5tkm välein, iso ö-pohja, välykset ohjearvoissa.siipicossu kirjoitti:OHC:n laakerit vaan koneeseen. Cossun laakerit maksaa moninkertaisesti.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Lohkoon voi laittaa öljysuuttimet T25 Escon tyyliin, RS2000:lla on ainakin tuollainen versio 205-lohkossa, ja sitten Mellingin isoin pumppu kiinni.
Ko. pumpussa on roottorin tuenta kannessa kuten 4x4 Cosassa, mutta muuten on isompi valurautamötti. Mahtuu nippa nappa ainakin 2Wd pohjan sisään.
Ko. pumpussa on roottorin tuenta kannessa kuten 4x4 Cosassa, mutta muuten on isompi valurautamötti. Mahtuu nippa nappa ainakin 2Wd pohjan sisään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
4x4 imuputki ei taida sopia 2wd öljypohjaan?sierra friikki kirjoitti:osta multa 4wd pumppu ja pulttaa kiinni ei tarvi miettiä suihkujen rakennustaVesku kirjoitti:Miten tuo mellingin pumppu... Mikä malli, mistä ja millä hinnalla?
Ja kertoko joku noista öljysuuttimista ja niiden asennuksesta lisää?
Minä olen ostanut joskus Melling pumpun Prostreetistä se HP/HC-malli, Jenkeistä sen tietenkin saisi paikallisena tuotoksena reilusti halvemmalla.
WRC-pumppuun verratessa tuli mieleen, että Mellingistä voisi ehkä portata imu- ja lähtöpäätä hieman.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
..
nelivedon pumppu ottaa muutamasta kohdasta kiinni öljypohjaan. öljypohjaa "ohentamalla" sain kyllä sopimaan. siitä oli joskus hyvä topic mikä pumppu sopii mihinkin ja mikä ei.. -haku-
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
..
simanski kirjoitti:onko ongelmaa kättää nelarin lohkossa 2wd pumppua?
ei ole, paitsi että öljysuihkusiittimen paikkaa joutuu hieman voiman kanssa muuttamaan, se ottaa vähän kiinni siihen öljypohjan loiskelevyyn, mutta sen saa sopimaan. perus 2wd pumppu on tehottomampi, en tiedä aiheuttaako ongelmia mutta mutta.. ostaa tehokkaamman ohc pumpun ja laittaa siihen cossun "pumpun kannen"..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Korkea kapasiteettisessa OHC-pumpussa lienee korkeampi roottori, sopiiko se 2wd kannen kanssa öljypohjaan ja saako niitä imuputkia ja ruiskusuuttimia venyteltyä kohdalleen?Timo kirjoitti:simanski kirjoitti:onko ongelmaa kättää nelarin lohkossa 2wd pumppua?
ei ole, paitsi että öljysuihkusiittimen paikkaa joutuu hieman voiman kanssa muuttamaan, se ottaa vähän kiinni siihen öljypohjan loiskelevyyn, mutta sen saa sopimaan. perus 2wd pumppu on tehottomampi, en tiedä aiheuttaako ongelmia mutta mutta.. ostaa tehokkaamman ohc pumpun ja laittaa siihen cossun "pumpun kannen"..
OHC:n / 2wd pumppu kuluu x-kertaa nopeammin, kun painetta nostetaan ja roottori vääntyy kantta ja runkoa vasten, siksi nelarin pumppuun on se laakerointi myös kanteen laitettu.
Seuraavalainen modi öljypumppuun on käynyt mielessä, toteutus mahdollisuutta ei ole vielä tutkittu:
Paineenrajoitinventtiili puretaan ja kanavaan laitetaan kuppi, joka peittää paluukanavan, kuppi/holkki kuormitetaan jousella, jolla säädetään koneen maksimi öljynpainepaine. Kanavassa olevan prässätyn peltikupin tilalle ruuvataan puristinliitinnippa, josta saadaan öljy suuttimille. Hyvällä säkällä siitä alkuperäisestä venttiilistä saadaan viritettyä rajapaineventtiili öljynruiskutuksen aloitukseen. Kupissa tietenkin on reikä josta öljy virtaa läpi ja ruiskutussuuttimille.
Vaihtoehto 2: Öljypumpun sisäinen venttiili löysätään öljynruiskutuksen aloitus paineeseen ja paluukanava/reikä pumpussa tukitaan, nippa kuten edellä reiän tukkeeksi ja ruiskutusputkistoon rajapaineventtiili, joka säätää koneen öljynpaineen ja valuttaa ylimääräisen öljyn öljypohjaan.
Vaihtoehto 2 parempi siinä suhteessa, että pumppauksessa kuumentunut öljy ei kierrä pumpun sisällä ja toteutettavissa yksinkertaisimmilla työkaluilla.
Voin ottaa erilaisista öljypumpuista ryhmäpotretin päivällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
..
itse laitoin korkeapainepumpun (kts linkki) ja se oli saman kokoinen cossun orkkis pumpun kanssa. vaihdoin siihen cossun pumpusta kannen, ja hioin sen suoraksi (kannattaa jos siinä kulumajälkiä on.)
sittenhän on myös korkeapaine/suurkapasiteettipumppu mikä on sitten varmaan slein tarkoittama eli korkeampi. sen sopivuudesta en tiedä.
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm
sittenhän on myös korkeapaine/suurkapasiteettipumppu mikä on sitten varmaan slein tarkoittama eli korkeampi. sen sopivuudesta en tiedä.
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta