Tälläisen threadin jo löysinkin, ja siitä päädyin arvioon jotta tuo yksi ylimääräinen piuha olisi ehkä lämmitys, mutta en nyt arvaa alkaa siihen kahtatoista volttia ihan kokeilumielessä tarjoamaan kun täältä kuiteni tieto löytynee
Lambda-anturi ja yleismittari
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Krisse
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Lambda-anturi ja yleismittari
Tuli joskus tuon yhen 'rojukuorman' mukana nelijohtoinen lambda-anturi jota edellinen omistaja oli käyttänyt yleismittarin kanssa köyhän miehen seosmittarina. Kaikki piuhat oli merkitty mikä mihinkin kuului, mutta kyseistä vekotinta ei enää mulla ole. 3johtoinen kuitenkin löytyy, ja samaan tarkoitukseen ajattelin sitä käyttää, mutta mikähän se johdotus nyt sitten lienee? Aparaattia ei nyt ole käsillä, mutta arvauksena heittäisin jotta piuhat ovat musta, harmaa ja ruskea.
Tälläisen threadin jo löysinkin, ja siitä päädyin arvioon jotta tuo yksi ylimääräinen piuha olisi ehkä lämmitys, mutta en nyt arvaa alkaa siihen kahtatoista volttia ihan kokeilumielessä tarjoamaan kun täältä kuiteni tieto löytynee
Tälläisen threadin jo löysinkin, ja siitä päädyin arvioon jotta tuo yksi ylimääräinen piuha olisi ehkä lämmitys, mutta en nyt arvaa alkaa siihen kahtatoista volttia ihan kokeilumielessä tarjoamaan kun täältä kuiteni tieto löytynee
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
Hessu
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Siinä on kaksi lämmitykselle (plussa ja miinus
) ja sitten sen yhden ja maan väliltä mitataan jännite. Maa kannattaa ottaa läheltä anturia, koska jännite on hyvin pieni (0...0,9V). Lämmitystä ei ole pakko kytkeä jos anturi on kohtalaisen lähellä konetta ja sietää odotella hetken startin jälkeen, että alkaa tulla kunnollisia lukemia.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
Krisse
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
No tuo on nyt sitten asennettu, ja pelaahan se jahka lämpenee. Lambda on aika pitkällä putkistossa enkä laiskuuttani jaksanut lämmityspiuhoja kytkeä 
Tuossa kuudenkympin nopeuksissa lukemat pyörivät 680mv kulmilla, ajonopeuden noustessa lukemat kasvavat. 100-130 nopeuksissa mennään jo päälle 900, välillä jopa lähelle yhtä volttia. Oiskohan tuosta nyt pääteltävissä että rikkaalle vetää ja jotain tarttis tehrä, vai ajelenko tyytyväisenä noilla asetuksilla?
Lisämausteensa soppaan antaa vielä se, että 15 vuotta vanha laatumittarini näyttää noin 0.2 volttia enemmän kuin kaksi uutta samanlaista halpahallimittaria
Tuplien säätäminen on mulle kyllä ihan hepreaa, pussillinen suutimia niiden mukana kyllä tuli. Voisikohan arvon raati ottaa kantaa että mitähän suutinta sitä nyt pitäisi alkaa pienentämään tai suurentamaan? Samaten joku kaasarinsäätöohjesivusto - mieluiten kotimainen, mutta kyllä englantikin taipuu - kiinnostaa jos jollain olisi moista tiedossa.
Tuossa kuudenkympin nopeuksissa lukemat pyörivät 680mv kulmilla, ajonopeuden noustessa lukemat kasvavat. 100-130 nopeuksissa mennään jo päälle 900, välillä jopa lähelle yhtä volttia. Oiskohan tuosta nyt pääteltävissä että rikkaalle vetää ja jotain tarttis tehrä, vai ajelenko tyytyväisenä noilla asetuksilla?
Lisämausteensa soppaan antaa vielä se, että 15 vuotta vanha laatumittarini näyttää noin 0.2 volttia enemmän kuin kaksi uutta samanlaista halpahallimittaria
Tuplien säätäminen on mulle kyllä ihan hepreaa, pussillinen suutimia niiden mukana kyllä tuli. Voisikohan arvon raati ottaa kantaa että mitähän suutinta sitä nyt pitäisi alkaa pienentämään tai suurentamaan? Samaten joku kaasarinsäätöohjesivusto - mieluiten kotimainen, mutta kyllä englantikin taipuu - kiinnostaa jos jollain olisi moista tiedossa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Voisko joku asiantuntija hienosti tieteellisesti valaista minua, että miten se lambda toimii? Ymmärrän kyllä mitä se mittaa ja mihin se kuuluu ruuvata ja missä lämpötilassa ja mistä johdoista ja maadoitukset ja jne jne, mutta... Minua kiehtoo että mikä sielä on mikä tyhjästä yhtäkkiä vääntää pientä jännitettä? Onko sielä kenties ydinkärki?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
lambda-anturi
Anturissa on pieni happi käytävä josta se pääsee vertailemaan ulkoilman ja pakokaasujen happierotusta, jonka takia anturiin ei saa koskaan ruiskuttaa vettä suoraan painepesurilla. koska vesi voi tukkia sen pienen reijän, sen myötä anturi ei kykene mittaamaan ulkoilman happipitoisuutta. Anturin yksi johto (yleensä musta) taas ohjaa ohjain laitetta. Ja ohjainlaite hoitaa loput.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
lambda-anturi
Eikä se anturi kestä muuten kovinkaan kovia iskuja eikä sen päälle kannata virittää mitään suojapeittoja edellä mainitusta syystä. Ennen kaikkea kannattaa varoa sitä alumiinistä osaa anturin johto päässä, koska se reikä on siinä. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: lambda-anturi
Ja voi olla että tinaamalla ei johtotoja kannata jatkaa vaan liittimillä.Voortikari kirjoitti:. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Mutta mikä sen jännitteen tekee? Eihän lambda ole vastusarvoon perustuva anturi, vaan olen ymmärtänyt että jokin sielä on joka sen pienen jännitteen tekee ja se sitten mittarilla vahvistetaan?
Niitähän voisi ruuvata piipunhormin täyteen ja kytkeä sarjaan ja saisi saunaan yhden ledin lauteitten väliin?
Niitähän voisi ruuvata piipunhormin täyteen ja kytkeä sarjaan ja saisi saunaan yhden ledin lauteitten väliin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
lambda-anturi
Ohjainlaite syöttää jännitettä lamdalle. Jänniteen tulee vaihdella 0.1-0.9 voltin välillä, jänniteen tulee vaihdella kolme kertaa laidasta laitaan 10000 millisekunnin aikana. Yleismittarilla mitatessa on tietysti hankala mitata noin herkästi, mutta suurin piirtein jos mittari lukema ei pysy vakiona niin lamda tomii. Jos ei niin joko lamdasäätö ei toimi tai itse anturi on viallinen. Vastusarvolla ei tietääkseni ole mitään väliä, paitsi lamda-anturin lämmityksen puolella, ja se ei vaikuta lamdasäätöön millään tavalla. Lammitys puolelle taas ohjainlaite syöttää 12v jännitettä
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
Jay
- Viestit: 439
- Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: lambda-anturi
Voortikari kirjoitti:Anturissa on pieni happi käytävä josta se pääsee vertailemaan ulkoilman ja pakokaasujen happierotusta, jonka takia anturiin ei saa koskaan ruiskuttaa vettä suoraan painepesurilla. koska vesi voi tukkia sen pienen reijän, sen myötä anturi ei kykene mittaamaan ulkoilman happipitoisuutta. Anturin yksi johto (yleensä musta) taas ohjaa ohjain laitetta. Ja ohjainlaite hoitaa loput.
Voortikari kirjoitti:Eikä se anturi kestä muuten kovinkaan kovia iskuja eikä sen päälle kannata virittää mitään suojapeittoja edellä mainitusta syystä. Ennen kaikkea kannattaa varoa sitä alumiinistä osaa anturin johto päässä, koska se reikä on siinä. Joten jos olette vaihtamassa anturia niin ei kannata katkoa johtoja ihan siitä juuresta, tai vanhalla ei oo niinkään väliä mutta siihen uuteen anturiin ei kannata tehdä liitoksia ihan siihen tyveen.
Ootko ihan tosissasi?Voortikari kirjoitti:Ohjainlaite syöttää jännitettä lamdalle. Jänniteen tulee vaihdella 0.1-0.9 voltin välillä, jänniteen tulee vaihdella kolme kertaa laidasta laitaan 10000 millisekunnin aikana. Yleismittarilla mitatessa on tietysti hankala mitata noin herkästi, mutta suurin piirtein jos mittari lukema ei pysy vakiona niin lamda tomii. Jos ei niin joko lamdasäätö ei toimi tai itse anturi on viallinen. Vastusarvolla ei tietääkseni ole mitään väliä, paitsi lamda-anturin lämmityksen puolella, ja se ei vaikuta lamdasäätöön millään tavalla. Lammitys puolelle taas ohjainlaite syöttää 12v jännitettä
olen sanaton....
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
lambda
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
_P_
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Koska en jaksa suomentaa ja kirjoitella tänne niin lukekaa itse:
http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html
Sitähän ei ohjata millään, vaan se kehittää sen jännitteen itse, jota sitten mitataan sillä seosmittarilla/koneen eculla.
http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html
Sitähän ei ohjata millään, vaan se kehittää sen jännitteen itse, jota sitten mitataan sillä seosmittarilla/koneen eculla.
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Niitä on paljonkin metalleja tai pareja yhdessä, jotka tuottaa sähköä lämmitettäessä.MouTine kirjoitti:Mutta mikä sen jännitteen tekee? Eihän lambda ole vastusarvoon perustuva anturi, vaan olen ymmärtänyt että jokin sielä on joka sen pienen jännitteen tekee ja se sitten mittarilla vahvistetaan?
Niitähän voisi ruuvata piipunhormin täyteen ja kytkeä sarjaan ja saisi saunaan yhden ledin lauteitten väliin?
Pistä ennemmin peltier- elementtäjä sinne hormiin niin voit saada muutamankin ledin palamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
_P_
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
lambda-anturi
http://koti.mbnet.fi/catapult/projekti/ ... lambda.htm
Tuossa tommosta kyseiseen keskusteluun matskua
Tuossa tommosta kyseiseen keskusteluun matskua
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Yritin etsiä itsekkin tota lambdanpoikkileikkaus kuvaa josta näkee anturin sisälle, että mitä kaikkea siellä on_P_ kirjoitti:Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
wili
- Viestit: 154
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
- Viesti:
mites muuten.. iskin lambdan ja siihe yleismittarin kiinni, ni tasakaasulla sekä 80kmh:ssa että 100kmh:ssa mittari näytti n. 130mV, kaasutuksessa nousi tappiis n. 930mV. kaupungilla ajettaessa mittari taas näytti n. 600-700mV..
molemmissa tapauksissa kun päästi kaasusta niin jännite nousi taas tappiin 800-900mV...
noin puoltoistavuotta sitten kun kävin dynossa niin lapulla jännite pysyy kokoajan ainakin 800-900mV välillä..
neuvoja, onkos arvot kohdillaa??
tällä hetkellä menee bensaa ainakin pirusti.. (n. 10-15l/100km, sekä maantie että kaupunki) tuo voisi olla poikaa saada seokset laskemaan kun päästää kaasusta.. jos se kert nyt menee tappiinsa ja laskee sieltä pikkuhiljaa alas..
(tossa yhdellä sivullahan luki näin
cruise: 0.4-0.65V
acc: 0.6-0.8V
TOW: 0.92-0.96V)
molemmissa tapauksissa kun päästi kaasusta niin jännite nousi taas tappiin 800-900mV...
noin puoltoistavuotta sitten kun kävin dynossa niin lapulla jännite pysyy kokoajan ainakin 800-900mV välillä..
neuvoja, onkos arvot kohdillaa??
tällä hetkellä menee bensaa ainakin pirusti.. (n. 10-15l/100km, sekä maantie että kaupunki) tuo voisi olla poikaa saada seokset laskemaan kun päästää kaasusta.. jos se kert nyt menee tappiinsa ja laskee sieltä pikkuhiljaa alas..
(tossa yhdellä sivullahan luki näin
cruise: 0.4-0.65V
acc: 0.6-0.8V
TOW: 0.92-0.96V)
• http://wili.1g.fi •
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
http://www.blauparts.com/technical_tips ... utaway.jpgVoortikari kirjoitti:Yritin etsiä itsekkin tota lambdanpoikkileikkaus kuvaa josta näkee anturin sisälle, että mitä kaikkea siellä on_P_ kirjoitti:Jälleen linkki, vähän parempi, selittää jopa hieman tieteellisesti:
http://home.flash.net/~lorint/lorin/fuel/lambda.htm
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Tuppux
- Viestit: 265
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 21:58:11 2003
- Paikkakunta: Ei Ilmajoella, ei Kauhajoella, vaan siinä välis..
- Viesti:
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
On liian pieni jännite. Sököltä vaikuttaa.Tuppux kirjoitti:mulla näytti lambdan arvoiksi 0.02 volttia.. onko liian alhainen? siis onko sökö vai ei?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.