Nelikko Cossun käyntiongelma (KV)

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Yoco
Ylläpitäjä

Nelikko Cossun käyntiongelma (KV)

Viesti Kirjoittaja Yoco » La Huhtikuu 2. 13:14:06 2005

Moro,

eka Voortti kyseessä eikä iha kauheesti hajua et kui toi ruiskun ohjaus tos yrittää pelata. Autoon on viime talven aikana vaihdettu/uusittu koko johtosarja johon sitten on liitetty kossun ABS ja ruiskun sarjat. Ongelma ilmaantui ennen tuota johtojen tutkimista mutta johdot olivat niin huonokuntoiset joten luulin että vika olisi ollut niissä (<10 ryssäliitosta, 1 napaista johtoa yms.) mutta nyt kun auton johdot on taas kasassa, kaikki muu tuntuu pelaavan suht kivasti mutta auto ei vain käy.
Vikakoodit luin tuosta vekottimesta valitti ahtoilman lämpöanturista ja moottorin lämpöanturista, molemmat ohitettu ~1k vastuksella. tämän jälkeen ei muita koodeja löytynyt. bensa tulee tukille asti mutta suuttimien maadoitus ei jostakin syystä futaa boxin piuhat ok samoin boxin maa. Suuttimiahan ohjataan maalla mutta mikä ohjaa tuota maata. jos esim. MAP on paska niin tuleeko suuttimille silloin maa?? Ja pystyykö tuon mapin testaamaan jotenkin. Lambda ja nakutuksen tunnistin eivät nostaneet vikavaloa vaikka kaapeli oli irti onko tuo ok?
Johan tuli taas sepustettua... Olisikohan jollakin Gurulla tms. jotai ideaa minkä kimppuun käyn vaiko pitääkö tässä lähteä ostamaan pari tuplaa että ton vekottimen saa liikkeelle rupee ainainen työntely käymään kunnon päälle :)

*Juuso

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 2. 14:12:04 2005

Boxi ohjaa maan suuttimille.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Su Huhtikuu 3. 1:40:16 2005

Yksi mahdollisuus on että boxista on hajonnut suuttimien ohjaus transistorit
tai joku muu siihen maadoitukseen liittyvä komponentti
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Su Huhtikuu 3. 10:49:03 2005

Tuon tiesinkin että Boxi ohjaa sen maan, mutta voiko esim. paskana oleva MAP-anturin estää tuon maan ohjauksen?? vai millä tavoin käyttäytyy auto jossa on paskana oleva MAP??
koska tällä hetkellä tuo olisi vikamahdollisuus no.1

*Juuso

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Su Huhtikuu 3. 12:35:23 2005

Yoco kirjoitti:Tuon tiesinkin että Boxi ohjaa sen maan, mutta voiko esim. paskana oleva MAP-anturin estää tuon maan ohjauksen?? vai millä tavoin käyttäytyy auto jossa on paskana oleva MAP??
koska tällä hetkellä tuo olisi vikamahdollisuus no.1

*Juuso
Mulla ei pyörinyt kun muutamia sekunteja huonosti ja sit sammui, kun oli rikkinäinen mappi. Välillä ei edes luvannut!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Huhtikuu 3. 12:50:15 2005

Boxihan voi toimia miten sattuu jos joku mistä se saa tietoa on rikki.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Su Huhtikuu 3. 17:51:07 2005

Josta pääseekin helposti seuraavaan kysymykseen voiko rikkinäisen MAPin todeta jotenkin vai pitääkö lähteä vain kauppaan ostelemaan summamutikassa osia??
Ja miten luotettava tuo vikakoodin järjestelmä on tuossa Weberissä?? ei anna hirveän luotettavaa kuvaa siitä ettei boxi huomaa jos Lambda-anturin tai nakutuksen anturin johdon irroittaa niinmerkkivalo pysyy edelleen perus tilassa???

*Juuso

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Huhtikuu 3. 18:19:45 2005

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » To Huhtikuu 7. 18:23:01 2005

Niinhän siitä olikin... MAPin jännitteet vain heittää täyttä häränpyllyä samoin kuin tuon sähkökuvan antamat väritkin (BR, BR-GE, BR-keltainen) tuollaiset siis löytyi vaikka olis pitäny olla BR-GE, RT ja joku RT-WS(mutu tuo vika) jännite joka tulee 3.napaan on 5,2V 2.napa on maa 0,18V 1.napa on signaali ja sinne tuli 4,7V kaapelin ollessa kiinni MAPissa. vapaana ollessaan muut pysyivät yllättäen normaalina mutta signaali tippui pois eli kaapeleissa ei ilmeisesti vikaa ole. Olisikohan kyseessä mahdollisesti 2WD mallin MAP siinähän järjestys on eri se selittäisi moiset vaihtelut vai onko tuo MAP vain paska??
MAPin kyljessä on numerot APS02/02 0450 mikäköhän MAP tuo mahtaisi olla?? pitäisi olla vakio MAP mutta onko 2WD vai 4WD mallista sitä en tiedä.

*Juuso

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Huhtikuu 7. 21:30:06 2005

2WD:ssä ja 4WD:ssä MAPit ovat samat .
ex Jäsen #10

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 7. 21:52:55 2005

Kyllä se pitäisi olla 2 barin mappi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » To Huhtikuu 7. 22:26:29 2005

miten se MAP voi olla sama jos nastajärjestys on eri?? ei taivu mun umpiluukalloon :)

hieno homma jos se on 2barin mappi ilmeisesti se on vaa sitte paskana

*Juuso

*edit typot*

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 7. 22:43:05 2005

Kaikissa Marellin mapeissa Cossuun sama nastajärjestys.
Oli se sitten 2, 2,5 tai 3 barin mappi.

Kaasuläppä anturissa on eroa 2wd:n ja 4wd:n välillä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Pe Huhtikuu 8. 13:08:16 2005

kiitoksia tiedosta. Täytyy varmaankin lähteä etsimään uutta MAP-anturia tuohon.

*Juuso

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ke Huhtikuu 20. 19:08:31 2005

Dodii itse itselleni vastaillen Vika oli MAP-anturissa ja mystinen koneen yskäilykin loppui josta Lahden miitissä kyselinkin, olin putsannut jakajan sisällä olevan anturin ja korjannut piuhojen suojaukset ja näppäränä jätkänä laitoin sisäpuolella olevan liittimen väärinpäin :(

No nyt kun sain rottelon käymään hokasin että veden kierrossa on ongelmia... termari ei aukea, no sen pääsi testaamaan heittämällä vanhan helevettiin (tarkoittaa pois) mutta silti kone ei tahdo jäähtyä tjurbon jäähdytys letkusta tulee ihan kivalla paineella vettä ulos mutta silti tuntuu ettei jäähd. oikein pelaa. putsasin järjestelmän ja kytkin flektin jatkuvasti käyntiin anturinkin hajottua seisonnan aikana eikä lämpö lähde laskemaan vaikka kuinka toivoisi.... jäähdytin on kyllä viileä hetken flektin käymisen jälkeen mutta lämpömittari hipoo taivaita... Voisikohan vika olla jossakin muussa kuin pumpussa??

*Juuso

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Huhtikuu 20. 20:05:50 2005

Sierran mittaristot ei ole hurmu luotettavia , joten oletko varma että mittari näyttää oikein ? Vedenlämpötila-anturi löytyy imusarjan takaa .
ex Jäsen #10

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ke Huhtikuu 20. 20:43:53 2005

enhän minä varma siitä ole voisikohan sen ohmiluvuista jotenkin päätellä koneen lämpötilan vai??

*Juuso

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Huhtikuu 20. 20:45:35 2005

http://www.siipicossu.com/manuaaleja/Si ... 20Info.pdf

Tutustu tuohon,kaikkea tarpeellista tietoa... :wink:
#446

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ke Huhtikuu 20. 21:27:05 2005

Juu tuo olikin jo tiedossa mutta eihän sitä voinut muistaa että siinä tuo lämpötilaresistanssikin oli... noh tartteepa tutkia huomenna.

*Juuso

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » To Huhtikuu 21. 20:10:15 2005

dodii nyt on mittailtu ja näytti kylmänä n,0.78 kohmia ja tippui minuutissa n.0.3kohmiin joten ilmeisesti tuo anturi onkin paskana osaatteko heittää minkävärinen se anturi on?? en tajunnut kattoa väriä kun olin sitä pulaamassa.
91cossu vihreellä kannella yms. jos tuo nyt jotain auttaa.
*Juuso

mako
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mako » Ma Huhtikuu 25. 15:23:56 2005

Jos on koneen maadoitus huono, niin lämpömittarin näyttämä hipoo taivaita. Näin ainakin eskossa ja transitissa. Miksipä ei sierrassa, kun on kumminkin samanlailla toimiva lämpömittari.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ma Huhtikuu 25. 18:06:31 2005

ei ole vikaa siinä maadoituksessa se on tutkittu mutta hyvä arvaus... otin anturin irti ja käpistelin käsissäni ja mittailin uudelleen arvot edelleen lähes samoja ainakin kylmänä täytyypä katsoa uusi anturi jostain ja tutkia jos sopisi arvot lähemmäksi. anturi oli musta että täytyypä ottaa se vihreän värinen ja tutkia olisko se sitten oikea.

*Juuso

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Huhtikuu 25. 18:24:59 2005

Yoco kirjoitti:Dodii itse itselleni vastaillen Vika oli MAP-anturissa ja mystinen koneen yskäilykin loppui josta Lahden miitissä kyselinkin, olin putsannut jakajan sisällä olevan anturin ja korjannut piuhojen suojaukset ja näppäränä jätkänä laitoin sisäpuolella olevan liittimen väärinpäin :(

No nyt kun sain rottelon käymään hokasin että veden kierrossa on ongelmia... termari ei aukea, no sen pääsi testaamaan heittämällä vanhan helevettiin (tarkoittaa pois) mutta silti kone ei tahdo jäähtyä tjurbon jäähdytys letkusta tulee ihan kivalla paineella vettä ulos mutta silti tuntuu ettei jäähd. oikein pelaa. putsasin järjestelmän ja kytkin flektin jatkuvasti käyntiin anturinkin hajottua seisonnan aikana eikä lämpö lähde laskemaan vaikka kuinka toivoisi.... jäähdytin on kyllä viileä hetken flektin käymisen jälkeen mutta lämpömittari hipoo taivaita... Voisikohan vika olla jossakin muussa kuin pumpussa??

*Juuso
Et ole koittanut ehjällä termostaatilla?
Taitaa vesi kiertää aika nopeasti ilman sitä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Huhtikuu 25. 18:31:19 2005

Yoco kirjoitti:Juu tuo olikin jo tiedossa mutta eihän sitä voinut muistaa että siinä tuo lämpötilaresistanssikin oli... noh tartteepa tutkia huomenna.

*Juuso
Ei ole se anturi joka lämpömittariin vaikuttaa tuossa technical jutussa vaan se joka menee eculle.(Cosworth Valvonta SININEN (M12x1,5))
Sen mikä menee lämpömittariin on eri anturi ja erivärit riippuen mittarista.
Sierra OHC/V6 82--83 VIOLETTI
Sierra OHC/V6 83--85 MUSTA/lattaliitin
Sierra OHC/DOCH 85-- MUSTA/mutterikiinnitys
Sierra OHC/DOCH 85-- VIHREÄ/mutterikiinnitys
Sierra CVH-1,6iKat PUNAINEN
Sierra Diesel 82--84 ORANSSI/lattaliitin
Sierra Diesel 84-- ORANSSI/kierrepää
Sierra Diesel 82--86 VALOLLE/M18-kierre
Sierra Diesel 87--88 VALOLLE/M14-kierre
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ma Huhtikuu 25. 18:40:33 2005

sitäpähän vähän epäilinkin ettei arvot voi pitää kutiaan ovat niin kaukana toisistaan minkähän värinen sinne kuuluisi cossun mittaristo ja mutterikiinnitys (musta oli eli ilmeisestikkin oikea).
en ole ehtinyt toimivalla kokeilemaan huomenna meinasin hakea sopiiko tuonne joku normaali sierran termari? olisi vähän helpommin saatavissa samoin miten on vesipumpun kanssa käykö 4x4 koneeseen jonkun muun dohc-koneen pumppu tuntuu tuolla olevan aika käsittämättömästi hintaa.

*Juuso

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Huhtikuu 26. 9:20:41 2005

Foordilta nelikkocossuun tuo lämpötila-anturi oli muistaakseni 17 euroa. Ei paha hinta, kun kuitenkin alkuperäisosa kyseessä.. vittumainen kylläkin vaihtaa :?
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Yoco
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Yoco » Ke Huhtikuu 27. 20:22:03 2005

Kävin hakemassa tuosta mootoonetista kun sielläpäin ajelin ja nyt on paikallaan. alkup. termarin löysin myös ja nyt lähti avautumaan ja näyttää jopa jäähtyvän ihan ok. eli enää pitäis repiä syyläri irti ja tutkia miksei anturi ota kontaktia liittimeen ja miksei toinen flekti pyöri.
tämän jälkeen voisi keskittyä jo olennaiseen eli sisustan kasaukseen. voi elämä tätä homman määrää. ehkäpä se siitä valmistuu.
*Juuso

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Huhtikuu 27. 20:53:32 2005

-Cossun lämpötila-anturi (mittarille) on aina musta.
-vesipumppua ei saa tarvikkeena.
Varoitus! Eräs klubilainen yritti säästää ja käytti suomalaisen kännykkäjätin maksamia työpäiviä viikon verran saadakseen parikymppiä halvemman pumpun, kun ei luottanut edellä mainittuun.... Pari tarvikeopusta -väittää pumppua löytyvän-, mutta kyseessä on -virhe-. Joku väitti mm. RS2000/4x4:ssä olevan sama pumppu :? Hohhoh.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin