L1 boksin lastuista ja suuttimista

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

L1 boksin lastuista ja suuttimista

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Maaliskuu 14. 4:30:45 2005

Eli onko mahdollista saada vihreitä vastaavia (380 cm3) suuttimia toimimaan vakiosuutinten lastulla?

Ongelma on siinä, että pitäs saada L1 boksilla olevaan projektiin kiinni mielellään noi vähän vakiota isommat suuttimet, mutta täällä ei ainakaan ole ollut kovin paljoa lastuja tarjolla tohon boksiin. Nykyisen lastun pitäs olla kuitenkin joku stage 1 eli pitäs vähän ehkä tukea isompia suuttimia tai sitten ei.

Mitä noita vanhoja topickeja tutkiskelin niin aika heikolta vaikuttaa, mutta itselläni on sellainen mielikuva, että joku ois saanu vihreiden lastulla harmaat toimimaan ja siinä toi ero prosenteissa suutinten tuoton kasvussa on vielä isompi kuin vakioista vihreisiin.

Toinen mikä tuolta vanhoista aiheista tuli vastaan on toi lastujen kopiointi. Tutulla pitäs olla resurssit tohon hommaan ja ajattelinkin kysästä, että jos täällä jollakulla ois noita L1 lastuja ja sais vieläpä sen ohjelman sieltä ulos kopioitavana versiona niin se auttas paljon. Myös jos joku pystyy tollasen kopiolastun mulle hommaamaan niin sekin vaihtoehto tulisi ehkä kyseeseen.
Paras vaihtoehto ois lastu isommille suuttimille ja vakio mapille, jos sellasta tohon boksiin mistään löytää.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Maaliskuu 14. 8:01:01 2005

Kyllä L1 boxiin lastuja saa.
Kyseleppä jjs:ltä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Maaliskuu 14. 8:37:53 2005

Mullakin oli 465cc suuttimet vihreiden lastulla, ongelma on vaan se , että tuppaa menemään alhaalla / keskialueella paksulle, eli vie pensaa paljon.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Maaliskuu 14. 17:44:31 2005

Nuo kategoriat mikä lastu on millekin suuttimille haiskahtaa hieman vanhentuneelta ajatusmaailmalta. Siinä vaiheessa kun niistä on puhuttu/ne on luokiteltu ei ole huomioitu että nykyään moottoreita modifioidaan muutenkin, ja aika rajusti yleensä. Tarkoitan sitä että todellakin vihreiden lastulla voi ajaa harmaita suuttimia (olen kokeillut), harmaiden lastulla vihreitä (on esimerkkejä), perusvirilastulla vihreitä (olen kokeillut) ja vastauksena sulle: tulin töistä omalla 4x4 katti cossulla ja siinä on tällä hetkellä vakiolastu, vakiomappi ja vihreät suuttimet, hyvin kukkuu ja pelaa (en toki aio pitää sitä sellaisena..). Bensanpaineella saa niin ihmeitä aikaan. Toki myönnän heti sen ettei päästöt ja seokset välttämättä ole aina aivan kohdallaan, mutta jos konetta yleensäkin yhtään enempää modifioi niin ei ne ole ikinä täysin kohdallaan ellei teetätä lastua juuri ko. kokoonpanolle. Lastut kun on suunniteltu tietylle kokoonpanolle (yleensä vakio), se että on vihreiden lastu, 3bar mappi ja vihreät ei takaa sitä että kaikki on kohdallaan. Jokainen voi kuvitella mitä vaikuttaa 3" putkisto, iso välijäähdytin, iiisooo turbo, viimoisen päälle tehty kansi, nokkien vaihto/ajoittaminen jne.. Niitä kun ei ole huomioitu peruslastuissa....

Eli sinänsä sama mikä lastu ja kokoonpano on, oleellista on viedä auto penkkiin ja mittarit kiinni, seokset kohdalleen ja suurilla kierroksilla mieluummin hieman rikkaalle. Ja ahtopaine ahtimen/kokoonpanon mukaan, pienellä ahtimella tulee rajat hyvin nopeasti vastaan.. (esim testattu to3/4 viilatut pakosiivet, 1.2bar=349hv, 1.5bar=318hv)

Ja vastaus 2: jos jjs:ltä ei löydy niin kysy nimimerkki Sepolta lastuja, sillä on myös joitakin lastuja, (en tosin muista yhtään mitä eroa L1 ja L6 bokseilla on), Sepon lastut on L6:een.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Maaliskuu 14. 18:08:11 2005

Timo kirjoitti: kysy nimimerkki Sepolta lastuja, sillä on myös joitakin lastuja, (en tosin muista yhtään mitä eroa L1 ja L6 bokseilla on), Sepon lastut on L6:een.
Ei käy L6 lastu L1 boxiin tai toisinpäin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Maaliskuu 14. 19:17:44 2005

Eli sinne menee sitten noi isommat suuttimet paikalle ja katellaan mitä saadaan aikaan. Pitää nyt vielä yrittää kysellä tota lastua noille isommille suuttimille kuitenkin.

Kiitokset Timolle kattavasta vastauksesta. Kyllä noi perusjutut on teoriatasolla jotenkin itelläkin tiedossa, mutta käytännön kokemusta ei vielä ole minkäänvertaa.
Noi lastuhommat on muutenkin aikamoista säätämistä välillä ja mietinkin itse sitä, että jos tossa ykköstason (jos nyt edes on joku virilastu) lastussa vakiosuuttimilla on jatkettu ruiskutusaikoja niin se vaan lisää rikkaalle menemisen riskiä isommilla suuttimilla, mutta pitää sitten yrittää korjailla asiaa tolla b-paineella, jos ei parempaa lastua löydy.

Sen verran, jos saa kysästä Timo sulta tosta to3/4 kokeilusta että muistatko minkä kokoisella imusiivellä toi oli?

Ja edelleen siis lastu tai sellaisen ohjelma haussa L1 boksiin.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Maaliskuu 14. 19:18:42 2005

siipicossu kirjoitti:
Timo kirjoitti: kysy nimimerkki Sepolta lastuja, sillä on myös joitakin lastuja, (en tosin muista yhtään mitä eroa L1 ja L6 bokseilla on), Sepon lastut on L6:een.
Ei käy L6 lastu L1 boxiin tai toisinpäin.
näinhän se taisi olla.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 14. 21:38:37 2005

Timo vastasikin melko kattavasti. Näistä on muuten sitten -yhtä monta mielipidettä kuin on äijiäkin- :)

Pieni oma huomio sallittanee:
olen vähän kriittisempi ja pidän kiinni "pyhästä kolmiyhteydestä": Aina suutin/map/piiri kokoelma toisilleen tarkoitettuja. Saa ne ristiinkin toimimaan (tunnustan myös kokeilleeni), mutta koko alueen lävitse yleensä ei. Ja varsinkin välttyy monelta murheelta.
Välijäähdytin/ahdin/nokat eivät vaikuta taas kovin paljoa jos piiri on -kunnollinen-, eli jossa kartat on tehty riittävän hyvin. IAW kun kuitenkin mittaa vain veden lämpötilan, ilman läpötilan, ahtopaineen ja kaasuläpän asennon. Lähinnä sytytysennakko on se jolla saadaan eroja syntymään.

Ja todellakin, vain räätälöidyllä piirillä saadaan viimeisetkin ulos. Mutta käytännön tasolla sitä harva tarvitsee.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tml
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 18:46:51 2003
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja tml » Ma Maaliskuu 14. 21:53:22 2005

Kannattaa varmaan hankkia L6 boxi, jos hinnat järkeviä, löytyy lastuja helpommin. Olihan se niin että auton anturit yms ovat samat, ja boxin voi vaihtaa heittämällä L1-L6?

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

..

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Maaliskuu 14. 21:55:17 2005

kuten jjs totesi, mielipiteitä on ja on aivan totta että parempi tulee kun laitat suuttimille niille tarkoitetun lastun, mutta kokeilla voi vaikka vakiolastulla, (tehopenkin kautta kuitenkin ettei tule vahinkoja..) :wink:

en muista ahtimen kompurapuolen siiven kokoa mutta se oli cossu escon ahtimen kompura, eli varmaan löydät sen koon vaikka jahmanin sivuilta.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Maaliskuu 14. 22:45:59 2005

jjs:lle sen verran, että oletko kokeillut minkä verran eri lastukombinaatioita tossa L1:ssä ja oisko sulla siihen mahdollisesti mitään lastuja siis tarjota.

Tässä ei nyt ole huipputehot tavotteena vaan saada toi auto käyntikuntoon ja toivottavasti ajoonkin tolla L1 boksilla/380 cm3 suuttimilla.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 14. 22:51:35 2005

Onko sulla Timo lambda, KAT ja seosmittari kiinni siinä nelarissa?
Kauheasti kiinnostaisi riittääkö boksin ohjelmassa säätövara tuollaisille isommille suuttimille osakuormalla ja tyhjäkäynnillä eli pitääkö seokset lambda 1 maastossa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Maaliskuu 15. 10:11:19 2005

tml kirjoitti:Kannattaa varmaan hankkia L6 boxi, jos hinnat järkeviä, löytyy lastuja helpommin. Olihan se niin että auton anturit yms ovat samat, ja boxin voi vaihtaa heittämällä L1-L6?
Boxin voi kyllä vaihtaa L1-->L6 tai toisin päin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Maaliskuu 15. 11:24:34 2005

SLEI kirjoitti:Onko sulla Timo lambda, KAT ja seosmittari kiinni siinä nelarissa?
Kauheasti kiinnostaisi riittääkö boksin ohjelmassa säätövara tuollaisille isommille suuttimille osakuormalla ja tyhjäkäynnillä eli pitääkö seokset lambda 1 maastossa?
juu ei. eli on katti, on lambda mutta ei seosmittaria. kuten mainitsinkin en aio liikoja ajaa tuolla yhdistelmällä koska saattaa??? olla aika rikkaalla ja siitä ei katit tykkää. mutta vakiosuuttimilla vaati 3.5bar bensanpaineita ettei lievästi paukuttanut isoilla kierroksilla (alipaineletku kiinni) ja osittain siitä syystä ja muutenkin kokeilin mitä nuo vihreät vaikuttaa. laitoin toki b-paineet alle 2.5bar eli niillä käy nätisti ja ei paukuta. konehan on kannesta erittäin virtaava joten kaipaa hieman vakiota enemmän soppaa.. mut vakiosuuttimet vaihtuu varmaan tänään takaisin, en aio tuolla kokoonpanolla penkissä käydä ja kuten jo aiemmin mainostin ilman penkitystä ei mitään radikaalia kannata kokeilla.... :wink: :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vastaa Viestiin