cossun kytkin ohc mootorin vauhtipyörään?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

cossun kytkin ohc mootorin vauhtipyörään?

Viesti Kirjoittaja adh » To Toukokuu 27. 19:47:45 2004

sopiiko cossun asetelma ja levy ohc.n ja type9.n väliin?

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: cossun kytkin ohc mootorin vauhtipyörään?

Viesti Kirjoittaja lappis » To Toukokuu 27. 20:24:40 2004

adh kirjoitti:sopiiko cossun asetelma ja levy ohc.n ja type9.n väliin?
Ei.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Toukokuu 27. 20:31:44 2004

niin mistä osasta ahdistaa ettei sovi? onko levyn booritus erillainen?

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » To Toukokuu 27. 20:36:21 2004

adh kirjoitti:niin mistä osasta ahdistaa ettei sovi? onko levyn booritus erillainen?
Ei mahdu kytkinkopan väliin...

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Toukokuu 27. 20:43:52 2004

niin eli se vaatisi t5 kytkinkopan laittamisen type9? eli täytyy ilmeisesti hommata ohariin sopiva jäykempi asetelma ja levy, ni pääsee helpommalla..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Toukokuu 27. 20:58:11 2004

Nythän on oleellista tietää onko kyseessä ahdettu vai vapari. Jos vapari ei kytkimen kanssa pitäisi ongelmia olla, orkkis asetelma+4 lapainen sintterilevy luulisi riittävän, ainakin mulla kisassa toimi varsin hyvin, tosin kyseessä alle 200hv 230nm mopo mutta siihen riittää eikä ole onoff koska asetelma löysä verrattuna esim kossuun. Jos ahdettu, joutuu menee AP kauppaan tai kossun kytkin ja laatikko.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Toukokuu 27. 21:16:12 2004

ahdettu, tehot jää varmaan vajaaseen kahteensataan.. unohdetaan cossun kytkin ja mietitään jotain muuta,kun ei viittis tehdä tilää cossunkytkinkopalle.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Toukokuu 27. 22:11:50 2004

Mulla on tällä hetkellä massa levy eikä luista vielä 200hv tehoilla.Toisessa koneessa oli 285hv/500Nm(1,3bar) ja siinä 4-lapa sinteri+ap-asetelma eikä luistanut kuin vasta 1,6-1,7 paineilla kolmosta isommilla vaihteilla.
Viimeksi muokannut Aksu, To Toukokuu 27. 22:37:38 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Toukokuu 27. 22:29:45 2004

Cossun asetelma ei mahdu OHC:n vauhtipyörään ja se kytkinkoppa on tosiaan vähän ahdas. Jälkimmäinen probleemi on t9:ssä helposti hoideltavissa; pönttö irti lodjusta ja sorviin. Joskus tein isoon 4v laatikkoon tilaa manuaalisesti laikalla, en suosittele hermoilijoille.
Vauhtipyöräksi laitoin 2,6-2,8 V6 -mallin muutetulla pulttijaolla ja suurennetulla keskireiällä. Startti syntyy "kätevästi" OHC-aihiosta johon vaihdetaan V6-Bendix ja viilataan reikiä/koppaa siten että startti pääsee tasan 5mm säteen suunnassa ulommaksi. Sitten vaan cossun paketti kiinni ja matkaan...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » To Toukokuu 27. 23:01:20 2004

no niin tulihan sieltä positiivinenkin vastaus! tulee ihan jokkistouhut mieleen, paitsi laikan tilalla oli leka... onko v6 vautipyörä reilusti painavampi? niin ja tarviko muuttaa vaan asetelman pulttijako? mitens painelaakeri ja kampi? kiinnostais kyllä pieni "tuotekehitys"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 28. 22:09:04 2004

Pulttijaolla tarkoitin, tietysti :wink: , kiinnitystä kampuraan. Paineasetelma sopii heittämällä 2,6-2,8-vauhtipyörään. Keventää vähän voi, kun kerran sorviin keskireiän ja pulttijaon merkkaamisen takia joutuu. "Ylijääneet" reiät ovat lähellä uusia, mutta olen yleensä tehnyt joka toiseen tapituksen eli kolmeen. Painelaakeri ja sen käpälä käyvät (/ovat samat) suoraan t9:stä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » La Toukokuu 29. 16:25:38 2004

ohc transunsusta löytyypi 240mm hyvä aihio vauhtipyörä

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Tammikuu 7. 23:26:28 2005

mites se transun kytkinkoppa? Eli sopiiko se cosan kytkin sinne?
Olis kiikarissa ohc pensa transun irtonainen koppa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Tammikuu 9. 8:31:59 2005

samaa kyselisin ku akis vaikkei sellasta tiedossa ookkaan,mutta ohan noita transuja jo romutettu.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 9. 18:08:40 2005

ei varmaa muu auta ku itte kokeilla jos ei kellää muulla ole kokemusta...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Tammikuu 9. 19:37:30 2005

OT, OT... Millasta kytkin systeemiä suosittelisitte V6:sen ja Type-9:n väliin? Orkkis luistaa. Olikos se Jouni joka puhui että Cossun levy sopisi suoraan, mutta mitenkäs paineasetelma? Booritushan tietääkseni on sama?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 9. 21:31:00 2005

MouTine kirjoitti:OT, OT... Millasta kytkin systeemiä suosittelisitte V6:sen ja Type-9:n väliin? Orkkis luistaa. Olikos se Jouni joka puhui että Cossun levy sopisi suoraan, mutta mitenkäs paineasetelma? Booritushan tietääkseni on sama?
Cossun kytkin käy suoraan (2wd). Nelikon painelaakeri ei sovi. Siis cologneen joka on isolla 240mm vauhtipyörällä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Tammikuu 9. 22:38:40 2005

MouTine kirjoitti:OT, OT... Millasta kytkin systeemiä suosittelisitte V6:sen ja Type-9:n väliin? Orkkis luistaa. Olikos se Jouni joka puhui että Cossun levy sopisi suoraan, mutta mitenkäs paineasetelma? Booritushan tietääkseni on sama?
Mulla ois ylimääräsenä 2wd cossun vakio levy ja asetelma. Ihan toimivat olivat kun vaihdoin parempiin.. Pistä privaa jos kiinnostaa.. :wink:
Toyota Supra TT

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Tammikuu 12. 19:28:30 2005

AkiS kirjoitti:mites se transun kytkinkoppa? Eli sopiiko se cosan kytkin sinne?
Olis kiikarissa ohc pensa transun irtonainen koppa...
Njooh koppa on tossa pöydällä mutta ei sovi oharimotin perää ei sitten millää... Onko pensa ohari transussa muka erilainen toi laatikon/kopan kiinnitys? Mulle sanottiin että toi on 88 vuosimallin transusta pensaoharilla... prkl... cosan kytkin mahtuu sinne varmasti kun on sen varran kookkaampi koppa. Toi on tietysti veekutosen koppa :x
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 19:31:17 2005

kuulin juuri tänään kaverilta,että bensatransun koneen ja kytkinkopan välissä on ollu sovitelaippa.eli sellanen tarvis ainaki olla välissä.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Tammikuu 12. 19:41:49 2005

Njaaa... Niimpätietysti... Lähetin jo kiroiluviestin purkaamolle et mitä hittoa... Mistäköhä semmosseen sitten löytäs..?

toi on muutenki vähä kummallisen näkönen, tartin kolo on toisella puolella ja kykänvaijerille/käpälälle on kaks asennus paikkaa... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Tammikuu 12. 20:27:24 2005

Entäs se 2.3 riissseli sierran kytkin ja asetelma vaan sovittamaan oharin vauhtipyörään? Olis aika näppärä. Pyörii juuri ja juuri oharin kytkinkopas ja sovituskin onnistuis juuri ja juuri vauhtipyörään :lol:, tiisselin vauhtipyörää ei kannata kuvitellakaan jos ei sitten rupee sitä koppaakin laittamaan joka onkin niin todella sopivasti 3 pultilla lohkossa 8)

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 20:31:02 2005

mikä sen tiisseli riesan vauhtipyörän halkasija on?aattelin vaan sitä kykäkoppaa jos sen laittas cosan limpun ja kytkimen kanssa.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Tammikuu 12. 20:56:46 2005

rs11 kirjoitti:mikä sen tiisseli riesan vauhtipyörän halkasija on?aattelin vaan sitä kykäkoppaa jos sen laittas cosan limpun ja kytkimen kanssa.
Se on riittävän suuri vaikka isommallekin ku cossun kytkimelle, mutta milläs meinaat saada sen kopan siihen kiinni? 3-pulttia tyyliin: Pohjoinen, itä, länsi. Siinäpä vasta tekemistä...

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Tammikuu 12. 21:34:10 2005

niin se on kyllä hankala ja varmaan yhtä hankala ruveta tekeen kiinnityspisteitä lisää,eli unohdetaan tuo.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Su Tammikuu 16. 14:07:10 2005

minkäs kokoinen kytkin on bensa p100,sessa?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 8. 20:07:46 2006

Entäs Cosworth vs. OHC Transit - täsmääkö asetelman pulttijako?
Jäsen #606

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Kesäkuu 18. 9:46:43 2006

jatketaan kytkinasioilla, mulla on uus sachs kytkinlevy ja asetelma, kestääköhän se ohc:n perässä turbon kanssa luistamatta, ilmeisesti vakiona sille luvataan 260nm kestävyys, mutta jos sorvais vauhtipyrään upotuksen että asetelma painais lujempaa levyä pyörään.

varmasti jollain on tällänen viritys jo, mihinköhän asti kestää luistamatta?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Kesäkuu 18. 16:01:39 2006

Aksu kirjoitti:Mulla on tällä hetkellä massa levy eikä luista vielä 200hv tehoilla.Toisessa koneessa oli 285hv/500Nm(1,3bar) ja siinä 4-lapa sinteri+ap-asetelma eikä luistanut kuin vasta 1,6-1,7 paineilla kolmosta isommilla vaihteilla.
Niin siihen kolmoseen asti luisti kumi asfalttia pitkin? :wink: 8)
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Kesäkuu 18. 19:17:55 2006

Eemeli kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mulla on tällä hetkellä massa levy eikä luista vielä 200hv tehoilla.Toisessa koneessa oli 285hv/500Nm(1,3bar) ja siinä 4-lapa sinteri+ap-asetelma eikä luistanut kuin vasta 1,6-1,7 paineilla kolmosta isommilla vaihteilla.
Niin siihen kolmoseen asti luisti kumi asfalttia pitkin? :wink: 8)
Niin tuo teki ja vesi sateella suti viellä reilussa moottoritie nopeuksissa. Auto muutenkin oli sellainen käytökseltään etten olisi sitä antanut edes kokeilla ihan kaikkien.Kun voimaa alkoi tulla tuossa 3t kohdalla niin sitä tuli jokseenkin liiankin kanssa kerralla.
3T rmp 130hv/250Nm
3,5T rmp 220hv/440Nm
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » To Kesäkuu 22. 0:26:40 2006

kävin ostamassa saffan 4lapasen sintterin ja mulla on tossa toi sachs asetelma, saas nähdä miten pitää.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Elokuu 11. 11:46:26 2006

olafu kirjoitti:Entäs Cosworth vs. OHC Transit - täsmääkö asetelman pulttijako?
Onko tähän tietoo?
Muakin kiinnostaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 11. 19:45:55 2006

Täsmää. Mutta "miksi se ketään kiinnostaa" :wink: ; cossun on vahvempi kuin transun. Ja suunnilleen saman hintainen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Elokuu 11. 22:31:32 2006

Transit OHC vauhtipyörä turbo ohariin ja siihen cossun asetelma sintterilevyllä, scorpparin lodju välilaipalla :wink:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 13. 2:37:18 2006

Transuissa on ollut myös 265mm levyllä kytkimiä ja ainakin transun vanhemmissakin malleissa (OHC) on varaa laittaa tuon kokoinen levy vaikka siellä se cossun kytkimen suora sovitus valmiina onkin.
Tavallisen 2L ohc:n ja transun ohc:n v-pyörillä ei ollut loppujen lopuksi hirveästi painoeroa mutta kehämittaa on sen verran paljon että varmasti vaikuttaa. Siellä on samanlainen ulkoreunus takapuolella kuin tavallisen ohc:n limpussa joka on helposti sorvattavissa kevyemmäksi.
Täytää ottaa huomenna illalla kuva tuosta transun välilaipasta jonka kävin hommaamassa omaan kehitelmää varten.
Niin ja startin joutuu myös muuttamaan kun on eri hammastus kehässä kuin sierrat yms.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Kesäkuu 1. 0:06:26 2007

Ja siis selvennyksenä: Bensa transitin kytkinkoppa on ilmeisesti se sama koppa millä se traktorin moottori tulee transittiin, OHC on välilaipalla siinä kiinni. Sinne mahtuu melkoisen kokoinen asetelma, on se koppa sen verran massiivinen esitys.

8)
Jäsen #606

Vastaa Viestiin