mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

lars
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:50:51 2004
Paikkakunta: turku

mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka

Viesti Kirjoittaja lars » To Lokakuu 21. 23:02:16 2004

elikkäpä olisi tarkoitus laittaa escort mk1 cossu sierran tekniikka kyselisin vaan että onko kenelläkään saman kaltaisesta projektista tietoa??ensinnäkin mitä kannattaa yleisesti ottaa huomioon?mitä katsastus inssi sanoo saako helposti rekisteriin YM.. YM.. :shock:

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » To Lokakuu 21. 23:10:35 2004

Nykysäännöillä lähes mahdotonta saada rekisteriin.. jos pystyt todistamaan inssille jotenkin että cosworthin koneesta irtoo vain 138hp niin ehkä..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Lokakuu 21. 23:12:38 2004

Muutama vuosi sitten oli acs:ssä se vanhakoppainen cossun tekniikalla ainakin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Lokakuu 21. 23:30:50 2004

Ja se vanhakoppainen on myös leimattu. :shock:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Lokakuu 22. 7:55:13 2004

ja on ihan hienon näkönen peli 8)
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 22. 7:56:01 2004

Ja kulkeekin aika kivasti :shock: :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Lokakuu 22. 8:03:06 2004

ei kulje tällä hetkellä :(
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Pe Lokakuu 22. 9:27:40 2004

ohc kirjoitti:Nykysäännöillä lähes mahdotonta saada rekisteriin.. jos pystyt todistamaan inssille jotenkin että cosworthin koneesta irtoo vain 138hp niin ehkä..
Turussa,joku oli onnistunut ylipuhumaan katsastusinsinöörin kevyen vedon dynolapuilla :D
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Re: mk1 escorttiin sierra cosworthin 2wd tekniikka

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Pe Lokakuu 22. 10:07:51 2004

lars kirjoitti:elikkäpä olisi tarkoitus laittaa escort mk1 cossu sierran tekniikka kyselisin vaan että onko kenelläkään saman kaltaisesta projektista tietoa??ensinnäkin mitä kannattaa yleisesti ottaa huomioon?mitä katsastus inssi sanoo saako helposti rekisteriin YM.. YM.. :shock:
Oisko mk1 rs2000:n rekisteri paino n.900kg ja tehot n.110hp.
Eli tehojen perusteella pääsis tonne n.132hp ja jarruja kasvattamalla
7kg/kw=128kw/175hv.Että kai se semmonen matalapaine sinetöity
cossu tänäkinpäivänä ois mahdollista.

Jos homma olis suomessa terveempää rakentelusääntöjen ja prosenttirallin suhteen niin joka foorttimieheltä löytys ykkös- tai
kakkoskopan esko turbotettuna tallista.Minulta ainakin 8) .Tuliskohan
jompikumpi näistä suomessa rekisteröidyistä yksilöstä joskus myyntiin :roll: .
Cosworth 4x4 -90

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Lokakuu 22. 10:16:31 2004

Tekee OHC:n lohkoon. Katsarihan kattoo koneen tyypin lohkosta. is:n lohko = 115hv moottori. Siihen lisää 16v kannen ja turbon niin se on "omavalmiste" moottori eikä kossun moottori :D 130hv penkkilappu kouraan ja konttorille.

Yhdellä klubilaisella on ainakin mk1 kossu projekti menossa. Kertokoon lisää itse jos siltä tuntuu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » Pe Lokakuu 22. 10:35:56 2004

tarvii hyvää pokkaa laitoksella 2l 16v ruiskuturbo ja kädessä 130hv dynolappu :lol: .Mutta niihän se on.katsmiehen täytyis kiistää dynolapun aitous.jos luvat muuten löytyy projektiin
Cosworth 4x4 -90

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Lokakuu 22. 12:50:20 2004

se kuka sellasta alkaa oikeesti rakentaa saa sen kilpiin.. nää on taas just näitä spekulointeja :lol: eipä nää suomen rakentelu määräykset niin mahdottomia ole.. ainoastaan toi prosenttipelleily ottaa päähän
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Lokakuu 22. 13:00:42 2004

En tiä,mut sairaita laitteita ovat. Tässä taannoin yhdessä hallissa käytyäni sen totesin. Nurkassa lepäs Mk1 Escort,vieressä dynolaput 580hv 2.0barin ahdoilla.Tosin ei ole se esco katukilvissä,mut sairas laite on.Rata-auto. Ei meinannu kehdata omaa cossua siihen talliin ajaa. Hallin edustalla menevä tie oli täynnä mustia viiruja ja donitseja 8) Kysyin,et josko vaihdettas motit äkkiä päittäin,kaveri totes et aika paljon saa pistää mansikoita pussiin et niihin hommiin ruvetaan. :lol:
#446

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Pe Lokakuu 22. 13:05:11 2004

tanari kirjoitti:se kuka sellasta alkaa oikeesti rakentaa saa sen kilpiin.. nää on taas just näitä spekulointeja :lol: eipä nää suomen rakentelu määräykset niin mahdottomia ole.. ainoastaan toi prosenttipelleily ottaa päähän
No ei se nyt kyllä ihan noin helppoa ole. Ja mielestäni noi lupaasiat ym. kannattaa selvittää aika hyvin ennenkuin edes alkaa rakentamaan mitään, ettei sitten myöhemmin kun auto pitäs leimata ala vituttamaan kun inssi sanoo konttorilla että tähän ei leimaa tule :wink:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Lokakuu 22. 13:23:38 2004

ohc kirjoitti: No ei se nyt kyllä ihan noin helppoa ole. Ja mielestäni noi lupaasiat ym. kannattaa selvittää aika hyvin ennenkuin edes alkaa rakentamaan mitään, ettei sitten myöhemmin kun auto pitäs leimata ala vituttamaan kun inssi sanoo konttorilla että tähän ei leimaa tule :wink:
Sitten vaihdetaan konttoria. Kyllä se jossain tärppää. Kalattomia lampia on olemassa, mutta ei kalattomia meriä...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 22. 13:27:53 2004

Siirretäänpä oikipaikkaan->Classic...
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Lokakuu 22. 14:02:22 2004

Siis kyllähän se niin on, että noiden konttoreiden välillä on aivan hirveesti eroja varsinkin noiden muutoskatsastusten osalta, kun tietotaito ei riitä ja tehdään päätöksiä mutu-tuntumalta. Yhtenäistä linjaa ei kertakaikkiaan ole olemassa, vaikka ake:n mukaan varsin selvät on olemassa eikä mutu-tiedolle pitäisi olla sijaa. No yhtä kaikki, konttorin vaihdossa voi siis joutua ojasta allikkoon tai ei, arpapeliä.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Pe Lokakuu 22. 15:47:17 2004

rupesin tossa just väsämään mk1 escorttia, johon tulossa cossun kansi+holset hx40:nen, muutoskatsastamalla ton leimaan saa..
tiedän yhden välikopan joka on tänä vuonna kyseisillä palikoilla leimattu.
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Lokakuu 22. 16:36:45 2004

JRZ kirjoitti:En tiä,mut sairaita laitteita ovat. Tässä taannoin yhdessä hallissa käytyäni sen totesin. Nurkassa lepäs Mk1 Escort,vieressä dynolaput 580hv 2.0barin ahdoilla.Tosin ei ole se esco katukilvissä,mut sairas laite on.Rata-auto. Ei meinannu kehdata omaa cossua siihen talliin ajaa. Hallin edustalla menevä tie oli täynnä mustia viiruja ja donitseja 8) Kysyin,et josko vaihdettas motit äkkiä päittäin,kaveri totes et aika paljon saa pistää mansikoita pussiin et niihin hommiin ruvetaan. :lol:
Olikos auto valkoinen? Jossain tuolla Länsi-Suomessa :wink: ?

Liikkuu! Joskus pojilla oli ollu siirtokilvillä auto liikenteessä. Poliisit oli pysäyttäny ja ohjeistanu jotenkin tähän tyyliin: "Kaikki tietää, että tää auto on nopea. Sitä ei siis tarvise näyttää yleisessä liikenteessä." :lol:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » Pe Lokakuu 22. 22:54:01 2004

mitäs kossun kone tuottaa vaparina?
Escort XR3i cabriolet

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Lokakuu 23. 0:19:33 2004

4rd kirjoitti:mitäs kossun kone tuottaa vaparina?

eikös sitä taannoin puhuttu että kansi virtaisi sen n.180 heppaa? eli varmaan 140 - 150 takapyöriltä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » La Lokakuu 23. 0:37:15 2004

mettis kirjoitti:rupesin tossa just väsämään mk1 escorttia, johon tulossa cossun kansi+holset hx40:nen, muutoskatsastamalla ton leimaan saa..
tiedän yhden välikopan joka on tänä vuonna kyseisillä palikoilla leimattu.
Viimeksi kun olin turbo-ohc kaasari sierraa leimaamassa,niin kysyin katsastajalta,että miten olisi 16-tappinen kansi ja ruisku kylkeen.
Sanos että siitä vaan,merkataan ne sitten otteeseen.

Eli samalla tavalla se mk1 onnistuu,tosin ei se mikään laillinen peli ole,niinkuin ei cossutkaan missä on +20% lisätehoa.
Leimattavissa kuitenkin joka vuosi,ainakin samalla konttorilla :wink:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » La Lokakuu 23. 13:02:56 2004

Muistakaa että AKE:lle menee tieto kaikista muutoskatsastuksista ja ne myös seuraa niitä. Esim: inssi muutoskatsastaa escortin twinturbo isolohko
v8 moottorille :lol: hämärin perustein ja dokumentein niin saattaapi tulla AKE:lta kutsu jälkitarkastukseen

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Lokakuu 23. 20:40:15 2004

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon

Tossa on ake:n sivuilta lainattu teksti tosta moottorin vaihtamisesta. Kakkoskohdassa sanotaan aika selvästi, että jos ei ole teholappuja niin 16 venanen cossun kansi antaa sillon cossun tehot autoon pelkällä kannen vaihdolla. Ja se voi olla kyllä aika vaikea saada luotettavasti läpi noilla teholapuillakin cossun kannella ja 2,0 alakerralla noin 130 hepan tehoilla.
Mutta tossa on yksi vaihtoehto laittaa toi kansi 1,6:n (ainakin papereitten mukaan) alakerran päälle, jolloin saadaan "hävitettyä" jo yli 40 heppaa paperilla.
Tässä tapauksessa tolla ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska ei taida löytyä niin suuritehoista vertailumoottoria, että saisi ton n. 160 hp laitettua. Tolla systeemillä se kuitenkin sopisi vielä tohon 7kg/kW sääntöön.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Lokakuu 23. 22:14:15 2004

"Ellei muuta osoiteta", eikös sillon osoiteta muuta jos on dynolappu kouras?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Lokakuu 23. 22:59:06 2004

Tharkad kirjoitti:"Ellei muuta osoiteta", eikös sillon osoiteta muuta jos on dynolappu kouras?
Kyllä, mutta kuten sanoinkin niin uskottavuus on sitten eri asia.
Ja tuolla aikasemmin sanottiin, että 2,0 turboon voi vaihtaa 16 venasen kannen ihan tosta vaan, mutta se ei taida kyllä olla ihan totta :?:
Joskus aikasemminkin oli jossain topicissa juttua näistä vaihteluista.
Pistin ton ake:n lainauksen tohon vain sen takia, että ei tulisi kenellekkään liian ruusuista kuvaa näistä tekniikanvaihdoista/jälkiturbotuksista.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Lokakuu 23. 23:05:55 2004

Mutta sitten kun miettii näiden katsastusinssien "ammattitaitoa" niin voi hyvinkin mennä läpi. Niinkun edellä sanottiin niin jossain saattaa mennä läpi ja jossain ei..
Toyota Supra TT

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Lokakuu 24. 6:45:53 2004

Hena kirjoitti:Mutta sitten kun miettii näiden katsastusinssien "ammattitaitoa" niin voi hyvinkin mennä läpi. Niinkun edellä sanottiin niin jossain saattaa mennä läpi ja jossain ei..
Toi on taas yksi totuus lisää näissä muutoskatsastuksissa, mutta pitää ottaa kuitenkin huomioon se, että ake voi tarkistaa auton vaikkakin se olisi jonkun "ammattitaitoisen" katsastusinssin hyväksymä.
Jos oikeesti mietitään mikä ois paras vaihtoehto, kun rakennellaan näitä enemmän poikkeavia tekniikanvaihtoja niin itse sanoisin sen olevan toi erikoislupien anominen ake:lta, jolloin ei ole enää katsastusinssillä mitään sanomista leimalla, kun luvat on jo valmiiksi kunnossa. Toi hakeminen taitaa vain maksaa nykyään n. 300e ja se pitää maksaa oli päätös sitten kielteinen tai myönteinen. Ja ainakin mun ymmärryksen mukaan ake on nykypäivänä aika nihkeä myöntämään noita lupia niin se ei ole enää harrastamisen kannalta mukavaa puuhaa.

En halua sen enempää heikentää kenenkään motivaatiota rakennella näitä vehkeitä, mutta kuten aikasemminkin todettiin niin aina se on parempi, jos selvittää kunnolla noi lupa-/rekisteröintiasiat ennen kuin rakentaa jonkun poikkeavan kombinaation.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Lokakuu 24. 10:53:00 2004

Yleisestikkin taitaa olla aika harvinaista,että rakennettu peli olisi laillinen.
Vaikka lupa-asiat olisi kunnossa,niin joko löytyy prosenttien ohi vaihdettuja osia tai sitten ei täytetä enää +20% ja 7kg/kw sääntöjä.
Varsinkin turbo autot lipsahtaa tehoiltaa,jonnekkin aivan muille sataluvuille,kuin pykälät antaisi myöden.

Taitaa olla jokaisen omatunnon kysymys,kuinka "laittomalla" pelillä ajelee.
Loppujen lopuksi on aivan sama mikä kansi autossa on,jos autossa on muutakin pykälien vastaista.
Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
Ake voi tietenkin olla kiinnostunut jälkeenpäin,poliisikin josain mielessä.
Nämä pykälät on vain tehty niin hankaliksi ,että joku pykälä ylittyy väkisinkin.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 24. 22:26:22 2004

Kaikki on mahdollista kun on asiasta asialliset paperit ja pitää huolen ettei ainakaan kauheasti menisi osa-prosentit yli.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Lokakuu 24. 22:39:42 2004

Walderama kirjoitti: Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
auton katsastaminen ei tee autosta missään mielessä laillista. ja se on fakta. lähteenä on AKE:n tekninen neuvonta. auton laillisuuden päättää valvovat viranomaiset, eli käytännössä poliisit, lakien perusteella.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

teme_l
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja teme_l » Ma Lokakuu 25. 0:17:25 2004

MikkoT kirjoitti:6 §

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Onpas taasen pätevästi ilmaistu pykälä... jos esim. värkkää vaparicossua escoon ja vie leimalle ilman dynolappuja ja niin silloinkin käytetään vertailukohtana cossun mottia? Mutta eihän suinkaan ole enää "sama" motti kun siellä ei ole sitä fööniä kyljessä.

Sinänsä tuo 130hp teholappu ei ole aivan mahdoton uskoa... kohtalaisen luotettavien lähteiden mukaan (PF ;)) WRC Escoissa käytettiin yli 2barin ahtoja ja 9.8:1 puristuksia, mutta silti tehot 315hp kiitos 34mm kuristimen. (Ja en ota vastuuta, jos kyseisessä jutussa oli näppäilyvirhe ahtojen osalta :lol: Hurjalta kyllä kuullostaa).

Mitä laillisuuteen tulee, niin oikeastaan muuten siinä ei ole mitään, mutta jos ajaa kolarin ja vakuutusyhtiö huomaa auton laittomuuden se voi evätä korvaukset...

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Lokakuu 25. 0:20:50 2004

sama se sille auton vakuutukselle, alkaa oleen jo sellaisia vehkeitä että korvaukset nostettais henkivakuutuksesta :D

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Lokakuu 25. 1:14:41 2004

teme_l kirjoitti: Mitä laillisuuteen tulee, niin oikeastaan muuten siinä ei ole mitään, mutta jos ajaa kolarin ja vakuutusyhtiö huomaa auton laittomuuden se voi evätä korvaukset...
tai jos poliisi huomaa, niin tulee junareissu siperiaan ja kuritushuonetta. :wink:

laiton on laiton, ja siitä on sanktioita luvassa, mikäli kiinni jää, vaikka ei kolaria olisikaan tapahtunut. ja sanktiot saattavat olla yllättävänkin isot.

maksat nyt vaikka autoveron uudestaan, niin voin kysyä sitten mitä mieltä olet auton laillisuudesta.... :roll:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Lokakuu 25. 7:39:49 2004

Hectori kirjoitti:
Walderama kirjoitti: Jos auto saadaan katsastettua,niin silloin se on riittävän laillinen.
auton katsastaminen ei tee autosta missään mielessä laillista. ja se on fakta. lähteenä on AKE:n tekninen neuvonta. auton laillisuuden päättää valvovat viranomaiset, eli käytännössä poliisit, lakien perusteella.
Jep,ehkä huonosti ilmaistu,tarkoitin että katsatus karsii räikeimmät viritelmät ja prosentti pelit.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Lokakuu 25. 13:06:38 2004

Harrastuksen kannalta nuo %-säännöt ovat pahin rakentelun este ja jäänne näiden mersujobbareiden leikkaa/liimaa-bisneksistä. Sitä yrittävät SHAL, FHRA ja SA-HK muuttaa. Ensimmäisenä lienee muuttumassa käytettynä maahantuotujen kanta-autotarkistusraja samaan kuin uutena Suomessa myytyjen.

Tuo teho/paino on sitten eri asia ja liittyy turvallisuuteen, jossa lobbaaminen on paljon vaikeampaa.

teme_l
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja teme_l » Ma Lokakuu 25. 20:17:52 2004

Hectori kirjoitti: laiton on laiton, ja siitä on sanktioita luvassa, mikäli kiinni jää, vaikka ei kolaria olisikaan tapahtunut. ja sanktiot saattavat olla yllättävänkin isot.
Luonnolisesti tarkoitin laittomuuksia, joita ei poliisit tai katsastusinssit huomaa... Aika harvalla lienee kuitenkaan pokkaa ajella esim. ilokaasutetulla pelillään kadulla, tosin tiedänpä erään tapauksen, jossa esco katsastetaan 1.3 kentilläisellä ja sen jälkeen tallissa vaihtuu cossun vakiotekniikka pellin alle... kyllähän meitä riittää.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ke Joulukuu 8. 15:31:36 2004

mitähän tulis jollain 0.1bar ahdoilla tehoa :lol:
sierra xr4x4
escort mk1

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ke Joulukuu 8. 16:21:39 2004

Olisi mielenkiintoista saada keskusteluun mukaan joku, joka on oikeasti anonut AKElta ajoneuvoteknistä poikkeuslupaa. Mitä on anottu ja mikä on ollut lopputulos ja perusteet sille. Heitä ei käsittääkseni hirveästi ole, ei ainakaan vastaan ole tullut, mikä sinänsä on käsittämätöntä, kun ottaa huomioon, kuinka paljon sitä likviditeettivarantoa kuluu muuten harrastukseen.
Jos saisi vaikka kerättyä jonkinlaista arkistoa noista lupa-anomuksista ja niiden lopputuloksista, olisi hieman helpompi hahmottaa millaisia lupia AKE on myöntänyt ja jättänyt myöntämättä ja millasia anomuksia yleensä kannattaa edes harkita.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Joulukuu 8. 17:10:59 2004

dudek kirjoitti:Olisi mielenkiintoista saada keskusteluun mukaan joku, joka on oikeasti anonut AKElta ajoneuvoteknistä poikkeuslupaa. Mitä on anottu ja mikä on ollut lopputulos ja perusteet sille. Heitä ei käsittääkseni hirveästi ole, ei ainakaan vastaan ole tullut, mikä sinänsä on käsittämätöntä, kun ottaa huomioon, kuinka paljon sitä likviditeettivarantoa kuluu muuten harrastukseen.
Jos saisi vaikka kerättyä jonkinlaista arkistoa noista lupa-anomuksista ja niiden lopputuloksista, olisi hieman helpompi hahmottaa millaisia lupia AKE on myöntänyt ja jättänyt myöntämättä ja millasia anomuksia yleensä kannattaa edes harkita.
ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Joulukuu 8. 17:41:53 2004

Tehdään porukalla esitys jollekin kansanedustajalle että Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa :wink:,eikä tarttis foordharrastajan laskeskella punnan kurssia tilatessaan osia sieltä :idea:
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ke Joulukuu 8. 17:49:13 2004

Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Joulukuu 8. 18:49:57 2004

northwest kirjoitti:Tehdään porukalla esitys jollekin kansanedustajalle että Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa :wink:,eikä tarttis foordharrastajan laskeskella punnan kurssia tilatessaan osia sieltä :idea:
Kannattaa muistaa myös sellainen juttu: vaikka britteinsaarilla saa lähes "hetekan" rekisteröityä, niin siihen vakuutuksen saaminen ja sen hinta ovat jo sitten toinen juttu. Olen ymmärtänyt palstoja ja lehtiä lukemalla, että välillä ei edes tuplahinta tavalliseen autoon verrattuna vakuutuksesta riitä. Erikoisautot ovat lisäksi ymmärtääkseni omalla rekisterikirjaimella erotettuja tavallisista autoista.

No, saapahan ainakin rakentaa.

Henkku007
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Henkku007 » To Joulukuu 9. 10:57:50 2004

Niin, eikö se niin ole että ennen sai lyädä ahtimen koneen kylkeen, jolloinka papereihin tuli merkintä iso A ?

Ja tämä tarkoittaa sitä, että autolla ei ole tehorajaa?

ja sitten tämä rakas suomen maa päätti laittaa kapuloita rattaisiin ja nyt sitten onkin tehorajat.

Mutta, onhan niitä koreja vielä jäljellä missä on ahtoluvat, eli näihin saa laittaa juuri vaikka tuon cossun tekniikan, ja virittää niin maan tappiin saakka? Niitä tulee aina välillä esiin, esim. vähän aikaa sitten oli nettiautossa mk2 ekkerin kori vanhanajan ahtoluvilla.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Joulukuu 9. 14:09:43 2004

Sine kirjoitti:
northwest kirjoitti:Suomi liittyy isoon-britanniaan,yhdeksi osaksi kuten Skotlanti ja Waleskin.Siellähän on vapaammat säännöt noissa rakenteluasioissa :wink:,
Kannattaa muistaa myös sellainen juttu: vaikka britteinsaarilla saa lähes "hetekan" rekisteröityä, niin siihen vakuutuksen saaminen ja sen hinta ovat jo sitten toinen juttu. Olen ymmärtänyt palstoja ja lehtiä lukemalla, että välillä ei edes tuplahinta tavalliseen autoon verrattuna vakuutuksesta riitä.
Esim. PC:n autoesittelyissä tai osto-oppaissa on annettu vakuutusmaksuarviot tyyliin 43v, toinen auto, ei kolareita, säilytetään tallissa, ajomailit rajoitettu, vakuutus £300 ja 23v, ainoa auto, ei vakuutushistoriaa (tarkoittanee, ettei vak.yht. tiedä, onko kolariherkkä vai ei), säilytetään kadulla: vakuutus £800.

Valitettavasti tuokin tulee Suomeen joskus, nykyisessä hinnoittelussa ei riski ja maksu ole ainakaan minusta oikeassa suhteessa.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » To Joulukuu 9. 18:38:32 2004

dudek kirjoitti:
Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.
Ilman muuta kannattaa yrittää. Tämänkin clubin jäseniä on muutamia jotka ovat sen jo tehneet ja kilvet saaneet.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » To Joulukuu 9. 23:20:25 2004

esko kirjoitti:
dudek kirjoitti:
Hectori kirjoitti:ei taida AKE tänäpäivänä juurikaan myöntää poikkeuslupia. aikani kun AKEn teknisestä neuvonnasta tingattuani sain vastauksen, että käytännössä poikkeusluvat on oikeasti aivan poikkeuksellisiin tapauksiin tarkoitettuja. ja mitä auton rakentamiseen tulee, niin ne säädökset on ne minkä mukaan pelataan. ja jos siellä on esimerkiksi vetotavan muutos kielletty, niin sitä ei myöskään poikkeusluvalla hyväksytä, ilman aivan poikkeuksellista syytä.
Niinpä, mutta kai sinne nyt joku on anomuksia laittanut, vaikka olisikin tullut bumerangina takaisin. Saataisiin ainakin jotain todisteita, siitä että ei kannata edes yrittää.
Ilman muuta kannattaa yrittää. Tämänkin clubin jäseniä on muutamia jotka ovat sen jo tehneet ja kilvet saaneet.
mutta kovin tuntuvat olevan asiasta hiljaa... tälläisissä asioissahan kannattaisi jakaa tietotaitoa, puhaltaa yhteen hiileen ja näin edistää yhteistä asiaa 8)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 10. 0:03:53 2004

Nii..in.... Kun juju taitaa olla siinä että osa näistä "luvilla tehdyistä" on tehty niitä sääntöjä noudattaen joilla sen saa läpi ilman lupiakin asiansa osaavassa (EI läpi sormien katsovassa) konttorissa.
Paljon pystyy tekemään kun ei syyllisty 1. ahneuteen tehojen, tilavuuksien jne suhteen 2. kysyy asioista -etukäteen- 3. ja ennenkaikkea ei kuseta viranomaista millään ylilyöntityperyyksillä (tai muutenkaan; joku järki "valkoisissa valheissakin" pitää olla). Oli anottu lupa tai ei.
Mutta ennenkaikkea tulee tietää itse säännöt ja määräykset ja erityisesti niiden tulkinnan.
Näiden opettelu on hidasta hommaa vaikka olisi kats.inssi itsekin, ja suhteen luominen asialliseen konttoriin/ kats.mieheen on vaikeaa. Mm. näistä syistä esim. en itse lähde ketään neuvomaan "miten rakennan mk3/4 takavetoescon kilpiin cossun koneella".
"Pahin mahdollinen" skenaario on kun konttorille ilmestyy CRSC -lippiksellä varustautunut junnu selvittämään että "paas äijä leima tähän mk2:een tolle cossun 456heppasex kiristetylle koneelle". "Yhel Timpal on semmone ni pakkohan sen on olla mahdollista. Leima tänne suikkaääliö!"

Pitää tuntea oma vastuunsa asiasta ja huomioida eri tekijät. Vai mitä tuumaa Cosesc?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Pe Joulukuu 10. 0:33:15 2004

[quote="jjs"]että "paas äijä leima tähän mk2:een tolle cossun 456heppasex kiristetylle koneelle". quote]
Mä oon kuullut et tossa olis 515 hv :wink:

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Joulukuu 10. 15:35:55 2004

lappis on kuullut väärin. :lol: :lol: 516hv on oikein, mutta vain radalla käytettynä. :o Tuo cosworth koneen asennus on monen mutkan takana mutta väitän että se onnistuu vieläkin. Asiasta on hyvä aloittaa keskustelu jonkun katsastusinssin kanssa etukäteen ja miettiä miten homma onnistuu vai onnistuuko ollenkaan. Järki pitää olla hommassa mukana ja yleensä rakentamisessa kannattaa muistaa että mitä siistimmin toteutettu muutos, sitä helpompi katsastaa....
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vastaa Viestiin