RST:n ruiskun riittävyys?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

RST:n ruiskun riittävyys?

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 16. 20:32:36 2004

Terve,

Tarkoituksena olisi tuossa keväällä saada RST:sta mieluiten yli 200 lukemia koneelta. Viritysvaihtoehtoja on monia, ja niistä kysymyksiä tulee varmasti myöhemmin.

Nyt jo näin ennen kevättä olisi kiva tietää mihin vakioruiskun rahkeet ovat porukalla riittäneet? Ainakin muutamalla, mitä olen netistä lukenut on tuotto loppunut siinä 190-200 välillä. Onko kellään positiivisempia lukemia?

Millaisia lisärikastusjärjestelmiä noihin olisi edullisesti saatavana/tehtävänä?

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Marraskuu 16. 20:33:08 2004

cossun ruisku
#446

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 16. 20:48:48 2004

cossun ruisku
No joo yhtenä vaihtoehtona onkin joku megasquirt´n´spark tyylinen harakiri viritys (hyvähän se on oikeasti).

Mutta siitä kysytään vaikka tarkemmin tulevaisuudessa...

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ti Marraskuu 16. 21:01:13 2004

Vakioruiskulla 190/200 konia... ei helv...

tuke
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tuke » Ti Marraskuu 16. 21:56:55 2004

Minulla riitti vakioruisku aivan nippanappa 192hp penkissä ja ei kyllä riitä enää pidemmälle, tai en ainakaan uskaltaisi enää päästää laihemmalle. Tälle teholle minulla seokset pysyi vielä riittävän rikkaana, mutta on autokohtaista riippuen ruiskulaitteiston kunnosta. Enempää en usko juurikaan saatavan ilman lisärikastusta ainakaan pitkä aikaisesti ilman konerikkoa . Tälläkin tehomäärällä minulla oli uudet suuttimet, uusi tehokas pumppu, paine-erosäätimen säätöä ja (hox!) toimiva ruisku. Tällä teholla kone on kuitenkin kestänyt 2 vuotta. Mutta kannattaa testata ja säätää penkissä! Ja jos joku on saanut enemmän tehoa vakioruiskulla niin ihan hienoa vaan. Ja seosmittari on se ensimmäinen kannattava hankinta!

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Marraskuu 16. 22:31:23 2004

eikös samiharju penkittäny hyvät luvut escostaan
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Marraskuu 16. 23:12:06 2004

Cossun ruisku on muuten ihan ok, mutta vaatii käynnin karalalla jotta sinne saa jonkinmoisen lastun, ja joka muutoksen jälkeen tekniikkaan sama käynti siellä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 16. 23:18:12 2004

timppaanen, kyllähän sitä hetkellistä.. :-)

muistaakseni 186hp oli jossain välissä ihan oikeesti, lukekoot päiväkirjasta jota kiinnostaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 16. 23:21:33 2004

njoo, 1,5bar ahdolla riitti ainakin pensa eli rikkaalla kävi vieläkin. tosin se 1,5bar oli vain kokeilu penkissä.

...ja se paljon kiistelty ahtopaineputki meni todellakin b-paineensäätimelle, ilman letkua (näin alunperin) veti laihalle.

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Marraskuu 16. 23:24:18 2004

samiharju kirjoitti:njoo, 1,5bar ahdolla riitti ainakin pensa eli rikkaalla kävi vieläkin. tosin se 1,5bar oli vain kokeilu penkissä.
eikö se ollu hetkellisesti 240hv jos en pahasti väärin muista
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 16. 23:27:41 2004

214.. mutta todellakin hetkellisesti :-)

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ti Marraskuu 16. 23:27:49 2004

Mun rst 220hv/310nm ahtoja tasan kilo.Ei käynyt laihalla vielä,noilla ahdoilla :D

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ti Marraskuu 16. 23:38:41 2004

Mun rst 220hv/310nm ahtoja tasan kilo.Ei käynyt laihalla vielä,noilla ahdoilla
Nyt kiinnostaa, kerro lisää. Mitä muutoksia? Siis täysin vakio ruiskulla?

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ti Marraskuu 16. 23:52:41 2004

_P_ kirjoitti:
Mun rst 220hv/310nm ahtoja tasan kilo.Ei käynyt laihalla vielä,noilla ahdoilla
Nyt kiinnostaa, kerro lisää. Mitä muutoksia? Siis täysin vakio ruiskulla?
Jotekin arvattava seuraava kysymys.Koneen reppasin täysin eli uudet vakio männät,laakerit,yms.Kansi tuli kairattua itse,kannessa myös rosteri venat ja piper 285t2 nokka.Ahdin oli kossun kompura puoli ja saapin pako pesä.Ja välilauhdutin tietysti isompi.Ruisku vakio kunnossa oleva. 8)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 17. 0:42:36 2004

mun auton konetta ei oltu avattu, vakiocooleri... muutokset lähinnä turbo 2wd kompurapesällä, iso putkisto, filtteri, lastu, -31 kello, lastu. lastu oli jo ostohetkellä kiinni.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Marraskuu 17. 7:57:58 2004

Stefan autoa kokeiltiin joskus puolivahingossa 1.7 bar ahdoilla ja yllättävää kyllä kaikki toimi hienosti. Suurinpiirtein vakiota oli silloin kaikki vielä.
Kyllähän tuossa KE-jetissä suuttimet riittää vaikka mihin, joten kyllä sieltä soppaakin saa riittämään. Usein vaan jos soppaa viritetään riittäävän 200hv asti, niin kyllä silloin sitä tulee aika tavalla liikaa köröttelytehoilla. Näin siis yleensä. Virallisesti bensa loppuu KE:stä yleensä siinä kohdin, kun ilmamäärämittarin lautanen osuu kotelon pohjaan. Tämän jälkeen ei auta mikään ohjauspaineiden kanssa kikkailu enää. Toki koko järjestelmäpainetta voi nostaa, mutta sitten on varmasti koko muu alue päin persusta, vaikka miten yrittäisi kompensoida. Lisäsuuttimet on sitten yksinkertainen tapa saada aluetta jatkettua hieman lisää, mutta mikään tarkka säätökeino se ei ole.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Marraskuu 17. 16:02:42 2004

Eli siis toisilla ruisku riittää, toisilla ei....
Kyllähän tuossa KE-jetissä suuttimet riittää vaikka mihin, joten kyllä sieltä soppaakin saa riittämään
Käytännössä mitä on tehtävissä vakioruiskulle ilman lisäsuuttimia jos alkaa vetää laihalle?
Lisäsuuttimet on sitten yksinkertainen tapa saada aluetta jatkettua hieman lisää, mutta mikään tarkka säätökeino se ei ole.
Jos nyt hylätään tälläiset kaupalliset ohjaimet ym ja suunnitellaan harakiria koneelle, niin onnistuisiko esim laittaa lisäsuutin (samanlainen mekaaninen) vaikka ennen kaasuläppää ja haaroittaa sille bensaletku jostain, vaikka b-paineensäätimeltä ja laittaa bensantuloa säätämään venttiili joka avais letkun painekytkimeltä tulevan signaalin perusteella?
Ilmeisemmin kovikaan suuria säätöjä tässä ei olisi ja seokset ehkä hyvällä tuurilla voisivat olla jotenkin kohdallaan?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Marraskuu 17. 16:14:26 2004

Näinhän sitä usein tehdään, tosin silti sähköisillä suuttimilla kun niitä on niin paljon helpompi avata ja sulkea. Tuloksena on se, että jossakin vaiheessa kun seokset alkaa laihentua, niin suutintin aukeaa ja seokset ponkaisee todella rikkaalle, jonka jälkeen ne taas laihentuu... Ongelma onkin sitten että avatako se paineen mukaan vai kierrosluvun mukaan vai kummankin vai... joka tapauksessa ilman kunnollista ohjainta se avautuu joskus aina juuri silloin kun sitä ei tarvittaisi. Jos tämänkin purkkapatentin haluaisi tehdä todella fiksusti, niin sen avaisi ilmäärän ylittäessä jonkin rajan. Käytännössä siis lukisi signaalia ilmamäärämittarin potentiometriltä tai virittäisi sinne pömpeliin kokonaan uuden kytkimen.
Kaiken tämän jäkeen totean taas jälleen, että sivistynein viritys lisäsuuttimen ohjaamiseen on Megasquirt. Saa lisärikastus kartan säädettyä juuri niin kuin haluaa ja samalla saa 30 muutakin kätevää lisätoimintoa. Siis vaikka KE-jettiä ei poistaisikaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Marraskuu 17. 16:52:52 2004

Kaiken tämän jäkeen totean taas jälleen, että sivistynein viritys lisäsuuttimen ohjaamiseen on Megasquirt. Saa lisärikastus kartan säädettyä juuri niin kuin haluaa ja samalla saa 30 muutakin kätevää lisätoimintoa. Siis vaikka KE-jettiä ei poistaisikaan.
Tässä kaikenmaailman asioita miettiessä on tuokin tullut mieleen (smt6:n ja muiden ohjainten kanssa), kun toi koko ruiskun korvaaminen efillä vaatisi kuitenkin huomattavasti enemmän rahallista ym panostusta.
Jos jotain lisäsuutinohjainta oikein sinne aikoo asennella olisi sen hyvä myös ottaa sytkä haltuunsa, se kun on mitä on varsinkin kun yli/alipainesäätö ei toimi. Senhän kyllä MS&S ja smt6 ainakin ilmeisesti hoitaisivat.

Kuinkas sitten tuon alkup sytkäboksin kanssa, se kun ainakin haynesin oppaan mukaan toimii ruiskuboksin kanssa yhdessä antaen sille dataa koneen kierrosnopeudesta, toisin sanoen pitäisikö tuo boksi sitten jättää jotenkin paikoilleen?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Marraskuu 17. 21:18:54 2004

Ei tarvitse jättää. Se kierroslukutieto tulee kuitenkin loppupeleissä puolalta. En nyt ihan tarkkaan muista, että mihin sitä käytettiin, mutta aika varmasti ei mihinkään muuhun, kuin polttoainepumpun hätäkatkaisuun ja polttoaineensyötön katkaisuun moottorijarrutuksessa. Sytytys- (ESC-II) ja ruiskujärjestelmät (KE-jet) ovat kuitenkin kaksi erillistä järjestemää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Marraskuu 18. 19:23:34 2004

Ja ei voi muuta sanoa kuin että ilo alkoi 1,7bar:sta :D
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Ma Tammikuu 10. 14:00:30 2005

minkälainen operaatio olisi sitten vaihtaa rst:hen cossun ruisku?

Janska
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Janska » Ti Toukokuu 30. 21:12:46 2006

Mä luin ffp sivuilta että määränjakajia on erikokosia joista isoimmissa riittäs tuotot jonkin verran yli 200hp...Ite oon miettiny 900 turbo saabin(8 venasen) määränjakajaa ja ehkä myös suuttimia omaani. Niissä on kuitenkin 2 litranen pannu ja tietääkseni niistä sais aikas hyvin potkua ulos? Mitäs sanositte tuollasista suunnitelmista? :?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 30. 21:50:38 2006

Janska kirjoitti:Mä luin ffp sivuilta että määränjakajia on erikokosia joista isoimmissa riittäs tuotot jonkin verran yli 200hp...Ite oon miettiny 900 turbo saabin(8 venasen) määränjakajaa ja ehkä myös suuttimia omaani. Niissä on kuitenkin 2 litranen pannu ja tietääkseni niistä sais aikas hyvin potkua ulos? Mitäs sanositte tuollasista suunnitelmista? :?
Se on sit K-jetronic ja sen mukana menee aika pitkälti koko ruisku vaihtoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Janska
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Janska » Ke Toukokuu 31. 6:21:57 2006

Mites tuo k-jetti poikkeaa ke-jetistä?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Toukokuu 31. 8:03:19 2006

Janska kirjoitti:Mites tuo k-jetti poikkeaa ke-jetistä?
yhteensopivia osia on suuttimet, lämpöaikakytkin ja lisäilmaventtiili. Kaikki muu on toimintaperiaatteeltaan poikkeavaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 31. 13:05:31 2006

Jos joku nyt diagnosoi omat suuttimensa huonoksi, niin täältä löytyy ehjät. Vaihdoin turhaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ke Toukokuu 31. 17:25:19 2006

Käsittääkseni noita isojen 6/8-koneiden K-jettiäkin on asenneltu neloskoneeseen tukkimalla/yhdistämällä ylimääräiset lähdöt.
Jos haluaa kerskua essolla.

voortimies
Ylläpitäjä

moiks

Viesti Kirjoittaja voortimies » Ke Toukokuu 31. 19:06:58 2006

Mä laitoin heti Motec M4 niin ei ole huolia Säätelystä tai sopan saannista..
Suosittelen muillekkin samaa.. Toimivuus ollut 100% koko ajan :D
Heh tulipas paukku ym muutakivaa samalla :) Kikkailua katsokaas kikkailua heh :twisted:

Vastaa Viestiin