Vinkkejä.. ?
Täristys jarruttaessa.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
aQend
- Ylläpitäjä
Täristys jarruttaessa.
Eli auto on Escort RS2000 '93 MK5.. Kummastuttaa kovasti mistä tuo täristys johtuu, en ole vielä sen kummemmin perehtynyt "vikaan" mutta jarruttaessa täristään (pahimmillaan 80->60km/h) Ja kiihdyttäessä huomaa ehkä myös ihan vähän tuon täristyksen. Oisko etujarrulevyt kierot? Vai missä vika. Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT
) Että onko takapalat vaihdon tarpeessa? Vai mikä on..
Vinkkejä.. ?
Vinkkejä.. ?
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
lalli69
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Re: Täristys jarruttaessa.
Sittenhän niissä vasta vikaa olisi, jos ne jarruttaisi yhtäpaljon kuin etujarrut.aQend kirjoitti: Myös sen olen huomannut että takajarrut eivät jarruta läheskään niin paljon kun etujarrut (Takalevyt lähes kylmät jarrutuksen jälkeen, toisin kuin edessä KUUMAT)
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
aQend
- Ylläpitäjä
-
lalli69
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
-
momocorse
- Ylläpitäjä
Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)
Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
-
mvla
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
oon käyttäny omaa muutaman kerran jarrudynossamomocorse kirjoitti:Melko varmasti etujarrulevyt kierot,syy voi olla vaikka liian ohuissa levyissä(alle minimi paksuuden),jonka takia ne on kieroutuneet kovassa jarrutuksessa.Ford käyttää myös pinnapultissa semmoisia peltisiä rikkoja,ne kannattaa ottaa pois aluvanteita käytettäessä.(saattaavat kierouttaa levyn)
Takajarruja ei tavan ajolla saa oikein mitenkään lämpenemää,ellei ajele käsijarru päällä![]()
Käytä autoa jarrudynamometrissä testissä,niin selviää onko jarrusi ok.
edessä on tehoa on jotain 13-15 kN välil ku auto hyppää pois rullilta. takana normaalilla polkimen painalluksella tehoa 2-4 kN...
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
#446
-
tanari
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
ja miksi ne jarrulevyt menevät kieroiksi? syy on yleensä se että jarrusatulan mäntä jumittaa ja jarrut laahaavat, siinä syy. Jarrusatulan tiivistesarja, OIKEANLAISTA silikoonirasvaa ja 2tuntia aikaa, samalla vaihtaa jarrulevyt ja palat + mäntiin kumit ja putsaa osat
itselläni on nyt ollut motonetin levyt ja boschin jarrupalat jo 30tkm ajan eikä ole menneet kieroiksi, tärkeää asennuksessa on myös että putsaa sen pinnan mitä vasten jarrulevy tulee
eiköhän noilla eväillä täristykset häviä 
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
mvla
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
no broblem!! pitää herkistellä se vivusto. hyvin pysähtyy tälleenki. havvaintoja viime kesältä -> virtasalmella mitattiin 360 - 400 astetta lämpöjä ja takana 70 - 80 astetta... siis yhden jäähdyttely kierroksen jälkeen.JRZ kirjoitti:takajarrujen kuormaventtiilit on yleensä nalkannu kiinni.Liikuttelet vähän niitä ja annat potun rost offia. Sieltä saa myös kätevästi säädettyä hieman lisää jarrutehoa takajarruille. Oma ei menny leimasta läpi ennen kuin olin kyseisen operaation tehnyt. Ja oli mukava ajaa radalla tappiin pudotetulla alustalla,kun vielä saatiin takajarruistakin keskirummun maali kuplimaan ja levyt joka nurkasta punahehkuun.
-
aQend
- Ylläpitäjä
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Käsijarru pelaa 2000:ssa rummuilla,eli rummun ympärillä on levy joka toimii normaalisti jarrutettaessa. Tsekkaa vaijerin kiristys,voi myös olla jarrukengissä rummun sisällä jonkin sortin lasittumaa.aQend kirjoitti:Nonii, kiitoksii infoista vaanPitää käydä dynottaa jossain noi jarrut kyllä varmuuden vuoks ennen katsastusta
![]()
Sitten vielä, mitähän osaa tarttis vaihtaa ku käsijarru pitää ERITTÄIN huonosti?
Mutta jos sulla pääasiassa on huonot takajarrut,niin kato nyt ihan ekaks niitten takalevyjen kunto.Ei oo mitkään hirmu kalliit uusia ja palat samalla.
Noissa on normaaliajossa takajarrut niin vähällä käytöllä et takapään hilut menee helposti juntturaan ja ruosteeseen.
#446