Cossun loota

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Cossun loota

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Lokakuu 27. 20:26:49 2004

Eli 2wd:n loota on BW T5?

Ainakin Camaroissa on BW T56.6-lovinen manuaali.

Mitesköhän luonais istuttaa tollanen loota tohon cossuun? Olis kivat välitykset,camarossa 1500rpm ja vauhtia 100km/h kutosella. Ja luonnollisesti 3000rpm ja vauhtia 200km/h... 8)
#446

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Lokakuu 27. 20:35:29 2004

niin ja kuudessatonnissa 400km\h :shock: :? 8)

tai jos onkin kierroskone ni 9000:ssa 600km\h :lol:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 27. 20:50:08 2004

Hieman taitaa olla camarossa eri perävälitys kuin cossussa?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Lokakuu 27. 21:02:22 2004

siipicossu kirjoitti:Hieman taitaa olla camarossa eri perävälitys kuin cossussa?
Camaron perä jotain 3,5luokkaa,mut T56 lootassa kutosen välitys on 0,5 , niin aika sama mikä on perävälitys niin kyllä kulkee...mut saisko ton lootan istutettua sinne? Onko ketään pohtinu kyseistä hommaa? (Ja joo joo...kaikki saa kun tarpeeks hitsaa,mut kuitenki... :roll: )

Tommosen laatikon sain suomesta n.1000eskolla ja 6-lovinen olis cossussa kiva... 8)
#446

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 27. 21:08:17 2004

JRZ kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Hieman taitaa olla camarossa eri perävälitys kuin cossussa?
Camaron perä jotain 3,5luokkaa,mut T56 lootassa kutosen välitys on 0,5 , niin aika sama mikä on perävälitys niin kyllä kulkee...mut saisko ton lootan istutettua sinne? Onko ketään pohtinu kyseistä hommaa? (Ja joo joo...kaikki saa kun tarpeeks hitsaa,mut kuitenki... :roll: )

Tommosen laatikon sain suomesta n.1000eskolla ja 6-lovinen olis cossussa kiva... 8)
eikös se ollut irrotettavalla kytkinkopalla se jenkki T5? jos on niin sitten kai taitaa olla sovellettavissa. kytkin vaihtoon tai muuttaa kytkinakselia, ja oikealla kytkinkopalla kiinni.

mä oon tuota pohtinut samaa juttua. 8) mutta en oo nähnyt tota jenkkilootaa livenä missään.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Lokakuu 27. 21:12:16 2004

On se irroitettavalla kytkinkopalla. Siinä on nestekytkin. Tänään seisoskelin kaverin camaron alla ja rupesin katteleen,et ei prkl,mahtaisko onnistua...no,talven aikana saadaan laatikot vierekkäin niin pitää katsoa mitä täytyis muuttaa...
#446

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Lokakuu 27. 21:22:12 2004

JRZ kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:Hieman taitaa olla camarossa eri perävälitys kuin cossussa?
Camaron perä jotain 3,5luokkaa,mut T56 lootassa kutosen välitys on 0,5 , niin aika sama mikä on perävälitys niin kyllä kulkee...mut saisko ton lootan istutettua sinne? Onko ketään pohtinu kyseistä hommaa? (Ja joo joo...kaikki saa kun tarpeeks hitsaa,mut kuitenki... :roll: )

Tommosen laatikon sain suomesta n.1000eskolla ja 6-lovinen olis cossussa kiva... 8)
0.62:1 välityksellä löytyy myös kuutosvaihdetta
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Lokakuu 27. 22:01:49 2004

Noita bw t-56,nykyinen tremec t-56,laatikoita on usealla välityksellä ja sekä kiinteällä ja irrotettavalla kykäkopalla.Väännön sieto reippaasti parempi kuin t5.
Hinta lähes cosan laatikon luokkaa,kesto parempi.
Jos ei sekään kestä,niin seuraava pykälä voisi olla tremec tko,5vaihdetta ja vääntöä kestää tyypistä riippuen 600-800nm ja tähänkin löytyy välityksiä ja vahvistuksia.Hinta alk.n 1500€,eli jos on tapana pistää muutama cosan laatikkoa per kesä,niin kannattaa todella miettiä vaihtoehtoja.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 28. 8:09:31 2004

Paremmilla välityksillä tuskin pystyy laatikkomulkkausta perustelee, kestävyydellä EHKÄ. Kossun kokonaisvälitys suhteessa nopeuteen ja koneen keskimääräiseen vetoalueeseen on lähes ihanteellinen ( gps käyrää löytyy), jos löytyy koneesta vetoja ja haluaa lisää huippuja (yli 270 todellista) riittää takarengastuksen kasvatus esim 235 45 17 luokkaan. Pitäkää sitten ainakin alkuperäiset alkuperäisinä ja niihin tekniikanvaihtoihin laittakaa vaikka mustangin automaatti :)

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 28. 10:24:00 2004

Tiheempi perä sais kyllä kossussa olla. Ykkönen on sika pitkä. Huiput ei ole vielä loppuneet kesken.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Lokakuu 28. 10:26:10 2004

Skorppi kirjoitti:Tiheempi perä sais kyllä kossussa olla. Ykkönen on sika pitkä. Huiput ei ole vielä loppuneet kesken.
Sitten sutii 2wd:llä vaan hillittömänä ykkösellä. Nelikossa voi olla eri juttu, en ole koskaan sellaisella nelikkocossulla ajanut :cry:

Tuolla kutos Sierralla pitää lähteä kakkosella liikkeelle, kun ykkönen on liian tiheä :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » To Lokakuu 28. 10:41:14 2004

Skorppi kirjoitti:Tiheempi perä sais kyllä kossussa olla. Ykkönen on sika pitkä. Huiput ei ole vielä loppuneet kesken.
Mun mielestäni cossuun sopii paremmin hieman harvempi perä. Itselläni on nyt cossun orkkisperää astetta harvempi, 3.36 välityksinen perä ja mielestäni se on parempi. Motarinopeuksissa koneessa ei ole niin paljon kierroksia. Lisäksi mielestäni ykkösvaihteen pitääkin olla pitkä ja nykyisellä perällä cosani nappaa ykkösellä noin 70 km/h tauluun. Haittapuolena on se, että kakkosvaihteella ei ole enää, niin helppo kikkailla risteysalueilla, koska kiukaassa ei ole kierroksia yhtä paljon kuin orkkisperällä. Saahan niitä kierroksia koneeseen tietysti minun nykyisellä perälläkin, jos polkee cosaa risteysalueelle vähän kovempaa nopeutta, mutta silloin käyvät paikat helposti ahtaaksi ja jakajat lähestyvät.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 28. 12:23:17 2004

Mulla alkaa vetää siellä 4krpm ykkös vaihteella ja liikkeelle lähtö on hankalaa, joko kuolee siihen paikkaan tai sutii hitosti. Tiheemmällä perällä lähtis vetämään pienemmästä vauhdista, olis mukavampaa driftata kakkosella. 8) Tällä hetkellä tuntuu vaan välityksen pikkuvaihteilla turhan pitkiltä.

Ja vähemmän se sutis tiheemmällä perällä. Koittakaa vaikka lähtee kakkosella liikkeelle niin sitten se vasta sutii.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 28. 12:42:43 2004

Jos kossuun vaihtaa tiheämmän perän loppuu huiput helposti tänäpäivänä. Eikö se käyttöharrasteauto kannata mitoittaa tielle eikä vartille....nykyään alkaa olemaan 270 kulkijoita joten jos sanotaan että ei huiput lopu on mittarin kierryttävä trippitappiin asti jotta todellista on mun käsityksen mukaan tarpeeksi. Vaihtoehtoja on tasan kaksi, joko kone kiertää sikana (7500-8000) tai välitys oltava harva + voimaaa hyvällä alueella :wink:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 28. 13:09:16 2004

No 7,5krpm mulla on vaihtovalo ja sinne paikkeille vedän aina kun tosissaan mennään ja jos venyttää niin kyl se sen 8k kiertää. Mua vaan kiehtoo enemmin kiihtyvyys kun 300kmh huiput. 270 tienoilla huippuja riittä kyllä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Lokakuu 28. 14:47:43 2004

Mankka kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Tiheempi perä sais kyllä kossussa olla. Ykkönen on sika pitkä. Huiput ei ole vielä loppuneet kesken.
Mun mielestäni cossuun sopii paremmin hieman harvempi perä. Itselläni on nyt cossun orkkisperää astetta harvempi, 3.36 välityksinen perä ja mielestäni se on parempi. Motarinopeuksissa koneessa ei ole niin paljon kierroksia. Lisäksi mielestäni ykkösvaihteen pitääkin olla pitkä ja nykyisellä perällä cosani nappaa ykkösellä noin 70 km/h tauluun. Haittapuolena on se, että kakkosvaihteella ei ole enää, niin helppo kikkailla risteysalueilla, koska kiukaassa ei ole kierroksia yhtä paljon kuin orkkisperällä. Saahan niitä kierroksia koneeseen tietysti minun nykyisellä perälläkin, jos polkee cosaa risteysalueelle vähän kovempaa nopeutta, mutta silloin käyvät paikat helposti ahtaaksi ja jakajat lähestyvät.
Samaa mieltä että pitäisi olla harvempi.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 28. 15:18:54 2004

Skorppi kirjoitti:No 7,5krpm mulla on vaihtovalo ja sinne paikkeille vedän aina kun tosissaan mennään ja jos venyttää niin kyl se sen 8k kiertää. Mua vaan kiehtoo enemmin kiihtyvyys kun 300kmh huiput. 270 tienoilla huippuja riittä kyllä.
Nää välitysjutut on makuasioita joista ei kiistellä. Mun mielestä pitää olla potenttiaalia joka alueella, vähemmän harmittaa jos häviää pari kymppiä vartilla kun taas motarilla joku pyyhkäsee ohi ja selität että kyllä tää kulkee mutta on vaan lyhyt perä :lol: se ohi ladannu rajoitinpoistettu bmw m5 kuski kyllä nauraa taunusmiehen selitystä, hä ? :) :) Kossusta saa kyllä riittävän nopean orkkisvälityksillä, 0-200 katuassulla saa taittumaan noin 13-14s ja huiput siis todellinen yli 280, silloin pärjätään keskimäärin 99.5 prossaa tilanteista. Mutta nää on jokaisen omia periaatteita :wink: ai ei ole kukaan vielä ohi menny, ei mullakaan mutta ne päivät on yllättävän lähellä nykyään, aina joku menee ohi vaikka olis perät missä :D

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Lokakuu 28. 16:05:12 2004

Saahan kossun menemään vakio perälläkin ei tässä siitä ole kyse. Mulla on vaan tossa mopossa niin vähän tehoo että auttais se tiheempi perä. Joskus tuntus että 300 on paljon mut nyt huomaa ettei edes tää ~400 riitä :roll:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » To Lokakuu 28. 16:51:55 2004

Skorppi kirjoitti:Saahan kossun menemään vakio perälläkin ei tässä siitä ole kyse. Mulla on vaan tossa mopossa niin vähän tehoo että auttais se tiheempi perä. Joskus tuntus että 300 on paljon mut nyt huomaa ettei edes tää ~400 riitä :roll:
Mikään ei ikinä riitä. Se on kumma juttu miten se persus tottuu. :) Ja noista välityksistä vielä sen verran että vartille sais olla kyllä paljon tiheempi perä mutta jos miettii käyttöautona niin sais olla paljon harvempi. Esim. kun ajat 140km/h motarilla matka-ajoa niin kyllä siinä jo tulee ikävä harvempaa perää.. Paras olisi kyllä jos muokkaisi laatikon välityksiä.
Toyota Supra TT

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Marraskuu 10. 16:54:15 2004

Kuva 1
Kuva 2


Tässä pari kuvaa tosta camaron lootasta,näyttäiskö siltä että sopis...?
#446

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Marraskuu 10. 17:13:47 2004

Tarvitseeko sen auton yli 200 kulkea. Minä en saa ainakaan kovasta vauhdista mitään kiksejä. Tärkeintä on että kiihtyy. Jos motarilla haluaa kierrokset alas niin ostaa letukan piilofarkun loikkariautomaatilla ja 2.73 perällä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Marraskuu 10. 17:23:35 2004

Ihan harrastepohjalta suunnittelen näitä projekteja,rakentamisen ilosta autoja yleensäkin rakennan. Harvoin tommoset viritetyt autot yleensäkään normaali käyttöajossa pääsee ominaisuuksiinsa.
#446

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Marraskuu 10. 20:20:16 2004

razorass kirjoitti:Tarvitseeko sen auton yli 200 kulkea. Minä en saa ainakaan kovasta vauhdista mitään kiksejä. Tärkeintä on että kiihtyy. Jos motarilla haluaa kierrokset alas niin ostaa letukan piilofarkun loikkariautomaatilla ja 2.73 perällä.
Sanoisin että eri tyyppisiä autoja ei sovi sekottaa keskenään, classic autoille sopii raju kiihtyvyys mutta esim kossun pitää mennä joka tilanteessa, kiihtyvyyden pitää vakuuttaa ja 200:sta lähdetään vasta vetämään, se vaan on nykyään niin. Kossujen on pidettävä maineestaan huolta, laiska savuttava kossu kantsii pitää tallissa ja korjata se :wink:

Vastaa Viestiin