nostimet naksuttaa cosassa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

nostimet naksuttaa cosassa

Viesti Kirjoittaja +2.bar » To Elokuu 19. 12:39:07 2004

:) onhan tästä keskusteltu enemmänkun riittävästi........
ja niistä oljyistä....

-nyt arveluttaa että mistä se johtaa juurensa??


elikkä ilmeisesti öljyn paine laskee???
syynä kuluneet laakerit vai valmis ö-pumppu? molemmat?
onko pumput yleisesti olleet huonoja moottorin purkamisen yhteydessä?

vai laakerit tattis? eihän noi nostajat varsinaisesti kulu?,,,,!
niihin jää vain tota vanhaa öljyä joka ei vaihdu....
:?: :?: :idea:
kokemuksia??? että pitääkö taas tehdä ruumiinavaus cosaan?

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » To Elokuu 19. 14:24:49 2004

Taitaa johtua naputus siitä, että nostin ei pysy täydessä mitassa enää vanhuuttaan. nostimen sisäosa jää sisään jonkin verran. Itse avasin vanhoja nostimia paineilmalla öljyreiästä mutta jäi kokeilematta vielä kuinka toimivat niistä tuli.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Elokuu 19. 14:44:32 2004

Kyllä öljy täytyy jotenkin vaihtua koska esim. kendalilla saa naputusta vähennettyä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

naputtaaaaa

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Pe Elokuu 20. 6:36:38 2004

:? niin tein myös minä. tyhjensin vanhat öljyt pois kansirempassa.
- nyt 18tkm ja alkaa taas napsuttaa...
ajattelin että jos pitää laittaa autonosturille ja nostaa mylly pois.

:oops: turhan kallis laite tuhota tyhmyyttään.

elikkä kuluuko ne nostimet.....uusia ostamaan......? :?:

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Pe Elokuu 20. 17:15:51 2004

Ei ole cosan nostimet mekaanisesti tainneet paljon kulua jos öljyä ovat saaneet normaalisti ja vanhat nostimet on pidetty omilla paikoillaan. Jos nostimet ovat vanhat ja paljon ajetut niin niiden uusiminen taitaa olla paras vaihtoehto. Kannattaa vaihtaa kaikki nostimet samalla kertaa kun ovat saman kuntoisia. Jos olet uusinut nostimet kansirempassa 18tkm sitten niin sitten on jotakin muuta vialla. Cossun nokat ei ole kuluneet vaikka moni on vaihtanut vain nuo painikkeet. Älä vielä nosta pannua pois, moni muukin vanhan cossun omistaja on saanut napsutukset loppumaan uusilla nostimilla.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Elokuu 20. 19:52:50 2004

Ja onko varma että kyseessä on nostimet ,onko naputus kylmällä koneella suurempi kuin lämpimällä,tää kertoo paljon. Ja jos naputus häviää pienen ajelun jälkeen on syy muualla ,voin kertoo sit missä.

Kuuluuko naputus kuskinpenkille asti häiritsevästi.

Ja paljon öljynpainemittari antaa tyhjäkäynnillä.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

napu napu

Viesti Kirjoittaja +2.bar » La Elokuu 21. 11:24:07 2004

:( ei siinä uusia nostimia ole vaan poistin vanhat öljyt pois...
KONE KÄVI KUN KELLO 10000 KM

kylmästä naputtaa enemmän,,,,, lämpimänä rauhottuu hiukan.

ennen on aina loppunut kun vaihto 5000km jälkeen öljyt......

nyt naputtaa vielä niin että kuuluu sisälle asti mut ei paljon.
se on semmosta aaltoilevaa napsuntaa,,,,,,,

se melkeen häviää kun nostaa paikallaan kierrokset 2000rpm.

öljy 10*60 valvoline. mielestäni ei laakeri ääni.

öljyn painetta en ole mitannut

(auttakaa cosworthia )

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » La Elokuu 21. 18:50:35 2004

itselläni oli aaltoileva naputus koneessa... ja luulin että nostimista tai huonosta oljystä, mutta vaihdoin sen gastrol tws 10w-60 eikä tulosta...

mutta imu puolen nokka-akselin pukit olivat niin kuluneet että nokka-akseli pääsi värähtelemään pukeissa.

myös männän tappi voi tehdä sen että nakutus on aaltoilevaa tyhjä käynnillä.

itselläni oli kaikki pahat merkit koneessa joka tuotti nakutus ääntä.

-nokan pukit kuluneet
-männän tapit väljät
-sylintereissä väljyyttä

toivottavasti tämä sekava amatoorin neuvo auttaa nakuttavien cossujen koneiden omistajia
:) :roll:
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » La Elokuu 21. 20:03:58 2004

Entäs missä kunnossa on laakeripukkien pinnapulttien kierteet?
Jospa ne olisivat antaneet periksi?..
Multa meni 2 kierteet kun laiton nokka-akselit kiinni :/

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Elokuu 21. 20:18:39 2004

Jos kalistaa kylmänä ,on useimmiten ääni männistä ,eikä venttiilin painimista. Cossuissa on ollut ongelmana/ominaisuutena männän helman kolkutus vanhemmiten. 4x4 cossuissa --> on ongelma pienempi epäkeskeisen männäntapin paikan takia ,eli ei ole ihan keskellä mäntää.

Cossun männän välys sylinteriin on takomäntien vuoksi myös suurempi ,kuin tavallisissa pehkomännissä.

Enklantilaisessa foorumissa oli kuitenkin eräällä cossueskon omistajalla kuitenkin kyseinen ongelma ja hermot oli sen takia tiukalla.

Männistä johtuva kalina on helppo testata kylmällä koneella. Aja kakkosella pieni kiihdytys ja anna moottorijarruttaa ,jos kalina lakkaa moottorijarrutuksen aikana ,on vika männissä.

Männistä johtuva kalina on paskamaisen kuuloista ,ihan kuin olis diisseli.
Auto toimii kuitenkin mainiosti kilkutuksesta huolimatta.

Mahdollisille Vinoilijoille voi antaa pienen 240 km/h kyydin motarilla ja eivät enää pahemmin diisseliksi hauku. :D

Aaltoileva napsutus kyllä viittaa kuitenkin venanpainimiin.

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Elokuu 21. 20:26:16 2004

Jokeri kirjoitti:Entäs missä kunnossa on laakeripukkien pinnapulttien kierteet?
Jospa ne olisivat antaneet periksi?..
Multa meni 2 kierteet kun laiton nokka-akselit kiinni :/
Oon törmänny samaan ongelmaan.
Kaverin Cossuun laitettiin nokkia takaisin niin eipä mennytkään
mutut momenttiin vaan alkoi pinnat nousemaan mukana.
Korvattiin sitten kaikki nokkapukkien pinnojen kierteet kannesta
Heli-Coileilla.

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Su Elokuu 22. 1:48:25 2004

Meillä piti cosan kone naputusta viime kesänä,vaihdettiin nostimet
ei auttanut .Kiertokangen laakeri piti ääntä.Olis ollu alunperin halvempi
vaihtaa laakerit kuin nostajat mutta äänen paikallistaminen ei aina ole helppoa
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: napu napu

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Elokuu 22. 2:02:11 2004

+2.bar kirjoitti::( ei siinä uusia nostimia ole vaan poistin vanhat öljyt pois...
KONE KÄVI KUN KELLO 10000 KM

kylmästä naputtaa enemmän,,,,, lämpimänä rauhottuu hiukan.

ennen on aina loppunut kun vaihto 5000km jälkeen öljyt......

nyt naputtaa vielä niin että kuuluu sisälle asti mut ei paljon.
se on semmosta aaltoilevaa napsuntaa,,,,,,,

se melkeen häviää kun nostaa paikallaan kierrokset 2000rpm.

öljy 10*60 valvoline. mielestäni ei laakeri ääni.
Cossuun Valvolinen öljyistä vain 5W-50 Syn Power (poistuva tuote, vielä hyllyssä jokunen purkki) tai VR1 Racing 5W-50. Molemmat ovat täyssynteettisiä, 10w-60 ei ole. Ja muita en Cossun koneeseen turbon takia, varsinkaan viritettyyn laittaisi, (Kts. "suuri öljykeskustelu, osa 113 tjn) väsyy litkut nopeasti.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

-sami-
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 15. 20:33:59 2002

Viesti Kirjoittaja -sami- » Su Elokuu 22. 10:10:40 2004

Mulla nakuttaa cosa hieman kylmänä mutta loppuu ku antaa koneen lämmetä hieman. Kaverilla oli ihan sama sen cossussa, siltä lähti nakutus pois kun vaihto nostajat.
Ajattelin ite suorittaa saman operaation tässä lähiaikoina niin kattoo sit lähteekö nakutus pois
Venttiilin kumit alkaa olee finaalissa myös joten ne on näppärät samalla vaihtaa.
Tuntuu tuo olevan yks "ominaisuus" noissa cossuissa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Elokuu 22. 10:15:44 2004

Hei ihan oikeesti, miten te saatte nokan laakerikannen pultista nousemaan kierteen KUN SEN MOMENTTI ON LUOKKAA 25nm?? :shock: kannattaiskohan ensin laittaa pinnapultit liimalla kunnolla kiinni, ja sitten tarkistaa momenttiavain, ei pitäis alle 3kg kovin kovaa olla ellei niitä ole joku järjenjättiläinen jo aikaisemmin runnonut, huh huh.

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Su Elokuu 22. 13:39:50 2004

No sehän siinä just on että niitä mutuja on tod näk aiemmin kiristelty millä lie avaimilla (liian tiukkaan).
Momentti on peni ja ylittyy kyllä
helposti jollain jakarilla vääntäessä ja sen jälkeen alkaa pinnat nousta.

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » Su Elokuu 22. 15:22:34 2004

Cossun männän välys sylinteriin on takomäntien vuoksi myös suurempi ,kuin tavallisissa pehkomännissä.

eli mikä on tämä maksimi väljyys???
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Su Elokuu 22. 19:06:36 2004

Välys käytöstä riippuen 6-10 satkua ja enemmänkin, mutta pääasia on, että reikä on pyöreä ja sylinterimäinen :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Elokuu 23. 2:15:32 2004

Jos männän kalina ahistaa niin ne laet pitää pinnoittaa niin ettei lämpö siirry ja laittaa kireemmät välykset, ehkä samalla helmatkin pitää pinnoittaa liukkaammiks ettei 100km täyskaasukiihdytyksessä leikkaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Elokuu 23. 9:37:48 2004

Mulla on Wisecot kympin välyksellä, porattu "stressilevyllä", ei ohivuotoja eikä kuluta öljyä. Käyntiääni on raaempi kuin timmi orkkis joten 7-8 satkua ilmeisesti hyvä normikäyttöön.

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

just

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ma Elokuu 23. 9:50:15 2004

:shock: se vielä kiinnostais et onko cosan 2wd tai miksei 4wdn
öljypumput helposti kuluvia \ yleisesti, ollu loppunaisia kun kone on avattu..
harvemmin sitä kyllä ehjiä availlaan huviksi.- :mrgreen:

entäs laakerit.........

Vastaa Viestiin