2WD:n ja 4WD:n osien sekoittelusta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
2WD:n ja 4WD:n osien sekoittelusta
Muutama kyssäri koskien kiertokankia:
Toimivatko 2WD:n kanget 4WD:n mäntiä käytettäessä? Puristukset laskevat ainakin 4WD:n suuremman männänkulhon takia/ansiosta, mutta vaikuttaako epäkeskeinen männäntappi paljoa YKK:n?
Korjaajan mielestä vanhat 2WD:n kanget voi oikaista mikäli ne ovat "vain vähän" ottaneet siipeensä... Vai kannattaisko ostaa uudet tai uuden veroiset 4WD:n tai 2WD:n kanget?
Bonyskysymys vielä loppuun: Voiko venyviä kannenpultteja käyttää enää uudelleen kun ne ovat olleet vajaan 10tkm. vakiokoneessa?
Toimivatko 2WD:n kanget 4WD:n mäntiä käytettäessä? Puristukset laskevat ainakin 4WD:n suuremman männänkulhon takia/ansiosta, mutta vaikuttaako epäkeskeinen männäntappi paljoa YKK:n?
Korjaajan mielestä vanhat 2WD:n kanget voi oikaista mikäli ne ovat "vain vähän" ottaneet siipeensä... Vai kannattaisko ostaa uudet tai uuden veroiset 4WD:n tai 2WD:n kanget?
Bonyskysymys vielä loppuun: Voiko venyviä kannenpultteja käyttää enää uudelleen kun ne ovat olleet vajaan 10tkm. vakiokoneessa?
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 2WD:n ja 4WD:n osien sekoittelusta
Ei varmasti kannata oikaista. -> uudet (vertaa: tyttöystävä on vain vähän raskaana)ilesoft kirjoitti:Muutama kyssäri koskien kiertokankia:
Toimivatko 2WD:n kanget 4WD:n mäntiä käytettäessä? Puristukset laskevat ainakin 4WD:n suuremman männänkulhon takia/ansiosta, mutta vaikuttaako epäkeskeinen männäntappi paljoa YKK:n?
Korjaajan mielestä vanhat 2WD:n kanget voi oikaista mikäli ne ovat "vain vähän" ottaneet siipeensä... Vai kannattaisko ostaa uudet tai uuden veroiset 4WD:n tai 2WD:n kanget?
Bonyskysymys vielä loppuun: Voiko venyviä kannenpultteja käyttää enää uudelleen kun ne ovat olleet vajaan 10tkm. vakiokoneessa?
Venyviä pultteja ei voi käyttää uudelleen, venyvät kiristysvaiheessa. Jos laitat vanhoilla, vaarana on että pultti menee poikki ja sehän vasta on hauskaa=uudet
Miten pahasti se meni? Kuulostaa että meni pahasti..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei kyllä kannata ruveta oikomaan ei niistä saa uudenveroisia kuitenkaan. Kanget on samat 2wd:ssä ja 4wd:ssä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: 2WD:n ja 4WD:n osien sekoittelusta
Kummassakin on käsittääkseni epäkeskeiset tapit, joten en ymmärrä mitä tarkoitat epäkeskeisentapin vaikutuksesta ykk:honilesoft kirjoitti:Muutama kyssäri koskien kiertokankia:
Toimivatko 2WD:n kanget 4WD:n mäntiä käytettäessä? Puristukset laskevat ainakin 4WD:n suuremman männänkulhon takia/ansiosta, mutta vaikuttaako epäkeskeinen männäntappi paljoa YKK:n?
Korjaajan mielestä vanhat 2WD:n kanget voi oikaista mikäli ne ovat "vain vähän" ottaneet siipeensä... Vai kannattaisko ostaa uudet tai uuden veroiset 4WD:n tai 2WD:n kanget?
Bonyskysymys vielä loppuun: Voiko venyviä kannenpultteja käyttää enää uudelleen kun ne ovat olleet vajaan 10tkm. vakiokoneessa?

Jos joku on luotettavasti todennu kangen kierouden, hanki ehjät tilalle, kuitenkin tarkastamalla suoruus sekä säröttämällä ne. Myös pultit hyvä uusia.
Bonuskyssäriin sanoisin että uusi pultit. Jotkut on laittanu niitä uudestaan kiinni ja jotkut laittaa myös vanhoja kansipahvejakin uudestaan sekä tekevät kaikkea muutakin uudestaan ja uudestaan.....
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Takavedon männissä pitäisi olla keskellä tappi ja nelarissa on hieman sivussa jonka takia mäntien kolina on vähentynyt kylmänä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Näistä venyvien kannenpulttien uudelleen käytöstä oli puhetta myös tuolla classicin puolella ja toi mahdollinen pulttien katkeaminen kuulostaa kyllä pahalta, mutta eikös venyvät pitäs olla pehmeämpää materiaalia, joten ei niitten pitäs kyllä ihan tosta vaan katketakkaan.
Ja sitten ihan hyvän kuuloinen ohje ihan itse mister Autoracingiltä: jos käytetyt pultit on yhtä pitkät kuin uudet niin ne voi käyttää uudelleen. Näin totes tutulle kun tiivisteitä sieltä hommas.
Ja sitten ihan hyvän kuuloinen ohje ihan itse mister Autoracingiltä: jos käytetyt pultit on yhtä pitkät kuin uudet niin ne voi käyttää uudelleen. Näin totes tutulle kun tiivisteitä sieltä hommas.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
¨MikkoT kirjoitti:Näistä venyvien kannenpulttien uudelleen käytöstä oli puhetta myös tuolla classicin puolella ja toi mahdollinen pulttien katkeaminen kuulostaa kyllä pahalta, mutta eikös venyvät pitäs olla pehmeämpää materiaalia, joten ei niitten pitäs kyllä ihan tosta vaan katketakkaan.
Ja sitten ihan hyvän kuuloinen ohje ihan itse mister Autoracingiltä: jos käytetyt pultit on yhtä pitkät kuin uudet niin ne voi käyttää uudelleen. Näin totes tutulle kun tiivisteitä sieltä hommas.
herra autoracing puhui paskaa. ei niitä pultteja pysty sillain luotettavasti toteaan hyviksi.
ja kyllä ne venyvät katkeaa helpommin juuri siksi koska ovat venyviä, ja kun on kerran venynyt, se rupeaa olemaan jo siellä rajalla. kun uudelleen kiristetään, ja pultit venyy lisää, niin on mahdollista että katkeaa.
mutta sen kuin vetää vaikka nauloilla kannen kiinni mun puolesta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Todennäköisesti pultit uudelleenkäytettynä kiristyy eri momentteihin= vuotoja, kansi kieroksi jne.... Cossun kone on senverran kallis kasa malmia että tokihan siihen kannattaa laittaa vanhat pultit
Luulen että saadaan kerättyä kolehti täältä foorumista niin saat hommattua uudet kansipultit. Osallistujat ilmoittautukoot tämän topicin alle, voin aloittaa 5 eurolla. 


Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
eipä ole tullut vastaan venyviä pultteja joita saisi uudelleen käyttää. vai onko joku pulttivalmistaja joka antaa specseissä luvan käyttää venyviä pultteja uudestaan?Jahman kirjoitti:Laadukkaan venyvän pultin voi uusiokäyttää. Eikä laadukas venymäpultti myöskään katkea ilman asennusvirhettä. Voortin pultit eivät välttämättä ole niin laadukkaita.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Harva kannentiivisteen valmistajakaan antaa luvan käyttää tiivistettä uudelleen,mutta moni silti käyttää ja pitää.Hectori kirjoitti:eipä ole tullut vastaan venyviä pultteja joita saisi uudelleen käyttää. vai onko joku pulttivalmistaja joka antaa specseissä luvan käyttää venyviä pultteja uudestaan?Jahman kirjoitti:Laadukkaan venyvän pultin voi uusiokäyttää. Eikä laadukas venymäpultti myöskään katkea ilman asennusvirhettä. Voortin pultit eivät välttämättä ole niin laadukkaita.
Ja kaikki ketkä on vääntänyt kannenpultin kiristäessä poikki huutaa hep ja kertoo mikä oli momentti.
Ai juu ei ollu momenttiavainta ja vedettiin näppituntumalla

Viimeksi muokannut Walderama, La Elokuu 21. 22:13:02 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
- Paikkakunta: Koskenkorva
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Herra Autoracing ei puhunut soopaa, ns. venyvä pultti ei tarkoita samaa kuin kertakäyttöpultti, vaan sen voi verrata käyttämätömään pituutensa puolesta. Ko. pultit on tehty teräslaadusta joka on sitkeää, ei kovaa; hiiltä siis vähemmän.
Jos on epävarma mittauksen tai tuloksen suhteen, on ostettava uudet. Helppoa, eikö?
Jos on epävarma mittauksen tai tuloksen suhteen, on ostettava uudet. Helppoa, eikö?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
kaikki pultit venyvät. sillä perusteellahan ne toimii kannessa, että niissä on tietty preload. venyvät pultit eivät siis tarkoita kertakäyttöpultteja. mutta ne venyvät pultit joita tässä venyvillä pulteilla tarkoitetaan ei voi kiristää uudestaan, koska ne ovat jo venyneet, ja vaarana on pultin katkeaminen ja väärä momentti. mutta kuten sanottu, olen minäkin venyvillä pulteilla kannen kiristänyt ja toimi kyllä, mutta jos silloin olisi ollut vaihtoehto, en olisi niin tehnyt.
Esim. ARP sanoo että venyneet pultit on vaihdettava. eli siis jos ne on venynyt alkuperäisetä pituudestaan. onko teillä kenties tarkka mitta niitä pulteista ylhäällä kun ne koneeseenne ensimmäisen kerran laitatte, vai millä toteatte pulttien oikean pituuden? kumminkin puhutaan tuotteista joissa jo valmistustekniset toleranssit saattavat aiheuttaa tuon esim 0.1 milliä heittoa. toisaalta se heitto saattaa johtua tuosta venymisestäkin.
Esim. ARP sanoo että venyneet pultit on vaihdettava. eli siis jos ne on venynyt alkuperäisetä pituudestaan. onko teillä kenties tarkka mitta niitä pulteista ylhäällä kun ne koneeseenne ensimmäisen kerran laitatte, vai millä toteatte pulttien oikean pituuden? kumminkin puhutaan tuotteista joissa jo valmistustekniset toleranssit saattavat aiheuttaa tuon esim 0.1 milliä heittoa. toisaalta se heitto saattaa johtua tuosta venymisestäkin.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Ns venyvä pulttihan kiristetään ensi perusmomenttiin jotain noin 5 kg ja sitten "venytetään" sopivaan tiukkuuteen astelevyn kanssa esim 60ast + 60ast + 60ast (katso aina man moottorisi ohje erikseen!)
Lopullinen momentti on luokkaa 10-11kg mutta siis momenttiavaimella ei saa kiristää.
Samalla tapahtuu pysyä muodonmuutos.
Jos sitten tällaista pulttia uusiokäyttää ei tuo momentti tule oikein.
Samalla kiristyskaavalla jää momentti pienemmäksi ja kansipahvi saattaa palaa tms.
Lisäksi riskinä on kannenpultin katkeaminen.
Siis venyvä pultti ensimmäisen käyttökerran jälkeen -> roskiin.
-------------
Ei venyvä ns "tavallinen" kannenpultti kiristetään momenttiarvon mukaan (ks moottorikohtaiset ohjeeet esim 10kg vaiheittain 6->8->10kg).
Momenttiarvo riippuu myös liukasteesta (lue siis ohjeet taas).
Se venyy mutta pysyvää muodonmuutosta ei tapahdu ja pullti palautuu irroitettaessa.
Oikein tarkasti kiristettäessä voi kierokangen pultin kiristyksenkin tehdä sopivan ARP tai vastaavan mikrometrin kanssa venymän mukaan.
Sen voi käyttää uudelleen ja kiristää samojen ohjeiden mukaan.
Esim Taunuksen kansipultti tai ARP jne.
Useita kertoja käytettäessä väsyvät lopulta nekin ja siksi niiden pituutta tulee tarkkailla (esim ARP tulee ohjeet mukana ja lisää http://www.arp-bolts.com/ )
Jos ne ovat venyneet yli rajan -> roskiin.
Jos vain viitsit voit moottoria kasatessasi pitää A4 kierrevihkoa johon mm kirjaat työvaihteet ja mitat mm kaikken kiertokangen-, kannen- ja jopa runkolaakeripulttien pituudet ylös ennen asennusta ja sitten verrata siihen kun purat moottorin seuraavan kerran.
Lopullinen momentti on luokkaa 10-11kg mutta siis momenttiavaimella ei saa kiristää.
Samalla tapahtuu pysyä muodonmuutos.
Jos sitten tällaista pulttia uusiokäyttää ei tuo momentti tule oikein.
Samalla kiristyskaavalla jää momentti pienemmäksi ja kansipahvi saattaa palaa tms.
Lisäksi riskinä on kannenpultin katkeaminen.
Siis venyvä pultti ensimmäisen käyttökerran jälkeen -> roskiin.
-------------
Ei venyvä ns "tavallinen" kannenpultti kiristetään momenttiarvon mukaan (ks moottorikohtaiset ohjeeet esim 10kg vaiheittain 6->8->10kg).
Momenttiarvo riippuu myös liukasteesta (lue siis ohjeet taas).
Se venyy mutta pysyvää muodonmuutosta ei tapahdu ja pullti palautuu irroitettaessa.
Oikein tarkasti kiristettäessä voi kierokangen pultin kiristyksenkin tehdä sopivan ARP tai vastaavan mikrometrin kanssa venymän mukaan.
Sen voi käyttää uudelleen ja kiristää samojen ohjeiden mukaan.
Esim Taunuksen kansipultti tai ARP jne.
Useita kertoja käytettäessä väsyvät lopulta nekin ja siksi niiden pituutta tulee tarkkailla (esim ARP tulee ohjeet mukana ja lisää http://www.arp-bolts.com/ )
Jos ne ovat venyneet yli rajan -> roskiin.
Jos vain viitsit voit moottoria kasatessasi pitää A4 kierrevihkoa johon mm kirjaat työvaihteet ja mitat mm kaikken kiertokangen-, kannen- ja jopa runkolaakeripulttien pituudet ylös ennen asennusta ja sitten verrata siihen kun purat moottorin seuraavan kerran.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
mä uusin ne lähinnä varmuuden vuoksi. kerran yöllä tallilla jouduin laittaa vanhoilla venyvillä pulteilla että pääsin kotio. seuraavana päivänä irrotin ja vaihdoin pahvin ja pultit. pahviakaan ei välttämättä olisi tarvinnut vaihtaa kun yksi kerrallaan pultit olisi vaihtanut, mutta varmuuden vuoksi vaihdoin. mua ei kiinnostaisi niin pienen asian takia antaa konerikolle mahdollisuutta.jjs kirjoitti: Itse 99%:sti uusin pultit, lähinnä tapa.
arp:llä on hyvää juttua aiheesta. siellä siis todellakin puhutaan niistä "venymättömistä" pulteista, eli niistä jotka siis käytössä venyy, kun se kuuluu siihen toimintaperiaatteeseen, muttei pysyvää muodonmuutosta tapahdu.
http://www.centuryperformance.com/fasteners.asp
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
nohnoh, eipäs vittuilla
Varmistin vaan jottei mua kusasta simmuun.
Nuo pultithan on melkein ilmaisia, jos ens kesällä kone on taas leviänä ostan kyllä pinnapultit...
Tarjotkaas joku hyviä kankia mulle. Sitten olis enää kansipaffista kiinni osaset. Vielä en N/A-ryhmäläiseen investoi, ehkä sitten kun insinööritutkinto on takataskussa ja rahaa on ettei *askalle taivu
Upi: tarkistan sen lisäturvan heti kun auto tulee maalarilta.[/b]

Nuo pultithan on melkein ilmaisia, jos ens kesällä kone on taas leviänä ostan kyllä pinnapultit...
Tarjotkaas joku hyviä kankia mulle. Sitten olis enää kansipaffista kiinni osaset. Vielä en N/A-ryhmäläiseen investoi, ehkä sitten kun insinööritutkinto on takataskussa ja rahaa on ettei *askalle taivu

Upi: tarkistan sen lisäturvan heti kun auto tulee maalarilta.[/b]
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Enpä ole ennen kuullutkaan pulteista joissa kiristyksessä tahallisesti ylitetään myötöraja ? Paljon on opittavaaprostreet kirjoitti:Ns venyvä pulttihan kiristetään ensi perusmomenttiin jotain noin 5 kg ja sitten "venytetään" sopivaan tiukkuuteen astelevyn kanssa esim 60ast + 60ast + 60ast (katso aina man moottorisi ohje erikseen!)
Lopullinen momentti on luokkaa 10-11kg mutta siis momenttiavaimella ei saa kiristää.
Samalla tapahtuu pysyä muodonmuutos.
Jos sitten tällaista pulttia uusiokäyttää ei tuo momentti tule oikein.
Samalla kiristyskaavalla jää momentti pienemmäksi ja kansipahvi saattaa palaa tms.
Lisäksi riskinä on kannenpultin katkeaminen.
Siis venyvä pultti ensimmäisen käyttökerran jälkeen -> roskiin.

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
jos tuolla viittaat aikaisemmin mainitsemaani "0,1mm sisällä"prostreet kirjoitti: Venyvät pultit kuitenkin usein ovat venyneet yli 0,1mm jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen.
, niin en tarkoittanut eroa uusien ja käytettyjen välillä, vaan käytettyjen keskinäistä eroa.
avensiksen öljynkulutuksen korjaus töissä noita on tullut väänneltyä viikottain

pultit tuntuu tosi kumimaisilta astevääntöä tehdessä...
arviolta kuudestakymmenestä tehdystä ei yksikään ole vielä tullut takaisin irronneen veivin tai vuotavan kansipahvin takia. eipä tietenkään kuormituksetkaan ole samat kuin cossussa...
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Ei venyvän ARP kk-pultin kiristäminen pultin venymän avulla:
http://www.arp-bolts.com/pages/tech/images/rod_bolt.pdf
Huomaa kuinka vähän on venymä oikealla kiristyksellä.
--------------
ARP pulttien kiristystaulukko yleinen, lue silti aina pulttien mukana tulevat ohjeet:
http://www.arp-bolts.com/pages/tech/images/fasttorq.pdf
--------------
Brenda: tähän allaolevaan viittasin:
0.001" venymä = n 0,025mm -> pultti on jo pilalla -> roskiin
muistin arvon isommaksi (0,1mm), jos kansipultti on noin 2 x kiertokangen pultin pituinen ja samaa kamaa voisi ajatella 0,05mm olevan hylkyraja ei venyvillä pulteilla (tietysti pitäisi olla lokikirja ja pulttikartta)
ARP:n sivuilta lainattua:
PROPER FASTENER RETENTION
There are three methods that can be employed to determine how much tension is exerted on a fastener; using a torque wrench, measuring the amount of stretch, and turning the fastener a predetermined amount (torque angle). Of these methods, use of a stretch gauge is the most accurate.
It is important to note that in order for a fastener to function properly it must be “stretched” a specific amount. The material’s ability to “rebound” like a spring is what provides the clamping force. You should know that different materials react differently to these conditions, and ARP® engineers have designed each fastener to operate within specific ranges.
On the other hand, if a fastener is over torqued and becomes stretched too much—you have exceeded the yield strength and it’s ruined. If the fastener is longer than manufactured—even if it is only .001", it is in a partially failed condition. Therefore, ARP® has engineered its fasteners with the ductility to stretch a given amount and rebound for proper clamping.
Heat, primarily in aluminum, is another problem area. Because the thermal expansion rate of aluminum is far greater than that of steel it is possible to stretch a fastener beyond yield as the aluminum expands under heat. An effective way of counteracting material expansion is through producing a more flexible bolt.
The Torque Angle Method
Since the amount that a bolt or nut advances per degree of rotation is determined by the thread pitch, it would appear that the amount of stretch in a given bolt or stud can be accurately predicted by measuring the degrees of turn from the point where the underside of the bolt head or nut face contacts the work surface. Termed the “torque angle” method, this procedure has long been the standard of civil engineering. It has been suggested that torque angle is a relatively simple and valid procedure to use in our “blind” installations—where it is not possible to physically measure the actual bolt stretch.
ARP® has conducted extensive evaluations of the torque angle method. We have concluded that, for our purposes, it is suitable only when individually calibrated for each installation.
Simple calculation of bolt stretch based on thread pitch is not accurate. No material is incompressible. When a bolt or a stud is pre-loaded or stretched, the components being clamped compress to some small extent. When we are looking for bolt stretch of only a few thousandths of an inch, the amount of clamped material compression becomes a very real factor. Our investigation has proven that installed stretch is dependent, not only on the pitch of the thread and the degree of rotation, but also on the amount of compression of the clamped components, the length of the male fastener, the amount of engaged thread, the type of lubrication and the number of times that the fastener has been cycled.
For example, for the same degree of rotation, the actual amount of bolt stretch will be critically different between an aluminum cylinder head and a cast iron cylinder head—or a steel main cap on an aluminum block and a steel main cap on a cast iron block. Further, there is a significant difference between the long and short cylinder head bolts or studs on the same head. The torque angle method can be accurate—but only if each individual installation has been previously calibrated by direct measurement of bolt stretch. When using the torque angle method, it is best to begin rotation from some small measured torque—no more than ten lb./ft.—rather than the first point of contact with the work face. To achieve accuracy it is also best to cycle the fasteners five times before either calibrating or installing.
Using A Torque Wrench
If the stretch method cannot be used in a particular installation, and the fasteners must be installed by torque alone, there are certain factors that should be taken into account. ARP® research has verified the following “rules” pertaining to use of a torque wrench:
1. The friction factor changes from one application to the next. That is, the friction is at its highest value when the fastener is first tightened. Each additional time the fastener is torqued and loosened, this value gets smaller. Eventually the friction levels out and becomes constant for all following repetitions. Therefore, new fasteners should be tightened and loosened through several cycles before applying final torque. The number of times depends on the lubricant. For all situations where ARP® lubricants are used, five cycles are required before final torquing.
2. The lubricant used is the main factor in determining friction, and therefore, the torque for a particular installation. Motor oil is a commonly used lubricant because of it’s ready availability. If less friction is desired in order to install the fasteners with less torque, special low friction lubricants are available. With special lubes, the required torque can be reduced as much as 20 to 30 percent. It is important to keep in mind that the reverse is also true. If the torque value has been specified for a particular fastener on the basis of low friction lube, installing the fastener with motor oil will result in insufficient preload; the torque has to be increased to compensate for the extra friction caused by the motor oil.
3. Surface finish is also important. For example, black oxide behaves differently than a polished fastener. It is therefore important to observe the torque recommendations supplied with each fastener.
NOTE: It is possible for even the most expensive of torque wrenches to loose accuracy. We have seen fluctuations of as much as ten (10) foot pounds of torque from wrench to wrench. Please have your torque wrench checked periodically for accuracy
The Stretch Gauge
We highly recommend using a stretch gauge when installing rod bolts and other fasteners where it is possible to measure the length of the fastener. It is the most accurate way to determine the correct pre-load in the rod bolt. Simply follow manufacturer’s instructions, or use the chart on page 13 of this catalog for ARP® fasteners. Measure the fastener prior to starting, and monitor overall length during installation. When the bolt has stretched the specified amount, the correct preload, or clamping load, has been applied. We recommend you maintain a chart of all rod bolts, and copy down the length of the fastener prior to and after installation. If there is a permanent increase of .001" in length, or if there is deformation, the bolt should be replaced. A sample chart is on the following pages.
--------------------------
ARP:n käyttämät materiaalit arvoineen eri käyttötarkoituksissa:
QUICK REFERENCE GUIDE TO MATERIALS USED IN FASTENERS
MATERIAL USE? YIELD STRENGTH TENSILE STRENGTH USED FOR
Grade 5 No 90,000 psi 120,000 psi Accessory bolts and studs
Grade 8 No 120,000 psi 150,000 psi Accessory bolts and studs
"Stainless 300" Yes 140,000 psi 170,000 psi Accessory bolts & studs, head studs
Custom 450® Yes 150,000 psi 180,000 psi Head bolts, accessory bolts
8740 chrome moly Yes 160,000 psi 190,000 psi Rod bolts, head & main studs & bolts
A286 Yes 170,000 psi 200,000 psi Head bolts, accessory bolts
ARP®2000 Yes 180,000 psi 215,000-220,000 psi Connecting rod bolts
L19 Yes 200,000-230,000 psi 230,000-260,000 psi Connecting rod bolts
Inconel 718 Yes 190-210,000 psi 220-240,000 psi Connecting rod bolts
Custom Age 625+ Yes 235-255,000 psi 250-280,000 psi Head studs, connecting rod bolts
ARP® 3.5 Yes 220-250,000 psi 250-280,000 psi Connecting rod bolts
AerMet® 100 Yes 258,500 psi 300,000 psi Connecting rod bolts
http://www.arp-bolts.com/pages/tech/images/rod_bolt.pdf
Huomaa kuinka vähän on venymä oikealla kiristyksellä.
--------------
ARP pulttien kiristystaulukko yleinen, lue silti aina pulttien mukana tulevat ohjeet:
http://www.arp-bolts.com/pages/tech/images/fasttorq.pdf
--------------
Brenda: tähän allaolevaan viittasin:
0.001" venymä = n 0,025mm -> pultti on jo pilalla -> roskiin
muistin arvon isommaksi (0,1mm), jos kansipultti on noin 2 x kiertokangen pultin pituinen ja samaa kamaa voisi ajatella 0,05mm olevan hylkyraja ei venyvillä pulteilla (tietysti pitäisi olla lokikirja ja pulttikartta)
ARP:n sivuilta lainattua:
PROPER FASTENER RETENTION
There are three methods that can be employed to determine how much tension is exerted on a fastener; using a torque wrench, measuring the amount of stretch, and turning the fastener a predetermined amount (torque angle). Of these methods, use of a stretch gauge is the most accurate.
It is important to note that in order for a fastener to function properly it must be “stretched” a specific amount. The material’s ability to “rebound” like a spring is what provides the clamping force. You should know that different materials react differently to these conditions, and ARP® engineers have designed each fastener to operate within specific ranges.
On the other hand, if a fastener is over torqued and becomes stretched too much—you have exceeded the yield strength and it’s ruined. If the fastener is longer than manufactured—even if it is only .001", it is in a partially failed condition. Therefore, ARP® has engineered its fasteners with the ductility to stretch a given amount and rebound for proper clamping.
Heat, primarily in aluminum, is another problem area. Because the thermal expansion rate of aluminum is far greater than that of steel it is possible to stretch a fastener beyond yield as the aluminum expands under heat. An effective way of counteracting material expansion is through producing a more flexible bolt.
The Torque Angle Method
Since the amount that a bolt or nut advances per degree of rotation is determined by the thread pitch, it would appear that the amount of stretch in a given bolt or stud can be accurately predicted by measuring the degrees of turn from the point where the underside of the bolt head or nut face contacts the work surface. Termed the “torque angle” method, this procedure has long been the standard of civil engineering. It has been suggested that torque angle is a relatively simple and valid procedure to use in our “blind” installations—where it is not possible to physically measure the actual bolt stretch.
ARP® has conducted extensive evaluations of the torque angle method. We have concluded that, for our purposes, it is suitable only when individually calibrated for each installation.
Simple calculation of bolt stretch based on thread pitch is not accurate. No material is incompressible. When a bolt or a stud is pre-loaded or stretched, the components being clamped compress to some small extent. When we are looking for bolt stretch of only a few thousandths of an inch, the amount of clamped material compression becomes a very real factor. Our investigation has proven that installed stretch is dependent, not only on the pitch of the thread and the degree of rotation, but also on the amount of compression of the clamped components, the length of the male fastener, the amount of engaged thread, the type of lubrication and the number of times that the fastener has been cycled.
For example, for the same degree of rotation, the actual amount of bolt stretch will be critically different between an aluminum cylinder head and a cast iron cylinder head—or a steel main cap on an aluminum block and a steel main cap on a cast iron block. Further, there is a significant difference between the long and short cylinder head bolts or studs on the same head. The torque angle method can be accurate—but only if each individual installation has been previously calibrated by direct measurement of bolt stretch. When using the torque angle method, it is best to begin rotation from some small measured torque—no more than ten lb./ft.—rather than the first point of contact with the work face. To achieve accuracy it is also best to cycle the fasteners five times before either calibrating or installing.
Using A Torque Wrench
If the stretch method cannot be used in a particular installation, and the fasteners must be installed by torque alone, there are certain factors that should be taken into account. ARP® research has verified the following “rules” pertaining to use of a torque wrench:
1. The friction factor changes from one application to the next. That is, the friction is at its highest value when the fastener is first tightened. Each additional time the fastener is torqued and loosened, this value gets smaller. Eventually the friction levels out and becomes constant for all following repetitions. Therefore, new fasteners should be tightened and loosened through several cycles before applying final torque. The number of times depends on the lubricant. For all situations where ARP® lubricants are used, five cycles are required before final torquing.
2. The lubricant used is the main factor in determining friction, and therefore, the torque for a particular installation. Motor oil is a commonly used lubricant because of it’s ready availability. If less friction is desired in order to install the fasteners with less torque, special low friction lubricants are available. With special lubes, the required torque can be reduced as much as 20 to 30 percent. It is important to keep in mind that the reverse is also true. If the torque value has been specified for a particular fastener on the basis of low friction lube, installing the fastener with motor oil will result in insufficient preload; the torque has to be increased to compensate for the extra friction caused by the motor oil.
3. Surface finish is also important. For example, black oxide behaves differently than a polished fastener. It is therefore important to observe the torque recommendations supplied with each fastener.
NOTE: It is possible for even the most expensive of torque wrenches to loose accuracy. We have seen fluctuations of as much as ten (10) foot pounds of torque from wrench to wrench. Please have your torque wrench checked periodically for accuracy
The Stretch Gauge
We highly recommend using a stretch gauge when installing rod bolts and other fasteners where it is possible to measure the length of the fastener. It is the most accurate way to determine the correct pre-load in the rod bolt. Simply follow manufacturer’s instructions, or use the chart on page 13 of this catalog for ARP® fasteners. Measure the fastener prior to starting, and monitor overall length during installation. When the bolt has stretched the specified amount, the correct preload, or clamping load, has been applied. We recommend you maintain a chart of all rod bolts, and copy down the length of the fastener prior to and after installation. If there is a permanent increase of .001" in length, or if there is deformation, the bolt should be replaced. A sample chart is on the following pages.
--------------------------
ARP:n käyttämät materiaalit arvoineen eri käyttötarkoituksissa:
QUICK REFERENCE GUIDE TO MATERIALS USED IN FASTENERS
MATERIAL USE? YIELD STRENGTH TENSILE STRENGTH USED FOR
Grade 5 No 90,000 psi 120,000 psi Accessory bolts and studs
Grade 8 No 120,000 psi 150,000 psi Accessory bolts and studs
"Stainless 300" Yes 140,000 psi 170,000 psi Accessory bolts & studs, head studs
Custom 450® Yes 150,000 psi 180,000 psi Head bolts, accessory bolts
8740 chrome moly Yes 160,000 psi 190,000 psi Rod bolts, head & main studs & bolts
A286 Yes 170,000 psi 200,000 psi Head bolts, accessory bolts
ARP®2000 Yes 180,000 psi 215,000-220,000 psi Connecting rod bolts
L19 Yes 200,000-230,000 psi 230,000-260,000 psi Connecting rod bolts
Inconel 718 Yes 190-210,000 psi 220-240,000 psi Connecting rod bolts
Custom Age 625+ Yes 235-255,000 psi 250-280,000 psi Head studs, connecting rod bolts
ARP® 3.5 Yes 220-250,000 psi 250-280,000 psi Connecting rod bolts
AerMet® 100 Yes 258,500 psi 300,000 psi Connecting rod bolts
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Isännät jaksaa vääntää näistä pulteista, edelleen väitän että kossun kohdalla (varsinkin viritetty) kannattaa pultit vaihtaa vaikka uusiin vakioihin koska niiden hinta on täysin olematon koneen kustannuksissa. Asiasta aikanaan väännettiin ja kun tarpeeksi vaikeita kyselee ei alkanu selviä vastauksia tulemaan joten miksi ei uusisi pultteja kun ei ollakkaan varmoja millä venymällä ne varmasti kestää sen kun uudet, voi zeeeeesus 

-
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
En ihmettele että mr.ryös..autoracing kertoo mitä ihmeellisimpiä juttuja, ehkä liityen omaan toimenkuvaan.
Juuri cossussa kannattaa kokeilla vanhoilla pulteilla koska jos rempanjälkeen sattuu esim. pahvivuotaa ym. niin 1. erittäin nopea/ pienitöinen vaihtaa, vrt. ohc / kent
2. uudet tiivisteet jotka on tunnetusti halvimmasta päästä vrt. uusienpulttien hintaan, 3. tulee samalla ne halvat/ hyvät öljyt vaihdettua pakkasnesteen kera. 4. hyvälläsäkällä jakoremmi saanu öljyä/p-nestettä eli vaihtoon sekin (samaan rahaan) tai kyllähän se kestää kun just on uusittu ja jos menee poikki niin eihän se suurta lovee pussiin tee
5. pääsee kertoon seuraavalle topicin kyselijälle kuinka hyvin ne vanhatpultit toimikaan hintaansa nähden.
Ps. Pultit maksaa, muu ei.

Juuri cossussa kannattaa kokeilla vanhoilla pulteilla koska jos rempanjälkeen sattuu esim. pahvivuotaa ym. niin 1. erittäin nopea/ pienitöinen vaihtaa, vrt. ohc / kent



Ps. Pultit maksaa, muu ei.
Ex. #28
Escort RS Cosworth
Escort RS Cosworth