Atlaksen korjaus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Atlaksen korjaus
Eli kyseessä siis on iso atlas joka on ruvennut ulvomaan sekä kolahtelee kun vedättää. Kardaanin kiinnityslaipasta ravistelemalla tuntuu selvästi klappia.
Ilmeisesti siis laakerit sökönä... Onko tuon perän purkaminen erityisen hankalaa, onko siinä jotain kikka-kolmosia jotka olisi hyvä tietää ennen urakkaan ryhtymistä?
Mahtaako tuo hammaskosketuksen säätäminen mennä uusiksi? Kuinka tuo säätö ylipäätään Atlaksessa tehdään?
Kaikki kommentit ja vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan! Yhtään peräremonttia en ole aiemmin tehnyt, joten liiaksi asti ei kokemusta ainakaan ole!
-k
Ilmeisesti siis laakerit sökönä... Onko tuon perän purkaminen erityisen hankalaa, onko siinä jotain kikka-kolmosia jotka olisi hyvä tietää ennen urakkaan ryhtymistä?
Mahtaako tuo hammaskosketuksen säätäminen mennä uusiksi? Kuinka tuo säätö ylipäätään Atlaksessa tehdään?
Kaikki kommentit ja vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan! Yhtään peräremonttia en ole aiemmin tehnyt, joten liiaksi asti ei kokemusta ainakaan ole!
-k
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Tarvitset laakerit, prässin + laakereihin sopivan ohuen puristimen, tasauspyörästön päittäislevyt, stefan, tunnusväriä, pienen momenttiavaimen, ison momenttiavaimen + muuta pientä.
Ensin kannattaa vaihtaa suoraan uudet laakerit ja tarkastaa hammaskuva niiden kanssa, jos ok niin hyvä. Vanhaa välitystä ei kannata säätää uuden välyksille vaan niille joihin se on kulunut. Mitään takuuta sille saako vanhaa välitystä hiljaiseksi ei voi antaa, mitä nopeammin äänen ilmettyä remontti tehdään sitä paremmat mahdollisuudet ovat. Jos pätäkkää löytyy niin kannattaa etsiä työlle osaava tekijä eikä yrittää itse ollenkaan.
Aiheesta on täällä muuten keskusteltu aiemminkin.
Ensin kannattaa vaihtaa suoraan uudet laakerit ja tarkastaa hammaskuva niiden kanssa, jos ok niin hyvä. Vanhaa välitystä ei kannata säätää uuden välyksille vaan niille joihin se on kulunut. Mitään takuuta sille saako vanhaa välitystä hiljaiseksi ei voi antaa, mitä nopeammin äänen ilmettyä remontti tehdään sitä paremmat mahdollisuudet ovat. Jos pätäkkää löytyy niin kannattaa etsiä työlle osaava tekijä eikä yrittää itse ollenkaan.
Aiheesta on täällä muuten keskusteltu aiemminkin.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vanhoja juttuja tuosta Atlaksen korjaamisesta en löytänyt haulla, mahtaako olla osaamattomuutta....
Eilen tuli sitten purettua tuo perä. Pinjonissa oli klappia, joka suuntaan ja paljon! Nyt on laakerit tilattu ja kun saan ne käsiin niin käyn prässäyttämässä uudet laakerit paikalleen, itsellä kun ei prässiä ole. Vinkkejä soveltuvasta konepajasta pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan!
Välityksen hampaissa ei ollut silmin nähtävissä vikaa, tosin en tiedä onko välityksen kuluminen ylipäätään silmin havaittavissa.
Uusien laakereiden kanssa voi ilmeisesti käyttää vanhoja simmejä, jolloin pinjoni ja vetopyörästö asettuu samalle paikalle kuin ennen. Uusi krymppiholkki pitää hankkia ja kasatessa pitäisi pre-load saada kohdalleen kun kiristää kardaanin laipan keskimutteria.
Osaako joku sanoa mikä olisi oikea pre-load? Korjausopas ei tuota kerro ja vanhasta sitä ei luotettavia lukemia saanut....
Eilen tuli sitten purettua tuo perä. Pinjonissa oli klappia, joka suuntaan ja paljon! Nyt on laakerit tilattu ja kun saan ne käsiin niin käyn prässäyttämässä uudet laakerit paikalleen, itsellä kun ei prässiä ole. Vinkkejä soveltuvasta konepajasta pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan!
Välityksen hampaissa ei ollut silmin nähtävissä vikaa, tosin en tiedä onko välityksen kuluminen ylipäätään silmin havaittavissa.
Uusien laakereiden kanssa voi ilmeisesti käyttää vanhoja simmejä, jolloin pinjoni ja vetopyörästö asettuu samalle paikalle kuin ennen. Uusi krymppiholkki pitää hankkia ja kasatessa pitäisi pre-load saada kohdalleen kun kiristää kardaanin laipan keskimutteria.
Osaako joku sanoa mikä olisi oikea pre-load? Korjausopas ei tuota kerro ja vanhasta sitä ei luotettavia lukemia saanut....
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Capri 2 kirja sanoo, että D-akselia on sekä kiinteällä pinionin spacerilla että sillä kokoonpuristuvalla, kumpi ?
Pinionin laakerien kireys on noin 2 Nm, kokoonpuristuvalla kiristetään kunnes se saavutetaan, kiinteällä vaihdellaan shimmejä kunnes 2 Nm saaavutetaan 100-120 Nm mutterin kireydelllä.
Oikeesti tuon 2 Nm sijaan pitäisi tutkata momentti esijannitysholkilla, semmosia lienee harvassa.
hammasvälys säädetäänkin näköjään shimmeillä tasauspyörästön molemmin puolin, lykkyä tykö !!!
esijännitystä pitäis olla 0.05 mm, ja hammasvälys kehän suuntaan 0.10-0.20 mm.
Onks kukaan tehny tätä, luinko ohjeet oikein ?
Pinionin laakerien kireys on noin 2 Nm, kokoonpuristuvalla kiristetään kunnes se saavutetaan, kiinteällä vaihdellaan shimmejä kunnes 2 Nm saaavutetaan 100-120 Nm mutterin kireydelllä.
Oikeesti tuon 2 Nm sijaan pitäisi tutkata momentti esijannitysholkilla, semmosia lienee harvassa.
hammasvälys säädetäänkin näköjään shimmeillä tasauspyörästön molemmin puolin, lykkyä tykö !!!
esijännitystä pitäis olla 0.05 mm, ja hammasvälys kehän suuntaan 0.10-0.20 mm.
Onks kukaan tehny tätä, luinko ohjeet oikein ?
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Laita kiinteä holkki pinjoniin. Mutterin saa sitten ampua pyssyllä kiinni niin kovaan kun värkissä on varaa. Rallivehkeissä kuulema must ja onpa mun caprissakin moinen nyt.
Kosketuksen säätöön tarviit laakeriprässiä. Säätö tehdään juuri edellisessä viestissä kuvatulla tavalla ja murikan laakereita saa repiä pois ja paikoilleen useampaan kertaan.
Lopuksi vielä kaikki pois ja uudelleen kasaus.
Caprin perän kasasi Luiro Alajärvellä ja moitteeton tuli mitä nyt lukko ehkä liian tiukalla. Eikä vienyt koko tilipussia.
Kosketuksen säätöön tarviit laakeriprässiä. Säätö tehdään juuri edellisessä viestissä kuvatulla tavalla ja murikan laakereita saa repiä pois ja paikoilleen useampaan kertaan.
Lopuksi vielä kaikki pois ja uudelleen kasaus.
Caprin perän kasasi Luiro Alajärvellä ja moitteeton tuli mitä nyt lukko ehkä liian tiukalla. Eikä vienyt koko tilipussia.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuossa perässä on kokoonpuristuva holkki. Tässä vaiheessa laitan tuollasen samanlaisen holkin takaisin, kun sellanen jo on ja tollasta kiinteetä en osaa mitoittaa sopivaksi tällä tietotaidolla.
Tuon 2Nm esijännityksenhän voi mitata pyörittämällä jousivaa'alla avainta esim 10cm päästä mutterin keskipisteestä. Eli 2Newtonia per metri = 20Newtonia per 10cm = 2kg per 10cm, eikös niin?
Mulla tulee vanha välitys takaisin, jolloin simmien määrät ja paikat pitäisi (kai?) pysyä ennallaan... Menisköhän kertakasauksella?
Tuo Luiro on tuttu mies mun nuoruudesta, olen asunut Alajärvellä nuoruusvuoteni, kunnes about 10v sitten muutin tänne pääkaupunkiseudulle... Jos tuo mun perän kasaus jättää toivomisen varaa, niin toivottavasti sillä voi kuitenkin kesälomalla ajella Alajärvelle asti, niin vien sitten Luirolle!
Tuon 2Nm esijännityksenhän voi mitata pyörittämällä jousivaa'alla avainta esim 10cm päästä mutterin keskipisteestä. Eli 2Newtonia per metri = 20Newtonia per 10cm = 2kg per 10cm, eikös niin?
Mulla tulee vanha välitys takaisin, jolloin simmien määrät ja paikat pitäisi (kai?) pysyä ennallaan... Menisköhän kertakasauksella?
Tuo Luiro on tuttu mies mun nuoruudesta, olen asunut Alajärvellä nuoruusvuoteni, kunnes about 10v sitten muutin tänne pääkaupunkiseudulle... Jos tuo mun perän kasaus jättää toivomisen varaa, niin toivottavasti sillä voi kuitenkin kesälomalla ajella Alajärvelle asti, niin vien sitten Luirolle!
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Ja jos viimottisen päälle tehdään niin katsotaan kuva hampaista myös ennen purkua ja pyritään saamaan sama kuva takaisin. Olettaen tietysti että välitys on ylipäätään ehjä, eli pinta ei rikki mistään kohdin kuten TAp jo huomioi.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Tahi mennään autoracinkiin,kysytään hintoja,itketään verta,kaivetaan lompsaa,sitten ostetaan uusi välitys...razorass kirjoitti:Ja jos viimottisen päälle tehdään niin katsotaan kuva hampaista myös ennen purkua ja pyritään saamaan sama kuva takaisin. Olettaen tietysti että välitys on ylipäätään ehjä, eli pinta ei rikki mistään kohdin kuten TAp jo huomioi.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitoksia kaikille vinkeistä tähän asti!
Niinkuin tuossa alussa jo mainitsin, niin tää on mun eka peräremppa. Turhaa työtä tää ei ole, tää kun kerran on harrastus! Ja eka kerta menee yleensä opiskelun piikkiin... Seuraavan osaa sitten tehdä jo paremmin!
Brenda, tuon työkalun tarkoitus jäi mulle vielä hiukan hämäräksi. Onko sen tarkoitus levittaa koko peräkoppaa niin että tasauspyörästön saa sujautettua paikalleen ilman väkivaltaa? Tämä vissiin on tarpeen jos shimmit on laakerien ulkopuolella?
hampaat näyttäisi olevan ehjät, silmin ei ole nähtävissä vikaa... hammaskuvaa en tullut katsoneeksi ennen purkua, mutta nyt kasatessa aion sen tsekata kyllä.
Niinkuin tuossa alussa jo mainitsin, niin tää on mun eka peräremppa. Turhaa työtä tää ei ole, tää kun kerran on harrastus! Ja eka kerta menee yleensä opiskelun piikkiin... Seuraavan osaa sitten tehdä jo paremmin!
Brenda, tuon työkalun tarkoitus jäi mulle vielä hiukan hämäräksi. Onko sen tarkoitus levittaa koko peräkoppaa niin että tasauspyörästön saa sujautettua paikalleen ilman väkivaltaa? Tämä vissiin on tarpeen jos shimmit on laakerien ulkopuolella?
hampaat näyttäisi olevan ehjät, silmin ei ole nähtävissä vikaa... hammaskuvaa en tullut katsoneeksi ennen purkua, mutta nyt kasatessa aion sen tsekata kyllä.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
levitystä varten. aivan sama missä välissä shimmit on, niin tasauspyörästö asentuu käsin painamalla.Kimmo's kirjoitti: Brenda, tuon työkalun tarkoitus jäi mulle vielä hiukan hämäräksi. Onko sen tarkoitus levittaa koko peräkoppaa niin että tasauspyörästön saa sujautettua paikalleen ilman väkivaltaa? Tämä vissiin on tarpeen jos shimmit on laakerien ulkopuolella?
peräkoppa ei ole häävin jäykkää tekoa, tuossa työkalussa olevaa pulttia käsin pyörittämälla levenee jo tarpeeksi.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No joo, nyt on remontti tehty ja ainakin omasta mielestä homma onnistui hyvin. Kiitoksia kaikille vastanneille!
Täysin äänetön perästä ei tullut, n. 40km/h vauhtissa isoimmalla vaihteella kyllä kuulee perästä ääntä, kun oikein tarkasti osaa kuunnella. Tosin asiaan vaikuttaa sekin, että tuo perä on tollasessa Cobra-relicassa, joten ei ole paljoa koria ääntä vaimentamassa ja kuskin hanurikin on n. 20 cm taka-akselista...
Tein tuon homman niin yksinkertaisesti ja suoraviivaisesti kuin osasin: Perä auki, osat irti. Vanhat laakerit pois rälläkällä ohentamalla sisäkoolia ja sitten lyömällä se halki. Aikaa kului n. 15 min per laakeri. Tämän jälkeen osien putsaus ja laakerinumeroiden perusteella uudet laakerit tilaukseen Laakerituonti Oy:stä josta ne sai 4 tunnin toimitusajalla, kun ei sattunut kaikkia olemaan hyllyssä! Loistavaa palvelua tuolla, soitti 2 kertaa mulle takaisin, ensin lupas seuraavalle päivälle, sitten soitti vielä uudestaan, että saakin laakerit vielä samalle päivälle! Ainoa yllätys oli noiden laakereiden hinta, about 200 eeroa per 4 laakeria...
Uudet laakerien sisäkoolit puristin paikalleen prässissä, vanhat shimmit takaisin samoille paikoilleen. Tuo Brendan vinkki laittaa tasauspyörästön shimmit kollien ulkopuolelle otetaan käyttöön ensikerralla kun vaihdetaan välitys. Samalla täytyy tehdä tuo levitystyökalu. Nyt kun takaisin laitettiin sama kulunut välitys, niin ajattelin että sen täytyy asettua kohdalleen vanhoilla shimmeillä.
Kun sisäkoolit oli paikallaan naputtelin pinjonin ulkokoolit paikalleen. Samaten uuden stefan. Sitten pinjoni uuden krymppihelan kanssa sisään ja kiristystä pikkuhiljaa ja välillä mittailtiin jousivaa'alla preloadia. Piti muuten vääntää ihan tosissaan että sai tuon krympin tyssääntymään riittävästi!
Kun pinjoni oli paikallaan, naputtelin tasauspyörästön paikalleen massavasaralla. Tuntui aluksi hiton tiukalta, mutta sinne se vaan asettui. Ilmeisesti tuo koppa tosiaan on aika löysä, niinkuin Brenda mainitsi. Eli kun laakerit alkaa painua paikalleen, niin koppa leviää hiukan ja loppu meneekin jo paremmin...
Kun tasauspyörästän laakerit oli pohjassa, niin laakerikannet kiinni ja hammaskosketuksen tarkistus merkkivärillä. Mukana katsomassa oli kaveri jolla on muhun verrattuna huima kokemus peräremonteista (= 1kpl!) jonka kanssa viisaana tutkimme hammaskosketusta. Jäljet oli hiukan enemmän sisäkehällä, mutta samassa kohtaa 'drive side'lla kuin 'ghost side'lla. Jostakin on jääny päähän maininta että kosketuksen pitäisikin olla hiukan sisäreunassa, joten totesimme kaiken olevan kunnossa.
Tämän jälkeen peräkoppa kiinni ja vetarit paikalleen, ja koeajolle!
En tiedä oliko kyseessä vain aloittelijan tuuria vai mitä, mutta loppujen lopuksi tuo homma tuntui aika helpolta. Toivottavasti tästä ylimalkaisesta selostuksesta on apua jollekin joka ekaa peräremppaansa suunnittelee. Ja jos tuossa tuli tehtyä jotain kardinaalimokia, niin kommentoikaa ettei muut tee samoja virheitä perässä!
-k
Täysin äänetön perästä ei tullut, n. 40km/h vauhtissa isoimmalla vaihteella kyllä kuulee perästä ääntä, kun oikein tarkasti osaa kuunnella. Tosin asiaan vaikuttaa sekin, että tuo perä on tollasessa Cobra-relicassa, joten ei ole paljoa koria ääntä vaimentamassa ja kuskin hanurikin on n. 20 cm taka-akselista...
Tein tuon homman niin yksinkertaisesti ja suoraviivaisesti kuin osasin: Perä auki, osat irti. Vanhat laakerit pois rälläkällä ohentamalla sisäkoolia ja sitten lyömällä se halki. Aikaa kului n. 15 min per laakeri. Tämän jälkeen osien putsaus ja laakerinumeroiden perusteella uudet laakerit tilaukseen Laakerituonti Oy:stä josta ne sai 4 tunnin toimitusajalla, kun ei sattunut kaikkia olemaan hyllyssä! Loistavaa palvelua tuolla, soitti 2 kertaa mulle takaisin, ensin lupas seuraavalle päivälle, sitten soitti vielä uudestaan, että saakin laakerit vielä samalle päivälle! Ainoa yllätys oli noiden laakereiden hinta, about 200 eeroa per 4 laakeria...
Uudet laakerien sisäkoolit puristin paikalleen prässissä, vanhat shimmit takaisin samoille paikoilleen. Tuo Brendan vinkki laittaa tasauspyörästön shimmit kollien ulkopuolelle otetaan käyttöön ensikerralla kun vaihdetaan välitys. Samalla täytyy tehdä tuo levitystyökalu. Nyt kun takaisin laitettiin sama kulunut välitys, niin ajattelin että sen täytyy asettua kohdalleen vanhoilla shimmeillä.
Kun sisäkoolit oli paikallaan naputtelin pinjonin ulkokoolit paikalleen. Samaten uuden stefan. Sitten pinjoni uuden krymppihelan kanssa sisään ja kiristystä pikkuhiljaa ja välillä mittailtiin jousivaa'alla preloadia. Piti muuten vääntää ihan tosissaan että sai tuon krympin tyssääntymään riittävästi!
Kun pinjoni oli paikallaan, naputtelin tasauspyörästön paikalleen massavasaralla. Tuntui aluksi hiton tiukalta, mutta sinne se vaan asettui. Ilmeisesti tuo koppa tosiaan on aika löysä, niinkuin Brenda mainitsi. Eli kun laakerit alkaa painua paikalleen, niin koppa leviää hiukan ja loppu meneekin jo paremmin...
Kun tasauspyörästän laakerit oli pohjassa, niin laakerikannet kiinni ja hammaskosketuksen tarkistus merkkivärillä. Mukana katsomassa oli kaveri jolla on muhun verrattuna huima kokemus peräremonteista (= 1kpl!) jonka kanssa viisaana tutkimme hammaskosketusta. Jäljet oli hiukan enemmän sisäkehällä, mutta samassa kohtaa 'drive side'lla kuin 'ghost side'lla. Jostakin on jääny päähän maininta että kosketuksen pitäisikin olla hiukan sisäreunassa, joten totesimme kaiken olevan kunnossa.
Tämän jälkeen peräkoppa kiinni ja vetarit paikalleen, ja koeajolle!
En tiedä oliko kyseessä vain aloittelijan tuuria vai mitä, mutta loppujen lopuksi tuo homma tuntui aika helpolta. Toivottavasti tästä ylimalkaisesta selostuksesta on apua jollekin joka ekaa peräremppaansa suunnittelee. Ja jos tuossa tuli tehtyä jotain kardinaalimokia, niin kommentoikaa ettei muut tee samoja virheitä perässä!
-k
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Atlaksen korjaus
Mistäs tuota tököttiä saa millä hammaskosketus katotaan?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Atlaksen korjaus
Kuparitahna on aika kova sana tohon hommaan omien kokemuksien perusteella
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Atlaksen korjaus
Heh, millä vaan millä saa värjättyä tasasesti ja silleen että se vielä lähtee hankaamalla pois
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... riaine.jpg
Jossain koneistamolla näin ihan hammaskosketuksien säätöön tarkoitettua väriainetta
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... riaine.jpg
Jossain koneistamolla näin ihan hammaskosketuksien säätöön tarkoitettua väriainetta
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Atlaksen korjaus
Tarvii tota kuparitahnaa kokeilla huomenissa, niin sais selkeet jäljet näkymään.
Niin tietää paremmin miten edetä.

-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Atlaksen korjaus
Tietämättä mitä on tehty vaikea sanoa, mutta pari juttua;
- hammasvälys tarvii aina mitata ja tietää ennen kosketuksen arvostelua
- uudet laakerit on harvoin tarkalleen samanpaksuisia kuin vanhat, vaikka olisivatkin samaa merkkiä, eli välys, asento ja esijännitys muuttuvat
- jos tuo on vanha välitys, niin mikä oli välys ja kosketus ennen purkua ?
- hammasvälys tarvii aina mitata ja tietää ennen kosketuksen arvostelua
- uudet laakerit on harvoin tarkalleen samanpaksuisia kuin vanhat, vaikka olisivatkin samaa merkkiä, eli välys, asento ja esijännitys muuttuvat
- jos tuo on vanha välitys, niin mikä oli välys ja kosketus ennen purkua ?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Atlaksen korjaus
Välys on näppituntumalla siinä 0,2mm luokkaa
Uudet laakerit kaikissa, kun ei ollut vanhoja ollenkaan ja on vanha välitys ja niistä välyksistä ei mitään tietoa, ostettu vaan irtonaisena. Tuhoontuomittua saada toimimaan? Hiljaseks taitaa olla mahdotonta saada.
Kyllähän näihin löytyis jenkeistä dana 30 uusia välityksiä esim. tällä 3.54, mutta sopiiko ne tohon volvon banjoon??


-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Atlaksen korjaus
Kyllähän ne pitäs sopia, muistaa kattoo vaan kun noissa maastopeleissä on paljon tota dana30 etuperissä, että pyörii oikeaan suuntaan
Onko se välitys ollut ennenkään hiljainen
ei sitä ainakaan paremmaksi saa kuin mihin on kulunut
Se hammasvälys kannattaa tosiaan mitata heittokellolla, hämää paljon kun on noin isolla kehällä liike. Lukkopihdit vaikka kardaanin laippaan ja tukee ne johonkin kiinteään ettei pääse yhtään heilumaan pinioni ja sitten lautasesta mitaten
Onko se välitys ollut ennenkään hiljainen

Se hammasvälys kannattaa tosiaan mitata heittokellolla, hämää paljon kun on noin isolla kehällä liike. Lukkopihdit vaikka kardaanin laippaan ja tukee ne johonkin kiinteään ettei pääse yhtään heilumaan pinioni ja sitten lautasesta mitaten
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Atlaksen korjaus
Tarvii vkl aikana kattoo kun kori on puhalluksessa kellolla tuo välys.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Atlaksen korjaus
Mun tulkinta olis, että
jos välys on suunnilleen oikein, ja
sivulaakereissa edes jonkin verran esijännitystä,
niin vaatii paksumpaa shimmiä pinioniin.
Voit kokeilla laittaa prikkaa sinne sisemmän koolin alle, niin ei tarvii puristella itse laakeria koko ajan ulos, ja krymppiholkki menee koko ajan lisää kasaan jolloin sitäkään ei tarvii vaihtaa
jos välys on suunnilleen oikein, ja
sivulaakereissa edes jonkin verran esijännitystä,
niin vaatii paksumpaa shimmiä pinioniin.
Voit kokeilla laittaa prikkaa sinne sisemmän koolin alle, niin ei tarvii puristella itse laakeria koko ajan ulos, ja krymppiholkki menee koko ajan lisää kasaan jolloin sitäkään ei tarvii vaihtaa
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Atlaksen korjaus
Krymppiä mulla ei ole vielä ollenkaan, oon vaan vetäny mutterista sen verran kiinni että tulee sopivahko esijännitys pinjoniin ja tasauspyörästössä ei ainakaan välystä ole, sen verran shimmiä siellä. Ja välys on tosiaan näppituntumalla siinä pienessä, luokkaa 0,2mm. Eikä se ihan hirveästi vaikuta kosketukseen, kokeiltu on, että onko sitä 1mm vai tuo pieni näppituntumalla. Shimmit ajattelin sijoittaa ihan lopullisestikkin sen ulkokoolin alle, en näe syytä miksei voisi siellä olla. Hajotkoon perä sen takia, mutta en rupea irroittamaan pinjonista laakeria, kun jouduin siihen uuden laittamaan kokeilujen ajaksi. Ja voi olla että laitan myös välityksen shimmit banjon ja ulkokoolin väliin, tarvii vaan hakee vähän isompia jostain niin pysyvät nätisti paikoillaan.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001
Re: Atlaksen korjaus
Laitetaan tähän väliin kuvat hammaskosketuksen paikasta lautaspyörällä, jos vaikka joku muukin tarvitsee.
Itse käytän hammaskosketuksen tarkastukseen tavallista tussia, kosketuskohta on helppo todeta.
Itse käytän hammaskosketuksen tarkastukseen tavallista tussia, kosketuskohta on helppo todeta.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive
Keep the Legend Alive
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re: Atlaksen korjaus
Kuvio ja välys kannattaa tarkistaa useammasta kohtaa ja kuvio tarkistaa myös pinionilta. Kellään ei kumminkaan taida olla kovahammastettua paria, niin näissä bulkki pyörissä on hampaissa lämpökäsittely muodon muutukset vielä osittain mukana, jotka saattaa aiheuttaa kuvion / välyksen vaeltamisen. Eli jos tarkistaa vain yhdeltä kohtaa kuvion ja välyksen ei se välttämättä toteudu toisella kohtaa, isot virheet varmaan harvinaisia mutta kannattaa tarkistaa kun ei ota aikaa nimeksikään.
Jäsen 488
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Atlaksen korjaus
Nostellaas.
Rupesin tossa purkamaan tanikan atlasta ja totesin että vetoakseleiden päissä olevissa pikkurattaissa ja vetarissa on pieni välys, saako näissä olla yhtään väljää vai pitääkö olla tiukka sovite ?
Käykö pikkuperästä tasauspyörästön rattaat atlakseen ?
Rupesin tossa purkamaan tanikan atlasta ja totesin että vetoakseleiden päissä olevissa pikkurattaissa ja vetarissa on pieni välys, saako näissä olla yhtään väljää vai pitääkö olla tiukka sovite ?
Käykö pikkuperästä tasauspyörästön rattaat atlakseen ?
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
Re: Atlaksen korjaus
Juutubista asiallinen video ko. aiheesta. Toyotasta tosin kyse, mut toimii varmasti voortissakin..
http://www.youtube.com/watch?v=dAqAqODm ... ature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=dAqAqODm ... ature=plcp
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Atlaksen korjaus
Kulkee nimellä prussian blue. Ainakin tuolta saa jos haluaa "hifistellä"VesQ kirjoitti:Jossain koneistamolla näin ihan hammaskosketuksien säätöön tarkoitettua väriainetta
http://moottorihiomo.shop.wosbee.com/Pu ... sovitevari
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Atlaksen korjaus
Paljonko on lautaspyörän pulttien momentti ja kuuluuko lautaspyörää lämmittää asennusvaiheessa ?
edit: taunus clubilta löyty 80-87 Nm.
edit: taunus clubilta löyty 80-87 Nm.
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
- Paikkakunta: Joutsa
Re: Atlaksen korjaus
Onko tuon murikan pikkurattaiden keski tappia vielä saatavana jossain?
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Atlaksen korjaus
Tää on siis mutua kun en ole kokeillut mut mulle on sanottu et sierrasta kävis keskitappi atlakseen.^Cona kirjoitti:Onko tuon murikan pikkurattaiden keski tappia vielä saatavana jossain?
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Atlaksen korjaus
Minä ostin Suomen (ja varmaan Euroopankin) viimeisen keskitapin Helsingin Fordilta joskus 7 vuotta sitten kun teetin Capriini peräremontin. Ei ole Sierrassa sama.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Atlaksen korjaus
Vois kuvitella, et mokomia tappeja vois ihan tehäkkin..? esim lampola tai sorvaamo karpiola tms
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.