Cosa ei käynnisty?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Cosa ei käynnisty?

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Pe Toukokuu 14. 22:00:05 2004

Elikkä kyseessä on rakenneltu cosan moottori jonka ulkoinen kokoonpano on suunnilleen tällainen: 2wd cosan kaikki anturit ja 2wd cosan A-ryhmän boxi ja nelikon johtosarja. Jakaja on myös 2wd cosasta kuin myös kaasuläpän asentotunnistinkin. "Harmaat" juuri huolletut boschilaiset ja 3bar mappi.

Kipinä tulee muttei todennäköisesti avaa suuttimia ja ei näinollen saa polttoainetta sylintereihin. Bensiini kyllä virtaa jakotukkiin ja myös b.paineen mittarille. Kaikki johdot olen mielestäni kytkenyt oikein, varmistaisin vielä että tuleeko ne kaksi ruskeaa johtoa mitkä ovat siinä jakotukin ja rintapellin tuntumassa liitettynä silmukka apikoon niin maihin? Ja vielä että mikä on johtonippu(kolme johtoa) joka haarautuu heti rintapellin läpiviennistä(boxilta tuleva sarja) ja kulkee suunnilleen oikeanpuoleisen etulampun alle kolmionmalliseksi isohkoksi liittimeksi(johdot: rusk. rusk.valk. ja musta)? pitäskö kytkeä johonkin? :roll: Kunpa edes rykäisisi edes vähäsen.. :)

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » La Toukokuu 15. 15:03:29 2004

No johan lähti käymään. Nakutuksen tunnistimen liitin ja jakajan liitin väärinpäin. Ne ku on niin saman mittasia ja näkösiä.. :) Koeajolenkki sujui aluksi ihan hyvin mut sitte toisel kerral älytön prötääminen ja pauke ku yritti antaa kiekkoja... No säädellään täs pikkuhiljaa... Nyt kuiteski on todettu ihan käytännös et nelikon johtosarjaa voi käyttää 2wd:ssäkin.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Toukokuu 16. 10:38:12 2004

Kiirettä pitää,zeppeliinin tapahtuma ovella... :wink:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Toukokuu 16. 11:04:36 2004

Jos prötää niin eihän sitä vielä voi sanoa, että 4WD johdot toimii.
Vaihdotko sen asentoanturin johdon paikkoja?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Toukokuu 16. 11:26:21 2004

Kyllähän ne johtosarjat voi ristiin käyttää kunhan vaan vaihtaa mitä ne vaatii. Onko boxissa nakutuksentunnistin? Takavedossa sitä ei normaalisti ole.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Toukokuu 16. 12:52:20 2004

Nakutuksen tunnistinta ei boxissa ole ja vaihdoin ainoastaan jakajan ja nukutunnistimen liittimet toisinpäin ja sit lähti käyntiin. Asentoanturin johtoja en käyttäny lainkaan irti. Aluksi tosiaan toimi ilman mitään pätkimisiä mut sit ku uudelleeen kokeilin ja käytin eka tovin aikaa joutokäynnillä, niin meni jotenki ihan sekasin ja rupes pätkiin ja paukkuun ku yritti antaa enempi kaasua. Täytynee tänään perehtyä uudestaan asiaan...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 16. 13:07:24 2004

tyhjäkännillä ei ole liikaa syöttöä mut kun kosket kaasuläppään niin boxi luulee et sulla on läppä täysin auki,ohjeet tarkastukseen täältä
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Toukokuu 16. 22:15:40 2004

No niin, mittailin tosa kaasuläpän nastojen 17 ja 30 ohmi lukemia ja näytti siltä et vastusarvot pienenivät kun kaasupolkimeen koski. Kääntyskö toiminta nykyisestä päinvastaisesta oikeaksi jos vaihtas singaali johtojen paikkaa läpän liittimistä?? Vai korjautuuko ihan säätöhommilla, koska arvot näytti aika persiillään olevan vaikka säädöin läpän mielestäni oikein koneen ollessa vielä irrallaan? :roll:

Edit: Säätelin nyt silleen et noiden 11 ja 30 napojen vastus oli 550ohmia ja 30 ja 17 nastojen arvot tyhjäkäynnillä ääretöntä. Mut sitte ku koski hiukka kaasuun, niin vastus arvo hyppäsi lukemaan 520ohmia ja kun kaasun paino pohjaan niin 68ohmia. Eli toimiiko mulla ny vieläkin toi toisinpäin ku pitäs? Eikö vastuksen tulisi kasvaa niinku Aksun antamassa ohjeessakin sanotaan?

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Toukokuu 19. 14:18:59 2004

No nyt on vaihdettu kaasuläpän 11 ja 30 napojen johdot toisinpäin ja vastukset käyttäytyvät niinku pitääkin. Mittailin jännitteetki navoista 30 ja 17, niin jännite nousee nollasta aina noin 5V täyskaasu asennossa, mutta eikö josain ohjeessa taas sanota että jännitteen kuuluisi laskea 0,5V täyskaasu asennossa?? Eikö yleinen laki kuitenki ole, että jännite nousee aina ku vastuskin nousee?? Syttö on täysin kohdallaan ja kakkuaki saa muttei vaan lähde käyntiin? Ei kyllä lähteny ennen johtojen kääntöäkään ku tulpat kastu niin reilusti, mut nyt heitin uudet kynttilät kehiin ja aluksi hiukka tupsutti ja taas mykisty? Missä vika? Mappi vaikka vastusarvot näyttää oikein? :(

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Toukokuu 19. 14:33:48 2004

Tutkiessa Burton powerin kuvastoa pisti silmään et 2wd:n anturia ei enää saisi.Tilalle myydään 4wd:n anturia ja pyydetään vaihtamaan 4wd:n johdot.
Jos sulla on 4wd:n anturi niin kokeile toimiiko sitten samalla tavalla kuin klubin ohjeissa mainitaan(itse vaihdoin 2wd:n johdot aikoinaan)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tivi
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Heinäkuu 1. 20:49:34 2002

Viesti Kirjoittaja tivi » Ke Toukokuu 19. 16:19:51 2004

fomoco3 kirjoitti:Kiirettä pitää,zeppeliinin tapahtuma ovella... :wink:
Ford-osasto ei ole tällähetkellä nousemassa pystyyn ,kun ei ole ilmoittautunut kuin kaksi ajoneuvoa. Harmi !

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Toukokuu 19. 16:24:07 2004

Ei taida olla mulla nelikon anturi, jos se on punainen väriltään niinku monessa 2wd cosassa olen nähnyt... vastusarvot toimii siis ny samallailla kuin klubin ohjeessa mut jännite arvo(ainoastaan kaasua painaessa) on vastapäiväinen kuin siipikossun sivuilta löytyvässä manuskassa, jonka mukaan pitäs laskea 0.5V

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 19. 16:29:15 2004

Aksu kirjoitti:Tutkiessa Burton powerin kuvastoa pisti silmään et 2wd:n anturia ei enää saisi.Tilalle myydään 4wd:n anturia ja pyydetään vaihtamaan 4wd:n johdot.
Jos sulla on 4wd:n anturi niin kokeile toimiiko sitten samalla tavalla kuin klubin ohjeissa mainitaan(itse vaihdoin 2wd:n johdot aikoinaan)
Minä ymmärsin sen Burtonin ohjeen niin, että ne johdot käännetään siinä anturin päässä ei koko johtosarjaa tarvitse vaihtaa.
TPS toimii niin, että sinne syötetään 5V ja kaasu pohjassa sen pitäisi näyttä mahdollisimman lähelle sitä eli resistanssi pienimmillään kaasu pohjassa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Toukokuu 19. 16:38:27 2004

Katsokaapas ny sitä klubin ohjetta ja sitä cossun manuskaa eka niin hokaatte mitä tarkoitan! Tossa klubin ohjeessahan resistanssin pitää nousta 400-600 ohmiin täys asennossa ja samaa sanoo Autodatakin. Niin mulla tekee nyt ja äsken teki toisinpäin. mutta manuskassa sanotaan et jännite putoaa 0,5V!?!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 19. 17:06:05 2004

4WD TPS voi olla punainen tai musta, mutta koodi on kuitenkin PF09.

Mittasin 4WD(PF09/04) TPS-anturista tälläiset arvot:

a-b läppä kiinni 48-52 ohm
a-b auki 592 ohm
a-c 594 ohm
b-c kiinni 606 ohm
b-c auki 2.6 ohm

Anturi oli irrallaan ja oletan, että anturin sisäinen jousi vetää samaan suuntaan kuin läpän jousi.

2WD anturissa on läppä kiinni asennossa joidenkin nastojen välissä yhteys poikki ja se antaa varmaan merkin boksille, että pitäisi runksuttaa tyhjäkäyntiä. Miten se sinun 2WD boksisi mahtaa reakoida, kun sitä tietoa ei tule? 4WD läpän kanssa boksille tulee koko ajan viesti pienestä läpän avautumasta, saako se kone isoista suuttimista ja viritetystä boksista niin paljon gasoo ettei se oikein käy?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Toukokuu 19. 18:11:55 2004

Kyl boxiin tulee tieto et on tyhjäk. silloin nastoista 17 ja 30 mitattuna näyttää 550 ohmia ja kun kaaua painaa niin hyppää nollaan ja nousee siitä n. 550 ohmiin. samoin jännitteen kans, eli aluksi n. 5V ja sit loähtee nollasta ja nousee n. 5V. Uskosin tässä tapauksessa et mulla sit on 2wd cosan läppäanturi ku käyttäytyy noin, jos nelikossa ei kerta ole tollaista mykkää aluetta tyhjäkäynnillä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Toukokuu 19. 19:03:43 2004

Jos se siis on 2WD PF01 anturi niin se pitää säätää niin, että näyttää läppä kiinni ääretöntä/virta poikki ja sitten kun kaasua painaa rupee ohmit virtaamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Toukokuu 20. 10:54:43 2004

Niinhän se on juuri säädettykin.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 20. 11:32:18 2004

pehkos69 kirjoitti:Niinhän se on juuri säädettykin.
Edellisessä viestissä lukee näin: "17 ja 30 mitattuna näyttää 550 ohmia ja kun kaaua painaa niin hyppää nollaan ja nousee siitä n. 550 ohmiin. "
Tarkoittaako tuo ääretön/signaali poikki - 550ohm- 0 ohm - 550ohm ja sitten resistanssi laskee tasaisesti kunnes läppä auki ohmeja on hyvin vähän?
Jos anturi toimii noin niin se on rikki.
Virittele kiinni ledi vikakoodien lukemiseksi, kai kisa ECUkin vikakoodin ulos antaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Toukokuu 20. 20:06:47 2004

Anteeksi ku menin jo itekki sekasin.. :) Siis se näyttää aluksi ääretöntä ja sit lähtee nouseen nollasta maksimiin.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Toukokuu 20. 20:38:15 2004

Kun se TPS on siis PF01 niin johtojen pitäisi mennä seuraavasti:
Kun pidät TPS:n johtoa ja liitintä niin, että katsot liittimen sisään ja jousi ja kaksi koloa kulmissa on alhaalla, niin vasen menee boksin napaan 30 keskimmäinen 17 ja oikean puoleinen 11.
Em. 2WD boksi ja 2WD TPS.

Yksi Cossun sähköjen testausopas väittää, että 4WD MAP olisi kytketty eri tavalla kuin 2WD, ei taida kyllä pitää paikkaansa, mutta tarkista nyt sekin.
MAPin johto ja liitin samalla lailla kädessä kuin yllä ja vasen 30 keskimm. 11 ja oikea 15.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 20. 20:45:49 2004

juupa juu
miten kahden johdon vaihtaminen ristiin voi tehdä näin pitkän topiikin.
ei kuulkaas sähkö ole vaikeeta sitä ei vaan nää ,ainoastaan silloin näkee kun se pääsee johdosta karkuun( se savu siis).
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Toukokuu 20. 22:31:38 2004

Kokeleppas itse niin alkaa siullakin käpy tummumaan ja nousemaan savu muualtakin, kuin johdoista.. :) Kohta hangattu käymään enempi myllynkiveä! :D Noh, kyl kaikki aikanaan ku ei lannistu ja polta hihojaan lopullisesti. :)

Vastaa Viestiin