Cossun kannen purku

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Cossun kannen purku

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Toukokuu 7. 23:26:17 2004

Eli pitäs venttiilit irrotella ja näytti olevan aikasen syvällä tuolla koloissaan. Eli onko tuohon olemassa jotain erikoistyökalua tai jotain kikkaa, millä ne sais sieltä helpoiten pois ja jopa vielä joskus takaisinkin.
Ja onko noissa venttiilinohjureitten kumeissa jotain eroja (alkuperäinen vai tarvike).
Mistä tiivisteet kannattais yleensäkkin hommata (alkuperäisyys/hinta).

Kansi saatiin purettua, kun modattiin tollanen samanlainen puristin kuin Upilla. En vaan ite oo sen enempää kerinny perehtyä kuin nähny ton puristimen ja ite kannen ilman venoja.
Kiitos kaikille vastanneille.

PS. upi, nyt on sellanen puristin, että saadaan sunkin "tulevan" cossun kansi purettua tarvittaessa.
Viimeksi muokannut MikkoT, Su Toukokuu 23. 23:53:44 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 7. 23:32:59 2004

Valintoja helpottaa, oikeaan suuntaan, ettei tarvikkeita juuri ole tyrkyllä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cossun kannen purku

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 7. 23:34:24 2004

MikkoT kirjoitti:Eli pitäs venttiilit irrotella ja näytti olevan aikasen syvällä tuolla koloissaan. Eli onko tuohon olemassa jotain erikoistyökalua tai jotain kikkaa, millä ne sais sieltä helpoiten pois ja jopa vielä joskus takaisinkin.
Ja onko noissa venttiilinohjureitten kumeissa jotain eroja (alkuperäinen vai tarvike).
Mistä tiivisteet kannattais yleensäkkin hommata (alkuperäisyys/hinta).
Tere.

Voit mallata tuolla minun puristimellani jos vaikka kävisi. Se on Nestorilla lainassa mutta palauttaneen jos sulla on tarvista. Siinä on aika pitkä toi venttiililautasta vasten tuleva nokka. Ja noista tiivisteistä. Käväise kysymässä voortilta mitä maksaa originellit. Cossun kannessa tuskin kannattaa säästää venavarrenkumeissa :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Toukokuu 8. 0:20:50 2004

Joo, tää joutaa kyllä, voin tuua pois vaikka heti huomenna jos on tarvis? Itellä menee vielä aikaa ennekkä pääsen kannen kasaus hommiin. Voin pistää myös kuvia tästä vehkeestä jos niistä on apua.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Toukokuu 8. 0:27:43 2004

nestori kirjoitti:Joo, tää joutaa kyllä, voin tuua pois vaikka heti huomenna jos on tarvis? Itellä menee vielä aikaa ennekkä pääsen kannen kasaus hommiin. Voin pistää myös kuvia tästä vehkeestä jos niistä on apua.
Itselläni ei ole sille juuri nyt tarvetta, mutta jos sitä kokeilee Mikon cossun kanteen, niin sitten voisi antaa sen Mikolle lainaan. Kun Nestori sitä taas tarttet kasausvaiheessa niin se on sulle :D

edit:

Tässä kuvia puristimesta duunissaan..Kertokaas cossunkansigurut saako tällä cossun venat pois?

http://koti.mbnet.fi/ukormi/cabpakovent ... nnusta.jpg
http://koti.mbnet.fi/ukormi/cabpakovent ... nusta2.jpg
http://koti.mbnet.fi/ukormi/cabpakosenlukot.jpg
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Toukokuu 8. 0:47:51 2004

Venat on tosiaan melko syvällä. Mulla oli puristimen yläpään varsiin, joka näkyy tossa Ukormin kolmannessa kuvassa, hitsattu jatkopalat. Saattaa ilman jatkoja napata puristimen kaari kannen reunaan.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Toukokuu 8. 0:49:44 2004

L@RE kirjoitti:Venat on tosiaan melko syvällä. Mulla oli puristimen yläpään varsiin, joka näkyy tossa Ukormin kolmannessa kuvassa, hitsattu jatkopalat. Saattaa ilman jatkoja napata puristimen kaari kannen reunaan.
Mutta varmaan kannattaa kokeilla?

Voihan siihen sitten vaikka laittaa jatkoa jos tarttee..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Toukokuu 8. 0:54:18 2004

ukormi kirjoitti: Itselläni ei ole sille juuri nyt tarvetta, mutta jos sitä kokeilee Mikon cossun kanteen, niin sitten voisi antaa sen Mikolle lainaan. Kun Nestori sitä taas tarttet kasausvaiheessa niin se on sulle :D
Jepjep, kiva juttu :) No tuota, minä voin tuoda tuon puristimen vaikka huomenna sinulle jos päätätte testata tuota? Voisin kyllä muutenkin kiikuttaa tuon takaisin tässä lähipäivinä, kun en todella tiedä millon tuon kasaamisen pääsen aloittamaan.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Toukokuu 8. 1:03:32 2004

Kyllä passaa. Olen koko päivät tallissa mikäli kestän tolpillani. Joka tapauksessa joku täällä on paikalla..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Toukokuu 8. 1:03:50 2004

Joo eli mitä ite sillon kun kävin pyörähtää upin luona, tuota puristinta silmällä mittailin niin se on vielä liian lyhyt. Voihan sitä silti joku päivä kokeilla. Mun koneenrakentaja vaan pääs valtion jälkikouluun seuraavaksi 10 päiväksi, joten hirvee kiire ei tollakaan ole.
Noista tiivisteistä kysyin ihan sen takia, että oon reissussa lappeenrannassa (huomenna dynolle ihailemaan menossa) ja tarkotus ois jatkaa tonne etelään sierra friikiltä kesätassuja hakemaan ja ajattelin samalla käydä hakemassa noi tiivisteet autoracingiltä, mutta hinta ja suunnistustaidot huomioon ottaen mietin, että oisko jotain muuta hyvää clubin yhteistyökumppania, mistä noita vois kysellä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Toukokuu 8. 1:07:15 2004

Velipojalle napsahti nakki?
Mullakin oli tarkoitus mennä huomenna Lappeenrantaan Dynotapahtumaan mutta mitens tässä kunnossa meet...

Tuohon puristimeen kyllä saa tehtyä näppärästi jatkoa kun vain on hitsinhitsi, taitoa ja rautaa..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » La Toukokuu 8. 1:13:32 2004

Joo-o, kävin tuolla tallissa mörköilemässä ja kyllä se mun puristin tarvihtee nuo jatkot.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Toukokuu 8. 1:16:54 2004

ukormi kirjoitti:Velipojalle napsahti nakki?
Mullakin oli tarkoitus mennä huomenna Lappeenrantaan Dynotapahtumaan mutta mitens tässä kunnossa meet...

Tuohon puristimeen kyllä saa tehtyä näppärästi jatkoa kun vain on hitsinhitsi, taitoa ja rautaa..
Niihän tolle kävi :wink: .
En välttämättä kehtais olla uhraamassa sun "kaunista" puristinta omiin tarkoituksiini, mutta noi sun vaatimukset tohon modifioitiin voidaan kyllä täyttää viimestään kuhan valtio vapauttaa ton itse asentajan :D :D

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Toukokuu 8. 1:19:26 2004

Siihen voi tehdä lisäjatkon ilman varsinaista puristimen hitsaamistakin. Kunhan vain saadaan ainekset kasaan. Mutta eihän tollanen puristin maksa kuin 20 euroa joten jos tollasen ostaa ja modaa Cossulaitteeksi niin kyllä sulla sille on jatkossakin hommia..Ja eihän sitä tiedä vaikka olisi minullakin :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Toukokuu 8. 1:57:12 2004

Katellaan tota modausta, kun se on varmaa että ei siitä ainakaan mitään koristetta oo tarkotus tehdä :D :D
Itse mietin, että jos ois rakentanu jonkun painimen yläkautta (kiinnitys esim. nokkapukkeihin), mutta toi puristin on kyllä toimiva kuhan se saadaan rakennettua silleen, että se on myös työturvallinen.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » La Toukokuu 8. 8:54:33 2004

Kyllä ne ton näkösellä härvelillä lähtee. Varteen joutuu varmaan tehdä lisä vartta (putki päälle), jota jaksaa vääntää. Sitten ennen puristusta antaa pikkuisen napun lautaseen, jotta kiilat irtoaa. Välttämättömänä apuna on ohut jatkovartinen "karttakeppi" jossa on magneettipäässä. Tämä helpottaa huomattavasti purkua ja asennusta sekä pudonneiden kiilojen onkimista kannesta. Kumien poistoon kannattaa tehdä kahdesta putekn puolikkaasta holkki. Alapäähän pieni supistus ja holkin ympärille on panta. Tämä kiristetään vedettävän kuminkaulan päälle. Tämä oli mielestäni kannen purun kettumaisin homma. Ainakin mulla kumit oli todella tiukassa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Toukokuu 8. 10:27:46 2004

Niitä venttiilinvarren kumeja on kyllä hankala kaivaa sieltä syvältä.
Noita puristimia on valmiitakin jotka on tarkoitettu syvällä oleviin venttileihin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Toukokuu 9. 11:44:10 2004

Ja niihin venttiilinvarrenkumien nostoon on olemassa myös ihan omat pihtinsä. Lähtee nimittäin nättiin syvältäkin kolosta ja ahtaista paikoista.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Su Toukokuu 9. 14:33:41 2004

Tuolla ukormin puristimella ei onnistu ilman modausta, koska se lautanen on syvällä ja välikkö mistä puristin pitää mahtua on kapea. Venttiilivarrenkumit kyllä lähtee ihan linjapihdeillä, jos vaan on kärsivällisyyttä löytyy. Itse viime syksynä muutaman tunnin illalla niitä yritin saada irti ja yksi irtosi. Seuraavana iltana lähtikin sitten kaikki melko helposti irti kun oli edellisenä iltana jokaista vähän sörkkinyt ;)

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ma Toukokuu 10. 13:32:34 2004

noi ohjurinkummit lähtee myös pitkäkärkisillä pihdeillä.
esin pyöräyttää parikertaa ja sit vetää pois.
mun pihdit on mallia biltema.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Vastaa Viestiin