Mikä putkisto cossuun

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Mikä putkisto cossuun

Viesti Kirjoittaja Tupi » Su Toukokuu 2. 2:00:32 2004

Elikkä minkälaisia putkistoja ootta cossuihinne laittanut? Mistä ostitte ja minkälainen on ollut
Marteliuksen ja omp:n tiedän mutta mitä muita olette suomeen hommannut
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Toukokuu 2. 2:46:58 2004

3" putkea, keskelle yksi simonsin 500mm ovaali vaimennin ja taakse marteliuksen 385mm pyöreä ja on hiljainen.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Toukokuu 2. 8:36:50 2004

Voin kyllä suositella mongoosea, suht hiljainen ja rosteria eikä sumuisilta saarilta tilattuna mikään hirmu hintainen ole.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Toukokuu 2. 11:16:08 2004

Toi putki homma on vähän hankala, pitäisi saada hiljainen ja avara ja ennenkaikkea nätisti kiinni (ei kolaa mihkään) sekä ei roiku, mulla ei ainakaan ole varaa roikkua muuten saa jatkuvasti varoa putkea, keula ilmeisesti hieman std:tä alempana (10-20mm). Mongoose ilmeisesti hyvinkin järkevä vaihtoehto, koska rosteria ja järkevän hintainen sekä tulee 3" turbolta asti. 2.5" martelius ja muut ns. "n-ryhmä" putket ovat aivan syvältä kadulla koska edelleen turbolta lähtee pienellä vakioputkella (joka juuri pitäisi olla isompaa) ja virtauspinta-ala jopa pienenee mutta vastus ehkä pienenee koska ei ole kunnollista vaimenninta = järkyttävä meteli, joka taas häiritsee mitä enemmän tulee kuskille ikää. N-ryhmä putken yksi päätarkoitus lienee ollut keventäminen, tehoa se ei juuri kasvata mutta ääntä kylläkin.
Eskokossussa asia on helpompi koska takalattiassa on tilaa kunnolliselle pöntölle, sierrassa tilaa ei ole, vain pieni pyöreä sopii. Ongelmaksi muodostuu keskelle laitettava pönttö, miten ihmeessä saatte mahtumaan soikean 3" 500mm, niin että se ei roiku eikä kolaa mihkään :shock: ?
Ja sitten tosta että tarvitseeko jokainen lastutettu kossu pörisevän ja suuren putken, sitäkin olen luonnossa testaillut, vertasin vakioputkistoa ja sitten isoa downpipe 3.5" ja loput 3". Erot olivat parista kymmenyksestä sekunttiin, kumminkin vakioputkella sujuu 0-200 reiluun 15 sekkaa joten ei ole niin huono kuin luullaan. Pahin pullonkaula vakioputkessa on turbolta haaraan menevä aivan liian pieni putki, sen vaihto 3":ksi parantaisi tilannetta paljon äänien edelleen pysyvän vakioina. Mongoosen aioin hankkia jos jotain valmisputkea haen, rosterinen turbolta takapuskuriin 3" riittää useimmille.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Toukokuu 2. 11:30:43 2004

Mulla on heti kardaanin keskilaakerin jälkeen se 500mm ovaali. Autoon ei kolaa mihinkään ja ainoo mihin ottaa kiinni on parkkihalliin ajettaessa kun siinä on oven kohdalla tehty oikeen kunnon korotus, mutta samaan korotukseen ottaa puskurin kumilippakin jo vähän kiinni.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Su Toukokuu 2. 12:53:05 2004

mulla oli tommoinen 3" putki ei oo oikeen hiljanen mutta vaihan ton takapöntön kartiopöntöks
http://groups.msn.com/Turboriesa/shoebo ... PhotoID=14

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » Su Toukokuu 2. 13:28:36 2004

Omassani oli Magnumin 3" rosteriputkisto jo edellisen omistajan toimesta... ja olen ollut todella tyytyväinen siihen äänet ei todellakaan ole liian kovat vaan sellaiset mukavan "pehmeät" keskellä yksi ovaalipönttö ja takana pyöreä... lisäksi, vaikka muista syistä ollut irti useita kertoja istuu aina hyvin takaisin paikoilleen ei kolise mihinkään eikä roiku !
Siitä, että mistä tuo putkisto on ostettu ei ole hajuakaan...
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 2. 21:03:48 2004

Mongoose. (Ja muutenkin SHR:n kanssa samaa mieltä; pärinäputket eivät ole välttämättömiä :wink: )
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Toukokuu 2. 21:49:23 2004

Onko kukaan todennu ihan käytännön kautta mites putkiston koolla on merkitystä ja missä suurennoksen raja menee? itellä nyt tällanen vaihe menos et ohari turbosta vaiduttiin cosan pataan jota on sitte jo jonkiverran piristelty ja tavotteena ny toi +350hp, ajattelin laittaa aluksi down pipeksi 3"-3.5" ja sen jälkeen kokeilla penkis 2.5" loppupäällä ja yhdellä suoralla pöntöllä. Sen jälkeen ois sit ajallaan tarkotus siirtyä loppupääki 3".. Eli kiinnostas tietää mis rajoilla ahdistus tulee ihan vastaan? Joskus ihmetyttää et joihinki turbo Uunoihin väännetään julmettua putkea ja tehot jotain +150, joka tuntuu järjen köyhyydeltä tuosavaiheessa.. :roll:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Toukokuu 2. 22:08:26 2004

Omaa kokemusta (ei huhuja, mutta muistetaan virityksen olevan aina monen tekijän summa): vakioputkella vaikeaa päästä yli 280-300hv. Jos tekee downpipen esim. 3", päästään joitain kymmeniä ylöspäin.
2,5" martelius/OMP ryhmä N putkistoilla pääsee myös yli 300hv. Eli ei tarvitse ensimmäiseksi 3":sta.
Omassa vanhassa koneessa (v.-95 331hv) oli ensin orkkislähtö 60mm kartioitu loivasti 3", samaa loppuun 1:llä vaimentimella. Ahdin T3.
Vaihdoin lähtöputken 3,5" kallistuksenvak. saakka. Ahtojen nousu huomattavasti helpompaa ja ylhäällä (yli 150kmh) vastaavuus kaasuun selkeästi parempi-> lisää vääntöaluetta/vääntöä.
Ehkä näistäkin saa suuntaa :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Toukokuu 3. 8:05:39 2004

Kiitos jjs! :) Taidanpa sitte tehä loppuosanki 3" ja sen downpipen 3.5".. eipähän ahistele...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Toukokuu 3. 19:23:25 2004

Omassa 3,5" downpipe ja 3" loppuun asti yhdellä lyhyellä ovaalivaimentajalla, oma tekemä paitsi vaimennin.

Vastaa Viestiin