Duratec v6 EGR

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mikanu
Ylläpitäjä

Duratec v6 EGR

Viesti Kirjoittaja mikanu » Su Helmikuu 8. 17:43:08 2004

Onkos kukaan kytkenyt pois pelistä tätä pakokaasun takaisin kierrätystä? Pitääkös siitä tukkia joku alipaineletku ja missähän tämä sijaitsee? Vaikuttaako miten päästöihin/auton toimintaan, kannattaako tehdä em. operaatio? Kokemuksia, mielipiteitä, faktaa kellään jaettavaksi :roll:

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Helmikuu 9. 14:23:26 2004

en tiedä miten bensavehkeiden EGR venttiilin toiminta eroaa omasta turbodiiselistä ( Saab ), mutta jos se toimii niin miksi se pitäisi pois ottaa? Tosin kokemuksesta tiedän, että diiselissä se paskaa imusarjan sekoittimen aivan tukkoon. Se tieto, että venttiilin poistosta saisi jopa kymmenen hevosvoimaa lisää on ainakin täyttä paskaa. Todennäköisesti venttiilin poistolla / tukkimisella saat vaan vikakoodin aikaiseksi. Mutta sehän on helppo kokeilla. Katsot, että venttiili on kiinni ja otat plugin pois.
Siinä jossain imusarjan kupeessa on se on sinunkin autossasi? Ilman egr auton käyntiääni muuttuu terävämmäksi...näin ainakin diiselissä.
S a a b & F o r d

mikanu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mikanu » Ma Helmikuu 9. 18:05:50 2004

Sen imusatsin paskaantumisen takia minäkin sen ajattelin eliminoida, taitaa olla tuon imusarjan likaantuminen duratecille tyypillistä. Siitä tais olla joskus keskustelua.

mikanu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja mikanu » To Maaliskuu 11. 11:00:08 2004

Eli olisiko em. operaatio helpoimmillaan tehtävissä egr venttiilin alipaineletkun tukkimisella. Egr venttiili säätää siis pakokaasun virtausta takaisin imusarjaan. Alipaineella ohjautuva egr venttiili ei saisi sitten tietoa imusatsin alipaineesta? Mutta jääkö venttiili sitten kiinni kun alipaineletkun tukkii?

Vai pitääkö egr painetunnistimelta irroittaa/tukkia joku letku. Paineentunnistinhan lähettää tiedon ohjausyksikölle pakokaasun paineesta...

Kiinnostaa vaan tietää, kun joku joskus puhui ko. asiasta ja oli tehnyt operaation onnistuneesti :)

JuhaN
Viestit: 67
Liittynyt: Su Huhtikuu 7. 22:42:08 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaN » To Maaliskuu 11. 11:31:24 2004

Minä otin vain tuon alipaineletkun irti ja tulppasin sen. En vielä ole kurkannut imusarjaan että olisiko sinne taas ilmestynyt tervaa.
S-Max 2.0TDCi -07
Mondeo ST200 STW -00 (2002-2007) Escort RS 2000 -93 (2000-2002)
Escort 2.0 -76 "viistokeula" (Projekti) Escort 1.6 -78 (Pelto-/jäärataauto)

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Su Huhtikuu 4. 12:12:04 2004

Näytä vaikka kuvalla se kyseinen alipaineletku.
Eilen tein jenkkien ohjeiden mukaan ja imasin pari purkillista suuttimienpuhdistusainetta kummastakin imusarjassa olevasta alipaineletku liitännästä läpi koneen käydessä tyhjäkäyntiä, kokopiha oli sankan valkoisen savun peitossa hetken aikaa ja auto kävi ihan päin helvettiä.
Kaasuun vastaavuus kuitenkin parani huomattavasti.

JuhaN
Viestit: 67
Liittynyt: Su Huhtikuu 7. 22:42:08 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaN » Ma Huhtikuu 5. 13:53:04 2004

Kuvassa oikeassa yläreunassa on ruskea Egr-venttiili, ja siihen tulee se vihreä ohut muovinen alipaineletku. Kuva on huono mutta kai siitä selvän saa.

Putsasitko
tämän ohjeen mukaan?

Putsaantuuko näillä ohjeilla myös toisiokanavat, kun läpät on kiinni pienillä kierroksilla?

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ma Huhtikuu 5. 14:51:16 2004

Juu juuri tuolla ohjeella.
Ja välillä kyllä kierrätin ihan kunnolla sinne 7000:een saakka.

Miten tuon EGR:n sitten ohitan ja meneekö silti päästömittauksista läpi? Vaikuttaako mitenkään muuten tuon EGR:n poisto?

Putsauksen jälkeen vaihdoin sisään Kendall:in GT-1 10W-40 öljut ja paremmin ne tuntuvat Duratecille sopivan kuin edelliset Castroll:in RS 0W-40 öljyt.
Seuraavaksi uudet tulpat paikalleen ilman imusrjan purkamista ja sitten K&N:n 57i kitti.
:)
Jonkin verran se kampiakselin pässä oleva moniurahihnapyörä vispaa mun autossani mutta kun laitta hetkeksi lisää kierroksia niin lakkaa...?
Pitäisiköhän tilata 2001 mallin DMD siihen kävisi vielä hiljaisemmalla äänelläkin ainakin alle 3000rpm kierroksilla.
Eikä ole edes kallis se Dual Mass Damper plus pultti ja prikka maksavat Fordilla jotain 70EUR yhteensä.

JuhaN
Viestit: 67
Liittynyt: Su Huhtikuu 7. 22:42:08 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaN » Ma Huhtikuu 5. 16:30:22 2004

Miten tuon EGR:n sitten ohitan ja meneekö silti päästömittauksista läpi? Vaikuttaako mitenkään muuten tuon EGR:n poisto?
Eikös tuo EGR putoa pelistä kun tuo alipaineletku otetaan pois käytöstä? EGR ei vaikuta katsastuksen päästömittauksiin. Eikä sillä taida olla moottorin toimintaan muutakaan vaikutusta kuin jotain saastepäästöihin viittaavaa.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ma Huhtikuu 5. 18:22:52 2004

Eli tulppaan kummatkin päät?

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ma Huhtikuu 5. 19:07:20 2004

Bulldog
Seuraavaksi uudet tulpat paikalleen ilman imusrjan purkamista ja sitten K&N:n 57i kitti.



Mistä löysit v6 mondeoon ton 57i sarjan? Olen etti nyt ties mistä tota sarjaa mut ei tunnu löytyvän! :shock:

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ma Huhtikuu 5. 19:13:07 2004

Hehee.
Löytyy kyllä Autoracingista saa 220EUr tai enemmän.
Mutta jos on hiukankin enemmän kielitaitoa(babelfish) mukana niin suosittelen osoitetta www.ebay.com ja sieltä advanced search -> available to Finland ja Eurot päälle.
Tässä yksi:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... gory=44191

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Huhtikuu 5. 19:38:17 2004

BulldogPO kirjoitti: Seuraavaksi uudet tulpat paikalleen ilman imusrjan purkamista
Jos tuo on siis mahdollista niin selitätkö vähän tarkemmin, kun mullakin on noi tulpat vielä vaihtamatta ton imusarjan purkamisen takia.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ma Huhtikuu 5. 20:55:39 2004


JuhaN
Viestit: 67
Liittynyt: Su Huhtikuu 7. 22:42:08 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaN » Ma Huhtikuu 5. 21:46:49 2004

BulldogPO kirjoitti:Eli tulppaan kummatkin päät?
Ei tarvitse tulpata kuin se muoviletku.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ti Huhtikuu 6. 7:07:24 2004

Ja sitten paskan kertymisen pitäisi loppua?

JuhaN
Viestit: 67
Liittynyt: Su Huhtikuu 7. 22:42:08 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaN » Ti Huhtikuu 6. 13:58:57 2004

Toivon mukaan...

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ti Huhtikuu 6. 16:44:29 2004

Ok. Pitää testata.

Vastaa Viestiin