4x4 cossuun lastu + suuttimet

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

4x4 cossuun lastu + suuttimet

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Maaliskuu 31. 14:30:20 2004

Miten saan pelaan msd 6 reikäset 900 suuttimet cossussa http://groups.msn.com/Mprestmotorsport/ ... PhotoID=88

ahdin on garret gt 37
http://groups.msn.com/Mprestmotorsport/ ... PhotoID=14

portti on
http://groups.msn.com/Mprestmotorsport/ ... &PhotoID=9

cooleri on
http://groups.msn.com/Turboriesa/shoebo ... &PhotoID=7

dumppi on
http://groups.msn.com/Turboriesa/shoebo ... &PhotoID=1

ja kone on green hat cossu, 3 bar map ja lastu sille on 803 vihreille suuttilille... saako sillä lastulla toimiin???????????

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Maaliskuu 31. 15:02:21 2004

pitäisi toimia vihreitten lastulla tai vaihtoehtoisesti harmaitten.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Maaliskuu 31. 15:09:38 2004

Kyllä saat vihreitten lastulla toimii mutta haukkaa kakkua ja runsaasti.

Kyseles Seppo nimimerkiltä jos se suostus puukottaa sulle lastua. On onnistuneesti ainakin harmaille tehny lastun.

Valtosella vois olla valmiina lastu noille.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 31. 19:11:15 2004

Paljonko noiden MSD -tötteröiden tuotto on ja millä paineella?
Vihree pipo on alunperin L8 -ECUlla; vaatinee siis käpälöidyn babyboardin epromin lisäksi joten piirinpuukotus on hankalampaa. Ckolli tietänee em. mainittujen tahojen pystyvyyden ko. aiheen osalta.
Vihreiden -803 tuotoksi ilmoitettu n.383cc ja harmaiden -403 on n.503cc. Jos osuu liki (arvio +-15%), voi saada toimimaankin :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Maaliskuu 31. 19:17:33 2004

ei taida mennä puukotettu lastu läpi katsastuksessa, koskapa on vähäpäästöinen kattimalli :cry:

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Maaliskuu 31. 21:20:38 2004

jjs kirjoitti:Paljonko noiden MSD -tötteröiden tuotto on ja millä paineella?
Vihree pipo on alunperin L8 -ECUlla; vaatinee siis käpälöidyn babyboardin epromin lisäksi joten piirinpuukotus on hankalampaa. Ckolli tietänee em. mainittujen tahojen pystyvyyden ko. aiheen osalta.
Vihreiden -803 tuotoksi ilmoitettu n.383cc ja harmaiden -403 on n.503cc. Jos osuu liki (arvio +-15%), voi saada toimimaankin :)

oli tuotto jotain 920 3 barin paineilla on ylhäällä mutta lappu on tallilla

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Maaliskuu 31. 21:21:56 2004

jive kirjoitti:ei taida mennä puukotettu lastu läpi katsastuksessa, koskapa on vähäpäästöinen kattimalli :cry:
Ei tartte olla katti toss mun autossa on vm 88 voihan se venakoppa maalata :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 31. 23:20:22 2004

fordrs2000 kirjoitti:
jjs kirjoitti:Paljonko noiden MSD -tötteröiden tuotto on ja millä paineella?
Vihree pipo on alunperin L8 -ECUlla; vaatinee siis käpälöidyn babyboardin epromin lisäksi joten piirinpuukotus on hankalampaa. Ckolli tietänee em. mainittujen tahojen pystyvyyden ko. aiheen osalta.
Vihreiden -803 tuotoksi ilmoitettu n.383cc ja harmaiden -403 on n.503cc. Jos osuu liki (arvio +-15%), voi saada toimimaankin :)

oli tuotto jotain 920 3 barin paineilla on ylhäällä mutta lappu on tallilla
Ero on aikamoinen, ja (epäilen että) vihreiden lastu ei kyllä riitä alkuunkaan, harmaan piirillä tullee mutkia matkaan myös. -> saa syötävää... Peruspaineet pistämällä lattiaan voi aloittaa yrittelyä :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 1. 6:00:43 2004

jive kirjoitti:ei taida mennä puukotettu lastu läpi katsastuksessa, koskapa on vähäpäästöinen kattimalli :cry:
Miten ihmeessä se puukotettu lastu katsastuksessa vaikuttaa?
Ei mulla koskaan ole inssi avannut boxia tarkastaakseen lastun vaan päästöt mitataan ja jos ne on kohillaan on homma klaari.

Mulla on ollu viittä eri lastua testauksessa (L6 ecu:lle) harmaille suuttimille ja Valtosen lastu välikannan kera antoi parhaat tehot.
Ryhmä A-lastu myös hyvä mutta soppaa palaa tuhottomasti mm siksi ettei siinä ole syötön katkaisua ym.

Lastuja kyllä löytyy ja puukottajia jopa omasta clubista eli eikun kyselemään.
Timolla taitaa olla Sepon puukottama lastu harmaille suuttimille vieläkin käytössä ja komeita lukemia on penkittänyt.

Ja se lastun puukottaminen vaatii sitten tietotaitoa enemmänkin koska kyseessä on ns suojattu eprom jonka selkokielelle saaminen vaatisi lähdekoodit ja niitähän ei ole saatavilla.
Tästäkin aiheesta on säännöllisesti tässä foorumissa keskusteltu eli hae napilla saa lisää tietoa.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Huhtikuu 1. 13:29:20 2004

niin nuo mun viimeisetkin laput on penkitetty sillä sepon lastulla, ja hyvin vielä soppa riitti, tai ei ehkä arvosanalla hyvin mutta riitti kuitenkin, saattaapi jo suuttimetkin käydä pieniksi..

taitaa vaan sepon ja mun lastut rajoittua 2wd malleihin joten ei ole oikein apua antaa, kokeilemalla eri lastuja homma selkiää, näin mekin on tehty.. epäilen tosin että noin isoille suuttimille ei cossuun lastua löydy..

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Huhtikuu 1. 20:56:55 2004

L8 babyboardeineen hitoille ja L6 sisään jos nimim. Seppo suostuu/pystyy ko. suuttimelle L6-lastun muokkaamaan. Ja katsastukseen vakiot kiinni :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 1. 21:27:40 2004

jjs kirjoitti:L8 babyboardeineen hitoille ja L6 sisään jos nimim. Seppo suostuu/pystyy ko. suuttimelle L6-lastun muokkaamaan. Ja katsastukseen vakiot kiinni :wink:
Näin se menee.
Seppo the puukottaja vastannee kunhan aiheet huomaa.

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Viesti Kirjoittaja Seppo » To Huhtikuu 1. 22:38:51 2004

Muutama sana väärinkäsitysten välttämiseksi:
Olen pari L6:n lastua Timolle muokannut ja samoin itselle OHC:hen (cossun ruiskut). Kyse on varsin pienistä muutoksista lähinnä max. ahtopaine- ja kierrosluvun mulkkaamista. Tämä on tehty eri lastujen karttoja vertaamalla ja näin sekoiteltu lastujen tiettyjen rivien arvoja kartassa ja lisäksi lukuisilla kokeiluilla. Suurin ongelma on siinä, että tietää, mitä riviä ja mitä arvoa muuttaa.
Ja tähänhän ei ole mitään tarvetta, jos lastun arvot vastaavat tarpeitasi. Edellä mainituissa tapauksissa näin ei ollut.
Kyse ei todellakaan ole mistään laajasta uudelleen ohjelmoinnista, siihen ei omat harrastajan ja näpertelijän taidot riitä.
On varmasti olemassa firmoja, jotka tähänkin pystyvät, mutta toimenpide vaatii lastun koodikartan purkamiseen tehdyn ohjelman, jota tuskin on missään vapaasti saatavilla eikä edes kohtuullisella hinnalla.
Hyvin alkutaipaleella tässä vasta ollaan, mutta toivotaan, että päästään jollain tavalla ja jossakin vaiheessa eteenpäin.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 2. 23:13:52 2004

Seppo: ok. Näin "pelkäsinkin". Eikun opiskelemaan vaan; tarvetta olisi, mm. muutama RST -mosa IAW:llä jne. Itseäni harmittaa vieläkin kun n. 10v sitten mulle tarjottiin englannista ostettavaksi IAW:n dekooderia ja ohjelmointiyksikköä, enkä ostanut. Mutta v*tullako vihellät kun huulet on halki. Hp. oli n. 6000mk.
Eli Karala osaa ne dekoodata/muuttaa mutta onko muita?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » La Huhtikuu 3. 0:51:16 2004

Tietenkin?, ne on omalle (et ilmottanu) ruiskulle sopivat suuttimet ohmiluvultaan.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 3. 4:46:23 2004

Onko joku koittanut 4x4 boksia, lambdaa ja isoja suuttimia yhdessä eli korjaako boksi seokset pienessä vedätyksessä lambda 1 maastoon vai meneekö se sekaisin isoista suuttimista tai kovasta bensapaineesta ja antaa vikakoodia?
Lämä tiskissä KAT-autot ei yleensä lambda-arvoja ota huomioon.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Huhtikuu 3. 12:13:40 2004

jjs kirjoitti:Seppo: ok. Näin "pelkäsinkin". Eikun opiskelemaan vaan; tarvetta olisi, mm. muutama RST -mosa IAW:llä jne. Itseäni harmittaa vieläkin kun n. 10v sitten mulle tarjottiin englannista ostettavaksi IAW:n dekooderia ja ohjelmointiyksikköä, enkä ostanut. Mutta v*tullako vihellät kun huulet on halki. Hp. oli n. 6000mk.
Eli Karala osaa ne dekoodata/muuttaa mutta onko muita?
Tässä tullaan taas samaan pisteeseen kuin ennenkin eli miksi käytetään ohjelmoitavaa ruiskua, laitteet saa kohdalleen karalan kautta omalla ruiskulla mutta jos haluaa päivittää säädöt alkaa homma maksaa liikaa jolloin ainoa vaihtis tää dta, haltec ym maailma, miksi ei sitten sillai jos halutaan mulkata? pitää myös huomioida dta,haltec maailman jälleenmyyntiarvo joka on korkeempi kuin "uniikkilastu" juuri johonkin autoon ja kombinaatioon. Tietenkin orkkisruisku houkuttelee kun kaikki johdot ja anturit on valmiina vain hyvä lastu puuttuu, mutta maksaako esim dta ruisku NIIN paljon enemmän (jälleenmyyntiarvo huomioiden) että ei kannata jos kerran valmislastut ei riitä, vanha ja visainen kysymys :wink:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Huhtikuu 3. 14:16:13 2004

Kyllä tuommoisilla suuttimilla (virityksillä) jo kannattaisi harkita ohjelmoitavaa ruiskua.
Varmasti saa paremmat säädöt kuin jollain lastulla
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Su Huhtikuu 4. 12:57:29 2004

siipicossu kirjoitti:Kyllä tuommoisilla suuttimilla (virityksillä) jo kannattaisi harkita ohjelmoitavaa ruiskua.
Varmasti saa paremmat säädöt kuin jollain lastulla
mulla on halteci e6 mutta se menee kilpuriin ja noi osat jäi niinku ylimääräseks ja ois heittäny ne cossuun, ei viitti joka laitteeseen laittaa säädettävää ruutaa tulee maksaan liikaa..... eikaise autakuhommata pienemmät suuttimet varmaan msd 600 sais pelaan tolla lastulla...?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Huhtikuu 4. 16:26:06 2004

Kuulopuheiden mukaan en menis msd:n suuttimia hankkii.
Tasasen laadun saamiseksi joutuu hankkii 4 sarjaa jotta saisi yhden hyvän. Ei esson baarista kuultua vaan ihan kisahemmoilta.

Valtosen lastu on tehty 580 suuttimille ja toimii hyvin harmaillakin joten sanoisin että toimii hyvin vielää 600 suuttimilla.

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Su Huhtikuu 4. 19:59:50 2004

SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti:Seppo: ok. Näin "pelkäsinkin". Eikun opiskelemaan vaan; tarvetta olisi, mm. muutama RST -mosa IAW:llä jne. Itseäni harmittaa vieläkin kun n. 10v sitten mulle tarjottiin englannista ostettavaksi IAW:n dekooderia ja ohjelmointiyksikköä, enkä ostanut. Mutta v*tullako vihellät kun huulet on halki. Hp. oli n. 6000mk.
Eli Karala osaa ne dekoodata/muuttaa mutta onko muita?
Tässä tullaan taas samaan pisteeseen kuin ennenkin eli miksi käytetään ohjelmoitavaa ruiskua, laitteet saa kohdalleen karalan kautta omalla ruiskulla mutta jos haluaa päivittää säädöt alkaa homma maksaa liikaa jolloin ainoa vaihtis tää dta, haltec ym maailma, miksi ei sitten sillai jos halutaan mulkata? pitää myös huomioida dta,haltec maailman jälleenmyyntiarvo joka on korkeempi kuin "uniikkilastu" juuri johonkin autoon ja kombinaatioon. Tietenkin orkkisruisku houkuttelee kun kaikki johdot ja anturit on valmiina vain hyvä lastu puuttuu, mutta maksaako esim dta ruisku NIIN paljon enemmän (jälleenmyyntiarvo huomioiden) että ei kannata jos kerran valmislastut ei riitä, vanha ja visainen kysymys :wink:
Niin ja onhan se halvempi vaihtoehto ohjelmoitavissa ruikuissa eli Megasquirt

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ma Huhtikuu 5. 4:53:07 2004

ois tossa yhet siemensit tarjolla onko ne mistään kotoisin?? oon joskus kuullu että ne ei oo niin isot ollu ku on luvattu...

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Ma Huhtikuu 5. 5:07:16 2004

Eikös turbotecillä ole niitä digitalsport yms lastuja jotka on ohjelmoitavia ja ohjelmointi/säätö maksaa n.300€
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Huhtikuu 5. 11:57:47 2004

Kysyin Karalalta joku vuosi sitten mitä kustantaa kossuun lastun tekeminen, mielessä siis isompi ahdin ja suuttimet, en muista tarkkaan mitä se maksoi mutta 500-1000 eetä se olis ollu ja jos haluaa päivittää joskus myöhemmin piti maksaa enemmän plus aikanaan tuntiveloitus, joten päätin piristää vakioo T35 plus Mountune plus hyötysuhde.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 5. 21:38:23 2004

SHR kirjoitti:Kysyin Karalalta joku vuosi sitten mitä kustantaa kossuun lastun tekeminen, mielessä siis isompi ahdin ja suuttimet, en muista tarkkaan mitä se maksoi mutta 500-1000 eetä se olis ollu ja jos haluaa päivittää joskus myöhemmin piti maksaa enemmän plus aikanaan tuntiveloitus, joten päätin piristää vakioo T35 plus Mountune plus hyötysuhde.
Joo, meillä oli sama kohtalo. Kyselin joku vuosi sitten ja mulle Mika totesi myös että 1000e. Lisäsin toisen mokoman :cry: ja ostin Hestecin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin