Cosan kansi+öljynkierto

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Cosan kansi+öljynkierto

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Maaliskuu 17. 22:29:29 2004

Eli mulla ois tos ny kansi(2wd) muuten työstettynä valmiina tos pöydäl ja puheita on ollu öljynkierron muutoksesta. Ennenkuin plaanaan pinnan ja päätän teenkö tuon muutoksen,niin kysyisin kuinkas moni on tämän toimenpiteen toteuttanut? Haaroititteko suoraan öljykellolta kannen päässä oleviin proppuihin linjat ja tästä vielä yhdellä haaroituksella turbolle,vai miten? Kanteen vissiin sorvasitte alutapin vanhan kierron tukoksi? Tietty uuten öljynkiertoon täytynee sit laittaa joku takaiskuventtiili ettei öljyt valu takas alas koneen sammuttua? Auttaka pliis.. :)

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Maaliskuu 18. 2:02:31 2004

Minä teen muutoksen lähinnä olosuhteiden pakosta, eli pitkien pulttien takia. Alkuperäisen öljynkierron olen katkaissut täysin tukkimalla lohkosta kanteen tulevat oljykanavat ja tukkimalla kannen öljykanavat etupäästä kierretulpilla alkuperäisten taakse jatkamalla M10X1 kierrettä niin syvälle, että öljyä ei pääse kannenpulttireikiin joita pitkin alkuperäinen öljynsyöttö on toteutettu. Öljyn kiertoa kanteen voi joutua rajoittamaan, mutta sen näen sitten kun värkki joskus käy. Täytyy muistaa, että kanteen tuotu lisäöljy on aina pois alakerrasta, joten järjestelmän kapasiteetti täytyy ottaa huomioon.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Maaliskuu 18. 16:52:49 2004

eikös jollain paineenrajotus ventiilillä sen saisi säädettyä helpoiten optimiksi?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Maaliskuu 18. 16:59:35 2004

Pehkos69
Juuri noin se menee kuin olet kirjoittanut.
Aiheesta löytyy aika tuorettakin keskustelua.
Jos kansi on vielä auki niin muista liottaa ne öljykanavat kunnon ärmätillä ja protsata pilluharjalla, hmm pullo sittenkin.

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » To Maaliskuu 18. 19:56:14 2004

ckolli kirjoitti: Jos kansi on vielä auki niin muista liottaa ne öljykanavat kunnon ärmätillä ja protsata pilluharjalla, hmm pullo sittenkin.
Kiväärin piippurassi akkuporaan kiinni ja hoonaamaan, jos on pitkiä kanavia niin toi on hyvä paketti
RapajuoppoPutkiMies*469*

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Maaliskuu 18. 21:41:34 2004

Juu kansi oli lios pöllö-öljys muutaman päivän ja korjaamon osienpesukoneessa pyöriny varmaan puolisenkymmentä kertaa... :) Mut mistä varmistun ettei kansi ns.huku liikaan öljyyn? Miten varmistan onnistuneen paluun takas alas?

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Maaliskuu 19. 23:06:15 2004

minkä öljypumpun ajattelit laittaa??
2wd? 4wd pumppu on ainakin hieman tehokkaampi.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Maaliskuu 20. 9:47:13 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:minkä öljypumpun ajattelit laittaa??
2wd? 4wd pumppu on ainakin hieman tehokkaampi.
ja huomattavasti kalliimpi
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 20. 18:25:24 2004

Ei nelikon pumppu ole tehokkaampi, ainoastaan kestävämpi. Perustelu: rattaat ovat identtiset kaikilta mitoiltaan, vain laakerointi ja runko ovat erilaiset.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 20. 20:17:54 2004

Käyttöpaineessa saattaa olla eroa koska esim kannen läpi menee öljy turbolle.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » La Maaliskuu 20. 21:36:49 2004

muistelin lukeneeni jutun jossa käsiteltiin rs500 tekniikkaa, myös öljypumpun osalta sanottiin että se on tehokkaampi ja myöhemmin siitä tuli 4wd vakiokamaa.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Maaliskuu 20. 23:18:02 2004

Voi se pienen aavistuksen olla tehokkaampi koska sen ei pitäisi kavitoida niin helpolla, öljyllä kun on parempi pääsy roottoriin. Luotettavampi, mutta huomattavasti kalliimpi pumppu kuten jo edellä todettiin.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Maaliskuu 21. 10:11:55 2004

juu mul on kyl sellanen sekoitus... suurtehokorkeapainepumppu johon vaihdoin 2wd cosan pumpusta roottorin ja kannen öljyputkineen.. :) Mut mites siis varmistun ettei kansi "huku" liikaan öljyyn?

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Maaliskuu 21. 13:06:52 2004

tuskin ongelmaa tulee liiasta öljystä kannessa sillä ovathan nuo "valuma-aukot" kuitenkin melko isot. Ennemmin olisin huolissani kuinka paljon muutos pudottaa painetta kriittisissä paikoissa kuten KK laakereissa.
itselläni on edelleen (uusi öljypumppu,uudet laakerit,mobil 1 rallyformula 5w50) kuumalla koneella paine mittari vain hieman punaisen yläpuolella noin 1000rpm:llä. harmittaa kun ei tullut rempan aikana laitettua öljylle lämpötila-anturia öljypohjan kylkeen. kylmällä/lämpimällä koneella sekä korkeammilla kierroksilla paineet kuitenkin nousivat rempan myötä jonkin verran. oliskohan asiallista siirtyä käyttämään ilmajäähdytteistä öljynlauhdutinta tuon orginaali sijasta? kesällä aion kokeilla noita 10w60 race öljyjä. tyhjäkäyntipainehan mitataan kylläkin 80asteessa joten luultavasti omassani paineen minimiarvo ylittyy kyllä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 21. 13:34:36 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:tuskin ongelmaa tulee liiasta öljystä kannessa sillä ovathan nuo "valuma-aukot" kuitenkin melko isot. Ennemmin olisin huolissani kuinka paljon muutos pudottaa painetta kriittisissä paikoissa kuten KK laakereissa.
itselläni on edelleen (uusi öljypumppu,uudet laakerit,mobil 1 rallyformula 5w50) kuumalla koneella paine mittari vain hieman punaisen yläpuolella noin 1000rpm:llä. harmittaa kun ei tullut rempan aikana laitettua öljylle lämpötila-anturia öljypohjan kylkeen. kylmällä/lämpimällä koneella sekä korkeammilla kierroksilla paineet kuitenkin nousivat rempan myötä jonkin verran. oliskohan asiallista siirtyä käyttämään ilmajäähdytteistä öljynlauhdutinta tuon orginaali sijasta? kesällä aion kokeilla noita 10w60 race öljyjä. tyhjäkäyntipainehan mitataan kylläkin 80asteessa joten luultavasti omassani paineen minimiarvo ylittyy kyllä.
Öljytikun reiästä on helppo laittaa anturia öljypohjaan, teet uuden tikun putkesta ja anturi sinne päähän, eikä tarvitse purkaa mitään asennuksessa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Maaliskuu 21. 14:44:26 2004

jarkkoscosworth kirjoitti:muistelin lukeneeni jutun jossa käsiteltiin rs500 tekniikkaa, myös öljypumpun osalta sanottiin että se on tehokkaampi ja myöhemmin siitä tuli 4wd vakiokamaa.
Näin luin jostain itsekin, mutta tosiasiassa RS500-ö.pumppu on kuoriltaan erilainen kuin 4x4; esim kannen kiinnityksen pulttien lukumäärä eri.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Maaliskuu 21. 15:40:09 2004

juu mul on jo tuos kans imajäähdytteinen ö-lauhdutin keulassa... Oisko tuo sit kans todennäköstä et se öljy ei riitäkkään nuihin ns. kriittisiin paikkoihin jos kanteen lisää kiertoa? Ois se aikas tylyä ku uus kone porsis sit tuon takia... :?

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Maaliskuu 21. 20:20:03 2004

Kun testaat ö-paineet heti (pääöljykanavasta missä anturi jo onkin) sekä kylmällä että kuumalla koneella kun otat
moottorin käyttöön. Itselläni oli startilla pyörittämällä pääöljykanavasta kylmänä 4bar. Silloin ei suurta vahinkoa pääse tapahtumaan.
Jos toimii niin hieno homma.
tosin jos ei, niin vähintään joudut ostamaan kansipahvin muuttaaksesi kierron normaaliksi tai tehdä kuten Jahman, silloinhan kierto on helppo muuttaa takaisin "normaaliksi" ja menetät käytännössä vain hieman vapaa-aikaa. Kuivasumppu erillisellä pumpulla käväisi itsellä mielessä mutta johkin se raja on vedettävä kunnes ruokahalu taas kasvaa.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Maaliskuu 21. 20:28:59 2004

Vaikeeta tää päättäminen ku on kyseessä kuiteski cometicin visuste ja ei viittis raotella kantta päntiönnään... Jos laittas saranat ja tappi-sokka pikalukituksella niin ois nopeempaa... :D

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Su Maaliskuu 21. 21:08:28 2004

Kanteen menevää öljymäärää voi helposti säätää venttiilillä tai ihan tietynkokoisella suuttimella kannen öljysyöttöön.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Huhtikuu 11. 21:15:40 2004

Kun öljykierron muuttaa kannen taakse kannattaa samalla muuttaa turbolle tuleva öljylinja. Jos kaikki öljy otetaan samasta pääöljykanavan yhteestä voi koneen takapää jäädä huonolle voitelulle. Seuraavaan variaatioon on suositeltu että turbon öljy otettaisiin öljynputsarin jalasta putsarin jälkeen, jolloin öljy olisi mahdollisimman puhdasta. Näin saadaan yläkertaan, turbolle ja laakereille menevän öljyn määrä tasattua useampaan pisteeseen.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Huhtikuu 12. 11:32:27 2004

pehkos69 kirjoitti: cometicin visuste ja ei viittis raotella kantta päntiönnään...
Ei tajua sanaakaan mutta ei se mitään :shock:

Vastaa Viestiin