Cossun kannen osat.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Cossun kannen osat.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Tammikuu 14. 15:57:31 2004

Nyt kun kannen vaihto tulee eteen aiottua aikaisemmin ,ajattelin kysästä noista ARP pinnapulteista ja kansipahvista. Onko arpin pinnapulteista jotain muuta hyötyä kuin uudelleenkäyttö mahdollisuus ja onko siinä millaiset kiristys momentit.
Ja onko joku muu kansipahvi parempi kuin vakio alle 1.2bar ahdoilla,esim cometiccia ei varmaan kantsi laittaa,jos se on niin helposti vuotava ,kuin jutuista kuulee,vai onko cometicissa jotain hyviä puolia suht mietoon cossuun.
Muutenkin kansipahvin vuotamiset on kiusannut aina muutaman vuoden välein.

Entäs ,sopiiko 4wd kansipultit suoraan 2wd kanteen ,vai onko prikat liian isot.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 14. 16:56:50 2004

Alkuperäiset pultit venyy ja sitä kautta voi isoilla paineilla vuotaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Tammikuu 14. 18:22:59 2004

Mulla on ARP pultit ja Cometic kolmikerrospahvi, Cometic:iä on vähän turhaan haukuttu, edelleen mielestäni hyvä viritettyyn koneeseen, ARP pultit ovat hyviä, eli kyse on näistä vakiot korvaavista eikä WRC tyyppisistä läpipulteista. ARP ohjeissa on melko kova momentti, pultin materiaali, ja kierre huomioiden yli 11kg on liikaa lohkon kierteille, koska orkkispultti venyy, ja jos kovapultti vedetään samaan saattaa joku rasittua liikaa ja on havaittu että 205 lohko saattaa haljeta juuri kannenpultin reiästä. 100nm on todettu toimivaksi, pulttien kireyttä täytyy kuitenkin tarkkailla, itse tarkistin ne kaks kertaa kesän aikana. Cometic ja ARP tuotteet on mielestäni hyviä ja kun mitään pysyviä muutoksia tai koneistuksia ei tarvitse tehdä. Sitten kun konetta oikeesti viritetään tehdään WRC tyyppiset kansipultit jotka yltää runkopukkeihin asti jolloin lätsä cometic:n kanssa pysyy paikoillaan. Kevyesti piristettyihin riittää vakio osat yllättävän pitkään, mullakin toimis vakiot täysin mutta tehdessäni konetta ei tiennyt kokemuksia niin pelasin varman päälle.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Tammikuu 14. 22:24:24 2004

Itselleni tuli alakertaan ARP:n pultit ja niiden mukana ohjeet joisa neuvotaan kiristämään noin 80% orginaali kireydestä eli vakio 10 niin Arp 8Kg

Johtuen että Arp:ssa on tiheämpi kierre.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Tammikuu 15. 9:06:22 2004

ARP pulttien kanssa _pitää lukea aina kiritysohjeet_ jotka tulevat paketissa

esim osa niistä tulee paljon kireämmälle kuin vakiot mm kiertokangen pulteista osa n 8-8,5kg

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Tammikuu 15. 12:33:48 2004

Noista kannenpulteista että miksi sanoin että ohjeissa on kova momentti, annoin esim Sakelle ARP pultin ja vakiopultin ja ohjeet, ja kysymys mihin vedetään, Sakke tuumasi että kierre ja momentti huomioiden menee kyllä tiukkaan. Kysyin asiaa vielä Porvoon suunnalta melko paljon kossuja viilaavalta pajalta ja samansuuntaista kokemusperäistä tietoa tuli. Päätin vetää n. 100nm eli 10.2kg jota ehdotettiin, tarkistaessani momenttia olen napsun kiristäny eli luokkaa 10.5kg on nyt, on se yli 20tkm toiminut moitteetta. ARP laatiessaan ohjeita ei välttämättä tiedä kossun heikkoja kohtia kuten 205 lohkon kierre nousee ylös sekä prikkojen painuminen kanteen. Jokainen vetäköön mun puolesta mihin vaan mutta näin mua neuvottiin, pidin neuvoja loogisina koska tiesin entuudestaan lohkon kierre heikkouden, moni ei asiaa noteeraa mutta ketä lohkoja koneistelee sanoo huomanneensa että OHC lohkossa kierre pyrkii nousemaan tasosta. Rautakannen kanssa meilläpäin kaksi haljennu, eli särö pultin reiästä, pakopuoli nelospytyn kohdalta, toinen niistä omassa kilpurissa, ja kansi kiristetty ohjeiden mukaan, et sillein.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Tammikuu 15. 12:45:57 2004

Omassa 200-blokissa oli kierteet noussu 0,05 mm. Säröjä onneksi ei ollut. Sylinterit olivat myös painuneet sisään pulttien kohdalta max. 0,02 mm. Siksi itse laitoin pitkät pultit.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Tammikuu 15. 12:55:27 2004

lähinnä ohje lukea käyttöhjeet on niille jotka eivät lue niitä lainkaan ja laittavat vakio-osien momenteilla

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Helmikuu 15. 11:44:32 2004

Noista läpi pulteista.. ihan vain mielenkiinnosta että voiko porata kansi pulti huolella läpi alakertaan ja sitten vetää kierre niihin?
Tietenkin suoraan ;-)

Eli pitkille pinnapulteille.
En nyt sellaista tee mutta tieto kiinostaa.
Kyseessä siis vain 2.0 vanha OHC
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » Su Helmikuu 15. 11:59:45 2004

oon itse rakentelemassa 205 lohkoo IS ruiskusta vapaastihengittävää kadulle tulevaa konetta. kannattaako käyttää alakerrassa ARP:n pulttei vai laitanko uudet tavalliset kun kasaan koneen. tehot yritän saada n150 -160 pinnalle.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Helmikuu 15. 12:02:23 2004

Ei niistä ARP:sta haittaa ole..
Itse korvaan kansi,alakerran ja vauhtipyörän pultit ARP:lle.

Loput sitten A4 haponkestävillä -> nätimmät
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Maaliskuu 6. 0:03:09 2004

Nyt on cossussa cometic 1.42mm tiiviste(se paksumpi) ja arpin pultit 100Nm kiristettynä ja ei ole minkäänlaisia vuotoja ainakaan vielä. Cometicin kansi PAHVi on ihan vakuuttavan näköinen ja pitää paineet varmastikkin hyvin sisällä.
Lohkon ja kannen pinta on syytä olla tasainen ,ja luulisin pahvin pitävän hyvin. Itse putsasin lohkon puolen patapatalla sileäksi. Sillä lähti hyvin hapettumat ja muut paskat irti naarmuttamatta pintaa. Kaikki reijät tietenkin täytyy tukkia,ettei paskat sinne valu. Tämä koskee tietty autossa paikallaan olevaa lohkoa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Maaliskuu 6. 11:02:24 2004

KtK kirjoitti:Nyt on cossussa cometic 1.42mm tiiviste(se paksumpi) ja arpin pultit 100Nm kiristettynä ja ei ole minkäänlaisia vuotoja ainakaan vielä. Cometicin kansi PAHVi on ihan vakuuttavan näköinen ja pitää paineet varmastikkin hyvin sisällä.
Tuolla mullakin on samat palikat odottamassa pääsyä kiinni. Saa nähdä miten pitää (500cc suuttimet ja HX40).
Viimeksi muokannut siipicossu, Ti Huhtikuu 20. 10:20:15 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Huhtikuu 19. 19:13:50 2004

arp pinnapultit + cometic + vht-liima + 4wd cossun lohko

750hp @ 2,2bar ja pitää, kertoo tuttu turboasentaja

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ma Huhtikuu 19. 19:28:19 2004

Pitkien pinnapulttien asennus päätyihin ei tietääkseni onnistu kuin 4wd lohkoon. Pitkät pultit, cometic ja kohtuulliset paineet on ollut mullakin toimiva yhdistelmä kun muuten kalusto kestäisi kasassa. 3 kertaa purettu ja aina sama tiiviste takasin ja on ainakin vielä toiminut.
NiceMan kirjoitti:Noista läpi pulteista.. ihan vain mielenkiinnosta että voiko porata kansi pulti huolella läpi alakertaan ja sitten vetää kierre niihin?
Tietenkin suoraan ;-)

Eli pitkille pinnapulteille.
En nyt sellaista tee mutta tieto kiinostaa.
Kyseessä siis vain 2.0 vanha OHC
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Huhtikuu 20. 9:55:09 2004

prostreet kirjoitti:arp pinnapultit + cometic + vht-liima + 4wd cossun lohko

750hp @ 2,2bar ja pitää, kertoo tuttu turboasentaja
Onko kyseessä läpipultit vai tavalliset? (voisi kuvitella että läpi)

Mulla cometic ja tavalliset ARP pultit. 540cc suuttimet ja S2B 54/65 ahdin. 1,7bar viime kesänä kesti nätisti.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Huhtikuu 20. 18:04:30 2004

glue kirjoitti:
prostreet kirjoitti:arp pinnapultit + cometic + vht-liima + 4wd cossun lohko

750hp @ 2,2bar ja pitää, kertoo tuttu turboasentaja
Onko kyseessä läpipultit vai tavalliset? (voisi kuvitella että läpi)

Mulla cometic ja tavalliset ARP pultit. 540cc suuttimet ja S2B 54/65 ahdin. 1,7bar viime kesänä kesti nätisti.

arp pinnapultti = kierretään pinnapulttit tavallisten tilalle lohkon vakioreikiin arp-rasvan kanssa, laitetaan kansipahvi ja kansi paikalleen ja sitten arp mutterit kierretään pinnapultteihin

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Huhtikuu 20. 20:24:16 2004

Hyvin on arpit +cometic toiminut ,1.4bar+ ahtoja ongelmitta. Eikä valu öljyäkään. Kytkin kyllä haisoo välillä.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ke Huhtikuu 21. 0:29:44 2004

Mites tuo ARP kannenpulttien tai mutterien jälkikiristys?
Oletteko laittaneet vain tuon 10-11kiloo momenttiavaimeen ja koittaneet
meneekö?
Ihan sillä kysyn kun jotta pultti/mutteri noin yleensäottaen lähtee jo kiristetystä kiristään vaatii liikkeellelähtö enemmän voimaa.
Samoin voisi ajatella että jo jonkin aikaa ajetussa moottorissa tuo ARP:n erikois molykote olis hävinny sieltä muttereista. Siinä ohjeessahan oli että jos kiristää 10w30 öljyllä olis momentti jossain 18kilon paikkeilla.
aika kovalta momentilta tuntuu.
Tekeekö ARP 4wd ja 2wd cossuille saman pinnapultti/mutteri/prikka sarjan vai onko jotain eroa?
Itsellä 200lohko, 4wd kansi, vähän ajettu, arpin satsi, n-ryhmän pahvi.
Kone vielä käytännössä vakioahdoilla ja vuotaa öljyä rintapellin puoleisesta päästä, ei paljon mutta sen verran että harmittaa. Kansi oli plaanattu lohko vain huolella putsattu. Ajattelin kokeilla jälkikiristystä, vai onko peli menetetty jo. Öljyä moottori kuluttanut n.1000km jotain 4-5dl, tietenkään en tiedä paljonko on tullut kannenvälistä. Eli vika on kosmeettinen ainakin toistaiseksi.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Huhtikuu 21. 17:16:29 2004

Ihan ala-aste fysiikka toimii eli lepokitka on suurempi kuin liikekitka, joten löysää ja kiristä sitten mihin kiristätkin. Mulla on arp:t ja peltitiiviste ja pari kertaa tarkistanut kireyden, aina on himpun kiristynyt, momentti noin 10.5kg, öljyvuoto kannen välistä pientä hikoilua, ei merkitystä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Huhtikuu 21. 17:59:46 2004

Mulla on venymättömät ja ne kiristettiin 11,5kg (muistaakseni cosesc korjatkoon). Kolmeen kertaan kiristettiin ja noin 45 000km on niillä ajettu ja on saanu happea.
Paffi on N/A eikä ole ollut pito-ongelmia.
Ne seokset kohilleen eli kakkuu riittävästi ja kunnon cooleri niin kestää vakiopaffikin kovia ahtoja, 1,5-1,8bar.

Vastaa Viestiin