Apua Sierra Cosworth asioissa

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KWV
Ylläpitäjä

Apua Sierra Cosworth asioissa

Viesti Kirjoittaja KWV » Ma Helmikuu 9. 22:28:27 2004

Morjens!

Uutena harrastuksena ostin itselleni auton ja innostuin oikopäätä tutkailemaan foorumia jos täältä saisi hyviä vinkkejä. Tämäkin keskustelu on varmasti jo monta kertaa kaluttu läpi mutta kiinnostaisi kuitenkin vaihtaa Sierra 2.0iS tilalle Cosworthin tekniikka tai vaihtoehtoisesti turbottaa nykyinen OHC kone jossa tällä hetkellä 170hv (takarenkailla 156).

Onko cosworthin tekniikka helppoo sujauttaa konepellin alle vai pitääkö kannattimia / kiinnikkeitä muutella. Miten on vaihdelaatikon, kardaanin ja muiden osien laita. Jarrut tietenkin joutuu vaihtamaan mutta jos keskitytään tuohon konetilaan.

Sitten asia joka on vaivannut minua tässä jo jonkin aikaa, mitä cosworthien "värikoodit" kansissa tarkoittaa. Olen nähnyt jäsenautojen kuvissa mustia, keltaisia ja punaisia ainakin. Mitä ne merkitsevät?

Sitten OHC turbotukseen, onko homma kuinka vaikea toteuttaa? Yksi jäsen minulle ilmoitti että paksulla cossun kansipahvilla (?) puristukset saataisiin laskemaan turbolle sopivaksi. Millä paineilla vakiokonetta tulisi ajaa, miten on öljynkierto turboon.

Ja vielä viimeiseksi, onko hyötyä vaihtaa OHC -> DOHC ja onko kyseisissä koneissa sama lohko joten voiko 16v kannen pultata 8v kannen sijaan ja vaihtaa imu ja pakosarjat? Kuinka kannattavaa?

Olen niin uusi näissä asioissa että toivoisin että te kaikki mukavat jäsenet auttaisitte hieman selventämään tuota niin ylitsepääsemättömän vaikealta vaikuttavasta aiheesta :)

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ma Helmikuu 9. 23:01:29 2004

dokissa 8v

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ma Helmikuu 9. 23:03:46 2004

hmm, olen varmaan ymmärtänyt ihan väärin :o

dochissa luulin olevan 16V ja ohc 8V, ainakin cossien koneet on 16V niin oletin heti että tavalliset sierratkin ovat dochilla 16V

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ma Helmikuu 9. 23:05:41 2004

kossussa 16 dokissa 8

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Helmikuu 9. 23:22:42 2004

Ja jos alat tekniikkaa siirtämään niin kyllä se kannattaa vaihtaa ihan kaikki osat siitä cossusta. Vanhat perät, laatikot, kytkimet eivät kestä kuitenkaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Apua Sierra Cosworth asioissa

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 9. 23:23:54 2004

KWV kirjoitti:Morjens!
Sitten asia joka on vaivannut minua tässä jo jonkin aikaa, mitä cosworthien "värikoodit" kansissa tarkoittaa. Olen nähnyt jäsenautojen kuvissa mustia, keltaisia ja punaisia ainakin. Mitä ne merkitsevät?
Punaisia on takavetoisissa ,vihreitä nelivetoisissa (kattimalli) ja sinisiä escort cossuissa. Muut värit on jälkeenpäin maalattuja.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Helmikuu 9. 23:24:03 2004

Mainittakoon vielä, että DOHC:n kansi ei käy OHC:n lohkoon.

Ei siitä tosin mitään mainittavaa hyötyä olisikaan, vaikka kävisikin, joten suru pois.. :)

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Ma Helmikuu 9. 23:40:39 2004

Dokin lohko ei ole sama kuin ohc:n tai cossun koneen. Kossun ja ohc:n kannet ja lohkot taasen käyvät päikseen. Lohkoissa on vahvuus eroja, kossun lohkot vahvempia (200 ja 205).

Dokin koneeseen pitäs sopia rs2000 escortin (mk5&6) kansi, tiedä sitten kuinka hyvin/helposti.

Cossun venakoppien värit ovat seuraavat

1986-1990 punahattuinen, ei kattia
1990-1992 vihreähattuinen, katilla
1993-1994 sinihattuinen, katilla
1994-1997 lonkin sitte tämmöne hieno
Viimeksi muokannut Orsts2, Ma Helmikuu 9. 23:45:25 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

Orsts2
Viestit: 463
Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Orsts2 » Ma Helmikuu 9. 23:41:27 2004

hidas kun on :)
Sierra Cosworth 4X4 -90 liikkuu...
Ford Scorpio 2.0 16v -95 Käyttöpeli

Jäsen #139
iRC: cossu_

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Apua Sierra Cosworth asioissa

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 10. 0:25:17 2004

KWV kirjoitti:Sitten OHC turbotukseen, onko homma kuinka vaikea toteuttaa? Yksi jäsen minulle ilmoitti että paksulla cossun kansipahvilla (?) puristukset saataisiin laskemaan turbolle sopivaksi. Millä paineilla vakiokonetta tulisi ajaa, miten on öljynkierto turboon.
Ei ole vaikea toteuttaa.Esim. cossun männät+veivit,ruisku ja turbo niin siinä se alkaa olemaan.Nuo käyvät suoraan(männät+veivit) jos std kokoinen kone,tietty jos 0,5mm ylikoko männät löytyy niin porauttaa lohkon niille sopivaksi.
Is:n ruiskunkin saa toimimaan jollainlailla turbo käytössä mut se on oma lajinsa saada täydellisesti toimimaan.Cossun ruisku toimii(ainakin itsellä) pienellä vaivalla eikä tarvinnut tapella sen kanssa saadakseen toimimaan isommillakaan paineilla.
Vakio kone kestää sen 0,5-1 toisilla pitempään toisilla vähemmän ajan.
Ö-kierto saa ö-kellolta T-haaralla.
Mitähän paksua pahvia tuo jäsen X on tarkoitanut kun cossun pahvi on aika saman paksuinen kuin ohc:n pahvi,ei ainakaan cossun vakio pahvilla ne puristukset tipu riittävästi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ti Helmikuu 10. 12:33:44 2004

Kiitoksia infosta. Pistin heti 2WD / 4WD cossun kannen hakuun :)

KWV
Ylläpitäjä

Re: Apua Sierra Cosworth asioissa

Viesti Kirjoittaja KWV » Ti Helmikuu 10. 12:34:36 2004

Aksu kirjoitti: Mitähän paksua pahvia tuo jäsen X on tarkoitanut kun cossun pahvi on aika saman paksuinen kuin ohc:n pahvi,ei ainakaan cossun vakio pahvilla ne puristukset tipu riittävästi.
Puhui N-ryhmän pahvista (?)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Helmikuu 10. 12:38:09 2004

Turbotuksista ja cossun tekniikoista on ollut pirun paljon puhetta joten kannattaa selailla vanhoja viestejä tässä tekniikassa ja samoin clubin faqissa, saattaa tulla paljon hyviä vinkkejä.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Ti Helmikuu 10. 12:43:56 2004

ckolli kirjoitti:Turbotuksista ja cossun tekniikoista on ollut pirun paljon puhetta joten kannattaa selailla vanhoja viestejä tässä tekniikassa ja samoin clubin faqissa, saattaa tulla paljon hyviä vinkkejä.
Kiitti ckolli, olen selaillut jo jonkin verran ja vaikuttaa siltä että pahemman kerran aliarvioin täällä käyvien ihmisten osaamisen. Aivan loistavaa informaatiota kiertokankien vaihdosta, kiillotuksista, OHC turboista, riskeistä ja vinkeistä! :wink:

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Helmikuu 10. 12:49:10 2004


Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 10. 17:36:35 2004

KWV kirjoitti:Kiitoksia infosta. Pistin heti 2WD / 4WD cossun kannen hakuun :)
ja sitten myös männät joissa on munttu tai syvät venan kolot.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 12. 14:00:36 2004

Koko kone vaan hakuun samantien. Jos pelkän kannen ostaa niin joutuu tosiaankin hankkimaan ne cossun männätkin. Ja cossun mäntiä varten joutuu hankkiin cossun veivit, koska vakioveiveillä männät ei nouse riittävän ylös. (cossussa 1.5mm pidemmät veivit kun OHC:ssa)

IS-ruiskussa on turbokäyttöä ajatellen ihan vääränlainen sytkä, vetää liian aikaselle kierroksilla, ja jos jakajaa kääntää niin alakierroksilla ja pienillä paineilla on sytkä taas liian myöhäsellä. Ja ilmamäärän mittari pitäs laittaa ahtimen imupuolelle, ja se ahdistaa siellä, todennäkösesti siitä loppuu "asteikkokin" kesken, ja menee laihalle.

SMT-6:lla (löytyy etsi-toiminnolla) sais ainakin osan noista ongelmista korjattua, mutta lopulta tulee melkein halvemmaks hankkia suoraan cossun kone ruiskuineen päivineen, kun alkaa OHC koneesta tekeen cossun kannella.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin