Cossun alakerta laakerit?

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Cossun alakerta laakerit?

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ma Tammikuu 12. 12:57:18 2004

Elikkä nyt pitäs ostaa tonne cossun alakertaan uudet laakerit mistäs olette hommanneet niitä ja onko ollut jokin muita paikkoja halvenpia?
Vai onko toi autoracing ainut paikka mistä niitä saa?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Tammikuu 12. 16:22:32 2004

Autoracing on viimeinen paikka josta niitä kannattaa ostaa. Fordilta kannattaa kysellä ,on meinaan samat kuin ohc:ssa käytännössä.
Joskus cossujen alkutaipaleella oli laakereissa laatueroja ja cossuun valkattiin paremmat ,kuin perus ohc:n.
Tarvikkeiden varaosanumerotkin ovat monesti samat nykyään ohc:n ja cossun kesken.
Omani tulivat koneistamolta rempan yhteydessä murto-osa hintaan autoracingiin verrattuna. Autoracing myy OHC laakereita cossu hintaan luultavasti.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ma Tammikuu 12. 16:26:45 2004

Samantyyppistä asiaa mielessä, mutta OHC. Onko laatu- ja hintaerot laakereissa merkittäviä Ford vs. tarvike ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 12. 19:12:02 2004

Vanderwell, AE, Glacier ainakin kelpo merkkejä. Muistaa pyytää OHC /uudempi kuin 85 (=205-lohko) niin saa rungot ilman pukinpuoleista öljyuraa-> Cosworth.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ke Tammikuu 14. 10:14:25 2004

jjs kirjoitti:Vanderwell, AE, Glacier ainakin kelpo merkkejä. Muistaa pyytää OHC /uudempi kuin 85 (=205-lohko) niin saa rungot ilman pukinpuoleista öljyuraa-> Cosworth.
Kävin juuri tilaamassa osia, katalookit kertoi laakereissa olevan eroa vm.86 asti vs. -87 alkaen ?? Mitkähän laakerit sitten on oikeat tuohon minun tapaukseeni, kone peräisin -86 ruiskuscorpiosta, lohko 205 ?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 14. 10:36:04 2004

Muistaakseni tossa sierran korjausoppaassa sanottiin, että noi toisen puolen runkolaakeriliuskat muuttu sileiksi vasta -88 alkaen.
Ite oon purkanu muutaman 205 alakerran, joista vain -89:ssä oli alkuperäisenä noi sileällä pinnalla olevat laakerit. Vertailin joskus -85:n ja -89:n kampiakseleita enkä silmällä niistä mitään eroa löytänyt eli sen pitäs olla ihan sama kummat laakerit sinne laitat. Jos noita sileitä käytetään siis cossussa niin ne on varmaan kestävämmät kuin noi normaalit.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Tammikuu 14. 11:24:22 2004

Enemmän pintaa= pienemmät pintapaineet.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 15. 2:00:24 2004

Tarvikekojootit saa vaihtaa ne minä vuotena haluavat, Ford vaihtoi ne 205-lohkoon joka tuli 1985 :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 15. 3:38:41 2004

Joo, uskotaan siis 205 lohko ja sileät laakerit. Enemmän hain tota, että ei se kone siitä suutu olipahan siellä kummat laakerit tahansa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Kesäkuu 17. 23:33:41 2004

Koivunen tuo maahan AE:n laakereita ja tarvikeliikkeistä saa. Punametalli laakerit (runko ja kiertokanki) maksoi hiomolla vähän yli 60e.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » Pe Elokuu 13. 16:27:54 2004

onko noissa punametalli ja tavan kk ja rk laakereissa käytännössä miten iso ero? tottakai punametalliset on paremmat..... :wink:
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 13. 23:24:37 2004

No mitä mulle on koneistamolla ja myös muutamat F-ryhmän kilpakoneita rakentaneet sanoneet niin ero ei ole loppujen lopuksi kovinkaan suuri.
Punametallilaakerit ovat pinnan alta kovempia eli jos sattuu öljynkierto pettämään niin kestävät vähän enemmän kuin tavalliset. Mutta jos tollanen pahempi voiteluongelma pääsee tapahtumaan niin yleensä kyllä vauriot on enemmän kuin isot oli siellä kummat laakerit tahansa.
Viisaammat saa antaa sitten tarkemmat/paremmat vastaukset, mutta tossa on nyt se ero mikä mulle niistä on selvinnyt.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Elokuu 14. 2:03:13 2004

MikkoT kirjoitti:No mitä mulle on koneistamolla ja myös muutamat F-ryhmän kilpakoneita rakentaneet sanoneet niin ero ei ole loppujen lopuksi kovinkaan suuri.
Punametallilaakerit ovat pinnan alta kovempia eli jos sattuu öljynkierto pettämään niin kestävät vähän enemmän kuin tavalliset. Mutta jos tollanen pahempi voiteluongelma pääsee tapahtumaan niin yleensä kyllä vauriot on enemmän kuin isot oli siellä kummat laakerit tahansa.
Viisaammat saa antaa sitten tarkemmat/paremmat vastaukset, mutta tossa on nyt se ero mikä mulle niistä on selvinnyt.
Näin minäkin olen asian itselleni kertonut. Jos laakerit ovat kunnossa, öljykalvo pitää huolen ettei vauriota tapahdu.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Elokuu 14. 20:27:57 2004

Kampiakselilla ei mielestäni ole syytä punametalleja käyttää koska jos laakeri menee punametallilla menee myös kampi hiontaan/sököksi. Tavallisissa laakereissa selviää yleensä liuskojen vaihdolla tai kammen kiillotuksella. Jos laakereita alkaa menemään on yleensä vikaa voitelussa tai sitten rasitus niin kovaa että öljykalvo rikkoutuu tai pintapaine kertakaikkiaan liikaa liuskalle. Pintapaineesta ei kovin helposti laakeri hajoa, vain huipputiukassa kovaa kiertävässä vaparissa joutuu useammin liuskoja vaihtaa tai todella tehokkaat ahdetut. Viritetyssä OHC koneessa käytetään nokassa punametallia jotta keskilaakeri kestäisi edes hetken menemättä yläreunasta naarmuille/kulahtamasta josta seuraa myös voitelu ongelmia kun öljy purskahtelee välistä :wink:

cozz_
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Huhtikuu 6. 19:40:29 2004
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cozz_ » La Elokuu 14. 21:43:47 2004

mietin tuossa kun omasta koneesta kuuluu aaltoileva nakutus... ja se kuuluu minusta alakerrasta. että pitäneekö tässä alkaa vaihtamaan nuo kk ja rk laakerit... en oikein kohta muutakaan selitystä keksi.

venttiilikoneiston taidan kummiskin eka käyttää auki ja katsoa sen ennekuin alan alakertaa purkamaan :wink:

vai onko muilla ollut aaltoilevia nakutus ääniä cosan moottorissa????
Ford Sierra RS Cosworth flygel
Ford Sierra Cosworth look
Ford Mondeo 1.8 mk4

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Su Elokuu 15. 12:48:33 2004

cozz_ kirjoitti:mietin tuossa kun omasta koneesta kuuluu aaltoileva nakutus... ja se kuuluu minusta alakerrasta. että pitäneekö tässä alkaa vaihtamaan nuo kk ja rk laakerit... en oikein kohta muutakaan selitystä keksi.

venttiilikoneiston taidan kummiskin eka käyttää auki ja katsoa sen ennekuin alan alakertaa purkamaan :wink:

vai onko muilla ollut aaltoilevia nakutus ääniä cosan moottorissa????
Jos kuuluu nakuttava ääni kuin venttiileistä, mutta ei tule venttiileistä niin äkkiä alakerta auki kun siellä on viellä jotain ehjää.
Nimim. Oma kallis kokemus.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

ilesoft
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ilesoft » To Marraskuu 11. 9:25:28 2004

Tervehdys

Tarttis omaan voimalaan hankkia alakerran laakerit. Saan tilattua ne kaverin kautta suoraan Koivuselta, mutta en ole vielä päässyt silmäilemään katalookia.

Joten kysynkin: onko OHC:n ja Cosworthin kiertokankien laakereissa eroa? Foordilta kysyin pelkkiä runkolaakereita, joiden hinnaksi kertoivat à 17€ (kaikki 10kpl yhteensä 170€ :shock: ) OHC:n laakerit ei varmaankaan ole yhtä arvokkaita, vaikka samaa kamaa periaatteessa ovat? (kiertokangen laakerit std ja runkolaakerit 0,01" ylikoko)

Toinen kymysys koskee mäntiä, sillä ostamani 4WD männät olivatkin liian alikokoiset ja ajattelin korjauttaa kilahtaneet männät ja olla porauttamatta lohkoa.

Voiko 2WD:n mäntien laelta sorvata pientä siivua pois, jotta venttiilien tekemät naarmut saisi tasoitettua? Onko vaivan väärti vai kannattaako ostaa uudet ylikokomännät? Nykyiset sopivat koneistamon mukaan vielä toleranssin sisään. Jos tarvii porauttaa, pitäisi teettää 0,5mm ylikokoiset männät.

T:Ilari

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 11. 10:13:37 2004

OHC:n laakerit sinne kannattaa laittaa jos ei halua maksaa itseään kipeäksi cossun laakereista.
Ne käy sinne suoraan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Marraskuu 11. 11:42:27 2004

ilesoft kirjoitti:Tervehdys

Toinen kymysys koskee mäntiä, sillä ostamani 4WD männät olivatkin liian alikokoiset ja ajattelin korjauttaa kilahtaneet männät ja olla porauttamatta lohkoa.

Voiko 2WD:n mäntien laelta sorvata pientä siivua pois, jotta venttiilien tekemät naarmut saisi tasoitettua? Onko vaivan väärti vai kannattaako ostaa uudet ylikokomännät? Nykyiset sopivat koneistamon mukaan vielä toleranssin sisään. Jos tarvii porauttaa, pitäisi teettää 0,5mm ylikokoiset männät.

T:Ilari
Vuolet jollain teräaseella pahimmat reunat koloista pois ja hiot jollain tasaiseksi ja toimii hyvin. Teräviä särmiä ei saa jäädä ,ettei kerry karstapiikkejä siihen hehkumaan.
Pelkät nätit kolot ilman kohoreunoja ei pitäis haitata.

Puuhapetri
CRSC jäsen 2018
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
Paikkakunta: Pirkanmaan alue

Viesti Kirjoittaja Puuhapetri » To Marraskuu 11. 12:41:07 2004

cozz_ kirjoitti:mietin tuossa kun omasta koneesta kuuluu aaltoileva nakutus... ja se kuuluu minusta alakerrasta. että pitäneekö tässä alkaa vaihtamaan nuo kk ja rk laakerit... en oikein kohta muutakaan selitystä keksi.

venttiilikoneiston taidan kummiskin eka käyttää auki ja katsoa sen ennekuin alan alakertaa purkamaan :wink:

vai onko muilla ollut aaltoilevia nakutus ääniä cosan moottorissa????
Joo mulla tulee kans tota aaltoilevaa vaimeeta naputusta ja slaagista selvittyäni totesin että ääni tulee painajista.Alapään kolkutus loppuu kun kyseisen laakerin rasitus vähenee eli tulpat vuorotellen irti koneen käydessä mutta painajiin ei vaikutusta.Mulla kanssa tuntui selkeesti tulevan alakerrasta eikä täyttökorkin aukasu lisänny ääntä joten oletin että nyt meni alakerta purkuun.Mutta painajahan siellä aaltoillen naputtaa ja enimmäkseen kylmänä tahi kovan ajon jälkeen(rata).
Cosworth 4x4 -90

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Marraskuu 11. 17:11:41 2004

Meneekö joku takuuseen siitä, että myöhemmät OHC:n Vandervellit ovat identtiset cossun Vandervellien kanssa? Itse en uudempia ohc:n luakereita ole nähnyt ,pitäs kai ostaa ja tehdä analyysi jos ehtii...

Edit. hassu typo poistettu :)
Tässähän se menee...

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Marraskuu 11. 17:30:59 2004

Jahman kirjoitti:Meneekö joku takuuseen siitä, että myöhemmät OHC:n Vandervellit ovat identtiset cossun Vandervellien kanssa? Itse en uudempia ohc:n luakereita ole nähnyt ,pitäs kai ostaa ja tehdä analyysi jos ehtii...

Edit. hassu typo poistettu :)
Mulla on yhdellä öljyuralla olevat OHC:n vandervellit menossa roskiin (muutama kierros pyöritetty koneessa)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ti Syyskuu 12. 19:33:22 2006

Nostetaas tätä asiaa taas esille.
Kun tos kokosin cossun alakertaa ja avasin runkolaakeri paketin niin siel oli laakerit mis molemmis puolissa öljy urat, no sit soitin hiomolle et haluisin semmoset mis on toinen puoli sileä niin ei suositellut niitä koska kammes on runkokaulalla vain yksi öljy reikä silloin puoli kierrrosta olis veivit ilman öljyn painetta.
Eli onko niin et jossain cossun kampiakseleis on kahdet öljy reijät rungon kohdas vai miks jotkut suosittelee sileitä laakereita alapinnalle?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Syyskuu 12. 20:25:52 2006

Cosander kirjoitti:Nostetaas tätä asiaa taas esille.
Kun tos kokosin cossun alakertaa ja avasin runkolaakeri paketin niin siel oli laakerit mis molemmis puolissa öljy urat, no sit soitin hiomolle et haluisin semmoset mis on toinen puoli sileä niin ei suositellut niitä koska kammes on runkokaulalla vain yksi öljy reikä silloin puoli kierrrosta olis veivit ilman öljyn painetta.
Eli onko niin et jossain cossun kampiakseleis on kahdet öljy reijät rungon kohdas vai miks jotkut suosittelee sileitä laakereita alapinnalle?
En ota kantaa tohon koneistamon juttuun, mutta kossussa kuuluu olla laakerit joissa toinen puolisko on sileä ja kampurat ovat kaikki samanlaisia.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

jorecos
Viestit: 59
Liittynyt: La Lokakuu 11. 21:13:57 2003

Viesti Kirjoittaja jorecos » Ti Syyskuu 12. 20:44:15 2006

Hyvä kysymys voitelusta. Reikien määrästä oma kokemus on, että yhdellä puolella ovat Cossun k-akseleissa, ainakin mitä minulla on / on ollut (ja keskimmäisessä runkolaakerin kaulassa ei ole lainkaan öljyreikää).

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Syyskuu 12. 21:16:16 2006

Cosander kirjoitti:Nostetaas tätä asiaa taas esille.
Kun tos kokosin cossun alakertaa ja avasin runkolaakeri paketin niin siel oli laakerit mis molemmis puolissa öljy urat, no sit soitin hiomolle et haluisin semmoset mis on toinen puoli sileä niin ei suositellut niitä koska kammes on runkokaulalla vain yksi öljy reikä silloin puoli kierrrosta olis veivit ilman öljyn painetta.
Eli onko niin et jossain cossun kampiakseleis on kahdet öljy reijät rungon kohdas vai miks jotkut suosittelee sileitä laakereita alapinnalle?
Väitän vastaan, voitelu tapahtuu hydrodynaamisen voitelun oppien mukaan vaikka uraa ei olisi kummassakaan puoliskossa. Kalvo säilyy vaikka öljyreikä välillä käy toisen liuskan puolella.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 13. 0:19:40 2006

Arskan kanssa samaa mieltä ei se voitelu siitä urasta ole kiinni, öljy täyttää välyksen. Uraton laakeri kestää kovemman pintapaineen eli tehon.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 13. 10:41:05 2006

Kumpaa uskotte, kossun suunnittelijoita vai jonkun kyläkoneistamon selityksiä?

neliveto
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Syyskuu 21. 11:00:15 2005
Paikkakunta: Eteläsawo

Viesti Kirjoittaja neliveto » Ke Syyskuu 13. 10:47:52 2006

Ja noita laakereita jossa toinen liuska sileä ei saa suomesta enää mistään, on koitettu lautamäki, rallyrace, arwidson, koivunen, mp huolto nisula, useampi koneistamo ja kaikissa eioota, ilmeisesti valmistus lopetettu. Mulle piti koneistamolla puheen että miten "10 öljyuralla" olevat on parempia mutta en uskonut vaan tilasin erään klubilaisen kautta englannista "aidot" cossun laakerit. Sitäpaitsi noissa -85--> ohc ja cossu liuskoissa alemmassa liuskassa on 1mm leveämpi lukkokynsi kuin ylemmässä. Tähän taas koneistamolla sanoivat että voihan sinne porata pienen reijän ja laittaa lukkotapin!

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » Ke Syyskuu 13. 11:05:25 2006

Mulla kans sama juttu pitäs saada 0.25 rungot mut ei mistään löydy! Onko kellään vinkkiä mist sais nopeesti?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Syyskuu 13. 14:12:38 2006

Vaihdoin viime keväänä cossun kampiakselin liuskat ,kun kone oli muutenkin aukinaisena lohkon tason suoristuksen takia.

Laitoin aluksi koneistamolta mukana tulleet molemminpuolin öljyuralliset liuskat paikoilleen ,mutta vaihdoin ne sitten cossun workshop manuaalin mukaisiin ilman toista öljyuraa oleviin,kun niitä erityisesti siellä manuaalissa käskettiin käyttää.

Näitä ilman öljyuraa olevia löytyi Ford mafiasta hyllystä. Federal mogul merkkiset muistaakseni.

Ilman öljy-uraa olevat on kestävemmät cossussa.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Syyskuu 13. 14:39:01 2006

itse ajelin edellisellä moottorilla ~20tkm, ja öljyurat oli molemmin puolin, ahtopaine pääasiassa se 1.5-1.8bar. kun nyt purin koneen ei laakereissa ollut minkäänlaista kulumajälkeä. no, nehän ois voineet hajota seuraavalla sadalla kilsalla, siihen en ota kantaa. silti, sileä toiselle puolen on varmaan parempi..

mut laitoin silloin aikoinaan noi kun lindvalin moottorinkasaaja niitä suositteli ja sanoi janillakin olevan sellaiset. bpasi saattais tietää tästäkin asiasta lisää?
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Syyskuu 13. 18:30:56 2006

Mulla oli edellisissä molemmin puolin uritetuissa kulumajälkeä havaittavissa.
Ei mitenkään pahat vielä kuitenkaan.

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ke Syyskuu 13. 22:17:43 2006

on ollu itellä urasia ja ei urasia eipä oo laakerit ikinä pettäny HUOM. jos öljypumppu on kunnossa/öljyä on.

voisin vaikka väittää että kukaan ei aja niin kauaa cossulla että laakerit kuluis loppuu oli uria tai ei jos edellä mainitut osat on kunnossa ja koneistukset ok. ettei oo kiero lohko.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » To Syyskuu 14. 9:21:20 2006

No nyt löyty 0.25 rungot punametallina ja kampi on nitrattu niin eikähän ne kestä+uusi öljypummu ja kaikki osat on tasapainoitettu /tarkistettu suoruuret ynnä muut

Edit: noi laakerit mitkä mulle tuli niin niis on jokaises öljyura.
Viimeksi muokannut Cosander, To Syyskuu 14. 13:56:06 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » To Syyskuu 14. 11:35:18 2006

tällä hetkellä löytyy sumusaarilta ainaki STD, 0.25 ja 0.5 Cossun runkolaakereita. 5 urat ja 5 ilman.. 8) privaa voi laittaa...
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 17. 23:24:29 2006

Itte pistän tanarin alakertaan pari päivää ajetut punametallit, kun ei raaski roskiinkaan heittää. Onko jollain jotain hyviä perusteltuja syitä miksi ei kannattaisi niitä laittaa? Jos ei lasketa sitä mukaan, että ne kaikki on uritettuja.
Jäsen #606

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Syyskuu 18. 15:56:14 2006

olafu kirjoitti:Itte pistän tanarin alakertaan pari päivää ajetut punametallit, kun ei raaski roskiinkaan heittää. Onko jollain jotain hyviä perusteltuja syitä miksi ei kannattaisi niitä laittaa? Jos ei lasketa sitä mukaan, että ne kaikki on uritettuja.
Hyvin ne siellä menee. Jos ovat hyvässä kunnossa. Tuskin ne parissa päivässä mikskään menee ,jos on öljynkierto ollu kunnossa.

Vastaa Viestiin