4 wd cossun paisuntasäiliö

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

4 wd cossun paisuntasäiliö

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ke Joulukuu 31. 0:16:56 2003

siinä säiliössä on kaksi samanpaksuista lähtöä , alempi menee syyläriin . mutta mihin ylempi menee alkuperäisesti ?
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Joulukuu 31. 0:30:13 2003

Toinen on turbon vesikerto
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Joulukuu 31. 1:23:27 2003

Jees. Ja nelikossa oli nuo lähdöt samankokoiset kun takatuupparissa ylempi on huomattavasti pienempi. Nyt jos ostat uuden 2wd:hen saat tuon nelikon pöntön + vesiletkun jossa tuo kokoero kuitataan (ahdin ulostulo n. 8-10mm, kuten orkkispöntössäkin, 4x4 -pöntössä 16-20mm).
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 31. 5:11:10 2003

jjs kirjoitti:Jees. Ja nelikossa oli nuo lähdöt samankokoiset kun takatuupparissa ylempi on huomattavasti pienempi. Nyt jos ostat uuden 2wd:hen saat tuon nelikon pöntön + vesiletkun jossa tuo kokoero kuitataan (ahdin ulostulo n. 8-10mm, kuten orkkispöntössäkin, 4x4 -pöntössä 16-20mm).
Paitsi että se vesiletku olisi maksanut kolmisen vuotta sitten reilut 600 markkaa lisää tuon 212markan paisuntasäiliön hintaan. Itse tekaisin näppärän patentin entiseen letkuun. Jos joku tarttee tarkempia tietoja nin täältä löytyy. Tosin, kun itse tuota konstruktiota katsoo, huomaa kyllä miten homman saa toimimaan.. Suurin ero tuon letkun paksuuden lisäksi on että 2wd turbotulo on nestepinnan yläpuolella kun tässä 4wd mallissa se on nestepinnan alapuolella.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ke Joulukuu 31. 10:07:26 2003

Joo täytyy rakentaa itse toi letkumuutos ! Tosin tässä tapauksessa koneena on ohc ja ei ole vesijäähdytteinen turbo. Eli vedän ylemmästä lähdöstä orkkis kohtaan ylävesiletkuun ja kokeillaan pelaako !?
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ke Joulukuu 31. 16:19:32 2003

pistätkö infoa kuinka toimii,olin omaan ohariini kans aatellu laittaa moisen pöntön ja en arvannu ostaa sitä juuri tuosta syystä että alkuperänen paluu sijaitsee yläreunassa,omassa cosan jäähdyttäjä ja sopis mukavammin toi pönttö kuskinpuolelle.

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » To Tammikuu 1. 18:40:11 2004

rs11 kirjoitti:pistätkö infoa kuinka toimii,olin omaan ohariini kans aatellu laittaa moisen pöntön ja en arvannu ostaa sitä juuri tuosta syystä että alkuperänen paluu sijaitsee yläreunassa,omassa cosan jäähdyttäjä ja sopis mukavammin toi pönttö kuskinpuolelle.


Joo voin ilmotella ! ei oo ihan vielä käynnistys kunnossa !
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Tammikuu 2. 8:50:14 2004

koiste7 kirjoitti:
rs11 kirjoitti:pistätkö infoa kuinka toimii,olin omaan ohariini kans aatellu laittaa moisen pöntön ja en arvannu ostaa sitä juuri tuosta syystä että alkuperänen paluu sijaitsee yläreunassa,omassa cosan jäähdyttäjä ja sopis mukavammin toi pönttö kuskinpuolelle.


Joo voin ilmotella ! ei oo ihan vielä käynnistys kunnossa !
joo ei kiireitä,ei oo munkaan ajokunnossa tällä hetkellä.pistä vaikka privana jos viitsit.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Tammikuu 11. 20:48:04 2004

koiste7 kirjoitti:
rs11 kirjoitti:pistätkö infoa kuinka toimii,olin omaan ohariini kans aatellu laittaa moisen pöntön ja en arvannu ostaa sitä juuri tuosta syystä että alkuperänen paluu sijaitsee yläreunassa,omassa cosan jäähdyttäjä ja sopis mukavammin toi pönttö kuskinpuolelle.


Joo voin ilmotella ! ei oo ihan vielä käynnistys kunnossa !
moi!
ootko kokeillu kuinka cosan painepönttö futaa?

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Su Tammikuu 11. 20:58:43 2004

joo just tänää pääsin vähän ajaa (n.5 km) ja kyllä ainakiin ton lenkin ajan pelas hyvin ! Tosin tuli muita murheita Cometicin kannen tiiviste näyttäs vähän vuotavan öljyä 4 syl. nurkasta ...? ..rkele !
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Tammikuu 12. 8:38:50 2004

se ei oo kivaa,käytitkö autoa tyhjäkäynnillä lämpimäksi sillai et flektitki jo lähti pyöriin,aattelin vaan et futaako kunnolla kuumana kans?

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ma Tammikuu 12. 12:37:28 2004

kyllä oon käyttänyt lämpimäksi muutaman kerran ja flektikin lähti pyörii .
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ma Tammikuu 12. 13:09:20 2004

no sithän tuntus et ostan kans semmosen. 8)

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Su Tammikuu 25. 20:39:59 2004

nyt on ajeltu jotai 45 km eikä mitään ongelmia :D
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Toukokuu 30. 20:50:20 2005

Vaaanha topikki, mutta nostetaan esille.

Nyt tuli myös itselle aiheelliseksi tämän tekeminen eli paisuntasäiliö jo löytyy ja siinä nämä on noin 2x21mm lähdöt. Tämä pitäisi sitten virittää ohc koneeseen kiinni, missä ei jälleen ole turbon vedenkiertoa.

Ongelmana on nuo letkukonversiot ja jotkut jo niitä ovat tehneetkin, mutta löytyykö suoraan jostain muusta autosta sopivat letkunpätkät vai joutuuko todella alkaa patentoimaan?

Lähinnä tuo ylivuotoletkun kohta on ongelmana OHC:ssa, koska letku menee vasemmalle ja pönttö onkin nyt oikealla.

Lisäksi olin mittaavinani, että vanhan paisuntasäiliön lähdöt ovat 18mm ja tuo pienempi noin 11mm. Eli pitäisi omassa pitäisi tehdä konversiot 18 => 21 ja 11 => 21. Tuo viimeinen ylivuotoletkun konversio hirvittää jo vähän, että jaksaako puskea noin pienellä letkulla ne ulos.

Onko jollain muulla kokemuksia sekä lähinnä kuvia tai osalistaa, millä tämän voisi turvallisesti toteuttaa? Omassa kun on vielä vaihdettu xr3:n syylari tilalle, jotta välijäähytin mahtuu...

---

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Toukokuu 31. 2:16:44 2005

Newis kirjoitti:Lisäksi olin mittaavinani, että vanhan paisuntasäiliön lähdöt ovat 18mm ja tuo pienempi noin 11mm. Eli pitäisi omassa pitäisi tehdä konversiot 18 => 21 ja 11 => 21. Tuo viimeinen ylivuotoletkun konversio hirvittää jo vähän, että jaksaako puskea noin pienellä letkulla ne ulos.
No, kun broidilla oli omassa oharissa vesikierrolla oleva turbo kiinni niin silloin tukettiin toi ylivuotoletku kokonaan ja toimi ihan normaalisti. Tossa oli käytössä tavan paisuntasäiliö, mutta siinä ylivuotoreiän sisäänmenokoko oli vain pari milliä.
Tästä turbon vesikierron paluuletkun reiän koosta oli täällä joskus aikaisemminkin puhetta ja muistaakseni sen koko oli myös 2wd:n orkkissäiliössä vain jotain 2mm luokkaa, joten tosta vois päätellä, että toi 11mm on ihan riittävä halkaisija ylivuotoletkulle, koska joissakin vakiosäiliöissäkin sisäänmeno on ollut pieni.

Sitten toteutukseen sen verran, että eiköhän toi 18mm letku veny tohon 21mm:ään, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa.
Ton ylivuotoletkun kohdalle tuli mieleen tälläinen ajatus, että katkaisee sen siitä ylävesiletkun päästä ja "kääntää" sen sisäputken avulla menemään toiselle puolelle ja sitten vaan joku sovituskappale paisuntasäiliön päähän.

Vastaa Viestiin