Kent lohkojen erot?

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

MikkoV
Ylläpitäjä

Kent lohkojen erot?

Viesti Kirjoittaja MikkoV » Su Joulukuu 21. 21:35:11 2003

Tuli ostettu vanha Cortina eli -70 1600DL takaisin puolivahingossa kun haettiin "jääautoa"

No asiaan, eli kun tossa olis nähtävästi tiedossa F-ryhmän ekkeristä pois nostettu pata niin käykö Cortinan laatikkoon, kun aloin vaan muisteleen et aikoinaan tohon vaihdelootaa vaihtaessa nestekytkin aiheutti laatikkojen kans ylimääräistä päänvaivaa. Eli onko lohkoissa miten paljon eroja...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Joulukuu 21. 22:42:14 2003

Tossa mielessä kaikki kentit lienee samanlaisia,
en kyllä osaa sanoa onko vauhtipyörät kaikissa samat.

vaikeudet on varmaan johtunu kiinteistä kytkinkopista, joihin on vaikeempi ympätä hydraulista irrotusta.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 21. 23:38:07 2003

Vauhtipyörän hammaskehän hammasluku vaihtui (ainakin Escorteissa; oletan myös muissa) n. v.70. Jos on väärä luku, tuloksena on eksoottinen ääni startatessa ja huono pyöritysnopeus. Lohkon leveydessä tapahtui myös muutos, kiinnityskorvakkeiden kohdalla, myös n. 70-71; joku Kent -specialisti muistanee tarkemmin. Muuten ei esteitä pitäisi olla, kuten TAp jo totesikin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Joni_R
Viestit: 1171
Liittynyt: La Joulukuu 8. 12:01:34 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni_R » Ma Joulukuu 22. 13:25:51 2003

Voitko kuvailla tuota ääntä hiukan tarkemmin?
Mulla meinaan pitää startatessa semmosta hassua ääntä, en ole keksiyt minkätakia
Jäsen #118
IRC nick: Impezki
Automotive photography http://www.jonirolig.com

Subaru Impreza -07 WRX STi Petter Solberg edition III
Kawasaki Z1000 -08 street frighter

SukNorris
Viestit: 13
Liittynyt: To Heinäkuu 4. 20:11:42 2002

Viesti Kirjoittaja SukNorris » Ma Joulukuu 22. 16:48:24 2003

Joni_R kirjoitti:Voitko kuvailla tuota ääntä hiukan tarkemmin?
Mulla meinaan pitää startatessa semmosta hassua ääntä, en ole keksiyt minkätakia
Oletus: Vauhtipyörä/hammaskehä on uudemmanmallisesta kentistä, startti cortinan vanhanmallinen Lucas. Niin ja siitä äänestä, se on korkeahkoa kirskuntaa, paremmin en minä ainakaan osaa kuvailla.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Joulukuu 22. 17:51:45 2003

Vauhtipyörien hammasluku ei mun mielestä kyllä vaihtele, joissain Cortinan Kenteissä on viistetty vauhtipyörän starttikehän hammastusta jotta startin ratas lipsahtaa paremmin paikalleen. Ja startin hammasluku voi vaihdella, mulla on kaksi kentistä purettua starttia ja kummassakin eri hammasluku, olisko ollu 10 ja 11? En tosin tiedä onko noista jompikumpi pitänyt jurinaa?

Ja 691M (Cortina) lohkon ja 711M (Escort 1970->) lohkon välillä en ainakaan ulkoisesti huomannut mitään muuta eroa kuin Cortinan lohkon pienet nostajat, kummassakin on suoremmat runkolaakeripukit. Kuitenkin, kun vaihdoin Cortinan nokalle 691M lohkon tilalle 711M lohkon, niin ei oikein sopinut etupalkin koneenkorvien väliin. Mielestäni käytin samoja kumeja/korvia, mutten ole aivan varma. 711M-lohko saattaa siis olla siitä kohtaa noin sentin leveämpi.

Ja mistään tiedosta en mene takuuseen, kävin päivällä hammaslääkärissä ja nyt on suu täynnä tikkejä ja pää täynnä kolmiolääkkeitä.

Piip piip!

- Ville

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Joulukuu 22. 20:55:08 2003

Hm, myös meikän '69 Caprissa oli alkuaan tuo 691M -lohko (edelleen tallella jos joku tarvitsee). Montakohan erilaista lohkoa mahtaa olla olemassa? Jesteristä löytyy ainakin melko harvinainen 791M poikittaislohko.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Joulukuu 22. 21:34:36 2003

Onko toi M791 se Fiestan supersport 1600 kentti, eli tuumaa lyhyempi ?
Ja Onko mahdollisuuttta tarkastella onko sivukiinnikkeet samat.
Ja onko putket valettu kiinni toisiinsa ilman välirakoja ?

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ma Joulukuu 22. 21:52:21 2003

Tossa on oikeastaan kaikki mitä voi tietää:

http://www.lotus-cortina.com/library/block/blocks.htm

Noista Suomessa varmaan vastaan osuu:

Cortina 1967-69 -> 681F lohko = heikot runkolaakeripukit, pienet nostajat, ei öljytikun reikää. Vanhimmissa Escorteissa tai Capreissa voi (en ole koskaan nähnyt) olla tällainen, mutta öljytikun reiällä.

Cortina, Capri 1970? = 691M lohko = vahvemmat runkolaakeripukit, pienet nostajat, Caprissa öljytikku lohkossa, Cortinassa jakopään kopassa

Cortina, Escort, ym. 711M lohko, kaiketi fiksuin viritysaihio, 13 mm nostajat, vahvat runkolaakeripukit, öljytikun reikä lohkossa

Niinsanottu Motorsport-lohko, eli AX-lohko. Siamilaiset sylinterit, en tiedä onko muuta eroa. Tällaiset on kai Espanjassa tai (sekä?) Etelä-Afrikassa valettuja. Ainakin Autoracing myynyt Suomessa. Paras ja vahvin Kent-lohko

Sitten Fiestassa toi 791M-lohko, en usko että on tuumaa lyhyempi, ainakin jakopään koppa selvästi ahtaampi.

Nämä siis 1600-lohkoja, 1100 ja 1300-lohkot samanlaisia kuin 1600, mutta vajaan tuuman matalempia..

Ja siis lisäerona voi olla, että noi vanhemmat lohkot on sen vajaan sentin kapeampia koneenkorvien kiinnityskohdalta kuin muut, mutta siitä en laita persettäni pantiksi.

Ja.2. niistä lohkon T-numeroista en ottaisi stressiä, T20 saattaa mennä puhki ihan siinä samassa kuin T1:kin.. Classic Fordin selitys lohkojen valamisesta on täyttä sontaa jota nyt ei usko kuin Taunot britit..

Ja mulla on myytävänä kaksi tollaista 711M-lohkoa ja kansi, kampuroita, kiertokankia ja muita hiluja kaksi kokonaista purettua konetta

- Ville

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 22. 22:26:46 2003

Sieltä se Kent -specialisti löytyi :D
Ainoastaan tuo hammaslukuhomma vauhtip. osalta jäi vaivaamaan. Ainakin 1300:sta on ns.vanhalla vp:llä (n.<-70) ja uudemmalla vp:llä (n.-70->), hammaslukuero jonka jokuseen kertaan tulin omin käsin laskeneeksi (lukuja en muista); 1,6:sta en tiedä onko ollut eroja.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Ti Joulukuu 23. 11:24:49 2003

Tarkastan tossa joululomalla tuon vauhtipyörän hammasluvun.

- Ville

Vastaa Viestiin