Cossun täristävä tyhjäkäynti.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Cossun täristävä tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja KtK » La Marraskuu 29. 21:00:42 2003

Elikkä cossu lähtee kyllä hyvin käymään kylmänä ,mutta käy hetken aikaa aivan kuin kolmella ja välillä on tullut bensanhajua. Ihan sama onko lohkolämmitin ollut päällä vai ei. Tästä oli muistaakseni juttua hiukan aikaa sitten ,mutten löydä aihetta kun foorumi ei oo vielä täydessä kondiksessa. Liittyikö jotenkin kannen lämpötila-anturiin boxille?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Joulukuu 11. 16:08:21 2003

Eikö kellään ole ollut vastaavaa probleemaa ,alkoi taas paheta toi ongelma. En ole kerinnyt kunnolla käymään tallilla autoa rukkaamassa viime aikoina ,mutta täytyy ilmeisesti kohta mennä ,kun alkaa vaivaamaan toi rytyyttävä tyhmäkäynti startin jälkeen. Saako foordilta noita ruiskusuuttimien johtosarjoja ,kun hieman epäilyttää niiden toimivuus. Voiko kannen lämpöanturi boxille aiheuttaa tollasta hetkellistä sekoilua.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 11. 16:22:28 2003

taitaa olla kaikki moottorin ohjauskaapelit samassa nipussa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Joulukuu 11. 17:59:16 2003

Voihan siitä olla joku anturikin rikki mutta jos auto toimii moitteetta lämpimänä ja kylmän koneen käynti on vaivalloista ja tyhjäkäynti pyörii 400 tuntumassa niin ensiksi purkaisin tyhjäkäyntiventtiilin. Nopea ja helppo homma..

Katsot vaan tönärillä tai vastaavalla kuinka syvässä mutteri on kieritettynä, avaat sen ja otat hilut pois. Sitten pesu jollakin liuottimella ja kamat takaisin. Itse laitoin mäntään hieman hienoa öljyä kasausvaiheessa. Uusi O-rengas tiivistekään ei tee pahaa ( siihen kannattaa laittaa vaseliinia paikoilleen asetettaessa niin saat venttiilin joskus toistekin pois tarvittaessa )

Jos mäntä jumii niin tekee tuollaista oiretta. Toinen oire on tyhjäkäynnin humputtaminen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Joulukuu 11. 22:25:43 2003

Tarkastin ja öljysin aseöljyllä kesällä tyhjäkäyntivenan juuri edellämainitulla tavalla. Täytyypi ottaa se irti varmaan uusiksi ja herkistellä taas. Ruiskusuuttimetkin hieman arvelluttaa ,josko niistä joku jumii? Onko jollain kokemusta suuttimien ultraäänipuhdistuksesta ,jota alan liikkeissä tehdään. Ulkomaisissa mainoksissa kehutaan suuttimien toimivan uusien lailla homman jälkeen.
Vanhoista vakiosuuttimista (keltaiset) yksi meni puoli pimeäksi pari vuotta sitten ja sen kuuli äänestä ,joka ei ollut tasaista nipsutusta niinkuin kuuluu ja pakoputki aivasteli silloin tällöin. Voiko joku puhdistus muka auttaa tollaseen suuttimeen? Luulis et jos suuttimen "solenoidi" on kulunut ,niin ei puhdistukset auta.

andyman
Viestit: 1344
Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
Paikkakunta: VRK

Viesti Kirjoittaja andyman » To Joulukuu 11. 23:26:03 2003

Tämänhän olet jo tarkistanut mutta sanotaampahan nyt.
Olethan kokeillut ja tarkastanut tulpat ja kärkivälit ja onhan sulla tulpan johdot yms. rensselit kunnossa.
====RS2K====

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 12. 0:00:42 2003

Kahdet eri tulpat ja johdot testattu ,ei vaikutusta. Viikonloppuna täytyy koittaa jaksaa perehtyä paremmin ,jos jaksaa töiden jälkeen. On hirveä ylityöputki päällä nyt.
Ahneella on paskanen loppu tai kiukutteleva cossie. Ei ole saanut huomiota kai tarpeeksi viime aikoina. Täytyy vähän silitellä ja puhella mukavia sille :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Joulukuu 12. 1:03:02 2003

Kyllähän ne suuttimet likaantuvat, mutta silloin yleensä auto lähtee huonosti käyntiin, koska suuttimet vuotaa ja se suuttimesta tuleva "keila" on epämuodostunut. Likainen suutin ei sulkeudu kunnolla ja tiputtelee paineet pois putkista ja sitten saa shailla pitempään.
Likaisten suuttimien tuotoissa voi olla usean kymmenen prosentin ero ja putsaamalla ne yleensä saadaan tasoittumaan, mutta kyllähän se neula ja seeti joskus loppuu.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Joulukuu 14. 16:39:57 2003

Millasilla kierroksilla porukan cossut käy tyhjäkäyntiä? Mulla käy kylmänä vähän reilu 1000rpm ja lämpinä ehkä jotain 700rpm kierroslukumittarin mukaan. Tuntuu aika matalalta tuo kun ei meinaa aina edes kuulla sisälle että käy.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Su Joulukuu 14. 16:48:26 2003

Kirjan mukaan 850 rpm, kattimallit 900 rpm. Siinä tonnin alapuolella ne mittarit on väpättänyt ajamissani autoissa.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Su Joulukuu 14. 17:10:47 2003

mulla urputti tyhjäkäyntivena jotain 600-900 välillä, mutta vaihdoin bensamerkkiä ja urputus loppu... tiedä sitten... ajattelin kyllä puhdistaa sen myös...
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Joulukuu 14. 22:51:39 2003

Olin tänään roplaamassa autoa ja säädin virranjakajan ja kammen anturien välykset. Kammen anturin välys oli turhan iso ,about 1mm. ja tarkistin tyhjäkäyntivenan ,liikkui hyvin. Crc:tä liittimiin. Ja kiristin pakosarjan ,kun oli taas muttereita löysällä. Täytyy laittaa metalli "nylocit" sellaiset toisesta reunasta tyssätyt mutterit ,niin ei aukea.

Jotain muuttui ,kun joutui seokset säätään uudestaan. Huomen aamulla sen huomaa ,oliko apua säätelystä.

Vieras
Ylläpitäjä

Re: Cossun täristävä tyhjäkäynti.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 15. 8:29:22 2003

KtK kirjoitti:Elikkä cossu lähtee kyllä hyvin käymään kylmänä ,mutta käy hetken aikaa aivan kuin kolmella ja välillä on tullut bensanhajua. Ihan sama onko lohkolämmitin ollut päällä vai ei. Tästä oli muistaakseni juttua hiukan aikaa sitten ,mutten löydä aihetta kun foorumi ei oo vielä täydessä kondiksessa. Liittyikö jotenkin kannen lämpötila-anturiin boxille?
Liikaa kakkua startissa. Hanki talveksi hiukan kuumemmat tulpat.

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » Ma Joulukuu 15. 10:09:36 2003

Ilmeisesti lämpimänä toimii normaalisti?

Mulla kävi lämpimänäkin vähän väliä kolmella ja rötäili tasakaasulla ajettaessa. Kaveri kävi kaikki läpi ja ainoo mikä auttoi oli boksin vaihto... :(
No, onneks sällillä oli "hyllytavarana" vaihto-osa...

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Joulukuu 15. 16:14:55 2003

Tekihän se taas aamulla röpötyksen ,mutta ei töistä lähtiessä perrrrr.

Tulpat vaihdoin aiemmin niihin vanhoihin fordin suosittelemiin tulpiin ,kun oli lähes iskemättömät varalla ,ennen niitä oli motorcraftin platinat.

Toi boxi homma täytyy testata ,kun on semmonenkin hyllyssä varalla. Kun ostin -99 cossun ,se ei antanut kunnon kipinää ja päästöt oli huipussaan. Tappelin aikani ,kunnes vein sen korjaajalle ,joka oli kuulemma cossujakin säätänyt. Se sanoi ,et boxi on paskana ,noh ostin uuden käytetyn ja homma ei parantunut. Vika oli moottorin ja akun maadoituksessa , joka poltti boxin maanastan startatessa.

Sellainen hassu homma tossa röpöttämisessä on ,et se lakkaa usein juuri silloin kun mittaristossa sammuu toi abs/jarrujen keltainen merkkivalo.
Kompurahan lataa sen abs systeemin paineiseksi aina kun on auto pidempään seissyt.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ma Joulukuu 15. 16:59:45 2003

Ettei loppuis röpötys siihen kun laturi alkaa lataamaan? Näin ainakin oli itselläni.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 15. 17:16:47 2003

Jahman kirjoitti:Ettei loppuis röpötys siihen kun laturi alkaa lataamaan? Näin ainakin oli itselläni.
Ellen väärin muista niin suuttimien toiminta lakkaa alle 9 voltin, voi pitää täysin paikkansa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Joulukuu 15. 20:30:19 2003

Akku on kyllä kunnossa ,mutta en ole mitannut jännitettä käyntiinlähdössä. Voiskohan akku päästää sitä noin alas ,kuin 9volttia laturin hetkellisestä toimimattomuudesta huolimatta. Yleensä ei jaksa edes pyörittää jos tippuu alle 12v.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 19. 18:21:35 2003

Suuttimet olivat huollossa ja hain ne aivan viime tingassa.
Eroa oli kuulemma 20% kahden suutinparin kesken. Testaaja ei ollut enää paikalla ,joten en tiedä oliko tämä ennen vai jälkeen puhdistuksen.

Lapulle oli kirjoitettu tällaiset lukemat:

8/6000/3ms 1 2 3 4
48 35 35 50

6/6000/6ms 60 60 61 62
12 10 10 13
42 41 41 43


30 26 26 33
Suuttimet 2+3 hieman heikompia.



Elikkä mitä toi puhdistus mahtoi tehdä? Mitkä noista luvuista on lopulliset arvot. Maanantaina se tietty selviää ,mutta jos joku osaa tulkata niin kertokaa ihmeessä.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Joulukuu 20. 0:16:48 2003

hmm. Mulla tekee luultavasti samaa . Joskus kylmämä startatessa heti käyntiin lähdettyään kierrokset tippuu 300-400 rpm , muutaman sekunnin heiluu tuolla paikkeilla , joskus sammuu . kohta tyhjäkäynti kuitenkin tasoittuu . Bensaa menee raakasti . myös kun lähtee liikkeelle ja kone on yhä "kylmä" niin kun nostaa kaasun ja painaa uudestaan niin auto miettii aika kauan , 1-2 sek . Lämmetessään toimii , vika esiintyy kunnes moottori lämpenee . Sytkä ok , ja tyhjäkäynti muuten tasainen , ei pätki ajossa .

Mikähän tähän auttaisi ? Jostain luin että lastussa oli virhe . Kohta tulee kokonaan uusi boksi niin sitten näkee jos auttaa .
ex Jäsen #10

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » La Joulukuu 20. 9:39:49 2003

Mullakin on sama ongelma farmarissa. Siihen auttoi bensapaineiden lasku hieman, mulla on wolfin purkki,Bosch motorsportin paineensäädin 3-6bar säätö,paineet ovat aika kovat,suuttimina keltaiset. Lämpimänä ei mitään ongelmaa. Kylmänä toimii ok,jos ajelee kevyellä jalalla. Herkästi alkaa röpöttämään,jos runttauttaa kaasua. Täydellä kaasulla taas ok. Tyhjäkäynti aina kylmällä koneella n.700rpm. Dynossa kuitenkaan ei mitään vikaa,kaikki arvot ok.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Joulukuu 20. 12:05:04 2003

Menen kohta laittamaan suuttimet paikoilleen ,saas nähdä vaikuttiko huolto. Mulla ei kierrokset pahemmin laske ,kun rytkytys on päällä ja se kestää sen 10-30 sek ,ja sen jälkeen ei mitään oireita.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Joulukuu 27. 3:25:52 2003

Ei vaikuttanut suuttimien puhdistus.
Nyt on testattuna: Toinen boxi,tulpat+johdot,induktioanturit säädetty (kammen ja virranjakajan),ilman ja vedenlämpöanturien ohmit mitattu,tyhjäkäyntivena tarkastettu,akun jännite startin jälkeen,seokset ok.

Seuraavaksi testaukseen menee bensansyöttö puoli. Josko bensapaineensäätimessä on häikkää tai bensapumpussa. Paineita on nostettu karvan verran normaalista 3barista. Joskus aiemmin joku kirjoitteli säätimessä ilmenneistä ongelmista. Jos vaikka paineet on liian suuret jostain syystä.
Millainen painemittari tohon kantsii laittaa ,sellainen kokoajan paikallaan oleva olis aika herkullinen. Mut jos sellaisia ei ole alle 200€ saatavilla :D (hintava thyyning osa) ,niin käykö siihen joku hydrauliikkapuolen mittari testaukseen.
Tuplien paineen aikoinaan testasin öljylämmittimen vesipuolen painemittarilla,mut sen skaala ei riitä tähän hommaan.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » La Joulukuu 27. 3:35:59 2003

bensanpaineen mittarin voit rakentaa vaikka sähköisestä öljynpainemittarista. mittari voi sitten olla kokoajan auton sisällä.
ja sen anturikellon sijoittaa kunnon letkuilla ja liittimillä sellaiseen paikkaan ettei tärise ,ja jos alkaa vuotaan niin ei aiheuta palovaaraa...
maalaisjärjellä...
ja mittarin voi purkaa ja tulostaa uudet taustat...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Su Joulukuu 28. 15:36:27 2003

Nonni , nyt alkoi kunnolla temppuileen . kävin tänään tekemässä pienen lenkin ja nyt pykälää vaihtaessa ja kaasua painaessa hyytyy ja paukkuu putkessa . Voisiko kenties olla b.pummpu tai suodatin ? Koska kun tallan lyö tiskiin niin sitten kiihtyy normaalisti rajoittimelle asti . Kosteus voisi olla yksi syy , joutui ladata akkua konepelti raollaan ja moottoritilaan meni hiukan lunta .
ex Jäsen #10

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ma Joulukuu 29. 17:03:04 2003

Mulla on ihan sama homma vaikka auto on "lähes" vakio.. Yleensä lähtee heti neljällä pelaamaan, mutta jos auto on seissyt muutamia päiviä niin sitten käy alkuun kolmella muutaman minuutin..
Toyota Supra TT

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Tammikuu 8. 23:17:17 2004

Nyt rupes epäilyttämään kansipahvi. Paisuntasäiliö haisee jotenkin pahalle ,bensansekainen tunkkainen haju ja turbolta tuleva vesi ei tule puhtaana "pissana" ulos ,vaan siinä on välillä kuplia joukossa.

Voiko ton itse jotenkin testata ,onko jäähdytysnesteen joukossa häkää ,ymm epäpuhtauksia. Autokorjaamot sen jotenkin mittaavat paisuntasäiliön korkista,niin olen kuullut.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Tammikuu 9. 14:25:46 2004

mulla oli silloin aikanaan hiushalkeama kannessa ja se teki juuri tuon että käynnistyksissä kävi hetken kolmella. ja useinmiten se ilmeni kun oli vedätellyt rankemmin ja sen jälkeen sammutti. vartin päästä (tai seuraavan kerran) kun käynnisti niin kävi hetken kolmella, ja vaikka antoi kierroksia niin ei heti kolmospytty herännyt. joskus lähti ihan hyvinkin käyntiin. tulppa oli hieman erivärinen kuin muut (vihertävä), ja paisuntasäiliössä oli normaalia enemmän painetta. muita oireita ei ollut (paitsi sitten tuli vedet ulos kun laitettiin ahtoa päälle 1.2bar)

ootko katsonut suuttimen piuhoja vuorotellen irti nyppimällä mikä pytty jätättää (siis silloin kun se käy kolmella)..? useimmiten kolmonen on se mikä antaa periksi, jostakin syystä..?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Tammikuu 9. 18:19:17 2004

Kävin tutkimassa hommaa ja kiristin kantta karvan verran piukempaan ja tuntui auttavan. Enää ei tullut kuplia turbon paluusta. Aika näyttää onko tosta apua. Kakkosen tulppa oli päästään hieman erilainen kuin muut.

Ahdoilla toi ei pöräytä vesiä pihalle ,mutta ilmeisesti yön aikana tihkuttaa pyttyyn. Kansirempasta ei ole aikaa kuin 2.5 vuotta ja jo se alkaa vittuilemaan.

Kestäis nyt kevääseen saakka ,kun muutenkin kansi lähtee vaihtoon ja virittely alkaa.

Oiskohan tollanen cometic kannentiiviste parempi kuin vakio.Tuleva Kansi on kyllä plaanattu ,mutta lohko ei. En millään jaksais taas repiä konetta pois sen takia. Lohko kyllä tarkastettiin viime rempan yhteydessä ja ei ollut kiero.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Tammikuu 10. 10:29:39 2004

jos lohkon pinta on suora(mittaa viivottimella) niin miks sen pinta pitäis plaanata
plaanaus on tärkeää tehdä alumiiniselle kannelle joka kiertyy.
ja sekään ei ole pakollinen tehdä jos ei halua ,kestävyys =aika seuraavaan kannen tiivisteen vuotamiseen on kyllä lyhyempi silloin kun kantta ei plaanaa.
Suuttimen johdon irrotusta en kyllä harrastais.
Suuttimiin tuleva virta tulee boxista tyristoreilta jotka saattavat vioittua jos kuorma(suutin käämi) poistuu kytkennästä.
varmempi tapa on ottaa jokainen tulpan johto vuorotellen irti hieman tulpasta jolloin kipinä muodostuu tulpan ulko kärjen ja johdon väliin
ja jos on epä varma koskea tulpan johtoon kun kone käy niin sitten vaan yksitellen johtoa irti ja ylimääräiseen tulppaan kiinni ja käynnistys nin huomaa että kläykö moottori vielä kolmella vai löytyikö viallinen syllinteri ja moottori käy kahdella.muista maadoittaa tulppa ettei se vaan roiku johdossa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Tammikuu 10. 14:34:51 2004

Joo ,tuskin lohkossa on mitään tarvetta tasotukseen. Paikalla oleva kansi on varmaan jotenkin kiero ,kun on niin herkästi vuotava. Tuleva kansi on kertaalleen plaanattu entisen omistajan toimesta ja tuskin vaatii lisää siivutusta.
Ja vapaaehtoisesti en puristuksia lisää tahdo ,ellei pakko ole.

Nyt käy kone kunnolla aamuisin sekä iltaisin ja ilmaa ei kierrossa näy ja paisuntasäiliökään ei haise enää pahemmin. ,huh.

Olipas se vaikea häiriö löytää ,kun ei aluksi ollut mitään merkkejä vuodosta. Puristuspaineet ok,ei kuplia turbon paluulta. Valkea savu hetkellisesti aamuisin tossa uudenvuoden tienoilla antoi ekat viitteet.

Se oli sitten siinä tää homma (ainakin vähäksi aikaa). Kiitti vinkeistä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Tammikuu 10. 21:20:33 2004

kannattaa harkita kannen koeponnistusta. ja kannen suoruus kannattaa joka tapauksessa tarkastaa. mulla ei sitä halkeamaa silmällä erottanut ja muutamaan kertaan harjoittelin kansi pura-kasaa juttua ennenkuin se vika löytyi. epäilin myös ensin kannen suoruutta, sitten kun se oli suora ja vika uusi, tasohiottiin lohko ja taas sama juttu, kone auki ja sekä kansi että lohko suoraksi ja vielä kerran kasaan ja eikun ..kele vuoti edelleen.. niin ja kansi kyllä jo alkuvaiheessa koeponnistettiin mutta silloin halkeamaa ei löytynyt, vasta myöhemmin kun uudelleen koeponnistettiin ja samalla kantta lämmitettiin löytyi se pienen pieni halkeama.. no tulipahan cossun kone tutuksi..

mut toivottavasti on "vain" kannentiivistevika..

itse olen asiasta enempää tietämättä nyppinyt niitä suuttimen piuhoja satoja kertoja auton käydessä, silloin kun sitä käynnistysvikaa etsittiin, ei onneksi ainakaan mulla hajottanut mitään..

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 10. 21:30:49 2004

Minä olen kerran nykäissyt suuttimen piuhan irti ja edelleen boxi korjaamatta , oli helpompi vaihtaa toinen boxi tilalle.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Tammikuu 10. 22:31:08 2004

Normaalissa käytössä kossusta ei mene ekana kannentiiviste vaan kansi on ensin löystynyt ja sitten liekkirengas rasituksessa falskaa jolloin se lopulta antautuu ja menee vesi pesään. No miksi se kansi löystyy, pultit prikkoineen päivineen uppoaa lämpö ja painerasituksista siihen torniin, kaikissa näkemissäni kansissa on ollut jonkinlaiset poterot ja jotkut niitä ajaa tasaiseksi ja käyttävät 4wd pultteja joissa on isompi prikka painopintaa suurentamaa. Tarkistus momentti on n. 11kg jos epäilee että lätsä olisi löystynyt, ja eiköhän se venyväpulttikin jotenkin elä. Kovat lämpö ja painerasitukset ovat myrkkyä kossun kannelle jossa alumiini on aika purua verrattuna tiukkaan aluun. Edelleenkään en ymmärrä miksi kossun kannessa ei ole minkään maan kiinnitysohjureita, tiiviste mukava mittailla paikalleen, Cosworth on kuitenkin osannut tehdä ohjaimet 70 luvulla BDA koneeseen.

Vastaa Viestiin