Iso Atlas Escort vs. Capri

Usein kysytyt kysymykset.

Valvoja: CRSC Hallitus

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Iso Atlas Escort vs. Capri

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Joulukuu 5. 15:52:03 2003

Escortin iso Atlashan on 2" kapeampi kuin Caprin (siis mkII ja III), eikös juu? Vetarit siis myöskin 1" lyhemmät? Entäs lehtijousien väli, Escossa varmaan kapeampi?

Syy miksi kyselen, on se että kovasti tekisi mieli noille 7,5x13" RS:lle saada 235/50 renkaat. Mutta kun vanteen et on -19, tekee jo noilla 205/60 renkailla todella tiukkaa takana. Mahtuvat just kaarien sisään. Eli pahitteeksi ei olisi vaikka takaa saisikin sen tuuman sisempään vanteet. Edessä ei ole mahtumisessa mitään ongelmaa.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Joulukuu 5. 17:43:09 2003

Escortin perä on 2-3cm kapeampi kun ykkös caprin eli oisko jotain 7-8cm kapeampi kun 2&3 capreissa.
Lehtijousien väli on myös kapeampi escortissa.
Noin muistaakseni..
Vois mitata noi leveydet joku päivä kun käy tallilla haaveilemassa.

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » Pe Joulukuu 5. 19:15:04 2003


jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 5. 20:41:18 2003

Pieni korjaus tuohon Moutinen sinällään erinomaiseen listaan: baby Atlas on ollut vakiona 68 ja 69 saksalaisissa mk1 Escoissa, lähinnä GT -malleissa. Leveys jäi mietityttämään, mittasin oman baby Atlaksen (69 GT esco) ja wide Atlaksen (81 Capri 2,8i); leveyseroksi jäi 8,5cm monen mttauksen jälkeen. Listan mukaan ero olisi 4,5" eli n. 11,3cm. Mk1 3000GT akselin mittasin joskus myös, mutta tämä muisti..

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Joulukuu 8. 8:42:56 2003

Hmm...miksikähän nyt ei sitten tosiaan tullut ajateltua tuota mkI isoa Atlasta. Mutta onko mkI:ssa ja mkII/III:ssa sama lehtijousien väli? Omasta mkIII:sta pääsen mittailemaan vasta parin viikon päästä.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Joulukuu 10. 9:32:22 2003

Mk1 lehtijouset kapeammalla n.2cm. joskus väänsin mk1 akselin tuohon kakkoseen alle siirtoakseliksi ja sen sai kyllä väkisin vääntämällä paikalleen, muttei se mitenkään järkevästi sinne omine korvineen istunut.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Joulukuu 10. 9:52:51 2003

Mutta mites nuo vetarit? Ne on varmaankin sen 1.25" lyhemmät? Vai onko noilla leveämmän Atlaksen vetareilla muka vara mennä niin paljon "syvemmälle"?

Olis vaan hyvä tietää, jos tässä alkaa ostattelemaan tuota mkI:n isoa Atlasta. Oikeastaan kun en tarvitsisi kuin itse akselin "kuoret" ja ehkä sitten nuo vetarit. Muut sisuskalut siirtäisin tuosta nykyisestä akselista. Tai sitten pitäisi kavennuttaa tuo nykyinen akseli.

Voisinpa tietty vaihtaa hyllyssä olevan 3.44-välitteisen mkIII Caprin ison Atlaksen mkI:n vastaavaan (välityksellä ei merkitystä), jos jollain nyt kiinnostusta tuollaiseen löytyy...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Joulukuu 11. 9:42:46 2003

Melkein helpommalla pääset kun kavennat sen uudemman perän, ja sitä paitsi muutamat mk1 omistajat kuolaavat hunajaa tuollaisesta mk1 atlaksesta. vaikka vain kuorista... ;)

poikelin
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Lokakuu 7. 20:37:28 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja poikelin » To Joulukuu 11. 17:20:14 2003

Mites taunuksen perä? Pakan latit tietty joutuu tekemään mutta entä leveys?

Ykköscaprin periähän löytyy vaikka hurumycket.

EDIT: Toisaalta jos MkIII:seen teet niin muista että vanhoissa perissä ei oo takavakaajan korvia...vaan niiden RS-tukien silmät

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Joulukuu 11. 17:32:26 2003

Taitaa Taunuksen perä olla vielä pari tuumaa Caprin perääkin leveämpi, jos en ihan väärin muista.

Äh, vai pitääkö vaan tyytyä noihin 205/60 kumeihin... :(
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » To Joulukuu 11. 17:44:35 2003

Taunuksen perä on vielä leveenpi kun Caprien.
Laita vaan se ykkösen perä se on mun mittausten mukaan 7cm kapeampi.
Mittasin kyllä että se jousien väli olis sama molemmissa?
Ne perät on pimeessä varastossa läjässä toistensa päällä joten oon voinu mitata väärinkin ,mut saahan ne jousen paikat siirrettyä.
Escortin atlasta voi tosiaan olla vaikee löytää se on vielä sen 2.5cm kapeempi ja siinä jousien väli on selkeesti pienempi.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Joulukuu 11. 18:08:48 2003

RS2600:

Tuohan kuulostaa siltä että sinulla olisi yksi mkI Caprin iso Atlas joutava vaikka myydä minulle, kun niitä kerran tuntuu läjittäin löytyvän... :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » Pe Joulukuu 12. 16:29:31 2003

Ei niitä nyt sentään niin isoa läjää ole et raaskis myydä.. :)
Toi mk1 perä on pelastettu kotiin pitkälti samoista syistä kun tää topicci on olemassa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Huhtikuu 12. 13:38:32 2007

Muistuttaisin vielä semmosta hommaa kaikille, että mk1 Escortin ja Caprin iso-Atlas periä vertaillessa, niissä ei oo pelkästään leveys ero, vaan myös perämurikka on ns. "väärässä kulmassa" jos aikoo patentoida jotain "järkevästi" ja niin että se kestää ja toimii, niin suosittelen lämpimästi Escortteihin Escortin perää ja Capriin omansa, jollei halua kaikkia kiinnikkeitä ja kannakkeita rälläköidä irti ja hitsailla oikeille kohdilleen...
Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Huhtikuu 12. 13:43:53 2007

tumppe kirjoitti: Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa... :wink:
Kavennettu jo pari vuotta sitten... :wink:
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Huhtikuu 12. 13:44:32 2007

esko tuli taloon topikissa on kuvia jokkis-caprista. Ykköskoppanen. Siellä näkyi olevan iso-atlas alla.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Huhtikuu 12. 14:37:04 2007

jouni kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Tohon ym. Capriin kaventaisin vaan sitä perää, tulispahan just niin leveä/kapea kun haluaa... :wink:
Kavennettu jo pari vuotta sitten... :wink:
Joo, kattelinkin että on vanhoja viestejä, mutta aattelin jakaa hieman omaa tietämystä vastaavia suunnitelmia suunnitteleville, vaikkakin noi kaikki isot atlakset alkaa olemaan erittäin harvinaisia, erityisesti mk1 Escortin omat isot atlakset, joka taitaa olla harvinaisin tällä hetkellä... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Helmikuu 16. 17:12:51 2008

Eli jos jotakin kiinostaa escon atlas-vetareiden mitat, tässäpä niitä:

-kokonaispituus laipan ulkoreunaan 665mm (+keskitys/pyörän pultit)
-laakerien halkaisia 62mm (samat laakerit kuin englantilaisessa)
-16booria (noin.26,5mm boorien kohdalta suurin halkaisia)
-laakerin ulkoreunasta vetarin sisäreunaan 605mm
-laakerin ulkoreunasta vetarin ulkoreunaan 60mm
-laakerin "leveys" 20mm

2kpl baby-atlaksia omistan ja kumpaankaan mitkä on ollut 69-escoissa alunpitäen ei ole ollut muuta kuin jousien kiinnityspisteet!
Ei kallistuksen vakaajaa tai edes tukivarsia ole noihin laitettu. Huhun mukaan joissan vain 69-70vuonna tehdyissä escoissa oli kavennettuja isoja atlaksia kun alkuperäiset, sakuakselit pääsi loppumaan tehtaalla.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin