
Zetec > mk2
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
Re:Zetec > mk2
[quote author=Tero_s link=board=8;threadid=12809;start=75#124565 date=1068546829]<br>http://mcsorley.net/locost/powertrain/i ... ec1.jpg<br>[/quote]<br>OIH! IHAN HELMI! 

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Karu totuus on siis se, että cvh:n öljypohja ei sovi millään ilveellä Zetecciin. <br><br>Onkos kukaan miettinyt veden kierrätystä zetecissä. Syyläriltä vesipumpulle on helppo tehdä letku ja kannen takaosasta laipalla ja putkella saa veden takaisin syyläriin. Veden ottaminen lämppärille onkin jo vähän hankalampi juttu..<br><br>Itse ajattelin niin, että termostaatin siirtää samaan kohtaan kuin esim. BDA:ssa eli pakosarjan päälle samanlaisella putkella kuin raceline ja burton myy. Tällöin termostaatin ja koneen väliin jää pätkä putkea josta saa otettua veden lämppäriin. Takaisinkierto pitäisi tehdä vesipumpun ja syylärin väliin. Tämäkään ei pitäisi olla kovin paha nakki, koska vesipumpun letkukiinnitys on zetecissä kuskin puolella ja ainakin minun syylärissäni alempi letkun kiinnitys on vänkärin puolella. Tähän väliin tekee putkenpätkän jossa on lämppärin letkulle sopiva nippa.<br><br>Toimiiko homma noin vai meneekö jossain vikaan?<br><br>- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Zetec > mk2
termostaatti olisi hyvä olla lähellä sylinterinkannen vesitilaa.<br>tuota racelinen bda-tyyppiä jossain artikkelissa moitittiin lämpö ongelmista...<br><br>järkeen käypäähän kyllä onkin jos termostaatti on pitkän putken päässä jossa vesi seisoo ja kuuma vesi pyörii kannen ja lohkon väliä, niin termostaatti ei lämpene samaa tahtia kuin kansi vaan tulee viiveellä perässä. itse upottaisin termarin suoraan kannen vesireikään, kuten ohc moottorissa ja siihen jyrsittäis matala alukoppa päälle ja siitä putki jäähdyttäjälle...
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
- Paikkakunta: Jämsä
Re:Zetec > mk2
Voi olla vähän v-mainen vaihtaa termostaatti, jos on suoraan vesitilassa.Lämppärin natsa pitäis olla termarikotelon kyljessä samassa vesitilassa termostaatin kanssa,ei pitäisi tulla viivettä.
RapajuoppoPutkiMies*469*
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Zetec > mk2
[quote author=Brenda link=board=8;threadid=12809;start=100#125328 date=1068741200]<br>termostaatti olisi hyvä olla lähellä sylinterinkannen vesitilaa.<br>tuota racelinen bda-tyyppiä jossain artikkelissa moitittiin lämpö ongelmista...<br>[/quote]<br><br>Tota olen ihmetellyt että miksi se on niin kaukana. Sehän riittäisi kun kääntyisi nelospytyn pakosen päälle, ja siinä olisi se kotelo. Itse termostaattiin voisi porata vähän isomman sen ohivirtaus reijän. Niin ainakin lämpö välittyisi termarille, kun on virtausta kokoajan vähäsen.
Jäsen 488
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Zetec > mk2
[quote author=potsi link=board=8;threadid=12809;start=100#125455 date=1068788967]<br>[quote author=Brenda link=board=8;threadid=12809;start=100#125328 date=1068741200]<br>termostaatti olisi hyvä olla lähellä sylinterinkannen vesitilaa.<br>tuota racelinen bda-tyyppiä jossain artikkelissa moitittiin lämpö ongelmista...<br>[/quote]<br><br>Tota olen ihmetellyt että miksi se on niin kaukana. Sehän riittäisi kun kääntyisi nelospytyn pakosen päälle, ja siinä olisi se kotelo. Itse termostaattiin voisi porata vähän isomman sen ohivirtaus reijän. Niin ainakin lämpö välittyisi termarille, kun on virtausta kokoajan vähäsen.<br>[/quote]<br>tiesitkö että on olemassa sellaisia termostaatti koteloita jossa on kolme lähtöä ja termari siellä sisällä<br>ja on isot lähdöt ei ahdista veden virtausta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Zetec > mk2
[quote author=potsi link=board=8;threadid=12809;start=100#125524 date=1068802014]<br>Nyt ei jummarra... rautalankaa, rautalankaa...<br>[/quote]<br>mullekko tarkoitit<br>
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re:Zetec > mk2
[quote author=sierra friikki link=board=8;threadid=12809;start=100#125526 date=1068802184]<br>mullekko tarkoitit<br>[/quote]<br><br>Juu. Meinaatko sellaista, joka tulee ison letkun väliin? Eli letkulla koteloon ja siellä termari. Siitä taas jatkuu jäähdyttäjälle putkella.<br><br>[quote author=sierra friikki link=board=8;threadid=12809;start=100#125517 date=1068801426]<br>tiesitkö että on olemassa sellaisia termostaatti koteloita jossa on kolme lähtöä ja termari siellä sisällä<br>ja on isot lähdöt ei ahdista veden virtausta<br>[/quote]<br><br>Mikä on kolmas lähtö?<br>Isot lähdöt ei ahdista vedenvirtausta?
Jäsen 488
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re:Zetec > mk2
joo just sellaista mulle yks guru kerran (80 luvulla) valitti kun keittää kone kun termostaatti ahistaa
voin laittaa sulle kuvan sellaisesta systeemistä
ja siinä on isot letku liitokset
http://photo.jippii.fi/fi/publicalbum?album=17548
esimerkki kuva on kaivinkoneesta mutta sen voi kyllä soveltaa autoonkin
voin laittaa sulle kuvan sellaisesta systeemistä
ja siinä on isot letku liitokset
http://photo.jippii.fi/fi/publicalbum?album=17548
esimerkki kuva on kaivinkoneesta mutta sen voi kyllä soveltaa autoonkin
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
Re:Zetec > mk2
Itse ratkaisin tuon lämppäriongelman tekemällä siihen jäähdyttäjälle menevään putkeen kiinnityslaipan 20mm teräslevystä ja sorvautin siihen reijän johon termostaatti menee ihan pohjaan ja lukitaan lukkorenkaalla paikoilleen.Tämän palikan reunaan porasin 12mm reijän johon hitsasin putkesta lähdön lämppärinletkulle.Näin lämmitylaittteelle tulee vesi ennen termostaattia ja lisäksi termostaatti on kannen lähellä,sitten porasin palikan ylimpään kohtaan 5mm reijän johon tuli 8mm putkenpätkä letkua varten.Tämä letku menee ylävesiletkuun ja varmistaa kannen ilmaantumisen silloin kun lämppärin hana on kiinni.(tai kun lämmityslaite on pois kesällä)
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
- Paikkakunta: Jämsä
Re:Zetec > mk2
The zetec > Please click here to continue to the zetec resources > The zetec
RapajuoppoPutkiMies*469*
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Ei muuten sovi CVH/DOHC-Sierran kytkinlevy escortin 1.8 zetecin kytkinasetelman kanssa. Asetelman halkaisija on n.213-214 milliä ja kytkinlevyn halkaisija n.215-216 milliä. Levy ottaa kiinni niitteihin, joilla asetelman "levy" on kiinni peltikuoressa. Tämä ei ole kyllä vaikea ratkaista, rälläköin jo nastojen kannasta 1/4 pois jolloin ei enää ahdista.<br><br>Kytkinlevyä saa kyllä viilalla siistittyä asetelman puolelta tuon pari milliä, mutta kuinkakohan pahasti tasapaino sekoaa?<br><br>- Ville
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Jatketaanpa vielä: Zetecin alkuperäisen kytkinlevyn halkaisija on 210 milliä ja paksuus 7,6 milliä. Tuo DOHC/CVH-Sierran levy on siis noin 215 milliä ja paksuus 8.1 milliä. Tuottaakohan ongelmia? ???<br><br>Jos jotain positiivista pitäisi hakea, niin ainakin kytkinlevy osuu sopivasti booreille syvyyssuunnassa.<br><br>- Ville<br><br>P.S. OHC:n kytkinlevykin on liian suuri tuohon asetelmaan: 215 milliä ja se on liiian paksukin: noin 9 milliä.
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Monologi jatkuu:<br><br>Mitenkäs aiotte laturin pyörittämisen hoitaa? CVH-koneesta sopii kampiakselin hihnapyörä (kiilahihnalle) zetecciin, mutta mistäs löytyisi vesipumpulle sopiva hihnapyörä? Kenttiläisen hihnapyörä ei mahdu zetecin vesipumppuun kiinni. Jos jollakin (BRENDA?) on OHC:n vesipumpun hihnapyörä niin kokeilkaapa sattuuko sopimaan. Jos OHC:ssä taas jakohihna pyörittää vesipumppua, niin naurakaa minun tyhymyyttäni. Huono puoli tässä virityksessä on, että CVH:n kampiakselin hihnapyörä on ihan tajuttoman iso, joten saa vesipumppu ja laturi kyytiä..<br><br>Toinen vaihtoehto on tietysti etsiä jostain laturin hihnapyörä moniurahihnalle. Mistäs tällainen löytyy? Laturiksi ajattelin laittaa ihan perustanarin 55-amppeerisen.<br><br>- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
Re:Zetec > mk2
ohc:n vesipumpun pyörä on samanlaisella kiinnityksellä kuin kenttíkin...<br>itselle olen jemmaillut tojotan vesipumpun moniurapyöriä, eikä nekään suoraan sovi. enkä ole aihetta kummemmin vielä tutkaillutkaan. todennäköisesti tulen painamaan prässillä irti zetecin pumpusta hihnapyörän laipan ja sorvautan tilalle uudelle hihnapyörälle sopivan, ja tällä periaatteella mahdollisuudet ovat rajattomat....haittapuolena ylimääräinen työ pumppua joskus uusiessa...<br><br>mikä on cvh:n kampiakselin pyörän halkaisija ja mille kohtaa kiilaura tulee suhteessa kampiakselin päähän, pystytkö suurinpiirtein mittomaan?<br><br>kiilahihna ois kyllä nostalgisempi vaihtoehto 

-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Itse asiassa tuota kiilahihnaa suunnittelin juuri sen takia, että ei iske haitekki silmään konehuoneesta ;D<br><br>CVH:n hihnapyörä oli luokkaa 2-3 senttiä suurempi (halkaisija) kuin zetecin oma. Tämä siis ulkohalkaisija, josta tietysti käytännössä häviää ehkä sentin verran kun hihna uppoaa pyörään.<br><br>En ihan hiffaa tota viimeistä kysymystä ??? CVH:n hihnapyörä menee kiinni zetecin kampuran päähän ihan heittämällä, ja jää aika lähelle jakopään koppaa. Pultti pitää vaihtaa pitemmäksi, koska vakiopultti yltää ehkä 3-4 kierteelle.<br><br>- Ville<br><br>P.S. Täytyy tänään soittaa Fordille ja kysyä mitä uusi vesipumpun hihnapyörä maksaa. Jakopään kopan kaksi alempaa osaa maksoivat 11 ja 13 Euroa 

-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
Ja laitetaan nyt vielä uusi viesti kun ei tämä saat*nan foorumi anna mun muokka tota vanhaa >:(
Mistä löytyy moniurahihnalle sopiva siivapyörä taunuksen (bosch) laturiin?
- Ville
Ja edit: Fordilta vesipumpun hihnapyörä (siis zetecin oma) maksaa 20 Euroa.
Mistä löytyy moniurahihnalle sopiva siivapyörä taunuksen (bosch) laturiin?
- Ville
Ja edit: Fordilta vesipumpun hihnapyörä (siis zetecin oma) maksaa 20 Euroa.
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Zetec > mk2
[quote author=Vehje link=board=8;threadid=12809;start=100#126874 date=1069307819]<br>Ja laitetaan nyt vielä uusi viesti kun ei tämä saat*nan foorumi anna mun muokka tota vanhaa >:(<br><br>Mistä löytyy moniurahihnalle sopiva siivapyörä taunuksen (bosch) laturiin?<br><br>- Ville<br><br>Ja edit: Fordilta vesipumpun hihnapyörä (siis zetecin oma) maksaa 20 Euroa.<br>[/quote] Itse löysin Bochin laturiin tollasen Auto-Aditasta.Sijaitsee Helsingissä Valuraudantiellä.Oli tilaustavaraa,eikä ollut halpakaan.Löyty CVH-koneisen escon jossa ohjaustehostin numerolla.Löytyy romikseltakin,mutta Suomessa harvassa nuo ohjaustehostimelliset escot.
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
Re:Zetec > mk2
miksei voi laittaa zetekin omaa laturia? eiks menis kaikista helpoiten ei tarttismitään muokata.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 918
- Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
- Paikkakunta: Jämsä
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Re:Zetec > mk2
[quote author=tanari link=board=8;threadid=12809;start=100#126889 date=1069314079]<br>miksei voi laittaa zetekin omaa laturia? eiks menis kaikista helpoiten ei tarttismitään muokata.<br>[/quote]<br><br>Mulla on vähän sellainen käsitys, että zetecin oma härveli ei ole enää mikään tavallinen vaihtovirtalaturi jossa on säädin kyljessä ja kaks napaa joiden välillä on 14 volttia. Siinä on kaiken maailman mikrokontrolleritransistoriainosentrihypoidinapakollektoritraktori-juttuja ;D
-
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Zetec > mk2
[quote author=Vehje link=board=8;threadid=12809;start=100#126910 date=1069319841]<br>[quote author=tanari link=board=8;threadid=12809;start=100#126889 date=1069314079]<br>miksei voi laittaa zetekin omaa laturia? eiks menis kaikista helpoiten ei tarttismitään muokata.<br>[/quote]<br><br>Mulla on vähän sellainen käsitys, että zetecin oma härveli ei ole enää mikään tavallinen vaihtovirtalaturi jossa on säädin kyljessä ja kaks napaa joiden välillä on 14 volttia. Siinä on kaiken maailman mikrokontrolleritransistoriainosentrihypoidinapakollektoritraktori-juttuja ;D<br>[/quote]Onko tuo vain epäily vai faktaa?Oudolta tuntuisi miksi laturissa pitäisi olla jotain härveleitä.Kokeilemallahan se selviää.Varsinkin jos tommonen laturi on jo.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re:Zetec > mk2
[quote author=Vehje link=board=8;threadid=12809;start=100#126910 date=1069319841]<br>[quote author=tanari link=board=8;threadid=12809;start=100#126889 date=1069314079]<br>miksei voi laittaa zetekin omaa laturia? eiks menis kaikista helpoiten ei tarttismitään muokata.<br>[/quote]<br><br>Mulla on vähän sellainen käsitys, että zetecin oma härveli ei ole enää mikään tavallinen vaihtovirtalaturi jossa on säädin kyljessä ja kaks napaa joiden välillä on 14 volttia. Siinä on kaiken maailman mikrokontrolleritransistoriainosentrihypoidinapakollektoritraktori-juttuja ;D<br>[/quote]<br><br>No ei toi mun laturi mikään erikoinen ole, periaatehan on kaikissa sama.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
viime viikonloppuna mallailin zeteciä mk2 konehuoneeseen....
KUVA
kuvan zetec on kiinni pikkulaatikossa ja tällätty samaan kallistuskulmaan kuin alkup. KENT-moottori.
venttiilikoppa ei sovi paikoilleen koska siinä olevat ulokkeet ottavat kiinni rintapellin lippaan (mitä tästä korista ei missään tapauksessa leikata).
termostaattikotelon kohdalta rintapeltiin n.3cm.
seuraavaksi käytän konehuoneessa OHC-moottorin alkuperäisillä RS-moottorinkorvakoilla ja sitä hyväksi käyttäen asennan sierran 5-vaihteisen laatikon korin pituus-suunnassa alkuperäistä RS2000:sta vastaavalle kohdalle. Haluan säilyttää korin mahdollisimman alkuperäisenä + alkuperäistyyppiset RS-korimuutokset.
sitten kun loota on kohdillaan, vaihdan siihen pitemmän kytkinakselin ja teetän vaihteiston ja kytkinkopan väliin n. 30mm vahvan levyn jolla Zetec siirtyy eteenpäin vaihteiston pysyessä alkup. kohdallaan.
homma hoituis paljon helpommallakin, mutta iski vähän orkkis-nysvä-fiilis
KUVA
kuvan zetec on kiinni pikkulaatikossa ja tällätty samaan kallistuskulmaan kuin alkup. KENT-moottori.
venttiilikoppa ei sovi paikoilleen koska siinä olevat ulokkeet ottavat kiinni rintapellin lippaan (mitä tästä korista ei missään tapauksessa leikata).
termostaattikotelon kohdalta rintapeltiin n.3cm.
seuraavaksi käytän konehuoneessa OHC-moottorin alkuperäisillä RS-moottorinkorvakoilla ja sitä hyväksi käyttäen asennan sierran 5-vaihteisen laatikon korin pituus-suunnassa alkuperäistä RS2000:sta vastaavalle kohdalle. Haluan säilyttää korin mahdollisimman alkuperäisenä + alkuperäistyyppiset RS-korimuutokset.
sitten kun loota on kohdillaan, vaihdan siihen pitemmän kytkinakselin ja teetän vaihteiston ja kytkinkopan väliin n. 30mm vahvan levyn jolla Zetec siirtyy eteenpäin vaihteiston pysyessä alkup. kohdallaan.
homma hoituis paljon helpommallakin, mutta iski vähän orkkis-nysvä-fiilis

-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Sytkäreistä kysymyksiä:
Onko sinulla Brenda jossain infoa tuosta hcs-koneen sytkäkäyrästöstä? Tulipa vaan mieleen, että jos maksimiennakko menee paljon yli zetecin maksimiennakon, niin millä perkeleellä sitä sytkää myöhästäisi? Lohkossa oleva reikä, johon anturi tulee on niin ahdas, ettei siihen varmaan saa viritettyä minkäänlaista säätöä??
Oikein kun järjellä ajattelee, niin noissa hcs-koneissa on varmaan paljon huonompi palotilan muoro kuin zetecissä, joten ennakkoa oltava enemmän
Onkos tämä mexicon projekti jo ihan ajossa vai vielä tallissa? Olisi kiva kuulla miten tuo hcs-sytkä pelittää.
- Ville
Onko sinulla Brenda jossain infoa tuosta hcs-koneen sytkäkäyrästöstä? Tulipa vaan mieleen, että jos maksimiennakko menee paljon yli zetecin maksimiennakon, niin millä perkeleellä sitä sytkää myöhästäisi? Lohkossa oleva reikä, johon anturi tulee on niin ahdas, ettei siihen varmaan saa viritettyä minkäänlaista säätöä??
Oikein kun järjellä ajattelee, niin noissa hcs-koneissa on varmaan paljon huonompi palotilan muoro kuin zetecissä, joten ennakkoa oltava enemmän

Onkos tämä mexicon projekti jo ihan ajossa vai vielä tallissa? Olisi kiva kuulla miten tuo hcs-sytkä pelittää.
- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
ei ole hcs-sytkiä käytännössä kokeiltu...tehtiin kerran pöydälle simulaattori ja mitattiin ennakkokäyrä, täytyy etsiä muistiinpanot. mexicolla oli tarkoitus tehdä kampiakselin asentotunnistus siivapyörään, ettei tartte aluvauhtipyörään upotella rautaa kehälle.
pystyyhän siihen zetec orkkis anturiinkin tekeen säädön, lohkossa on iso reikä, niin vuolee anturin ympäriltä muovia pois ja kehittelee säädettävän kiinnityksen.....
mexicolla on muita kiireitä, sillä on parikin zeteciä tallin lattialla, ja mk1 mexico escortti oottamassa tekijää....
pystyyhän siihen zetec orkkis anturiinkin tekeen säädön, lohkossa on iso reikä, niin vuolee anturin ympäriltä muovia pois ja kehittelee säädettävän kiinnityksen.....
mexicolla on muita kiireitä, sillä on parikin zeteciä tallin lattialla, ja mk1 mexico escortti oottamassa tekijää....
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Eikun vaan laittamaan Zetecin ja CVHn öljypohjan tiivisteet päällekäin.Brenda kirjoitti:kuinka paljon se cvh öljypohjan kiinnitys erosi, luin jostai aussi foorumista että olisivat laittaneet cvh peltipohjan zeteciin ja ois kuulemma tarvinu vaan porata 2 reikää lisää![]()
![]()
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
no tuolla testillä ei paljoa viisastuHartza kirjoitti:Eikun vaan laittamaan Zetecin ja CVHn öljypohjan tiivisteet päällekäin.Brenda kirjoitti:kuinka paljon se cvh öljypohjan kiinnitys erosi, luin jostai aussi foorumista että olisivat laittaneet cvh peltipohjan zeteciin ja ois kuulemma tarvinu vaan porata 2 reikää lisää![]()
![]()


Vehje vissiin vertas pohjia, en itse haali cvh osia ku pakon edessä

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
hcs ennakkokäyrän muistiinpanot löytyi (jostain 5 vuoden takaa
)
perusennakkona mittauksessa oli 0º
mittaustarkkuus suuntaa antava.
lisäksi sytkäboxissa on alipaineliitäntä.
alipaine säätö on 0-30º kierrosluvusta riippumatta (mbar arvoja ei mitattu)
lisäksi systeemiin kuuluu jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilatunnistin (näiden vaikutuksia ei tutkittu)
rajoitin on perseestä mutta riittävän ylhäällä katupirssiin...
enkä muista oliko tämä tempaistu fiestasta vai escortista ja oliko se 1.? kone vai mikälie...täytyis käydä mexicolla kylässä ja katsoa onko boxissa varaosanumeroa ja katsoa Microcatilla mikälie mistälie

perusennakkona mittauksessa oli 0º
mittaustarkkuus suuntaa antava.
- RPM - Ennakko
- 1000 0º
- 1500 6º
- 2000 8º
- 2500 10º
- 3000 12º
- 3500 14º
- 4000 15º
- 4200 17º säätö loppuu
- 7500 RAJOITIN
lisäksi sytkäboxissa on alipaineliitäntä.
alipaine säätö on 0-30º kierrosluvusta riippumatta (mbar arvoja ei mitattu)
lisäksi systeemiin kuuluu jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilatunnistin (näiden vaikutuksia ei tutkittu)
rajoitin on perseestä mutta riittävän ylhäällä katupirssiin...
enkä muista oliko tämä tempaistu fiestasta vai escortista ja oliko se 1.? kone vai mikälie...täytyis käydä mexicolla kylässä ja katsoa onko boxissa varaosanumeroa ja katsoa Microcatilla mikälie mistälie

-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Paas brenda laittaen sähköpostiosoittees niin saat kuvan.. On se ehkä vähän sinnepäin, mutta ei kyllä sinne päinkään
Ei ole aussit kaksisia matemaatikkoja, sillä zetecin öljypohja on kiinni 10 pultilla ja cvh:n 18:sta. Lisäksi zetecin alupohjaa on pyöristetty vähän joka paikasta verrattuna cvh:hon.
Tässä zetec-pohja
http://www.quantums.info/pictures/zvh/sumps-1-600.jpg
cvh-pohjasta voin lähettää kuvan sähköpostiin jos ei JesseT pane pahakseen??
Itsehän juuri illalla mondeon alupohjan sheivasin ja huomenna pitäisi 3mm levystä vääntää uusi muoto pohjalle. Yksi tuttu alumiinihitsari lupasi harsia sen sitten kasaan.
Sitten hihnapyörä-asiaa. CVH:n hihnapyörä sopii suoraan kiinni zetecin kampuraan, mutta vaatii vähän sorvilla asettamista, koska jakohihnan kampurapyörä tarvitsee kummallekin puolelle päätylevyn ja näin ollen se jäisi aika ulos. Vesipumpun hihnapyöräksi löytyy suht sopivan kokoinen b-asconasta. Tämän ja vesipumpun laipan väliin pitää kyllä tehdä palikka jotta sen saa keskitettyä.
Toi sytkähän vaikuttaa ihan järkevältä arvoiltaan, mutta mikäköhän mahtaa olla perusennakko zetecin vakiovauhtipyörällä ja anturin asennolla?
- Ville

Tässä zetec-pohja
http://www.quantums.info/pictures/zvh/sumps-1-600.jpg
cvh-pohjasta voin lähettää kuvan sähköpostiin jos ei JesseT pane pahakseen??
Itsehän juuri illalla mondeon alupohjan sheivasin ja huomenna pitäisi 3mm levystä vääntää uusi muoto pohjalle. Yksi tuttu alumiinihitsari lupasi harsia sen sitten kasaan.
Sitten hihnapyörä-asiaa. CVH:n hihnapyörä sopii suoraan kiinni zetecin kampuraan, mutta vaatii vähän sorvilla asettamista, koska jakohihnan kampurapyörä tarvitsee kummallekin puolelle päätylevyn ja näin ollen se jäisi aika ulos. Vesipumpun hihnapyöräksi löytyy suht sopivan kokoinen b-asconasta. Tämän ja vesipumpun laipan väliin pitää kyllä tehdä palikka jotta sen saa keskitettyä.
Toi sytkähän vaikuttaa ihan järkevältä arvoiltaan, mutta mikäköhän mahtaa olla perusennakko zetecin vakiovauhtipyörällä ja anturin asennolla?
- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
juu, sain cvh-kuvan, näyttää melko erilaiselta...
tässä kuitenkin aussi-pojan kommentti:
I have just put a 1.8 in my Mk1 Cortina. The sump is indeed a steel CVH one, together with its gasket ( the Zetec one is like a long O ring). You will also need to drill and tap 2 extra 6mm holes at each end of the block as the steel sump has these extra fixings each side of the oil seal carriers.
eli lohkoon porattais ja kierteytettäis 4 lisä reikää?
samantekevää sopiiko olemassa olevat reiät, niitähän voi porailla mihin haluaa, ratkaisevaa on ö-pohjan pituus/leveys ja päätyjen kaarevuudet....
tässä kuitenkin aussi-pojan kommentti:
I have just put a 1.8 in my Mk1 Cortina. The sump is indeed a steel CVH one, together with its gasket ( the Zetec one is like a long O ring). You will also need to drill and tap 2 extra 6mm holes at each end of the block as the steel sump has these extra fixings each side of the oil seal carriers.
eli lohkoon porattais ja kierteytettäis 4 lisä reikää?
samantekevää sopiiko olemassa olevat reiät, niitähän voi porailla mihin haluaa, ratkaisevaa on ö-pohjan pituus/leveys ja päätyjen kaarevuudet....
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Pistetäänpä tosta infopläjäys dis-sytkästä joka on siis hcs-koneissa:
http://www.petrunko.aaanet.ru/heynes/es ... 86-05b.pdf
escortin korjausopas a'la heinänen.
- Ville
Brenda: Tuo hcs:n alipainekorjaus 0-30 astetta? Mappi on varmaan standardi 1 bar map, eli mittaa arvot -1bar -> 0bar. Läpät auki käyrä on tuo minkä ilmoitit, mutta onko sinulla minkäänlaista kuvaa kuinka suuri alipaine on imusarjassa parhaimmillaan kun ajetaan ihan maantienopeuksia läpät vain hippasen auki. Mä olen jostain saanut päähäni että imusarjassa olisi jopa 0,7 bar alipaine maantienopeuksissa, joten lineaarisen käyrän mukaan tulisi ennakkoa noin 20 astetta lisää joka kuulostaa aika paljolta?
Tuo peruskäyräkin on nyt pikku surffaamisen jälkeen vähän laimean näköinen, kun yleensä kaikissa mapeissa on täydet sytkäennakot jo 3000+-500 kierroksella? Tuossa näyttää ennakko vielä nousevan jopa yli neljässä tonnissa?
Ai niin, vielä siitä millä konstilla saadaan tuplakaasariautosta tasainen map-signaali sytkälaatikolle? Pitää varmaan yhdistää signaali muutamasta kanavasta esim. migin suuttimien kautta ja sitten jonkun kammion avulla, koska mappi ei varmaan tykkää kauhean kyttyräisestä käyrästä?
- Ville
http://www.petrunko.aaanet.ru/heynes/es ... 86-05b.pdf
escortin korjausopas a'la heinänen.
- Ville
Brenda: Tuo hcs:n alipainekorjaus 0-30 astetta? Mappi on varmaan standardi 1 bar map, eli mittaa arvot -1bar -> 0bar. Läpät auki käyrä on tuo minkä ilmoitit, mutta onko sinulla minkäänlaista kuvaa kuinka suuri alipaine on imusarjassa parhaimmillaan kun ajetaan ihan maantienopeuksia läpät vain hippasen auki. Mä olen jostain saanut päähäni että imusarjassa olisi jopa 0,7 bar alipaine maantienopeuksissa, joten lineaarisen käyrän mukaan tulisi ennakkoa noin 20 astetta lisää joka kuulostaa aika paljolta?
Tuo peruskäyräkin on nyt pikku surffaamisen jälkeen vähän laimean näköinen, kun yleensä kaikissa mapeissa on täydet sytkäennakot jo 3000+-500 kierroksella? Tuossa näyttää ennakko vielä nousevan jopa yli neljässä tonnissa?
Ai niin, vielä siitä millä konstilla saadaan tuplakaasariautosta tasainen map-signaali sytkälaatikolle? Pitää varmaan yhdistää signaali muutamasta kanavasta esim. migin suuttimien kautta ja sitten jonkun kammion avulla, koska mappi ei varmaan tykkää kauhean kyttyräisestä käyrästä?
- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
alipaineen saa kyllä kuristettua tasaiseksi, se ei ole mikään ongelma.
enkä usko että alipaineliitos on hcs koneessakaan ollut suoraan imusarjassa, ennakkokäyrästähän tulisi aivan järjetön. tyhjäkäynnillä varmaan kokoajan yli 40º....
uskon että alipaineliitäntä on just kaasuläpän yläpuolella, kuten se on perinteisillekin virranjakajan alip.säätimille.
eli kun läppää avataan joutokäynniltä ja huomattavan ilmanvirtauksen lisääntymisestä seos laihtuu hetkellisesti (koska polttoaine on raskaampaa, kuin ilma) ja muutenkin siirrytään tyhjäkäyntikanavasta, siirtymäkanavien kautta pääsuutinpiirille...niin tuon läpän avauksen aikana paine laskee läpän yläp. olevassa alip.säätimen porauksessa jolloin ennakko siirtyy aikaisemmalle, kompensoiden ennakon lisäyksellä laihentuneesta seoksesta aiheutunutta hidasta palamista. jossain 80km/h tasakaasuajossa ei alipainesäätö tuskin ole juuri yhtään....veikkaisin
ja voihan sitä mappia huijata hidastus ja "vuoto"-venttiileillä käyrän muokkaamiseksi...
enkä usko että alipaineliitos on hcs koneessakaan ollut suoraan imusarjassa, ennakkokäyrästähän tulisi aivan järjetön. tyhjäkäynnillä varmaan kokoajan yli 40º....
uskon että alipaineliitäntä on just kaasuläpän yläpuolella, kuten se on perinteisillekin virranjakajan alip.säätimille.
eli kun läppää avataan joutokäynniltä ja huomattavan ilmanvirtauksen lisääntymisestä seos laihtuu hetkellisesti (koska polttoaine on raskaampaa, kuin ilma) ja muutenkin siirrytään tyhjäkäyntikanavasta, siirtymäkanavien kautta pääsuutinpiirille...niin tuon läpän avauksen aikana paine laskee läpän yläp. olevassa alip.säätimen porauksessa jolloin ennakko siirtyy aikaisemmalle, kompensoiden ennakon lisäyksellä laihentuneesta seoksesta aiheutunutta hidasta palamista. jossain 80km/h tasakaasuajossa ei alipainesäätö tuskin ole juuri yhtään....veikkaisin

ja voihan sitä mappia huijata hidastus ja "vuoto"-venttiileillä käyrän muokkaamiseksi...
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
"mexico" teki imusarjansa kans kentin sarjasta. eihän siinä loppuen lopuksi jäänyt kenttiä ku kaasarin laipat. zetecin kansireikä on melkeen 2x kent reikä eli vitusti kallista täytelankaa ja kent putket joutu pirraan periaatteessa pois
loppupeleissä ei työhön nähden paha investointi ostaa valmis valusarja. tai jyrsityttää mahdollisella tutulla cnc-koneistajalla xxxEur billet sarja.
valmis sarja muistaakseni 60mm pitkä, mahtuu vielä jonkinlaiset putsaritkin...
muistaakseni mittailin jos kone on keskellä (kampiakseli keskellä runkoaisojen välissä) niin kannesta konehuoneen seinään mk2 escossa noin 29cm
edit: valmiit sarjat burtonilla 65 ja 95mm

loppupeleissä ei työhön nähden paha investointi ostaa valmis valusarja. tai jyrsityttää mahdollisella tutulla cnc-koneistajalla xxxEur billet sarja.
valmis sarja muistaakseni 60mm pitkä, mahtuu vielä jonkinlaiset putsaritkin...
muistaakseni mittailin jos kone on keskellä (kampiakseli keskellä runkoaisojen välissä) niin kannesta konehuoneen seinään mk2 escossa noin 29cm
edit: valmiit sarjat burtonilla 65 ja 95mm
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Toi on kyllä ihan totta, että ton sarjan tekemisessä on ihan kauhea vaiva siihen nähden, että raldes http://www.raldes.co.uk/ myy imusarjaa hintaan 58.17 puntaa including v.a.t. ?? Voiko olla noin halpa? Pistetäänkö tilaten kimpassa, säästäisi vähän kuljetuksissa?
- Ville
- Ville
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
mistä kohtaa sivustoa löysit senVehje kirjoitti:Toi on kyllä ihan totta, että ton sarjan tekemisessä on ihan kauhea vaiva siihen nähden, että raldes http://www.raldes.co.uk/ myy imusarjaa hintaan 58.17 puntaa including v.a.t. ?? Voiko olla noin halpa? Pistetäänkö tilaten kimpassa, säästäisi vähän kuljetuksissa?
- Ville

mulle kyllä käy kimppahommat

mut mä kysyn vielä yhdestä paikasta, paljon jää hintaa...
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
kysy minkä mittainen ja kaasaripuolen reikäkokoVehje kirjoitti:Itse asiassa noilta sivuilta en löytänyt mistään, mutta uusimmassa classic fordissa se on heti toisella aukeamalla..
Laitan kyselyn tonne raldesiin, että kai se niiden imusarja on ihan tavallinen zetec-dcoe-sarja ja vielä varmistan ton hinnan. Katsotaan sitten mitä tehdään kun vastaavat.
- Ville
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Syyskuu 26. 16:08:25 2002
- Paikkakunta: pohjanlahden rannalla
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
onkohan tässä kuvassa puhkaistu kannen kylkeen reikä vesiletkun laipalle?
http://img6.photobucket.com/albums/v19/ ... C01277.jpg
http://img6.photobucket.com/albums/v19/ ... C01277.jpg