tuplien säätö

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ti Marraskuu 4. 21:52:40 2003

osaako kukaan antaa vinkkejä dellorton dhla tuplien säätämiseen.. ? en oikeen saa millään säätöjä kohdilleen: ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä jne. moottori kent 1600. tarttis saada se ees kunnolla käymään ni vois sitten käydä säädättämässä jollain ammattilaisella
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Marraskuu 4. 23:11:52 2003

Tommoset seososat kun pistät paikalleen niin pitäis olla aika liki hehtaarilla (parhaan tehon kierrokset about 6000-6500)<br>Kurkut; 32<br>Pääsuuttimet; 125<br>Lisäilmat; 170<br>Tyhjäkäyntisuuttimet; 45<br>K.pumppuun 35-45<br>Seosputkiksi 6:set<br>Noilla jos ei ole ajettava/toimiva niin vika on muualla.<br><br>Löytyy muuten iso läjä DHLA seososia, jos kiinnostaa niin voisin luopuakin.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja northwest » Ke Marraskuu 5. 19:54:28 2003

Kannattaa myös tarkistaa/säätää kaasuttimien synkronointi,eli että kaasuttajan läpät aukeaa mahdollisimman tarkasti samaan tahtiin.<br>-vaikuttaa aika paljon toimintaan-
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja BDG » Ke Marraskuu 5. 20:22:37 2003

[quote author=northwest link=board=8;threadid=16345;start=0#123032 date=1068054868]<br>Kannattaa myös tarkistaa/säätää kaasuttimien synkronointi,eli että kaasuttajan läpät aukeaa mahdollisimman tarkasti samaan tahtiin.<br>-vaikuttaa aika paljon toimintaan-<br>[/quote]<br><br>Ja myös täyskaasu-asennossa
RapajuoppoPutkiMies*469*

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Marraskuu 5. 23:19:46 2003

nyt on kaasarit säädetty suht hyvin toimii.. mitenkäs ootte tehneet ton sähköisen bensapumpun kanssa?? mulla on sähköinen missä ei alipainesäätöä, elikkäs käsittääkseni pumppaa täysiä kokoajan, mikä aiheuttaa neulaventtiilien vuotamisen tyhjäkäynnillä--> kone tukehtuu... pitäisikö laittaa joku bensapaineen säädin, vai siirtyä takaisin mekaaniseen pumppuun ???
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja BDG » Ke Marraskuu 5. 23:24:11 2003

Onko kaasarit ollu kokoajan ajossa vai onko mahd. seissy pitkäänkin. Jos on seissy pitkään,niin voi olla myös tukossa. Se on kuin jotain kalkkikivee mitä kaasareihin tulee, jos ne on käyttämättömänä pitkään
RapajuoppoPutkiMies*469*

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ke Marraskuu 5. 23:29:43 2003

no olihan toi tossa 4kk seisonnassa että sen aikaa on olleet käyttämättä
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja tanari » To Marraskuu 6. 9:34:33 2003

AINA paineen säädin, niin homma pelaa. ;)
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja razorass » To Marraskuu 6. 9:37:04 2003

Bensanpaineensäädin erittäin suositeltava. Dhla neulat kestää maksimissaan n. 0.25Kg, erittäin isolla todennäköisyydellä pumppusi tuottaa 0.3-0.5Kg painetta.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » To Marraskuu 6. 14:18:53 2003

mitenkäs tuo bensapaineensäädin kannattaisi toteuttaa?? jos sellaisen manuaalisesti säädettävän pistää ja säätää paineen sopivaksi niin että neulat ei vuoda ei taas isoilla kierroksilla välttämättä paineet riitä... eli millainen säädin tarvii laittaa ???
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Joni_R
Viestit: 1171
Liittynyt: La Joulukuu 8. 12:01:34 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja Joni_R » To Marraskuu 6. 14:34:45 2003

Semmoinen säädin mikä on tarkoitettu kaasutin moottoreille eikä rusku käytööön koska sielä käytetään paljon isompia paineita
Jäsen #118
IRC nick: Impezki
Automotive photography http://www.jonirolig.com

Subaru Impreza -07 WRX STi Petter Solberg edition III
Kawasaki Z1000 -08 street frighter

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Marraskuu 10. 22:34:59 2003

Kyllä ne paineet riittää. Tuotto ratkaisee.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 14. 11:21:30 2003

sitten alku kalibrointi eli synkkaus<br>sulla on imusarjaa lähellä (yksi/kurkku) messinki ruuvi/tulppa<br>avaa tulppa ja huomaat alla neljä tai viisi pientä reikää<br>valo imu putkeen (suodatin pois)<br>ja kato miten valo näkyy sieltä<br>tästä voit alustavasti synkata kaasarit jos epäilet niiden olevan huonossa synkassa<br>vaikuttaa tyhjäkäyntiin toi säätö.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » Pe Marraskuu 14. 12:28:54 2003

juu kaasarit on jo synkattu. putsarit irti, auto tyhjäkäynnille ja letku kurkkuun... kuunnellaan ja säädetään niin että saman verran suhisee molempien kaasareiden kurkut. noin ton homman teki yks tuttu ketä ton homman osaa.. ja sitte viel seosruuveista säädöt kohilleen.. aika hyvin toimii nyt muuten, mutta vieläkin toi pensapaineen säädin laittamatta.. en oikeen tiedä miten sen tekis niin että paineet säätys kierroksien mukaan
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Marraskuu 14. 13:35:37 2003

[quote author=[PeXi] link=board=8;threadid=16345;start=0#125544 date=1068805734]<br>.. en oikeen tiedä miten sen tekis niin että paineet säätys kierroksien mukaan<br>[/quote]<br>Miksi paineen pitäisi säätyä kierrosten mukaan? ???

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 14. 13:38:31 2003

eli meinaat että paine nousee kun kierrosluku kasvaa<br>?<br>miksi<br>eihän se auta kun tulvimista<br>neula venttiilit ja koho sen bensan pinnan säätää /seoksen kans osaksi.<br>onko sulla sellaista säädintä jo ostettuna minkä meinaat laittaa?<br>mulla vois olla jossain varastosssa käyttä'mätön sellainen tuplien ulos otolla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja _pexi » Pe Marraskuu 14. 17:38:12 2003

ongelma pähkinänkuoressa: toi sähkönen pumppu työntää täydellä teholla aina, myös tyhjäkäynnillä mikä just aiheuttaa sen että neulaventtiilit tulvii... eikös se säädin pitäis toteuttaa niin että paine olis sitä isompi mitä isompi on kierrosluku, niin toi tulviminen loppuis ??? ja jos jotenkin muulla lailla niin kertokaa ihmeessä tarkemmin ja rautalangasta kiitos :D

edit: niin ja en ole vielä mitään säädintä ostanut
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja BDG » Pe Marraskuu 14. 18:05:15 2003

Laita CARTER:in HD (272l/h) ja PETROL KING TAI FILTER KING säädin.Säädä paineet 0,25 bar. Ei tarvi mitään kierros-säätöjä.Ei tulvi (jos neulat kunnossa) ja soppaa riittää korkeelle ja kovaa 8)
RapajuoppoPutkiMies*469*

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Marraskuu 15. 19:05:09 2003

joo edellinen(BDG) ihan oikein
pidä huoli että sulla on paluu putki tankkiin isompi kun paine putki.
ja jos tulvii niin ostamaan vaan uudet neulat kohokammioon ja takista että kohot ei vuoda (eli kevyet)
ja säädetty oikein.
ja jos joudut ostamaan kärjet niin osta kumikärjet.
ja vaihda vastin mutteri kanssamalla.
et tarvitse mitään erikoista sinne polttoaine säätöihin.
korkeintaan joku ruiskun rele ohjaamaan sitä pumppua
eli virrat päälle niiin pumppu pärähtää (noin 5 sec)
ja käynnistettäessä pyörii ja signaali virranjakajalta pitää sen pyörimässä
eli jos vaikka auto menee ympäri niin pumppu pysähtyy kun autokin sammuu
vanhoissa k-jeteissä löytyy varmaan sopivaa relettä

lisää vielä .
älä missään imessä asenna mitään jännitteen alenninta
pumpun piiriin
pumppu on tehty pyörimään 12v ja tietyllä nopeudella.
pumppu tuho on 50% varma jos annat pienempää jännitettä jatkuvasti ( edes tyhjä käynnin ajan)
pienemmällä jännitteellä kierrosluku pienenee ja nesteen virtaus vastus kasvaa joten virtaa kuluu enemmän...jne
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Su Marraskuu 16. 11:04:33 2003

[quote author=BDG link=board=8;threadid=16345;start=0#125639 date=1068825915]<br>Laita CARTER:in HD (272l/h) ja PETROL KING TAI FILTER KING säädin.Säädä paineet 0,25 bar. Ei tarvi mitään kierros-säätöjä.Ei tulvi (jos neulat kunnossa) ja soppaa riittää korkeelle ja kovaa 8)<br>[/quote]<br><br>Itsella juuri samanlainen kokoonpano, ja tyytyväinen olen ollut. Kannattaa haaroittaa ennen kaasareita T-liittimellä vaikka joku muusta projektista ylim. jäänyt painemittari. Siitä on helppo tarkkailla bensanpaineita ja näkee jos homma alkaa jossain tökkimään.
S a a b & F o r d

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Marraskuu 18. 11:19:53 2003

Miehet tekee helposta vaikeeta. Rakennetussa koneessa varsinkin tuplien kanssa paineensäädin pakollinen kun pumpun tuotto on riittävä koneelle. Eikä tarvitse mitään paluulinjaa vetää jos ei halua. Esimerkiksi purolatorin perusmalli ilman mittaria tulee suoraan linjaan ja ajaa asiansa. maksaa jotain alle 50e eli ei juuri mitään.<br><br>ELI; Tuplien (ja miksei muutenkin) kanssa aina paineensäädin, maksimi paine aina 0.25 (DHLA, webruissa kai karvan enemmän?) oli kierroksia vaikka 10000rpm. Vapari kaasarikoneessa pumpun paineella ei ole niin väliä kunhan TUOTTOA riittää.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re:tuplien säätö

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Marraskuu 18. 12:07:56 2003

Tossa on simppeliä DHLA sekä DCOE ohjetta.

Vastaa Viestiin