syttyi cossu tossa palamaan..

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Re:syttyi cossu tossa palamaan..

Viesti Kirjoittaja tommi.r » La Marraskuu 8. 23:33:22 2003

Halonia ei paljoa tarvitse vahingossa hengittää kun loppuu autolla ajelemiset ja muutkin tekemiset.....niin nyt puhutaa hiilidioksidi sammuttimista....jotka syövät hapen paloaluaalta...sekä sammuttimista jotka sotkevat eli vaahto yms.jauhe sammuttimet..sanoin jo että nuo sammuttimet ovat hyviä(en muista nimeä)....happea tarvitaan palamiseen ja hiilidioksiidia sen sammuttamiseen =eikö ole yksinkertaista??
Escort XR3i cabriolet

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:syttyi cossu tossa palamaan..

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 8. 23:42:20 2003

[quote author=4rd link=board=2;threadid=16306;start=50#123953 date=1068327202]<br>Halonia ei paljoa tarvitse vahingossa hengittää kun loppuu autolla ajelemiset ja muutkin tekemiset.....niin nyt puhutaa hiilidioksidi sammuttimista....jotka syövät hapen paloaluaalta...sekä sammuttimista jotka sotkevat eli vaahto yms.jauhe sammuttimet..sanoin jo että nuo sammuttimet ovat hyviä(en muista nimeä)....happea tarvitaan palamiseen ja hiilidioksiidia sen sammuttamiseen =eikö ole yksinkertaista??<br>[/quote]<br><br>ja happea tarvitaan hengittämiseen. esim. ongelma tulee ilmaa raskaampia kaasuja hengitettäessa kun kaasua on keuhkoissa eikä uusi puhdas ilma pääse sinne kun on keuhkot kaasua täynnä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:syttyi cossu tossa palamaan..

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Marraskuu 9. 6:38:22 2003

No jo nyt on puheita. Kukas perhanan pöljä työntää sen lärvisä palavan konehuoneen sisälle ja suhauttelee perään halonia? Jos on suljettu tila esim pieni autotalli on asia eri eli on poistuttava tilasta tai avattava ovet sammutuksen jälkeen jonka jokainen toki tekeekin jo savun vuoksi.<br>Halonia käytettiin mm atk-keskuksissa sammutusaineena. <br><br>Tässä hieman faktaa sammuttimista:<br><br>Jauhesammuttimen sammutusaineena on hienojakoinen natriumbikarbonaattijauhe, jonka ulostyöntävänä voimana on paineinen hiilidioksidi tai typpi. Jauhesammutin soveltuu hyvin nesteiden ja kaasujen sammuttamiseen.<br><br>Hiilihapposammuttimen sammutusaine hiilidioksidi työntyy oman paineensa vaikutuksesta avatusta suuttimesta ulos. Hiilidioksidi otetaan yleensä säiliön nestemäisestä osasta, jolloin osa kaasusta muuttuu hiilihappolumeksi. Myös hiilihapposammutin sopii nesteiden ja kaasujen sammutukseen. Sitä käytetään lisäksi sähkögeneraattori- ja sähkömoottoripaloihin sekä lennätin- ja puhelinkeskuksissa. Hiilidioksidi syrjäyttää hapen, joten sammutuksen jälkeen on syytä poistua kyseisestä tilasta ja odottaa palokunnan saapumista.<br><br>Vaahtosammuttimet ovat taas tulleet markkinoille ja ovat käytössä melko siistejä. Vaahtosammuttissa sammutusaineena on joko kemiallisesti tai mekaanisesti muodostuva vaahto.<br>0 - +60 ºC<br>Sammuttimet eivät sovellu kylmiin oloihin.<br><br><br><br>

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:syttyi cossu tossa palamaan..

Viesti Kirjoittaja janneke » Su Marraskuu 9. 11:33:46 2003

Mä tos kans hieman ihmettelin että jos niinku sammuttaa konepaljoo, ni kuka sitä nyt menee hengittämään sen nenänsä kanssa sinne paloalueelle mitä koittaa sammuttaa? En minä ainakaan ::)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:syttyi cossu tossa palamaan..

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Marraskuu 9. 18:11:32 2003

niin no sanotaan että onhan sitä ihmiset sammuttanut konepaloa sillainkin että kun moottori on palanut niin repäistään suoraan konepelti auki ja sitten kun on kulmakarvat ja tukka palanut niin sitten sumutetaan sinne moottorin päälle se sammutin turhaan, ja katsellaan kun auto palaa loppuun asti.<br><br>moottori palohan sammutetaan siten että ansiksi avataan konepelti tuulihakaan asti ja sitten sieltä välistä sumutetaan palo "sammuksiin" ja sitten nostetaan pystyyn ja sumutetaan lisää tarpeen mukaan.<br><br>ongelma hapen kanssa tulee esimerkiksi silloin kun ajat metsään ja syttyy moottori palamaan, etkä pääse autosta ulos. jos silloin sammutat hiilidioksilla(tuolla sisältä laukaistavassa laitteella) tai muulla hapen syrjäyttävällä aineella ollaan äkkiä melko huonossa hapessa.<br><br>täytyy aina muistaa että eivät kaikki osaa ensisammutusta ja eivät tiedä että haloni syö hapen. esimerkiksi hiilidioksidia hengitettäessä sitä vain nukahtaa eikä tajua että sitä on kuolo tulossa. esimerkiksi säiliöautojen säiliöitä hitsanneet tietävät ongelman.<br><br>kaikki sammutus välineet on turvallisia jos niitä käyttää oikein.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin