Cossun venttiilin ohjurit.

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Lokakuu 28. 22:11:51 2003

No nyt otin yhden pakoventtiilin irti tosta kannesta ja mittailin venttiilin vartta ,mikä oli 7.95mm kauttaaltaan mikrometrillä mitattuna. Ohjuria en pysty mitenkään mittaamaan ,muutakuin venttiiliä ohjurissa heiluttamalla. Se heiluu millin-pari lautasen reunasta ,kun vartta on ohjurin matkan sisässä. Koneistamo ton tietenkin osaisi sanoa ,mutta ajattelin täältä kysästä ,paljonko liikettä saa olla.<br><br>Ja onko pakopuolen ohjurit "raudan" väriset vakiona ,kun tossa näyttäis olevan pronssin väriset.<br>Kanteen on edellinen omistaja kertaalleen rempan tehnyt ilmeisesti.<br>Ja paljonko on venanpään korkeus venttiili kiinni asennossa jousimontun pohjasta,juu nou :P<br><br>Pistän kannen tässä pikkuhiljaa kuntoon ja mahdollisesti porttautan ,jos ei maltaita maksa.<br><br>Koneistamo ,johon ajattelin homman antaa:<br><br>Moottorikoneistus Ojala Oy<br>Hallimestarinkatu 22<br>20780 Kaarina<br><br>Tekee normaalitöiden lisäksi kansien avarruksia.<br><br>Onko jollakulla kokemuksia paikasta.<br>Sen tiedän ,että on TUMOssa ollut hommissa toi ojala ja perusti oman firman tumon keskittyessä hornetin osiin.<br><br>

alashattu
Ylläpitäjä

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja alashattu » Ti Lokakuu 28. 22:41:48 2003

Tosta en minä osaa sanoa paljon liikettä saa olla mutta venttiiliohjurit on teräksiset alkuperäisenä, esim. kent camsin ohjurit ovat pronssia (ja ovat kuulemma heikompia). Oman cossun haen huomenna aamulla yläkertarempasta ja mulla just vaihdettiin venttiiliohjurit ku ne oli ihan loppu (ja selvis myös samassa et viime konerempan yhteydessä on vaihdettu pronssiset ohjurit). Nyt tulee takasin alkuperäset (tietty uudet ;)) teräksiset jotka on kuulemma kestävämmät. Noitten ohjurien takia oli kone koneistamolla, armachinella (kaveri on siellä töissäkin, kuulemma iha hyvä mesta). Tosiaan tuolla armachinella tuo isoniityn autokorjaamo (jossa auto oli rempattavana, www.isoniitynautokorjaamo.fi) noita kansia käsittääkseni käyttää, ei ole siis cossu mikään outolintu siellä. Armachine on käsittääkseni täällä Turussa. Tarkan sijainnin ja puhelinnumerot saat luettelosta.. Kehottaisin sinne soittaa ainakin ennen ku viet suinpäin Ojalalle. Korjatkaa joku jos olen väärässä jossain, näin mulle on sanottu, mitään en väitä tietäväni (jos tietäisin ni kai olisin ite rempannu ;))..

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 28. 22:59:01 2003

jos sulla on heittokello nii sitten saat sen välyksen mitattua. ei oikein muuten saa kunnolla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 29. 11:25:42 2003

Milli pari sivuttaisliiikettä kuulostaa aivan järkyttävän väljältä! Noista ohjureista, että onhan ne teräksiset kestävämpiä, mutta rosteriventtiileitä käytettäessä on kuulemma syytä käyttää pronssisia ohjureita materiiaalin "liukkaiden" takia, jotta venat ei leikkaisi kiinni ohjureihin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Lokakuu 29. 16:57:15 2003

Ojala on ihan pätevä kaveri,osti tumon autopuolen itselleen ja siksi nimi vaihtui.On koneistanut kireitäkin kisapelejä ja tietää paljon alan miehiä ja suhteita sinne sun tänne niin osiakin saa halvemmalla.Käy juttelemassa niin huomaat kyllä heti että tietoa ja taitoa on.Mä olen käyttänyt Ojalaa ja mitään negatiivista sanottavaa ei ole.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Lokakuu 29. 17:58:02 2003

Teräsohjuri on varmasti kestävämpi kuin pronssinen, mutta venttiili maksaa n.80€ kpl ja teräsohjuri 10€ (?), kumman osan kannattaa kulua nopeammin venttiilin vai ohjurin?<br>Jos rosteriventtiilissä ei ole kromattu tai muuten kovempi varsi niin sen kanssa pitää ehdottomasti käyttää pronssista, joka muutenkin on liukkaampi.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Lokakuu 29. 18:06:42 2003

Uusi pronssiohjain tai k-liner vanhan sisään, kumpikin toimii, k-liner halvin. Imun välys ohjaimeen 3-4 satkua, ja pako 4-5 satkua, ja kun se vena on sisällä, lautanen heiluu hämäävän paljon vaikka välykset on muutamia satkuja ;)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Lokakuu 29. 18:21:36 2003

Joo ,pronssi ohjurit siellä on paikallaan ja tulee olemaankin. Venttiilit on vielä hyvässä kunnossa ,samaten seetirenkaat ovat kuin uudet.<br><br>Nimenomaan venttiileitä lähdin cossuun metsästämään.<br>Uusien hinta olis ollu halvimmillaan 820euroa /16kpl.<br><br>Ja käytetty hyväkuntoinen kansi venttiileillä 680euroa.<br><br>Ohjurit tohon kanteen tarvii ehkä vaihtaa ,mut paikallaan olevaan kanteen: imuohjurit ,pakovenat ja seetirenkaat loppuun koneistettu(ei voi uudistaa enää) laakeripukit aarporattava ,kun yksi on leikannut joskus aikoinaan. Ja kaiken kukkuraksi siitä on ajan saatossa plaanattu 1.5mm pois.<br>Vanhan cossun kannen täysremppa on kyllä tautisen kallis operaatio ,jos tekee viimisen päälle.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 29. 19:57:17 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=16091;start=0#120881 date=1067443602]<br>Uusi pronssiohjain tai k-liner vanhan sisään, kumpikin toimii, k-liner halvin. Imun välys ohjaimeen 3-4 satkua, ja pako 4-5 satkua, ja kun se vena on sisällä, lautanen heiluu hämäävän paljon vaikka välykset on muutamia satkuja ;) <br>[/quote]<br><br>juu näinhän se on. mulla on noita tuumasia ohjearvoja noille välyksille, ja saman verran ne näyttivät olevan vaikka valu kannesta. (0.0010-0.0027"). en arvannut laittaa kun en ollut tosta cosan välyksistä varma.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Lokakuu 29. 20:19:26 2003

Välykset on näköjään venttiileissä cossussa. Pako 0.05mm ja imu 0.0375mm tai ainakin hiukan alle 0.04 imussa. Elikkä ohjurit pitäis olla tasan 7 ja 8mm.

Jollain kun sais ne mitattua. Olikos ohc:n venttiilivarsi tasan 8.00mm ,sillä vois pakopuolta koittaa. Luultavasti ei onnistu tollakaan ,kun kuluvat ovaaleiksi ohjurit ilmeisesti.

Silmällä katottuna tosi hyvät ja sileät ohjurit ::)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 29. 20:27:22 2003

[quote author=KtK link=board=2;threadid=16091;start=0#120922 date=1067451566]
Välykset on näköjään venttiileissä cossussa. Pako 0.05mm ja imu 0.0375mm tai ainakin hiukan alle 0.04 imussa. Elikkä ohjurit pitäis olla tasan 7 ja 8mm.

Jollain kun sais ne mitattua. Olikos ohc:n venttiilivarsi tasan 8.00mm ,sillä vois pakopuolta koittaa. Luultavasti ei onnistu tollakaan ,kun kuluvat ovaaleiksi ohjurit ilmeisesti.

Silmällä katottuna tosi hyvät ja sileät ohjurit :)
[/quote]

eli suht hyvin saa mitattua jos on heittokello ja magneettijalka käytettävissä. eli magneettijalka kiinni johonkin vaikka dekki tasoon ja sitten kello venttiilinvarren tai lautasen reunaan kiinni. venttiilissä pitää olla hieman nostoa että saa heilutettua venttiiliä. venttiiliä kun heiluttaa niin kellosta näkee arvon paljon välystä. se on pikkusen isompi mitä kello näyttää kuin mitä valve clearance oikeasti on. eli jaa heittokellon näyttämä lukema puolella niin saat oikean tuloksen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ke Lokakuu 29. 21:26:30 2003

Pienenä vinkkinä jos karsastatte ohjureiden kalliita hintoja niin omaani on kuitin mukaan laitettu pösön pako-ohjurit ja yksi maksaa 5,95euroa. Eli on muistaakseni noin 10euroa halvempi kuin autoracingissä pronssi ohjuri.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun venttiilin ohjurit.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Lokakuu 31. 6:19:08 2003

Sen verran vielä pronssiohjureista, että K-lineri on fosforipronssia jota hyvän ohjurin pitääkin olla.<br>Jos kone saa oikein paljon löylyä niin silloin paksu pronssinen, joka on suoraan kiinni alumiinissa, vie tietenkin parhaiten sitä lämpöä pois venasta. Onko hyöty havaittavissa, mene ja tiedä?<br>OHC:n (8-venaa SOCH)venttiilien varsi on yli 8mm, pakovena lähempänä kasia rajat 7.999-8.017mm.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin