Escort RS Turbon (S2) koneesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Escort RS Turbon (S2) koneesta
Mitä tuollaiselle Escon koneelle kannattaisi tehdä jos rupeaa autoa rakentamaan alusta saakka?<br><br>Eli perus jutut, kuten putkisto ja filtteri toki, mutta entäs sitten? 2wd Cossun välijäähdytintä on tunnuttu käytettävän melko useasti, kuten myös 2wd cossun turboa (briteissä). Miten paljon käytössä eroaa nuo Escon vakio T03 ja 2wd Cossun T03B? Kannattaako vaihtaa? Kannattaako vaihtaa nokka-akselit heti alkuun? Missä vaiheessa tarttee alkaa katsomaan uutta bensapumppua ja isompia suuttimia?<br><br>Jos ajattelisi että vaihtaisi nuo em. osat niin mitä ahtoja tuollaisessa voi pitää ja paljonko olisi tehoja odotettavissa? Millaista elektroniikkaa olette RST:ssä käyttänyt? Siis näitä "halvempia" kuten Unichip, SMT6 jne?<br><br>Ja tiedän että näitä on käsitelty osalta ennenkin, mutta kiinnostaisi jonkinnäköinen kokonaiskuva että mitä tuollaiselle kannattaisi alkaa tekemään jos sen kuitenkin lyö atomeiksi.<br><br>T:Jore
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Ei välttämättä kannata lastuttaa jos haluaa halvalla selvitä.Huijaa ahtopaine boxia,cvh koneessa vain yksi nokka-akseli.Aluksi isompi kello ja tuo boxin huijaus,sallii isommat ahdot.Bensan syöttö riittää vakio suuttimilla (itselläni) 1.2-1.3bar.Kannen porttaus (kallis),nokka-akseli sarjoja löytyy autoracingilta (n 500e sarja).Kytkin kestää sen 200hv maks.........isompi välijaahdytin kannattaa hommata jos meinaa repiä +180hv.Am worksillä suunniteltu kyseiseen autoon.Tossa nyt noin suurpiirteisesti..............Muilla varmaan lisättävää ja tarkennettavaa.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
omakoht. kokemuksia:<br><br>-iso putkisto, filtteri ja löysä vakiokello (n 0,3bar): vääntö 193Nm ja teho 89kW... ;D<br><br>-uusi -31 kello, turboruuvi, ahdot 0,8bar: teho n 150hp ja vääntö 206Nm<br><br>-isommilla ahdoilla suti penkissä. lisää mitataan jahka keritään.
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Cossun 2wd tai 4wd on ihan ok ahtimia rst:hen, itsellä on melko vastaava kuin 4wd:n.<br><br>Suuttimia ei "voi vaihtaa", suuttimien tuotto määräytyy määrämittarilta tulevasta bensanpaineesta, ja samalla sulkeutuu mosiet unichipit ja smt6:set pois koska ne on tarkoitettu efi ruiskulle ja rst:ssä on mekaaninen ruisku, eli ke-jetti<br><br>Jos tarkoitus on rakentaa alusta asti niin toki sitten kannattaa tehdä alakerta ja kansi myös uusiksi.<br><br>Omaa kun joskus aikoinaan dynossa käytin niin silloin tuli vakiokoneesta 155 hv ja 233 nm, ainoa muutos oli ahtojen nosto 0.5 bar -> 0,8 bar
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Ja olet varmaan lukenut miten kävi Sine:n RST:lle ja varmaan monelle muulle...<br>Eli kiertokanki sano POKS... eli KK:t on samat ku normi 1.6 eli kandee hommata kestävemmät.
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Eli selvennätään vähän.<br><br>On siis tarkoitus rakentaa alusta saakka kone joka kestää revitettäessäkin ja tehot toiveet ovat 200hp luokkaa.<br><br>Mitä siis kannattaisi tehdä? Nyt voi heittää ideoita mitä tekisi ja kustannusarviota. Ei ole millään ihan nolla budjetilla tarkoitus rakentaa, eli periaatteessa ei budjetti ole hirveän tiukka, mutta eipä sitä turhastakaan kannata maksaa.<br><br>T:Jore
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Koko koneen remppa, kansi porttaukseen, nokka, uusi parempi turbo, cooleri, putki, ahtopainetta ja säätöä, tuolta linjalta lähtisin itse hakemaan. Kytkin, jarrut alusta sun muut toki kanssa kuntoon.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
ruiskut mäkee ja saabista mekaaninen riittänee sinne parin sadan tuntumille
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Mekaaniset ruiskut mäkeen ja kunnon EFI tilalle, missä saa kipinät ja rikastukset säädettyä just kohilleen. Noi Jetronic virityksen tuntuu vievän bensaakin ihan pirusti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
aTästä löytyy varmasti monta mielipidettä eikä nää paperilla rakennetut koneet useinkaan tuu koskaan valmiiksi asti mutta yritetään:<br>Jos 200 hv tosiaan riittää (kenelle riittää?) niin kyllä se vakioalakerta kestää ihan hyvin kun se on oikein ja ehjillä osilla kasattu. Tietysti nää koneet alkaa olla vanhoja eikä osien historiaa tiedä, eli esim. kiertokangessa saattaa piillä rasitusvaurio vaikka vaihdemissin seurauksena. Jos sattuu löytämään hyvän aihion niin saattaa riittää pelkkä rengastus ja laakerointi. Kasaus tietysti huolelllisesti hyvillä laakereilla, öljypumpulla ym. kriittisillä osilla. <br>Kansi kannatta viedä osaavalle kansipajalle portattavaksi samalla kun sen kunnostaa muutenkin. Uudet venttiilit ja ohjurit jos tarvis. Nokkana toimii vakio ihan hyvin mutta kun se on kuitenkin kulunut niin sitten vaikka Piper 285T tai T2.<br>Ruisku onkin sitten vaikea kysymys, 200 hv on ihan saavutettavissa KE:llä mutta taas riippuu siitä missä kunnossa se ruisku on eli toimiiko se edes niin hyvin kuin joskus uutena. Enkä tiedä löytyykö tästä maasta sellaisia pajoja jotka oikeasti osaavat/tietävät miten tuota saa muokattua virityskäytössä. Saati että osaisi korjata moista vekotinta muutenkin kuin vaihtamalla kaikki osat yksi kerrallaan uusiin...
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Eli enemmistön mielipide on se että ruisku olisi hyvä vaihtaa? Palveleeko EFI sitten tarpeeksi hyvin ja kuinka hyvin noita on tarjolla? Ja ennenkaikkea kuinka vaikeata/mahdollista on tuo vaihtaa? Entäs sitten nämä standalone ruiskut, eli hestec/haltec ym? Hinta ainakin menee pilviin, vai onko noita johonkin kohtuu hintaankin saatavilla?<br><br>Tuo nokka kannattanee siis suoraan vaihtaa kun kone on muutenkin auki.<br><br>Ja toi 200 heppaa oli siis sinällään heitto että jos sieltä koneesta kohtuu työllä ja rahalla saa enemmänkin niin tottakai kaikki kelpaa.<br><br>Toivotaan että tämä sitten on sellainen paperilla kasattu kone että näkyy klubimiitissäkin joku päivä (lupaan kyllä ettei ennen 2005 vuotta).<br><br>T:Jore
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Kerropas Jore vähän mitä sulta löytyy jo, niin suunnittelu vähän helpottuu. Kerro myös mihin peliin kone olisi tulossa ja mitä siltä kaivataan. Tuleeko jokapäiväiseksi käyttöautoksi myös?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1344
- Liittynyt: To Joulukuu 13. 13:40:16 2001
- Paikkakunta: VRK
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Mitenkäs olis?<br><br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... d=14396<br>
====RS2K====
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Eli tällä hetkellä ei löydy kuin koppa mistä lähdetään rakentamaan. Kyseinen kone tulee Fiestan koriin.<br><br>Tarkoitus hommata tax-free peli josta tulisi tekniikka, sitten coiloverit, järeät jarrut joka nurkkaan jne.<br><br>Auto tulisi itselleni kesäkäyttöön, eli ei tule ainoaksi kulkineeksi vaan kakkosautoksi. Tarkoitus kuitenkin ajaa myös jonninverran työ- ym matkoja eli sinällään saisi toimia sellaisessakin, mutta päätarkoitus on saada kiva lelu klubin ratapäiville jne.<br><br>Ja tuo tehopuoli on sellainen että tosiaan kaikki kelpaa mitä sieltä irti saa, mutta jos auto tulee valmiina painamaan alle 800kg niin 200-250heppaa alkaa olemaan jo aika paljon. Vai onko jollain kokemusta että saako tuollaisen säädettävän alustan toimimaan siten että vielä 3kg/hv luokassa tekisi tehoilla muutakin kun lämmittää eturenkaita?<br><br>Ja projekti on tarkoitus aloittaa ensi keväänä ja tehdä kerralla kaikki kuntoon ajan kanssa. Eli ensin kori, sitten alusta ja jarrut ja sitten koneeseen ensin täysi remontti ja noi ekat muutokset jotka samassa kannattaa tehdä.<br><br>T:Jore
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Lähettäjänä: andyman <br><br>"Mitenkäs olis?<br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... =14396"<br> <br>Joo, toi Haltec olisi yksi vaihtoehto. Tosin hieman kallis, mutta toisaalta taas kun löisi tollasen niin ei olisi jatkossa tarvetta päivittää. Mutta itselläni toi kone puoli alkaa olla ajankohtaisempi ensi kesänä, eli toivottavasti Ckolli saa omansa myytyä ennen sitä
<br><br>T:Jore

-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Selvä. Seuraava tyhmä kysymys: Minkä auton aiot tuoda tax freenä? Escon vai Fiestan? Otsikko viittaisi Escoon, mutta oletko harkinnut vaihtoehtoa? Itse yhden RST tekniikanvaihdon tehneenä voin myös suositella sitä vaihtoehtoa, että hankit ihan täältä Suomesta kerralla oikeat osat. Jos hankkii taxfree tekniikan ja sitten vaihtaa ruiskun, ahtimen, imusarja, laakerit, pumput, nokka, jne..., niin on tainnut mennä rahat hukkaan siihen Tax-Free autoon, josta ei sitten käytettykään mitään osia.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Niin ja paljon helpommalla pääset, kun hommaat ensin EFI CVH koneen, ja siihen sitten takomännät, turbo + pakosarja. FRST:n koneessa olisi jo turbon männätkin mukana. EFI-koneessa olisi sitten valmiina 36-1 vauhtipyörä+anturi+lohkossa paikka anturille, paremmat venttiilit, parempi kansi, isompi kaasuläppä, efi-kelpoiset anturit, bensakiskot, efi-imusarja, paineen-säädin, EDIS, jne... Eli kannattaa miettiä jo tässä vaiheessa, laittaako KE-jetronicin vai efi:n. Jos halpaa ruiskua kaipaat, niin Megasquirt kasaan talven aikana, niin ei ainakaan säätömahdollisuudet lopu ja voisi siirtyä waisted-spark suorasytkäänkin. Multa saa varmaan jotakin karttoja ja apuja jos ja kun sellainen saadaan asennettua omaani tässä ihan parin viikon sisällä. Hinta on jossakin 200e nurkilla itse kasattuna.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Re:Escort RS Turbon (S2) koneesta
Ehkä sitä sitten kuitenkin pitäisi vielä etsiä jostain alkuperäistä FRST:tä. Jos pitää hommata FRST:n kone, niin ennemmin sitten koko auto että on alkuperäinen. Eli tarttee pistää noille jobbareille kyselyä että jos tulee vastaan niin noukkisi talteen...<br><br>T:Jore