cossun kiihtyvyys

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossupete
Ylläpitäjä

cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja cossupete » Pe Lokakuu 10. 14:37:03 2003

Minkälaisia 0-100km/h arvoja olette saaneet/mitanneet jne. omista/kaverin jne. cossuista. <br>Arviotkin kiinnostavat esim. 300hv, 350hv ja 400hv taka-ja neliveto cossuista.<br><br>Ja huippunopeudet olisi mukava tietää, mutta ei sitten mitään tyyliin mulla on 250hv ja kulki ainakin 350km/h ;)<br><br>Omassani (vm.-89) vastaavat arvot: <br>teho: n.270hv<br>0-100: n. 5,5-6,0<br>huiput: 255km/h

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Lokakuu 10. 16:15:26 2003

Niin millä mitattu kiihtyvyys...ja huiput mittarin mukaan vai?
#446

TM
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 22:51:25 2002
Paikkakunta: Lempäälä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja TM » Pe Lokakuu 10. 19:00:43 2003

VM 12/90 ainakin testasi Sarliinin RS500 ratacossun+ pari M3:sta.Cossulle 0-100 4,92s ja 0-400m 12,6s/190km/h,tehoksi ilmottavat 480hv/490nm ja paino 1100kg.Hitaampi bemari 0-100 4,51 ja 0-400m 12,49/187 315hv ;).
Ex: Escort RS Cosworth-92

Brc
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Brc » Pe Lokakuu 10. 19:06:53 2003

M3 /315hv 12.49/187km/h....Höpöhöpö sanon minä...Joko mittaus virhe tai painovirhe...Parhaat vakio M3:set vetää matalia 13s...
12.5 vaatii jo jotain ihan muuta....puhumattakaan tosta loppunopeudesta...187km/h

Niin ellei kyseessä ollut joku 900kg Rata BMW...

TM
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 22:51:25 2002
Paikkakunta: Lempäälä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja TM » Pe Lokakuu 10. 20:04:25 2003

A-ryhmän rata bemu 1010kg,toinen oli hieman tehokkaampi DTM versio aavistuksen tehokkaampi ja nopeampi.<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
Ex: Escort RS Cosworth-92

cossupete
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja cossupete » Pe Lokakuu 10. 20:14:45 2003

Niin siis tarkoitin alunperin katu-autoja, mutta kyllä noita kilpa-autojen tuloksiakin saa laittaa.<br><br>Huippunopeudessa tarkoitin mittarin mukaan eli todellisuudessahan se on pienempi.<br><br>Kiihtyvyydessä on ihan sama miten, mutta itse ainakin teen tuon mittauksen sillä tavalla, että laitan kannettavan ääninauhurin nauhoittamaan ja huudan hep!, kun lähden ja toisen kerran hep!, kun mittarin neula näyttää 105km/h.(mittarivirheen takia)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 10. 20:34:07 2003

oli pakko laittaa oma kommentti tähän<br>muistakaa kolme asiaa<br>vääntö ......kierrosluku.....hevosvoimat(tai nykyään kw)<br><br>vihje<br>ajattele millainen olisi moottori (electroninen ohjaus)<br>jossa olisi 315 hv (bemari esim) 1200rpm-7000rpm<br>siis kokoaluella<br>pystytkö sanomaan strateegiset ajat ;D<br>jso vastaus on pystyn ....mieti ja vastaa uudelleen<br>joten...........mihinkäs tää maailma meneekään :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

tuomas k
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja tuomas k » Pe Lokakuu 10. 20:46:29 2003

"ajattele millainen olisi moottori (electroninen ohjaus)<br>jossa olisi 315 hv (bemari esim) 1200rpm-7000rpm<br>siis kokoaluella"<br><br>Toi on hyvä pointti mut harvoin toteutunut :-\<br><br>Ja sitten vastauksena itse aiheeseen:<br>Oma cossuni on vakiokuntoinen (vielä)<br>joten arvot varmaan aika lähellä valmistajan ilmoittamia.

Brc
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Brc » Pe Lokakuu 10. 20:50:44 2003

TM:lle....<br><br>Puhuuko Vette....Vakio Z06 2002.<br><br>"Went back to Jackson SC tonight amongst a caravan of Lt1's and mustangs. The air was cooler, 78 opposed to the 88 I raced in 2 weeks ago. The track was a little weaker tonight but still decent.<br>New Best time and MPH:<br><br>12.14 @ 116.3 ( up 2.4 mph) 1/4<br>7.81 @ 91.9 ( up 1.2 mph) 1/8<br>5.03 330'<br>1.78 60'<br><br>These times run on F1's almost on the treadwear indicators and not one modifcation HP wise to a 2002. Still has the original paper air filter in the box.<br><br>Again, I cant be happier with the stock times. This is quicker than about any time for a Gen 2 viper I have seen.yipee"<br><br>Joten kyllä niitä nopeitakin "vakioautoja" löytyy...<br><br><br>

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Timo » La Lokakuu 11. 12:34:14 2003

[quote author=TM link=board=1;threadid=15363;start=0#115055 date=1065801643]<br>VM 12/90 ainakin testasi Sarliinin RS500 ratacossun+ pari M3:sta.Cossulle 0-100 4,92s ja 0-400m 12,6s/190km/h,tehoksi ilmottavat 480hv/490nm ja paino 1100kg.Hitaampi bemari 0-100 4,51 ja 0-400m 12,49/187 315hv ;). <br>[/quote]<br>en epäile Vauhdin Maailman testejä mutta hieman oudolta tuntuu kun 480hv ratacossu häviää 315 hv ratabemulle vartilla, ja vielä oudommalta tuntuu 315hv bemu vartilla 12,49/187. ei ne autojen painoerotkaan niin suuria olleet..<br><br>~350 hv 2wd cossu vartti 13.5 paikkeille, huiput jotakin, (alle 290km/h kuitenkin, oli ihan pakko laittaa, SHR ;) ;) ;) ), 0-100km/h mittalaitteilla 5.5sek
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 11. 22:15:16 2003

VM:n testiä on ihmetelty meilläkin, bemarit painoi 1010 ja 1040, tehot 330 ja 315, uskoisin niiden yltävän radalla ja slickseillä mitattuihin arvoihin. Mutta kossussa on jotain vialla, 1100 painava "480"hv pitäisi samoissa olosuhteissa yltää parempaan, sillä jo "150"hv tehottomampi 1220 painava siviiliauto vakiorenkailla, vakiopakoputkistolla 2 henkilön kuormalla jää GPS:llä mitattuna 0-200 2s ???, joku kusettaa, taisi olla osa 480:sta hepasta karkuteillä........käsittämätöntä ettei testin toimittajilla/mittaajilla mikään lamppu syty :)

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Su Lokakuu 12. 7:05:32 2003

4x4 riesa cossu 238hv 14.3 vartti 0-100 6 sek ;) Min painolla <br>
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

tuomas k
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja tuomas k » Su Lokakuu 12. 11:29:54 2003

Tuosta VM:n testistä:<br>On kyllä vähän outoa että M3:n teho/paino suhde on n.3,06 (1010kg / 330hv) ja cossun n.2,29 (1100kg / 480hv) ja silti bemari muka voittaa cossun ???<br><br>Varsinkin tuo 0-400m ihmetyttää kun viime vuonna Gti:n kiihdytyspäivillä joku veti muistaakseni turbo-sierralla 12.779 ja loppunopeus lähes 190km/h, eli kiihdytyksessä jäi vain 0,2 s täysiveroiselle kilpa-autolle !!! ja sierra ei tainnut olla edes cossu vaan turbotettu 2.0 tai jotain.(korjatkaa jos muistan väärin)<br><br>Tuon 0-100km/h 4,92s vielä ymmärtää koska, sierran pito ominaisuudet eivät ole mitään parhaita...

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja bpasi » Su Lokakuu 12. 13:17:35 2003

sierran pito on todella heikko viritetyissä cossuissa vartilla. oma meni 12.9/193km/h +400hv tosin 60 jalkaset n 2,5sek

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja prostreet » Su Lokakuu 12. 14:02:48 2003

187km/h loppunopeudella voi päästä 0-402,33m 12,5sek

riippuu ihan ensimmäisten 60ft = n 18m ajasta :)

--------------------------------

esim n 1000kg ahdettu katuauto 245mm matalaprofiilirenkailla teho n 400hv (Opel Ascona B)
0-402,33m 12,0s / 200km/h loppunopeus
0-100km/h yli 4sek

esim n 1000kg katukiihdytysauto n 400hv katu(kiihdytys) slickseillä ja ponnistavalla nelilinkillä
10sek puolelle / n 200km/h loppunopeus
0-100km/h alle 3sek

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Lokakuu 12. 14:26:59 2003

Kyllä rataslicksi pitää, ei nää nyt niin tehokkaita ole että sutisi koko vartin.......mitä sitten RS500:lla tekee jos se jatkuvasti sutii :), ja katsokaa kyseisen testilehden nopeus/aikataulukkoa, bemarit niskassa lähes kokomatkan 0-200 ;)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 13. 10:23:44 2003

330 hevosvoimainen vapari todellakin voi pudottaa 480 heppaisen turbon<br>jos turbon teho piikki asettuu vaan 150rpm alueelle<br>ja vaparin teho käyrä on vaikka 1500rpm aluella <br>ja vapari on välitetty oikein niin todellakin se pesee tehokkaamman turbon.<br>jos haluut tehdä kunnon kiihdytys auton.<br>tässä on peruas asiat pinta puoleisesti<br>tee moottori .<br>säädä se penkissä käymään sopivasti ja tee siitä tehokas(kukaan ei tiedä millainen sen tulee olla ennenkuin näkee käyrän printteristä)<br>tarkkkaile käyrää ja säädä moottoria siten että tee teho käyrästä niin laaja kun tarvit<br>,eli tarkkkaile vaihteistoasi ja laske millaisia kierroslukuja tarvit että pysyt kiihdytyksessä kokoajan "teho"alueella.<br>ja sitten on alustan vuoro ....se onkin aivan oma juttu :D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Lokakuu 13. 13:44:01 2003

"330 hevosvoimainen vapari todellakin voi pudottaa 480 heppaisen turbon jos turbon teho piikki asettuu vaan 150rpm alueelle ja vaparin teho käyrä on vaikka 1500rpm aluella ja vapari on välitetty oikein niin todellakin se pesee tehokkaamman turbon." <br><br>varmasti kuten yllä mutta ihan pikku juttu eli nyt testattiin sarlinin rata cossua, jotenkin kuvittelisin että sitä rakennettaessa on ehkä ajateltu jollakin tasolla välityksiä ja vääntökäyrää ja niiden yhteensopimista.. jos soveltuu rata-ajoon niin jonkinlaiset edellytykset on myös vartilla, tuskin siinäkään tippuu vaihdoilla pois vetoalueelta, ja jos ja kun se pysyy siellä alueilla niin vaparilla ei vastaaviin vääntö ja tehokäyriin kovin helposti päästä eikä siten myöskään samoihin vartti aikoihin...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Lokakuu 13. 14:04:04 2003

[quote author=Timo link=board=2;threadid=15363;start=0#115618 date=1066041841]<br>"330 hevosvoimainen vapari todellakin voi pudottaa 480 heppaisen turbon jos turbon teho piikki asettuu vaan 150rpm alueelle ja vaparin teho käyrä on vaikka 1500rpm aluella ja vapari on välitetty oikein niin todellakin se pesee tehokkaamman turbon." <br><br>varmasti kuten yllä mutta ihan pikku juttu eli nyt testattiin sarlinin rata cossua, jotenkin kuvittelisin että sitä rakennettaessa on ehkä ajateltu jollakin tasolla välityksiä ja vääntökäyrää ja niiden yhteensopimista.. jos soveltuu rata-ajoon niin jonkinlaiset edellytykset on myös vartilla, tuskin siinäkään tippuu vaihdoilla pois vetoalueelta, ja jos ja kun se pysyy siellä alueilla niin vaparilla ei vastaaviin vääntö ja tehokäyriin kovin helposti päästä eikä siten myöskään samoihin vartti aikoihin...<br>[/quote]<br>ykshän mahdollisuus on pidon puute jos 480hv on ihan liikaa alla olleille renkaille niin ei se kerkee millään saada bemua kii (katso loppu nopeus)<br>varsinkaan jos on ajettu jollian slikseillä ja ei lämmitetty niitä<br>ken ties.....
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 13. 16:06:47 2003

Sillä kyseisellä yksilöllä oli käsittääkseni pärjätty Euroopassa, eli ne bemarit oli isoissa kisoissa karrigoiden pujottelukeppejä, kossussa ei vaan ollut kaikki kotona, turha arvailla enempää piste

Vieras
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 13. 17:27:31 2003

Turbon pienet vetoalueet ja piikit.
Mulla parhaimmillaan oli (kun oli kunnossa) 2200rpm 0,5bar, 3100rpm täydet ahdot ja veti niin ylös kuin halus laulattaa. Lauri tais tehä enkat eli yli 8000rpm :)

Dynossa vimosin lappu isolla turbolla 4000rpm 190hv 350Nm. 6150rpm ***hv, huippuvääntö tuli 5100rpm 509Nm jolloin veto kesken prötäyksen takia. On siinä aluetta ja varsinkin jos ois saanu vedettyä loppuun asti eli +7000rpm

Milläs vaparilla tollanen alue saadaan?

Edit: SS-pelien ilmoitetut tehot eivät ole todellisia vaan siellä ilmotetaan alaspäin, kas kummaa :)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Lokakuu 14. 10:29:00 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=15363;start=0#115684 date=1066055251]<br>Turbon pienet vetoalueet ja piikit.<br>Mulla parhaimmillaan oli (kun oli kunnossa) 2200rpm 0,5bar, 3100rpm täydet ahdot ja veti niin ylös kuin halus laulattaa. Lauri tais tehä enkat eli yli 8000rpm :)<br><br>Dynossa vimosin lappu isolla turbolla 4000rpm 190hv 350Nm. 6150rpm ***hv, huippuvääntö tuli 5100rpm 509Nm jolloin veto kesken prötäyksen takia. On siinä aluetta ja varsinkin jos ois saanu vedettyä loppuun asti eli +7000rpm<br><br>Milläs vaparilla tollanen alue saadaan?<br><br>Edit: SS-pelien ilmoitetut tehot eivät ole todellisia vaan siellä ilmotetaan alaspäin, kas kummaa :)<br>[/quote]<br><br>no ei millään vaparilla....tai miten olis joku fi moottori ;D<br>ckollin virityksessä ei tarvi paljon laatikkoon koskee(välityksiin)<br>toi repii kummasti 1-5 vaihteella kokoajan hyvän tehon alueella<br>ootkos koklannut jonkun m5 kanssa<br>ajoin kerran uudempaa m 5 ja se repi 240 hetkessä<br>mut silti cossu olis mennyt ohi(ei siis vakoina)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Lokakuu 14. 15:33:29 2003

M5 on kiva kiusata ;D

Vieras
Ylläpitäjä

Re:cossun kiihtyvyys

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 14. 16:24:38 2003

[quote author=RubberDuck link=board=2;threadid=15363;start=0#115976 date=1066134809]<br>M5 on kiva kiusata ;D<br>[/quote]<br><br>Totta, on se kyllä kumma kuminauha kun meno ei tunnu miltään mut menee.

Vastaa Viestiin