
Lucas latauksen säätö
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Lucas latauksen säätö
No niin, eka brittifordi eli 1600 Deluxe Cortina vuosimallia -70 ollut pihassa vuorokauden ja nyt alkaisi vikojen selvittely eli pahin vika on ettei auto lataa ollenkaan. Autoon on vaihdettu (uusi) latausrele sekä (ex-omistajan mukaan) vaihtokunnostettu laturi, edelleen kaikki johdot on tarkistettu ja maadoitukset katsottu.. Siltikään ei lataa. Myös latausvalo toimii.<br><br>Mieleen tuli tuo latausrele, siinähän on jonkinlainen säätö. Olisiko missään ohjeita tuohon säätöön? Vai onko parempia vikadiagnooseja? Eräs neuvoi syöttämään laturin kenttään menevään napaan +12 volttia muutaman sekunnin ajan jonka jälkeen laturin pitäisi "herätä" ja alkaa lataamaan. Tuota en vielä ole kokeillut koska myös startti on rikki eli ei puhu mitään (en viitsi työnnellä käyntiin turhaan). Starttia pitäisi huomenna alkaa tutkimaan..<br><br>Puhaltimen katkaisijakaan ei ole täysillä matkassa, puhallin joko ei toimi tai toimii tosi huonosti.. mutta noista pikkuvioista nyt selvitään ja ensi kesänä Cortina saa kromivanteet alle ja baanaa
<br><br>Ai niin, tuossa on aivan liikaa tehoa jarruihin nähden... ;D

-
- Ylläpitäjä
Re:Lucas latauksen säätö
Mittaa ekaksi laturin navoista että tuleeko jännite. Jos ei laturi rikki.<br>Jos tulee jännite niin kato vetääkö releen kärjet kiinni jos ei niin paina käsin ne kiinni. Pitäis ruvete lataamaan. <br><br>Näillä tiedoilla ankka saadaan lataamaan tuskin paljon cortiinaan eroaa. Pitkälle sama mutta eri paketissa<br><br>Laturin voi testata kun ottaa remmin pois tai ottaa laturi pöydälle ja tökkää akusta esim käynnistyskaapeleilla jännitettä laturin napoihin niin laturin pitäis pyöriä hitaasti (toimii tasavirtalatureihin) <br><br>Onhan siellä releen sisällä ruuveja mistä säätää mutta ei tietoa että mistä ja mihin suuntaan
-
- Ylläpitäjä
Re:Lucas latauksen säätö
Mulla oli kerran sama homma eli valo paloi. Laturissa olevat hiilet olivat jumittuneet paikalleen. Laturi auki ja puhdistus ja herkistely ja alkoi taas toimimaan.
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Re:Lucas latauksen säätö
Mulla on lontoonkieliset ohjeet säätöpotikoiden säätöön / laturin / jännitteentasaajan testaamiseen...niillä onnistut varmasti . Jos tarviit niitä todella niin voin skannata. En kuitenkaan usko, että vika on säätöpotikoissa, jos niitä säätää eikä tiedä mitä on tekemässä niin säädin on entinen eikä enää säädöt paljon auta. Tarkista ensin onko uusi jännitteensäädin oikea ( 11A tai jotain muuta ).
S a a b & F o r d
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Lucas latauksen säätö
väliaikatietoja;<br><br>ei se puhaltimen katkaisija rikki ollut, ei vain mahtunut mulle kaaliin että virtalukossa voisi olla 2 virta päällä-asentoa; ekassa ei toimi puhallin yms ollenkaan.<br><br>startti on nyt kunnossa (bosch startti vaihdettu jossain vaiheessa), sieltä oli ne hiilien "pidikkeet" irronneet eli korjaus oli vain kasaan ja kiinni toimenpide. virtalukossa vissiin jotain vikaa koska auto lähtee käyntiin vasta kun avaimen vapauttaa starttiasennosta pois (?). Tosin voi olla johdoissa vikaa (isäukko oli laittanut startin kii sillä aikaa kun poika on maailmalla).<br><br>On muutan hauskaa huomata että vm. -70 auto yhdistää isän ja pojan saman harrastuksen pariin, oikein isäukollekkin tuli nuoruus mieleen
kun nyt ei vain isäukko alkais tekemään kepposia niinku nuorempana 


-
- Ylläpitäjä
Re:Lucas latauksen säätö
Itellänikin oli ongelmia startin kanssa: kokeiltiin eri startteja ja solenoideja (uusia ja vanhoja) ja aina oli joku vika. Sitten vasta kun laitoin startin releen taakse alkoi pelamaan niin kuin pitäis.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re:Lucas latauksen säätö
Toi starttivika on todennäköisesti normaalia,<br>Puolan etuvastus alentaa jännitteen, ja starttaus vielä<br>lisää, joten kipinään asti ei riitä puhtia.<br>Siksi Escoissa on startin solenoidista väliotto suoraan puolalle ohi etuvastuksen. <br>Eli sulla on se johto irti, tai startissa ei ole ko.kosketinta (=väärä startti)
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Lucas latauksen säätö
joo sen puolalle menevän johdon hokasin mutta toistan vielä että isäukko oli vaihtanut tuon startin ja epäilen että se johto on nyt irti. noh, ens viikko aikaa selvitellä sähkövikoja yms kun on auton vieressä ettei 100km päässä niinkuin nyt..
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Lucas latauksen säätö
No niin.<br><br>Laturista oli puslat sököt jonka johdosta ankkuri oli p*skana. Naapurin varaosaläjästä massikan vanha laturi osiksi viereen ja nyt toimii niin kuin Lucas sen aikoinaan oli tarkoittanutkin toimivaksi
.. (eli sanomattakin selvää että valot + pyyhkijät yms yltyvät kierrosten noustessa..)<br><br>Tuo Puolalle menevä hyppyjohtohan sieltä irti oli, nyt starttaakin niinkuin pitää.

-
- Viestit: 1253
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
- Paikkakunta: Tampere
Re:Lucas latauksen säätö
meitin välikopas oli kans virtavikaa epäilin auton laturia. Vika ilmeni kun pyyhkijät pisti päälle niin jonkin ajan kuluttua latausvalo rupesi hehkumaan. Tätä kesti puolisen vuotta kunnes rupesi sulakkeet paukkuun. Pissa pojanviiksi löi läpi ja polttisulakkeen. Kun vaihdoin uuden uudeksi sitä voi sanoa koska oli vielä valmistettu vuonna 1992 auto 1976 niin pyyhkijät toimii ainakin puolet nopeemmin ja ei laturivalokaan pala ja uudessa viiksessä on ns "puolitihku =pyyhkii kerran ja palaa off asentoon"
MERCEDES BENZ 250D
Ford still ûberautomobile
Ford still ûberautomobile
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re:Lucas latauksen säätö
No nyt on vaihtovirtalaturi kiinni. Sai sen verran monta tuntia ihmetellä että jaanpa tässä nyt tietoni muidenkin saataville (Välillä latausvalo kummitteli, startti ei toiminut, joskus taas näytti hyvältä valoa myöten muttei vaan ladannut). Ohje siis pätee ainakin -70 mk2 Cortinaan mutta voi olla käypäinen myös muihin Lucaksen tasavirtasysteemillä varustettuihin Fordeihin.<br><br>Kytkentä oli seuraavanlainen: <br><br>1. Irroitetaan akun kaapeli ja heitetään tasavirtalaturilla naapurin räksyttävää koiraa (ei väliksi vaikkei osuisikaan).<br><br>2. Laturilta latausreleelle menevä ruskea/keltainen "tupla"johto jätetään pois käytöstä kokonaan.<br><br>3. Asennetaan vaihtovirtalaturi paikoilleen (laturista riippuen kiinnitysrauta pitää uusia / vanhaa muokata) ja kytketään vanhaankin laturiin mennyt herätinjohto paikoilleen uuteen laturiin.<br><br>4. Vedetään laturilta suoraan akulle uusi tarpeeksi paksu johto.<br><br>5. Irroitetaan virtareleelle menevä jatkuva +12V johto ja varmistetaan ettei se tule sätimään runkoon tulevaisuudessa.<br><br>6. Tarkistetaan akun/moottorin/rungon väliset maajohdot ja tarvittaessa maadoitusta parannetaan.<br><br>7. Väännetään auto avaimesta käyntiin ja mitataan lataus.<br><br>Itse asensin -86 mk4 1,3 ohv Escortista peräisin olevan Boschin 55A laturin, ensimmäisen kiinnityskorvan etäisyys siivapyörään nähden oli sama kuin vanhassa joten vain yksi korvake piti hitsata uuteen paikkaan kiinnikeraudassa. Asennuksen jälkeen mittaus osoitti latausjännitteeksi 13,96V. Valot kirkastuivat kerrasta 
