Cossun paukuttelu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 13:41:08 2003

Vaihdan just tulppia ja sen jälkeen jakajan kimppuun niin katotaan mitä sieltä löytyy.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 25. 13:55:07 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14258;start=25#111097 date=1064485945]<br>[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14258;start=25#111086 date=1064483982]<br>[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14258;start=25#109399 date=1063890824]<br>Olen törmännyt jakajallisissa sytytyksissä samaan ongelmaan, joka yleensä (huom. yleensä) on johtunut ecun sytytyspuolijohteiden (fettien) riittämättömyydestä. Tästä johtuen siis puolan maadoitus ei ole riittävän terävä synnyttämään kunnon kipinää pyttyyn, varsinkaan ahdoilla. Jos moisiin kokemuksiini on lainkaan luottamista, suosittelisin ecun maadoituksen parantamista, ja kenties jopa fettien rinnankytkemistä sinne ecu:n sisälle...<br>[/quote]<br><br>Mites PasiZ noi fetit rinnan kytketään, kokeillaan sitäkin.<br>[/quote]<br><br>Ei pitäisi tollaisen Cranen kanssaa vaikuttaa.<br><br>Sellaista olen kyllä pyöritellyt päässäni miten se Cossun sytytysmodulin antama dwell-tai-mikä-se-nyt-oikein-on-nimeltään vaikuttaa? Eikös puola saa pitemmän pulssin kun kierrokset kasvaa, että se ehtisi latautua paremmin?<br>Cranelle voisi syöttää puhdasta signaalia suoraan ECUsta.<br>Yksi juttu kanssa mietityttää miten se tulimyrsky siellä jakajan sisällä vaikuttaa siihen induktiiviseen-anturiin jossa on kela? Noi jakajan ja kampiakselin anturit on induktiivisiä ei HALL-antureita. HALL-anturiin tulee 3 johtoa ja siihen syötetään myös käyttöjännite. <br>Onko jakajan sisällä vakiona metallinen levy pyörijän alla jakamassa tilan, jossain kärjettömissä sellainen on? <br><br>[/quote]<br><br>No väännetään sitten rautalangasta... Eli mitä tehokkaampi puola, sitä enemmän ensiöstä virtaa läpi, eli ensiövirta = puolijohteiden läpi kulkeva virta. dwell:illä tarkoittanet kosketuskulmaa joka kärjettömissä tehdään elektronisesti...<br><br>-Pasi-
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 25. 14:26:57 2003

[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14258;start=50#111104 date=1064487307]<br><br>No väännetään sitten rautalangasta... Eli mitä tehokkaampi puola, sitä enemmän ensiöstä virtaa läpi, eli ensiövirta = puolijohteiden läpi kulkeva virta. dwell:illä tarkoittanet kosketuskulmaa joka kärjettömissä tehdään elektronisesti...<br><br>-Pasi-<br>[/quote]<br><br>Kosketuskulma sepä se oli, Cranen boksi ei mielestäni siitä ainakaan mitään hyödy.<br>Cranelle tulee oma + ja maa ei se kuormita modulia tai ECUa, puolan virransyöttö tulee suoraan Cranelta jännite 400V.<br><br>Jos vaikka Motecin ECUun kytketään CDI-boksiin ei siihen laiteta sytytysmodulia väliin.<br>Ckollin Cossussa on vielä se vakiomoduli mukana paletissa(Tai ainakin oli minun jäljiltä).
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 14:43:52 2003

Vanha jakaja<br><br>Hall-anturi<br><br>Nippondesot vetojen jälkeen.<br><br>Siinä kuvia. Tuo jakaja siis ei ole ollut aikoihin kiinni.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 25. 14:53:51 2003

Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin se crane on kokonainen sytkäpaketti, joka ei tarvi muuta kuin ohjauksen??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 15:02:58 2003


Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 15:27:43 2003

Nyt on jakaja tarkastettu, timmissä kunnos ei välystä, puhdas jne (SHR ei paskaa myy).<br>Jakajan kannessa ei minkäänlaisia läpilyönnin tai kipinöinnin merkkejä, uusittu vuosi sitten.<br><br>Varmuudeks Anturi vaihdettu uuteen vaikka entinen oli uutta vastaava. Ei vaikutusta

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Syyskuu 25. 16:08:15 2003

Jos nyt joku lähtee juottelemaan lisää fettejä cossun boksiin, niin siinä pitää sitten huomioida myös semmoinen juttu että ei niitä fettejä oikeen saisi suoraan heittää rinnan. Vaan lähteelle (S Source) pitää laittaa pieniohmiset sarja vastukset, molempiin fetteihin. Toki tuo hilavastuskin, mutta myös tuo toinen.<br><br>Jokos joku on kattonut skoopilla, että tapahtuuko sytkäsignaalille jotain kun alkaa paukkua?
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 16:40:44 2003

Noissa fettiasioissa täytyy kääntyä teidän puoleen jotka niistä tietää kunhan se on ajankohtaista.

Scoopilla ei ole vielä katottu.
Koitan ensin kaikki muut mahdollisuudet poistaa. Nyt on menossa maadotusten tarkastus ja sitten sulakeboxin kimppuun, siellä mul on viime aikoina muutakin ongelmaa esiintyny. Tosin tää paukuttelu on vanhaa perua eli jo yli kahden vuoden takaa.

Ny on meinaan poijaat hinkattu ja ruuvattu joka suuntaan ja portaattomasti.

Lisää ideoita. Mä voin olla testikappale ja teen sen mitä osaan ja pystyn. Toi fettien yhdistely ei onnistu multa ilman että väännätte rautalangasta jossa PasiZ on aika hyvä :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 25. 23:55:50 2003

Mikä puola siellä oli kiinni? Yhdellä ruotsalaisella sivulla kirjoitettiin jos oikein ymmärsin, että tavalliselle sytytykselle tehty puola voisi vuotaa CDI:n kanssa ensiöstä toisioon ja se olisi jotenkin vaikeasti todettavissa tai mitattavissa tms. Ruotsin kieli vähän ruostunut tossa lainaus, joku osaa varmaan kääntää: <br>"Resultatet kan bli kortslutna lindningsvarv och sporadiskt utebliven tändgnista. En tändstörning som är mycket svår att diagnostisera. "
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 26. 4:33:36 2003

Cossun vakiopuola on kiinni.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Pe Syyskuu 26. 11:37:14 2003

mites ajotukset sytkylle paljonko?

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 26. 17:15:29 2003

Ennakkoa on lisätty hieman, en muista asteita.

Nyt on sitten Cranen Fireball ja Cranen LX-91 kiinni ja paukuttaa. Ei muutu mihinkään suuntaan.
Tänään tulee yksi letkusarja eli testataan vielä sekin ja sit aletaan ettii muualta vikaa.

Siihen paukutusrajalle asti vetää helvetin hienosti ja puhtaasti. Seosmittarin näyttö vetää reilusti rikkaalle hana pohjassa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Syyskuu 26. 17:37:12 2003

Tyhmä päähänpisto: Voisiko se vaikuttaa paukutteluun jos vetää liian rikkaalle?

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 26. 18:35:45 2003

Kuten on mainittu niin seosten rikastaminen tai laihentaminen, lastun vaihto, boxin vaihto ym ei vaikuta mitenkään.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja lauri » La Syyskuu 27. 9:55:18 2003

Tarjotaan sitä dynoa vielä kerran. Niillä kuitenkin on kaikki laitteet ja tekevät moisia vian etsintöjä työkseen.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Syyskuu 27. 12:11:15 2003

Mäki veikkaisin että kannattas skoopin kanssa mennä rullille... jos tarviit skooppia niin pistä messua, pitäs toi oma olla vähän aika sit kalibroitu... Siitähän sais ainakin sen osuuden eliminoitua, kun alkaa vissiin olee jo kaikki muut kokeiltu.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 27. 16:26:35 2003

Juu nyt on sitten toiset letkutkin kokeiltu ja ei vaikutusta. Dynoon scoopin kanssa.<br>Jalluuu ens viikolla?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Syyskuu 27. 18:47:39 2003

Juu. Sano päivä ja aika ja täytä taskusi.<br>Vika löytyy ja jos ei, niin vajotaan maan alle.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 27. 19:26:39 2003

<br>Vika löytyy ja jos ei, niin vajotaan maan alle.<br>
<br><br>Ei vaan mä kairaan teidät takas yhtä syvälle mistä on kaivettu ;D

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Su Syyskuu 28. 0:06:21 2003

Heittäkää se jakaja vittuun, niin ongelmat puolittuu.
Eli säädettävä ruisku paikalle ja vetoja.
Cossun "siivapyörän" Hall-anturin trigger piikitkin on alunperin koneistamatonta valua, jolloin heitto voi tulla suuntaan jos toiseenkin kierrosten noustessa.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Syyskuu 28. 6:10:53 2003

[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=14258;start=50#111663 date=1064696781]<br>Heittäkää se jakaja vittuun, niin ongelmat puolittuu.<br>Eli säädettävä ruisku paikalle ja vetoja.<br>Cossun "siivapyörän" Hall-anturin trigger piikitkin on alunperin koneistamatonta valua, jolloin heitto voi tulla suuntaan jos toiseenkin kierrosten noustessa.<br>[/quote]<br><br>Toi nyt on tiedossa että ongelmat poistuu esim haltechilla. Se vaan kun ei nyt auta vaan kaara on saatava pelittää näillä kilkkeillä.<br><br>Johtosarjan kimpussa nyt ollaan siihen asti kunnes pääsen dynoon mittailee.<br><br>Kiitokset vaan kaikille auttajille ja hengessä mukana olijoille.<br>Pidetään R.I.P miitti paukuttelulle kun tää on selvitetty :)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Syyskuu 28. 14:22:15 2003

Jakajan vittuun heittämisestä löytyy myös epäonnistunu yritys esim SRT eskossa, päätyivät vanhoihin nokkiin ja jakajaan, jatkuva ampuminen kaudesta toiseen häipyi ???

Hippi
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Hippi » Su Syyskuu 28. 19:44:25 2003

öööö totanoin me laitettiin cossuun paukut että pääs paukuttelemaan ja toiset haluu paukuttelut pois....hö.<br>olinkos taas tahditon ;D ;D ;D<br>toivottavasti saatte pois.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Syyskuu 28. 21:52:45 2003

ckolli,<br>panes kuule nyt siihen selvitykseen vauhtia niin päästään juhlimaan :)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Syyskuu 29. 22:40:39 2003

Nyt on tapahtunut semmonen juttu et rötäys on loppunut. Tarkkaa tietoa ei ole että mistä johtui. Mutta kansiremontin ja perän vaihdon jälkeen hävis.

Joten suosittelen :)

Sytkäpuolelle vaihdettiin vaan takasin vanha jakajankansi ja puolan johto, jotka joskus vaihdettiin ad-varaosiin kokeilumielessä.

Lisäksi laitettiin cometic kansipahvi, arp pultit, venavarren kumit, golfin nostajat, imu- ja pakosarjan tiivisteet ja muita tiivisteitä, perä, toinen takatukivarsi ja nailonpuslat tukivarsiin.

Siitä sitten miettimään että mistä kiikasti. Lisäksi kansi plaanattiin ja seetit hioin. Amalin jätin pois välistä, mutta sitäkin kokeiltiin jo aiemmin eikä vaikuttanut. Paineet nyt yhden barin pinnassa.

:o
Sierra Cosworth '89

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Syyskuu 30. 0:29:45 2003

anna puolikas lisää ja kato rötääkö

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Syyskuu 30. 9:15:20 2003

Juu annetaan kun keritään. Viimeksi rötäs kyllä jo kilonkin ahdoilla. Mut ihmetellään
Sierra Cosworth '89

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja glue » Su Lokakuu 5. 1:53:50 2003

Nyt on paineita ihan reilusti eli liikaa, kun suli letku hukkikselta. Mutta ennen sulamista oli 1.6 paineet ja rötäys vieläkin kateissa ;D <br><br>Nyt kyllä jysäyttelee kierroksilla kun tuppaa paineet menemään lähemmäs 2kiloa. Ehkä mun rötäys ei johtunut samasta kun muitten? Oireetkin oli vähän erilaiset. Mutta toimii ja oon tyytyväinen.<br><br>ps. AMW:n hukkaportti tuntuis olevan aika toimiva.
Sierra Cosworth '89

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Lokakuu 6. 10:39:54 2003

Nyt alkais kaikki syyt, seuraukset ja ratkaisut oleen mietitty. Enää tarvitsisi saada yksi rötäävä cossu hauholle, jotta nähtäisiin ollaanko oikeilla jäljillä.

Vapaaehtoisia?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 6. 11:01:38 2003

Eikös sovittu et tänään mennään?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Lokakuu 6. 12:13:45 2003

Jep, sovittiin. Tää oliki kompa ;)
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Lokakuu 6. 18:26:01 2003

Nyt alkaa aurinko paistaa risukasaanki.<br>Meinaan ratkasu alkaa olee lähellä.<br>Penkissä vedetty tänään prötäämättä rajottajalle (7100rpm) asti 1 veto jonka jälkeen toisessa vedossa hukkaportin kansi lens irti. Kaikissa muissa vedoissa saatiin määrättyjen toimenpiteiden jälkeen prötäysrajaa siirrettyä ylöspäin.<br><br>Huomenna testejä ja kerron sitten lisää.<br><br>

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 6. 20:26:44 2003

Mikä ihmeen rajottaja, kyllähän sen pitää noilla osilla sinne 7500-8000 kiskoo ???

Peetrus
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ma Lokakuu 6. 20:43:35 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=14258;start=75#113730 date=1065461204]<br>Mikä ihmeen rajottaja, kyllähän sen pitää noilla osilla sinne 7500-8000 kiskoo ???<br>[/quote]<br><br>ckolli varmaan tarkotti sitä firebalin omaa rajottajaa.<br><br>Nopiaan ckolli sitte niitä tietäja että missä vika oli.<br>Toimittaja unohtanu jotain työmeisselitä kriittiseen paikkaan?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Lokakuu 6. 21:15:12 2003

[quote author=Peetrus link=board=2;threadid=14258;start=75#113746 date=1065462215]<br>Nopiaan ckolli sitte niitä tietäja että missä vika oli.<br>Toimittaja unohtanu jotain työmeisselitä kriittiseen paikkaan?<br>[/quote]<br>Ei, vaan löydettiin terveet kädet ja terve mieli, joka näki nenäänsä pidemmälle.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 7. 5:55:11 2003

Fireballin rajottajasta oli kyse.<br>Ennen vimosia testejä ei viiti vielä hehkuttaa sillä on sen verta tullu runkattua ton aiheen kanssa ettei haluu intoilla vielä. Jakajaan joka tapauksessa oire / syy kääntyi.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 7. 15:17:40 2003

Ei syytä intoiluun.
Tuli tänään testattua muutama veto mutta kosteesta tienpinnasta johtuen ei oikeen saanu puhtaita vetoja vedettyä sutimisen takia. Paha keli moisiin testeihin kun meinaa lipsuttaa ulos tieltä.

3-vaihteella kiihdytys ja noin 6300-6500rpm paukuttaa eli alue nousi ylöspäin.

Seuraavaksi jakajaa käännetään lisää ja uusiks testit paremmalla kelillä.

Jarrussa saatiin yksi puhdas veto 7100rpm asti niinkuin kerroin

Homman nimi mitä tehtiin oli seuraava.
Siivapyörä yläkuolokohtaan ja jakaja auki. Fordin ohjeiden mukaan pyörijän oikea kulma pitää olla jakajan merkissä. Oli hieman yli.
Jakajaa käännettiin niin että pyörijä oli ohjeiden mukaisesti. veto 5000rpm ja virrat katos. Uusiks ja sama homma.
Jakajaa käännettiin vastapäivään niin paljon kuin se meni. Paukutusalue siirtyi ylemmäs jolloin saatiin se puhdas veto.

Jakaja nostettiin ylös (Perttu touhus ja me katottiin Jallun kans huuli pyöreenä) ja käännettiin pykälä.
Takas paikalleen ja hana pohjassa veto. Pataum 5500rpm lens hukkaportin lätsä irti. Siihen homma jäi.

Perttu katto huuli soikeena kun oskilloskooppiin tuli neljä kipunaa tyhjäkäynnillä. Fireballin kun mainitsin niin homma valkeni. Pätevä peli kyllä tuo fireball. Siitä kiitokset Sleille kun on saanu testattua sen kanssa!!!

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Lokakuu 7. 15:35:12 2003

Tuli tuosta fireballdin sytkän kipinöistä mieleen "putputtiko" sun cossu tyhjäkäynnillä niin kuin monet cossut tapaa tehdä ? Jos niin tasoittuiko tyhjäkäynti se firebaalin asennuksen jälkeen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Lokakuu 7. 16:32:42 2003

Kyllä putputukset loppu fireballin jälkeen eli kipunan väliinjäämiset.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Lokakuu 7. 21:00:16 2003

Juuh! Tuosta jakajasta sen verran, että ei löydetty hihnapyörän piikille lohkosta vastamerkkiä, joten näppärinä poikina avattiin jakaja ja laitettiin hihna paikalleen jakajan merkkien mukaan. Voi olla että mullakin on ollu jakaja viturallaan ennen remonttia. <br><br>Tänäänkin kiersi märälläkelillä 4.vaihteella ~7000 jolloin vauhtimittari osotti 220km/h. Ja rötäyksestä ei ollu tietoakaan. Paineet taisi olla tosin vaan 1.1 tjs.
Sierra Cosworth '89

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Lokakuu 9. 15:47:26 2003

Ja tänään hyökätään MAP anturin kimppuun ja asennetaan uus haltechin 3bar map. Kahtotaan jos vaikuttaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 10. 0:20:39 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14258;start=75#114650 date=1065703646]<br>Ja tänään hyökätään MAP anturin kimppuun ja asennetaan uus haltechin 3bar map. Kahtotaan jos vaikuttaa.<br>[/quote]Saattaa olla että ratkaisu lähenee, map ei yskän aiheuttamista paineiskuista tykkää......jakaja tulisi olla merkissään kun boksi sen sytkän kait säätää.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Lokakuu 10. 7:40:26 2003

Jakaja kun oli merkissään niin tosiaan 5000rpm ja virrat poikki. Kokeiltiin muutamia kertoja.<br>Mullahan on ennakkoa säädetty siivapyörän anturista.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Lokakuu 10. 13:06:19 2003

Laitetaas päivitetyt tiedot ja alusta koko juttu.<br><br>Eli on cossuja jotka isommilla ahtopaineilla alkaa paukuttelee eli prötäämään ja on cossuja jotka sitä eivät ole koskaan tehneet.<br>Yleensä tämä paukuttelu alkaa hieman yli 6000rpm yli 1bar paineilla ja veto tietty lakkaa.<br>Tulpan kärkivälin pienentäminen auttaa hieman asiaan eli nostaa aluetta.<br><br>Seuraavia on kokeiltu:<br><br>1. Tulppia vaihdeltu vakioista platinoihin ja iridiumeihin kärkiväliä pienentäen ja myös eri lämpöarvoisia on kokeiltu, kylmemmät tulpat pienillä kärkiväleillä auttaa hieman eli nostaa aluetta.<br>2. Ns suurtehopuolaa (accel jöötipuola)kokeiltu, ei vaikutusta.<br>3. Puolalle vedetty suoraan laturilta jännite eli jännitehäviöt jää pois, joillekkin auttaa ja joillekkin ei.<br>4. Epäily b-kiskon päällä kulkevasta johtosarjasta ja siitä että se olisi hapettunut / katkeillut sisältä. Valtosen mukaan auttaa usein mutta ongelmat palaavat. Suorasytkä eli esim haltech poistaa ongelman täysin<br>5. Eri boxeja kokeiltu ja lastuja, ei vaikutusta.<br>6. Ns wrc tulpanjohdot vaihdettu, ei vaikutusta.<br>7. Sytkämoduli vaihdettu, ei vaikutusta<br>8. Virranjakajan kansi, pyörijä, hall-anturi ja koko jakaja vaihdettu, ei vaikutusta.<br>9. Sytkäennakkoja muutettu siivapyörän hall-anturilla, ei vaikutusta.<br>10. Erilaisia antureita uusittu, ei vaikutusta.<br><br>Päivitetty listaa<br>12 Bensapumppu ns suurtehopumppu, ei vaikutusta<br>13 Monissa cossuissa tuplalinjat ja pumput ja prötää<br>14 Fireball sytkävahvistin laitettu, ei vaikutusta<br>15 Crane LX-91 suurtehopuola, ei vaikutusta<br>16 Kipinäletkut vaihdettu cossusta joka ei paukuta, ei vaikutusta<br>17 Testattu jarrussa, bensaa saa riittävästi<br>18 Maadotukset tarkistettu, kunnossa<br><br><br>Testejä on tehty monenlaisia ja se tiedetään että ulkoilman lämpötila vaikuttaa sekä tulppien kärkiväli. Mitä isompi kärkiväli sitä alempaa ja pienemmillä paineilla alkaa prötäämään.<br><br>Ongelma näyttää olevan siis kipinäpuolella eli isoilla paineilla ei jaksa antaa kunnon kipinää joten kärkiväliä on pienennettävä.<br>Itse kokeilin Kemorassa nippondensoilla 0,4mm kärkivälillä. 5500rpm alko prötäys jonka kaikki paikalla olevat muistavat paukutteluna ja lieskoina putkesta.<br>Laihalle ei vedä taatusti sillä on kokeiltu niin sankoilla seoksilla että hyvä kun auto käy.<br><br>Itsellä tuo paukuttelun raja siirtyi alemmaksi kun vaihdoin pienemmän pakopesän joten sekin jotain kait vaikuttaa vastapaineiden noustua, tai sitten oli sattumaa.<br><br>Ongelma on sama oli sitten yksi tai kaksi hukkaporttia tai sitten ns kiinteäporttinen turbo.<br><br>Valtosen mukaan ainoa ratkaisu näissä paukuttelevissa cossuissa on suorasytkään siirtyminen.<br><br>Se joka keksii ratkaisun ongelmaan tulee saamaan mainetta ja kunniaa sillä aika moni cossu painii tämän ongelman kanssa.<br><br>Päät yhteen taas kerran.<br><br>Edit: Miksi siis jotkut cossut paukuttaa ja toiset sitten taas ei, kas siinäpä kysymys :)<br><br>Päivitetty<br>Käyty jarrussa ja säädetty jakajan / pyörijän asento foordin ohjekirjan mukaiseksi. 5000rpm ja vetää sytkäjännitteet poikki?<br>Säädetty jakajaa taaksepäin, paukutusraja nousi ylemmäs, nyt n. 6200-6500rpm.<br>Epäily siitä että isommilla ahdoilla kun vastusta on kipinä ”loikkaa” väärään nastaan koska ennakot säätyvät jolloin kipinää ei anneta juuri nastan kohdalla.<br><br>Nyt sitten viimesin testaus tänään tapahtuu MAP vaihtamalla eli haltechin 3bar MAP tilalle.<br>

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Lokakuu 10. 13:26:02 2003

Modifio sitä kukkoa siten, että liität sen kärkeen pellinpalasen joka leventää kukkoa niin, että on nastan alapuolella joka tilanteessa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Lokakuu 10. 13:52:09 2003

Joo<br>Nyt on testattu haltechin 3bar map, ei toimi kunnolla eli ei käy tyhjää ja paukuttaa ja pätkii täyskaasulla.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Lokakuu 10. 14:49:57 2003

oon uudella kokoonpanolla kokeillut jokuja kymmeniä kertoja 1.2bar (enempää ei vielä saa kun on liian pehmeä jousi portissa..) ahdoilla vetää rajoittimelle saakka ja minkäänlaista paukutta ei ilmene. vetää puhtaasti ja kohtuu kivasti rajoittimelle (7800rpm) saakka jollon kyllä paukkuu, ihan syystäkin.. katsotaan kuinka käy kun saan ahdot nostettua 1.5bar paremmalle puolelle. eihän tuo 1.2bar ei vielä mitään todista...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Su Lokakuu 12. 10:24:47 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14258;start=75#114955 date=1065783129]<br>Joo<br>Nyt on testattu haltechin 3bar map, ei toimi kunnolla eli ei käy tyhjää ja paukuttaa ja pätkii täyskaasulla.<br>[/quote]<br>Ihan mielenkiinnosta: onkos haltecin map digitalinen vai analoginen? Mulla tuossa T25:ssa on digitalinen map johon ei käy vanhemmat mapit >:(

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Lokakuu 12. 14:13:33 2003

Timo<br>Minkälaiset jousipituudet, lankapasuudet & halkasijat tuossa isommassa portissa on?<br>Mulla on Paten jousia täällä 4 sarjaa pienempään porttiin..

Vastaa Viestiin