Cossun pakosarjaongelma

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 6:27:35 2003

Eli kyseessä ns peltisarja, hmm peltisarja 2,8mm seinämällä :)

Joka tapauksessa kys sarjassa alkoi ilmenemään hiushalkeamia ilm resonoinnista johtuen.

Kyse on kahdella hukkaportilla varustetusta sarjasta.

Miten jäykistää ja kannattaako mitenkään jäykistää kys sarjaa?

Toinen hiushalkeama löytyi taaemman eli 3/2 putkiin yhdistetyn hukkaportin hitsauksen vierestä, näkyy kuvassa etummaisena.
Toinen hiushalkeema löytyi 4/1 putkien liittymäkohdasta.

Laitan muutaman kuvan jotta kokonaisuus selviää.

Sarja1

Sarja2

Sarja3

Sarja4

Sarja5

Sarja6

Sarja ilman hukkaportin liitäntöjä

Kuten kuvista ilmenee niin porttien laipat on hitsattu yhteen.

Kuvasta Sarja5 ilmenee että sarja on tuettu altapäin downpipen putkesta lohkon pulttiin.

Itse mietin että hitsaisin tukiraudan taaemman hukkaportin laipasta turbolle tulevaan laippaan sekä tukiraudan poikittain kohtaan jossa juuriputkien kartio päättyy eli yhdistää juuriputket, kuva Sarja3.

Lisäksi teen hukkaporttien välille säätöpulttien alle tukiraudan koska porttien rungot on päässy muutaman kerran löystymään resonoinnin vuoksi.

Onko järkeä ja jos ei ole niin miksi ei?

Ehdotuksia.

Edit: Hukkaporttien poistoputket on pultattu toisiinsa kiinni sekä lisäksi downpipeen. Kys putkien pultit irtoilevat usein.
Olen myös miettinyt ns kolmiotuen tekemistä venttilikopan kannesta uniballnivelellä turbon pakolaippaan

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Syyskuu 23. 6:58:56 2003

hitsaa kanteen tulevat laipat yhteen niin ei vääntele niin paljon ja helpottaa asennusta ja irrotusta, ja kolmio tuki venttiilikopasta. muuta en laittais koka sen pitää päästä elään.
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Syyskuu 23. 8:33:13 2003

Tukea juu. Brittipoijjaat väittävät RS500:sen dampperin olevan unipalloa parempi. Mene ja tiedä ???<br><br>P.s laita HX dieetille ;)
Tässähän se menee...

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 8:38:58 2003

[quote author=Jahman link=board=2;threadid=14739;start=0#110459 date=1064295193]
Tukea juu. Brittipoijjaat väittävät RS500:sen dampperin olevan unipalloa parempi. Mene ja tiedä ???

P.s laita HX dieetille ;)
[/quote]

Heh joo.
Katoin just ni 2 ja 3 laipat on noin millin alempana, tulee pelkele vääntöjä kun kiristää.

Edit, hmm jos laittas tuplatiivisteet 2 ja 3 laippojen alle?

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Syyskuu 23. 9:01:20 2003

Jos tilaa olis paremmassa paikassa, niin laittais hukkisten ja sarjan väliin joustot ja hukkiksille oma kiinnityskehikko, mut ku ei niin ei :(
Tässähän se menee...

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Syyskuu 23. 13:26:54 2003

Tuota tuota...Ihmettelin tuota tuentaa jo silloin uutena, mutta en sitten sanonu mitään kun aattelin että kaippa se sitten hyvä on... Mutta miten se tukee turboa, kun tuki tulee pakoputkesta, johan se pakoputki on siinä pultattuna kiinni?<br><br>Kanteen, tahi lohkoon se tukea kannattaisi, omasta mielestä.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 13:45:24 2003

Turboa ja koko palettia se tukee nimenomaan pakoputken kautta. Parempi ois lisänä kanteen ns kolmiotuki jollaisen meinaan kyllä tehdä.<br><br>Jonkin näköset joustotuet ois kyllä kans hyvät mutta hankala toteuttaa.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Syyskuu 23. 14:02:51 2003

Hitsaa sarjan alapuolelle tukeva rauta jonka pulttaat koneenkorvan lohkonpuoleisten pulttien alle tai sitten suoraan siihen kumityynyn pultin alle joka tulee koneen korvasta läpi.<br>Näin koko paketin paino ei lepää putkien ja laippojen varassa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 23. 17:55:11 2003

Koneenkorvan lokarin puoleiseen päähän putki johon jousilautanen, vanha venttiilijousi, jousilautanen, mutteri, kierretanko/pultti ja yläpäähän uniball/joku lenkki, joka mahdollistaa pienen liikkeen. Mutterista esijännitystä peliin niin, ettei ole yhtä puuta mutta melkein.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 23. 18:19:11 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14739;start=0#110661 date=1064328911]<br>Koneenkorvan lokarin puoleiseen päähän putki johon jousilautanen, vanha venttiilijousi, jousilautanen, mutteri, kierretanko/pultti ja yläpäähän uniball/joku lenkki, joka mahdollistaa pienen liikkeen. Mutterista esijännitystä peliin niin, ettei ole yhtä puuta mutta melkein. <br>[/quote]<br><br>Jes nyt alkaa tulee hyviä ja käyttökelposia ehdotuksia!<br><br>Walderama<br>Tossa vaan voi olla ongelmana se että sarja elää varmaan eri suhteessa kuin kone liikkuu. Pitänee kokeilla.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 23. 23:12:49 2003

Tukiehdotukset kaikki tuli jo.<br><br>Mun ehdotus: Aja vähän vähemmän sillä autolla, niin saattaa kestää.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 2:19:03 2003

Vois kai sitä pakosarjan lämpökuormaa vähän pienentää pinnoittamalla sen sisältä, Tech linellä on joku pakosarjojen sisäpintaan lorotettava aine.<br>Ei putketkaan haurastuisi niin nopeasti, kun eivät aivan valkohehkuun asti kuumenisi, eihän sitä ainakaan kadulla kovin monta minuuttia kerrallaan pääse täydellä teholla vetämään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 24. 6:41:21 2003

[quote author=Jallu link=board=2;threadid=14739;start=0#110762 date=1064347969]
Tukiehdotukset kaikki tuli jo.

Mun ehdotus: Aja vähän vähemmän sillä autolla, niin saattaa kestää.
[/quote]

Toi pitää paikkansa.
Mun ihmettelyyn et miks mulla nää aina ratkee Lauri se tais olla joka sano et niillä muilla ei ajetakkaan noin paljoo.
Voi pitää paikkansa, tää kun on ympäri vuoden käytössä ja saa meinaan popoo ja huolella.

Slei
Mä en oo oikein koskaan noihin pinnotteisiin luottanu jostain syystä.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Syyskuu 24. 9:54:04 2003

mulla on sarjan alla tehty juuri tuollainen slein mainitsema ohc venttiilinlautas/jousi tuki. pultilla saa kiristää sen jousen niin piukalle kuin haluaa. ja se tukee siis moottorin korvaan. ja sen kolmituenhan sä näitkin, toimivuudesta en vielä tiedä..<br><br>mutta hyvät resonanssit jostakin tulee hieman alta 3000rpm... molemmat oli kohtuu helppo tehdä, mutta aika tuon näyttää onko niistä apua, ei ne ainakaan huononna tilannetta, kait..<br><br>yritänpä laittaa kuvia jossakin vaiheessa, ja jos pääsen treen miittiin niin siellähän nuo näkeepi..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 24. 10:15:31 2003

Laitas Timo kuvia siitä tuesta, sen kolmiotuen tosiaan näinkin.

Edit: Juu ne resonanssit tulee tosiaan alle 3000rpm

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 13:56:03 2003

[quote author=Timo link=board=2;threadid=14739;start=0#110835 date=1064386444]<br>mulla on sarjan alla tehty juuri tuollainen slein mainitsema ohc venttiilinlautas/jousi tuki. pultilla saa kiristää sen jousen niin piukalle kuin haluaa. ja se tukee siis moottorin korvaan. ja sen kolmituenhan sä näitkin, toimivuudesta en vielä tiedä..<br><br>[/quote]<br><br>Netti ja nopea tiedonkulku sucks, joskus kekkasin mielestäni nerokkaan pumpun vesiruiskuun ja hommasin sen kaukaaaa, ja sitten myöhemmin huomasin, että joku oli toisella puolella maapalloa käyttänyt sitä jo vuosia. Toista oli turvemajassa asuvilla, ei tarvinnut lukea netistä, toisten polttaneen vuosia juuri vaivalla vuolemaansa uuden mallista pärettä :o
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 26. 11:18:55 2003

Eikös tämä ole se vakioratkaisu:<br>http://www.welshcosworth.co.uk/images/s ... %20003.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja janneke » La Syyskuu 27. 12:48:38 2003

Tää nyt on pikkusen ja vähä enemmänki off-topic mut huh huh... oikeen kateeks heittää ja pahasti...

http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0008.JPG
http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0018.JPG
http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0013.JPG

Voi itku ku on kaunista :o

Edit: Sattu vaan olee ton edellisen linkin sivulla tollaset kuvat...

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 27. 16:23:57 2003

No tosiaan off topic ???

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Cossun pakosarjaongelma

Viesti Kirjoittaja Karmann » Su Syyskuu 28. 3:37:58 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14739;start=0#111540 date=1064656118]
Tää nyt on pikkusen ja vähä enemmänki off-topic mut huh huh... oikeen kateeks heittää ja pahasti...

http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0008.JPG
http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0018.JPG

Onko kuvista hyötyä vai ei, no ei!
Tuunaa lisää, ja mielellän aiheeseen littyvää..
http://www.welshcosworth.co.uk/images/c ... CF0013.JPG

Voi itku ku on kaunista :o

Edit: Sattu vaan olee ton edellisen linkin sivulla tollaset kuvat...
[/quote]

Pakosarja+ongelma, edelleen.
Onko kuvista hyötyä/neuvoa vai ei, no ei!
Tuunaa lisää, ja mielellään aiheeseen littyvää, paskaa voidaan kirjoitella,kuten tapana tuntuu olevan..

Duunava Ömis!

Ps. kuvia myöhemmin ( ei aiheeseen liittyviä) kuten yleensä.

Vastaa Viestiin