Cossun paukuttelu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 8. 15:53:13 2003

Alotetaampas aihe uudestaan kun vanha oli jo poistunut eikä ongelmaan ole löytynyt ratkaisua.

Eli on cossuja jotka isommilla ahtopaineilla alkaa paukuttelee eli prötäämään ja on cossuja jotka sitä eivät ole koskaan tehneet.
Yleensä tämä paukuttelu alkaa hieman yli 6000rpm yli 1bar paineilla ja veto tietty lakkaa.
Tulpan kärkivälin pienentäminen auttaa hieman asiaan eli nostaa aluetta.

Seuraavia on kokeiltu:

1. Tulppia vaihdeltu vakioista platinoihin ja iridiumeihin kärkiväliä pienentäen ja myös eri lämpöarvoisia on kokeiltu, kylmemmät tulpat pienillä kärkiväleillä auttaa hieman eli nostaa aluetta.
2. Ns suurtehopuolaa (accel jöötipuola)kokeiltu, ei vaikutusta.
3. Puolalle vedetty suoraan laturilta jännite eli jännitehäviöt jää pois, joillekkin auttaa ja joillekkin ei.
4. Epäily b-kiskon päällä kulkevasta johtosarjasta ja siitä että se olisi hapettunut / katkeillut sisältä. Valtosen mukaan auttaa usein mutta ongelmat palaavat.
5. Eri boxeja kokeiltu ja lastuja, ei vaikutusta.
6. Ns wrc tulpanjohdot vaihdettu, ei vaikutusta.
7. Sytkämoduli vaihdettu, ei vaikutusta
8. Virranjakajan kansi, pyörijä, hall-anturi ja koko jakaja vaihdettu, ei vaikutusta.
9. Sytkäennakkoja muutettu siivapyörän hall-anturilla, ei vaikutusta.
10. Erilaisia antureita uusittu, ei vaikutusta.

Testejä on tehty monenlaisia ja se tiedetään että ulkoilman lämpötila vaikuttaa sekä tulppien kärkiväli. Mitä isompi kärkiväli sitä alempaa ja pienemmillä paineilla alkaa prötäämään.

Ongelma näyttää olevan siis kipinäpuolella eli isoilla paineilla ei jaksa antaa kunnon kipinää joten kärkiväliä on pienennettävä.
Itse kokeilin Kemorassa nippondensoilla 0,4mm kärkivälillä. 5500rpm alko prötäys jonka kaikki paikalla olevat muistavat paukutteluna ja lieskoina putkesta.
Laihalle ei vedä taatusti sillä on kokeiltu niin sankoilla seoksilla että hyvä kun auto käy.

Itsellä tuo paukuttelun raja siirtyi alemmaksi kun vaihdoin pienemmän pakopesän joten sekin jotain kait vaikuttaa vastapaineiden noustua, tai sitten oli sattumaa.

Ongelma on sama oli sitten yksi tai kaksi hukkaporttia tai sitten ns kiinteäporttinen turbo.

Valtosen mukaan ainoa ratkaisu näissä paukuttelevissa cossuissa on suorasytkään siirtyminen.

Se joka keksii ratkaisun ongelmaan tulee saamaan mainetta ja kunniaa sillä aika moni cossu painii tämän ongelman kanssa.

Päät yhteen taas kerran.

Edit: Miksi siis jotkut cossut paukuttaa ja toiset sitten taas ei, kas siinäpä kysymys :)

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 8. 17:42:58 2003

Mitatkaapas piruuttanne tulpanjohtojen vastusarvot. Eroaako toisistaan?

laakkius
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja laakkius » Ma Syyskuu 8. 18:22:26 2003

bensapula, enkä tarkota suuttimia....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 8. 18:35:09 2003

aihetta edellä selitettyä kummemmin tuntematta.....<br><br>jos oletetaan että kaikissa cossuissa (ongelma autot sekä toimivat) on samat sytytyslaitteet ja sopansaanti riittävä, niin löytyykö ero puristus-suhteesta, pakosarjan vastapaineesta, sytytysennakosta, nokka-akseleista, sylinterinkannen virtausominaisuuksista vaiko mistä?<br><br>onko autosta mahdollista saada ensiö- ja toisiosytytysvirtapiirin oskilloskooppikuvaa ongelmahetkellä? Saako ongelmaa esiin tehopenkissä? Sillä muuten on aika hankalaa saada scooppi-kuvat , jos ei ole mahdollista saada mittalaitteita autoon ja tien päälle.<br><br>Jos sylinterissä vallitseva paine on niin korkea että sytytystulpan kärkiväliin on vaikea muodostaa valokaari (vaikka siinä olisikin tarpeeksi johtavaa polttoaine/ilmaseosta) on mahdollista että kipinä hyppää helpommin jakajan sisällä viereiseen jakajan kannessa olevaan natsaan tai jakajan runkoon. Onko havaittavissa mitään läpilyönti jälkiä jakajan kannessa?<br><br>Ongelmaa edesauttaa vielä se, että jakajan sisällä oleva ilma "ionisoituu" ja muuttuu johtavaksi. Tätä esiintyy korkeilla kierroksilla.<br>Ongelmaa edesauttaa myös se, että cossun jakajankansi on erittäin pieni tilavuudeltaan ja nastojen etäisyydet pienet.<br>Esim. amerikkalaiset kärsivät edellämainitusta ongelmasta korkealle kiertävissä 8-koneissa. Tästä syystä he myyvät kisajakajia, joissa on korkeampi ja suurempi halkaisijainen kansi ja parempi tuuletus jakajan sisälle. Jotkut ovat saaneet ongelman poistumaan leikkaamalla jakajan kannen kylkeen helevetin isoja reikiä (mikä ei täällä vesikelillä toimi)<br><br>edellä mainittu tuli mieleen, kun sanoit että suorasytytys poistaa ongelman.<br>on mahdollista että tämä aiheuttaisi paukkeen, mutta se että miksei kaikissa, niin ero autojen välillä täytyy olla palotilassa puristustahdin lopussa vallitsevassa paineessa.<br><br>Spekulointia...kenenkään ei tartte vetää herneitä ::)<br><br>

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Syyskuu 8. 20:22:10 2003

Tääkin on vaan ihan heittona. Cossun alkuperäinen akun maajohto lohkoon antoi normaalin vastuksen ohmi mittarilla ,mut tarpeeksi ei maata tullut ,kun rupesi ottamaan maata Ecu-boxin maan kautta. Startatessa ei jaksanut pyörittää lopulta kunnolla ja sytytys oli täysin alitehoinen.
Laitoin sitten kunnon lisämaajohdon akusta
lohkoon ja ongelmat poistuivat. Alkuperäinen johto oli ehjä ja kontaktipinnat putsattu ,mutta ei vain riittänyt. Olisikohan ollut kontakti liittimen ja kuparijohdon liitoksessa huono ,mene ja tiedä.

Ja läpilyönti tulpanjohdoissa tulee myös mieleen ,mut eikös sulla ollut aika laadukkaat ne muistaakseni.

Tommosia nyt kumminkin tuli mieleen.

laakkius
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja laakkius » Ma Syyskuu 8. 20:23:37 2003

Mulla toi datsuni alko ahdoilla rötäämään ja paukkumaan ku bensapumppu ei jaksa enempää...Ja kollilla muistaakseni on vaan yks bensapumppu, ja noilla tehoilla alkaa yhden pumpun tuotto olee kovilla, ellei oo jokin tosi hipo pumppu... ::)
Tämä pelkkää arvailua, mutta kannattaa tarkistaa kuitenkin.... :P

Paukkuuko pelkästään putkessa vai pakosarjassa? Jos pakosarjassa, niin sillon ei saa kakkua....

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 8. 20:34:00 2003

[quote author=laakkius link=board=2;threadid=14258;start=0#107148 date=1063041817]<br>Mulla toi datsuni alko ahdoilla rötäämään ja paukkumaan ku bensapumppu ei jaksa enempää...Ja kollilla muistaakseni on vaan yks bensapumppu, ja noilla tehoilla alkaa yhden pumpun tuotto olee kovilla, ellei oo jokin tosi hipo pumppu... ::)<br>Tämä pelkkää arvailua, mutta kannattaa tarkistaa kuitenkin.... :P<br><br>Paukkuuko pelkästään putkessa vai pakosarjassa? Jos pakosarjassa, niin sillon ei saa kakkua....<br>[/quote]<br><br>Mulla on uusi korkeapainepumppu. Sama ongelma esiintyy tuplapumpuilla tuplalinjoilla.<br>Kuten sanoin kyse ei ole kakunsaannista.<br><br>Brenda esitti mielenkiintosia asioita.<br>Nokka-akselit samoja, sytkäennakot ei vaikuta.<br><br>Oskilloskooppikuva pitäs saada jarrupenkissä ja on aika vaikee toteuttaa, ei mahdoton.<br><br>Minkäänlaisia läpilyöntijälkiä ei ole havaittavissa, piuhoissa tai jakajan kannessa.<br><br>Edelleen kysymys, miks ei kaikissa?<br><br><br>

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Syyskuu 8. 20:57:20 2003

hmm, voiko ecussa olla jotain eroa, esim. erimerkkinen kide tjsp. mikä vois aiheuttaa muutoksia siihen mitä elektroniikka antaa... aika kaukaa haettua mutta onhan tossa kokeiltukkin jo vaikka mitä. Juu ja multa ainakin löytyy skooppi ja suurtaajuusmittari ja ja ja... jos sattuu tarttee... Hmm, ja pienemmillä paineilla ei rötää? Missä kulkee raja? vois varmaan mittailla jotain lambdan arvoja jne. ja kattella missä kohtaa rupee paukkuun... tietty jos jollain on kauheesti ylimääräsiä kossun bokseja niin voishan niitä yrittää "laboratorio" oloissa simuloimalla kattella jos sais jotain eroa aikaan rötäävien ja ei rötäävien kesken...
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 8. 21:22:37 2003

[quote author=Tharkad link=board=2;threadid=14258;start=0#107151 date=1063043840]<br>hmm, voiko ecussa olla jotain eroa, esim. erimerkkinen kide tjsp. mikä vois aiheuttaa muutoksia siihen mitä elektroniikka antaa... aika kaukaa haettua mutta onhan tossa kokeiltukkin jo vaikka mitä. Juu ja multa ainakin löytyy skooppi ja suurtaajuusmittari ja ja ja... jos sattuu tarttee... Hmm, ja pienemmillä paineilla ei rötää? Missä kulkee raja? vois varmaan mittailla jotain lambdan arvoja jne. ja kattella missä kohtaa rupee paukkuun... tietty jos jollain on kauheesti ylimääräsiä kossun bokseja niin voishan niitä yrittää "laboratorio" oloissa simuloimalla kattella jos sais jotain eroa aikaan rötäävien ja ei rötäävien kesken...<br>[/quote]<br><br>>5. Eri boxeja kokeiltu ja lastuja, ei vaikutusta.<<br><br>Eli tuo on nyt aika täydellisesti pois pelistä.<br><br>Lambda ei 2wd cosassa vaikuta mihinkään suuntaan koska sitä ei ole alkuperäsenä, eikä jälkiasennuksena toimi kuin seosmittarin tms kanssa.<br><br>Boxit ei ole kyseessä myöskään sillä sen verta on niitä testattu. Viimeks Kemorassa oli mulla 2 boxia kiinni jotka voi minuutissa vaihtaa keskenään.<br><br>Hyviä ideoita on tullut, lisää?<br>

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Syyskuu 8. 21:57:37 2003

Tää nyt on jo totaalista hakuammuntaa mutta sulakerasia vois tulla mieleen... Toi nyt kuitenkin olis diagnosoitavissa sähköviaksi kuvauksen perusteella... hmm, sulla kuitenkin käy aika kuumana paikat tuolla konehuoneessa niin kerääntyykö kondensio vettä jonnekin, vaikka esim. sinne sulakerasian sisään tjsp. Konehuoneessa kaikki ´maat´ samassa pisteessä?

edit: voisko noista lämmöistä löytyä jotain yhteistä nimittäjää paukutteleville yksilöille?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja glue » Ma Syyskuu 8. 22:09:47 2003

Mitäs kun mulla ei ilmiöä oikein voi kutsua "paukutteluksi"? Kuitenkin noin 6000rpm tienoilla auto lopettaa vetämisen. Kerran jysähtää putkessa ja sitten matka jatkuu kuin tasakaasulla vaikka lämä on pohjassa. Tulppia on kokeiltu: motocraft 901c, ngk mikälie sekä brisk "360". Kaikilla jotakuinkin sama vaikutus. Mittailtu ja putsailtu erinäisiä maadoituksia ja muita kaapeleita. <br><br>Ensin tätä tapahtui ainoastaa yli 6500rpm 1,5bar paineilla. 1barin paineilla pääsi rajottajalle asti. Viimoisilla vedoilla ennen kansiremontin aloittamista rötäsi jo ennen 6000rpm 1,5bar paineilla. Pakopesä on ainakin semmoista kaliiberia (s2b 65mm siivellä ja pesä on niin iso ettei mahdu edes paikalleen 2wd vakio sarjalla), että vastapainetta tuskin syntyy, vaikkei sitä ole mitattukaan. FMI:n mittari näytti "1vihreän"-seoksia vaikka oltiin "rötäys" alueella. Tätä tuki myös melko karstaiset palotilat.<br><br>Tarjoan kyllä vaikka 2 pullakahvit sille joka osaa tämän ongelman selvittää. Ollaan mietitty että voisiko MAP-anturissa olla vikaa? Antaa boxille väärää tietoa ja boxi alkaa rajoittamaan menoa?
Sierra Cosworth '89

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 8. 22:17:58 2003

Motocraft 901C (välyksellä 0.6mm) tulpat ei olleet uudet ainoastaan välys säädetty , uudet johdot, uusi jakajan kansi , pyörijä ja fireball puola . Ahtoja oli Kemorassa 1.5 kiloa ja toimi kerrankin paukuttamatta.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ma Syyskuu 8. 22:22:34 2003

ettei sulla kynttilät syty liian aikasin. hitsaa jatkoo kampuran anturiin

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 8. 22:56:31 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14258;start=0#107098 date=1063032178]<br>Mitatkaapas piruuttanne tulpanjohtojen vastusarvot. Eroaako toisistaan?<br>[/quote]4.6 - 4.7 kilo-ohmia välille mahtuu kaikki neljä johtoa , puolanjohto 0 ohmia.<br>Alkuperäisissä varmasti REILUSTI enemmän.<br>Ei ole alkup. johtoja vertailuksi joten joku jolla on niin mitä niissä on.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Syyskuu 8. 23:01:48 2003

Mikäs merkitys tuolla vastuksella nuissa piuhoissa oikeastaan on ?<br><br>Joskus joistain piuhoista muistaakseni mittailin yli 10 ohmin vastuksia... ???
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 8. 23:09:25 2003

Häiriöiden takia.
10kilo-ohmia (meinaat varmaan) on ihan normaali johdosta.
Tulpissakin on vastukset (jos R kirjain merkinnässä). Kasvaa liian suureksi jos joka paikassa vastusta ja sen myötä kipinä teho pienenee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 8. 23:16:42 2003

[quote author=Zimi Da Guitara link=board=2;threadid=14258;start=0#107208 date=1063051308]
Mikäs merkitys tuolla vastuksella nuissa piuhoissa oikeastaan on ?

Joskus joistain piuhoista muistaakseni mittailin yli 10 ohmin vastuksia... ???
[/quote]
niillä vaimennetaan häiriöitä...
muuten syntyy voimakkaita sähkömagneettisia kenttiä jotka häiritsee muita elektronisia laitteita.
tietokoneohjatuissa polttoaineen suihkutusjärjestelmissä ei koskaan sais käyttää nollavastusjohtoja, moottorin ECU voi seota häiriöistä.

muistan kun joskus tulin välikopalla kotipihaan, niin äitimuori möykkäs että ensin kuuluu kauhia pörinä ja sitten teeveestä menee kuva ;D
oli Accelin piuhat ja ajoituslampun virtapihti sai olla metrin päässä tulpan johdoista ku alko jo lamppu vilkkuun ;)
kerran alkoi hälytin huutaan viereisessä autossa ku rämäytin escon käymään....

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Syyskuu 8. 23:26:15 2003

Doh !!<br><br>Häiriöt tietenkin... *koputtaa puuta*<br><br>Eli accelin piuhat on hyvät ?? ;D
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Syyskuu 8. 23:29:28 2003

mulla ei oo ollut mitään "ongelmaa" niiden kanssa (edellisetkin oli vastuksettomat)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Syyskuu 8. 23:44:02 2003

[quote author=siipicossu link=board=2;threadid=14258;start=0#107219 date=1063052968]<br>mulla ei oo ollut mitään "ongelmaa" niiden kanssa (edellisetkin oli vastuksettomat)<br>[/quote]<br>joo, ei mullakaan ollut niiden kans ongelmaa, auto toimi loistavasti. ongelmat kohdistui lähinnä ulkomaailmaan, kuten äiteen televisio yms. ;D

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 9. 0:31:31 2003

[quote author=siipicossu link=board=2;threadid=14258;start=0#107219 date=1063052968]
mulla ei oo ollut mitään "ongelmaa" niiden kanssa (edellisetkin oli vastuksettomat)
[/quote]

Ei varmaan tarvitse radiota ainakaan kuunnella autossa?

Eihän Cossun sytytysmoduli nostele jännitettä puolalle, siis akkujännitettä korkeammaksi? Kytkentäkaaviosta päätellen se ei sellaista tekisi, onko muuta tietoa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 9. 4:49:21 2003

Omalta osaltani tuo paukuttelun alentuneen rajan syy selvisi. 2-pytyn tulpanjohto oli kipinöinyt poikki jakajan kannen kumihatun alta. Se niistä wrc-letkuista. Sama hommahan mulle kävi puolan johdon kanssa.

Oma accelin jöötipuola on menossa mittauksiin.

Erittäin hyväksi puolaksi on mittausten perusteella todettu cranen puola PS-91 (näin Karman muisteli), varmistan asian vielä. SHR muistatko oliko asia näin?

Kyllä nää paukuttelut alkaa vahvasti liittyä nimenomaan kipinäpuolelle jota tässä on pitkään useamman miehen voimin epäiltykkin.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 9. 10:38:18 2003

Juuri tuollainen PS91 mulla on
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 9. 10:42:14 2003

Hauhon tallilta löytyy testeri, joten näkee oskilloskooppikuvan jarruttaessa.<br>Jos ei paukutus lopu puolalla, johdoilla ja muilla niin tutkitaan.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Syyskuu 9. 11:29:19 2003

Toi mun puola on Cranen LX91, mittausten mukaan selvästi tehokkaampi, ei ole paukutellu millään kokoonpanolla (toki mieto viritysaste 330+), vaihdoin puolan koska isolla vaihteella esiintyi pientä nyppimistä (ei pätkimistä/ampumista) ja tolla puolalla hävisi kaikki. Muut sytkävehkeet vakioita, tulpat tietenkin c59c 0.6 välillä. Onko kollilla ampunu kaikilla ahtimilla ja kokoonpanoilla? Jos toi vika ei selviä, voisin koittaa ehdottaa "harrastelijalle" että hommaat ajan jarruun ja tulisimme oskilloskoopin kanssa katsomaan mitä kipinälle tapahtuu. Tolla osien vaihtomäärällä pitäisi ainakin sarjatuli vaihtua kertalaukauksiksi :) Vika on käsittämätön jos ampumista ilmeni jo vakioahtimella, pätkiminen ei voi jatkua jos vaihtaa kaikki ruiskun johtosarjaa myöten. Isolla ahtimella saattaa yllätyksiä tulla mutta muillakin pääsääntöisesti on toiminut, nokkien vaihto ei ilmeisesti ole ratkaisu JOS ampui vakioahtimellakin ??? Mitäs muuten ohivuodot näytti? kannattaa varmistua ettei kyse ole piilevästä mekaanisesta viasta.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 9. 12:30:24 2003

Mulla on tosiaan toi ampuminen ollut aina ongelmana, vakioahtimellakin, uusilla ferroflexeillä, uusi jakajan kansi, pyörijä ja lopulta sulta tuli se koko jakaja Karmanin kautta.<br><br>Ohivuodot oli ok sen pikku venahässäkän jälkeen.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Syyskuu 9. 15:46:25 2003

Eikö auto ole toiminut koskaan kunnolla kun hankit sen joskus lähes vakiona?

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Markus » Ti Syyskuu 9. 16:53:36 2003

Tuota, asiasta oikeastaan mitään tietämättömänä mutta itseni rohkaisseena uskallan aihetta lähestyä.<br>Törmäsin vastaavaan ongelmaan erään kilpurin kanssa tänäkesänä. 6000 kierroksessa alkoi aina rötäämään, vika ei ratkennut ennenkuin irrotimme vaihtovalon piuhan! Sen jälkeen toimi kuin kello. Eli jos ei ole orkkis varvikello niin ei ole iso vaiva kokeilla olisiko vika siinä. Ei se ainakaan mitään maksa.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 6:07:28 2003

[quote author=Karmann link=board=2;threadid=14258;start=25#107517 date=1063156380]
Hyvä, pointti. Kollillahan on muistaakseni se vaihtovalo, ja lastulla säädettävä rajotin. Tosin nythän on tullu niitä apexin sydeemejä mut vikahan oli jo niitä ennen.?

Vuosia sitten rallipuolella tallikaverilla oli prötäämistä ja vika löyty kiekkamittarista.
[/quote]

Tuo vaihtovalo oli hyvä pointti, se vaan on nykyään kytketty irti juuri siksi kun sitä yhdessä vaiheessa epäiltiin. Varvikello ei ole orkkis, pitänee sekin kytkeä pois.

SHR
Siitä lähtien kun aloin käyttää ns isompia paineita on prötäämistä esiintynyt mulla.

Lastu ei rajoita mitään mulla, tällä hetkellä valtosen lastu kiinni.

Eilen tein uusiksi kaikki tulpanletkut (vanhoista) ja mittasin ne, eikä auttanut mitään.


Eli prötäämistä on tapahtunut aina alusta asti. Sen jälkeen on tehty täydellinen koneremppa jossa laskettu puristuksia ym.
Eilen tarkastin myös jakajan jonka kunnon SHR tietää parhaiten mun lisäks eli kaikki oli timmissä kunnossa hall-anturin johtoja ym myöten. Paukuttelemme edelleen.

Näitä paukuttelevia cossuja löytyy tosiaankin paljon
mm tämä ja voitte uskoa että siinä on kaikki tehty pimpan päälle hyvin!

Myös cosescin cossuesko prötää kuten karmann muistaa kun Japella oltiin, tosin se prötää ylempänä mutta juuri siinä kohdassa kaatui lappu laskuun.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Syyskuu 10. 17:23:02 2003

Kokeilkaa oktaanin korottajaa bensan joukkoon (jos kumminkin nakuttaa jollain tavalla ,joku terävä työstöreuna jossain kannessa hehkuu ymm) ,nokkien ajoituksen muutosta ,keraamista pinnoitusta pakoventtiileihin ja kanaviin. <br><br>Mahdollisimman tehokas lataussäädin/laturi.<br><br>Luulis tohon ongelmaan joku ratkaisu olevan ???

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 17:36:36 2003

[quote author=KtK link=board=2;threadid=14258;start=25#107709 date=1063203782]
Kokeilkaa oktaanin korottajaa bensan joukkoon (jos kumminkin nakuttaa jollain tavalla ,joku terävä työstöreuna jossain kannessa hehkuu ymm) ,nokkien ajoituksen muutosta ,keraamista pinnoitusta pakoventtiileihin ja kanaviin.

Mahdollisimman tehokas lataussäädin/laturi.

Luulis tohon ongelmaan joku ratkaisu olevan ???
[/quote]

Niin luulis.
Miltei kaikkea on kokeiltu kuten olet huomannu.
Oktaanin korottajilla kun ei viiti ajaa vaan on se kaara saatava toimii muutenki.

Tänään tulee Slei paikalle ja aletaan uudelleen koittaa tota Cranen Fireballia jos auttas. Jos se auttaa niin siinä ratkaisu joillekkin, mä alan kääntyy pikkuhiljaa ton haltechin puoleen vaikka valuutta ahistaakin, vituttaa sen verran jo.
Pääsis perkele ees yhen puhtaan vedon vetää jarrussa 1,8bar paineilla ni oisin tyytyväinen.

Tuo Mikan cossu josta pari kuvaa laitoin veti Kemorassa helvetin puhtaasti noin 6300rpm paikkeille ja meinaan suti, siihen sit aina nyykähti.

Pannaas ny ne aivonystyrät liikkeelle sillä tästä tiedosta hyötyy moni.

Edit:Siitä lyön safkat vetoa että sytkäpuoleen se liittyy sillä tulpan kärkiväliä muuttamalla saa paukuttelun aluetta ylemmäs.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 17:53:21 2003

Ajatellaas asiaa vaikka näin:<br><br>Ahtopaineet 1,6 bar, tulppien kärkiväli vaikka 0,4mm, prötää 6150rpm. <br>Ahtopaineet alemmas vaikka 1,4 bar ja prötää vasta noin 6950rpm. Tuo on jarrupenkissä testattua.<br><br>1,4bar tuli tehoa 412hv 6950 rpm, Nm lukua en muista, ja lappu tässä edessä kertoo:<br>1,6bar ja 416hv/6150rpm ja vääntö 509Nm/5100rpm ja silloin prötäs jolloin käyrä lähti laskuun jyrkän nousun jälkeen. <br>Laihalle ei vetänyt, se katottiin.<br><br>Kuten huomaatte niin aiheen kanssa on taisteltu ja koitettu vaikka mitä.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Syyskuu 10. 22:53:39 2003

mikä lastu sulla oli valtoselta?
kokeile tulpille 0.6-0.7 =
ja puolanjännite paljonko?

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ke Syyskuu 10. 23:34:12 2003

Hmm, Burton Power myy "uutta" A-ryhmän Cosaan tarkoitettua puolaa, väittäävät tehokkaammaksi sitä, mitä normi cosan puola ja hinta näyttää olevan 49,95 puntaa eli noin 75-80 eukkoa.<br><br>Onko kellään tietoa ko. puolasta? Voiskohan tässä olla pelastava oljenkorsi?
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 11. 12:41:52 2003

Kipinä pitäisi riittää jos käyttää Cranen tai MSD:n puolia, saa kohtuullisesti vaikka USA parts, Accel pitäisi olla hyvä, mutta olihan ennen tietokoneetkin helvetin isoja ja tyhmiä :)

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 12. 9:24:01 2003

Dodiih ja tänään pääsee testaa fireballia josko paukuttelu loppuis.

Edit: Ainakin tyhjäkäyntikierrokset nousi eikä ne notkahtele enää.

jive
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Syyskuu 12. 12:36:14 2003

kallis ratkaisu asiaan olisi varmaankin vaihtaa toimivasta moottorista osa kerrallaan ja katsoa milloin menee pieleen.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Syyskuu 18. 14:57:22 2003

Joko ootta löytäny vian?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 18. 16:13:44 2003

Olen törmännyt jakajallisissa sytytyksissä samaan ongelmaan, joka yleensä (huom. yleensä) on johtunut ecun sytytyspuolijohteiden (fettien) riittämättömyydestä. Tästä johtuen siis puolan maadoitus ei ole riittävän terävä synnyttämään kunnon kipinää pyttyyn, varsinkaan ahdoilla. Jos moisiin kokemuksiini on lainkaan luottamista, suosittelisin ecun maadoituksen parantamista, ja kenties jopa fettien rinnankytkemistä sinne ecu:n sisälle...

Mutta nämähän ovat vain arvauksia, mitähän tälläinen maalaisjuntti asioista tietäisi.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 18. 17:35:25 2003

Kaikki saatu tieto on arvokasta ja kokeilemisen arvoista jos ei ole jo kokeiltu.<br>On aika jo selvittää tää mysteeri.<br><br>Fireball on mulle asennettuna, KIITOS Slein. En vaan ole päässy testaa vielä kunnolla yläpäätä kun on sarjat irti.<br><br>Tänään käytiin Karmanin kanssa ostaa sille Cranen LX.91 puola.<br><br>Jos muun rempan jälkeen edelleen pätkii niin testataan sitä.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja pylvis » To Syyskuu 18. 17:52:08 2003

missä hinnoissa tollanen Cranen LX.91 puola pyörii
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 18. 20:50:32 2003

Eikö ne ole siinä 100e paikkeilla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 19. 10:29:25 2003

Alemmaksi siirtyneen paukuttelun syyt löytyy varmaan täältä. Eli hukkaportin lähdön juuressa halkeema miltei ympäri. Toinenkin halkeama löytyi.
Lisäksi 3-pytyn juuriputki vuoti putteellisen hitsauksen vuoksi, putki on hitsattu laippaan sisä ja ulkopuolelta, ulkopuolelta vaan yläpuolelta puuttui varmistushitsaus.

Ja jotta jotain ei puuttuisi niin 4-pytyn laipan tiiviste vuoti.

Noi kun Joni tänään hitsaa kaasulla niin pääsee taas kokeilee sitä yläalueen paukuttelua.

Kumma juttu kun mun cossussa on aina ollu noita ongelmia irtoilevien pulttien ym halkeemien kanssa. Jossain vaiheessa resonoi ja voimakkaasti.
Pitänee rakentaa turbodampperi yläpuolelle, alhaaltahan sarja on tuettu.

Jos ei perkele cossu jostain syystä prötää ni sit prötää omistaja :)

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jasu » Pe Syyskuu 19. 11:00:38 2003

Eikö siinä sarjassa muka mitään muuta ollut? ;D
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Syyskuu 20. 12:25:41 2003

Ei toi sarja ainakaan tosta hukkaportinlähdön juuresta ole juurikaan vuotanut.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 9:27:08 2003

Jaahas, ny on sarja korjattu ja testit alkaa taas.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 12:47:42 2003

Noniin. Nyt on testivedot vedetty ja paukuttaa 6100rpm paikkeilla. Paukutus ei ole niin paha kuin ennen. Cranen fireball asennettu. Tulppien kärkiväli 0,4mm.<br>Kumma juttu että ykkösellä ei paukuta? Ei ehdi :)<br><br>Seuraavaksi tulpat vaihtoon eli yksitellen lähen vikaa etsimään.<br>Tulpan johdot vakioiksi.<br>Jakajan hall vaihtoon kun uus on ostettuna<br>Puolan vaihto Cranen LX91 malliin jne jne<br><br>Tuo fireballin kierrosrajotin on kyllä näpsäkkä, ei pääse rundit loikkaamaan.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 25. 12:59:42 2003

[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14258;start=25#109399 date=1063890824]<br>Olen törmännyt jakajallisissa sytytyksissä samaan ongelmaan, joka yleensä (huom. yleensä) on johtunut ecun sytytyspuolijohteiden (fettien) riittämättömyydestä. Tästä johtuen siis puolan maadoitus ei ole riittävän terävä synnyttämään kunnon kipinää pyttyyn, varsinkaan ahdoilla. Jos moisiin kokemuksiini on lainkaan luottamista, suosittelisin ecun maadoituksen parantamista, ja kenties jopa fettien rinnankytkemistä sinne ecu:n sisälle...<br>[/quote]<br><br>Mites PasiZ noi fetit rinnan kytketään, kokeillaan sitäkin.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Syyskuu 25. 13:24:54 2003

Ennen kuin alat kytkemään, niin suosittelen tarkistamaan tuon puolan maapuolen ohjauksen, eli mitä vähemmän signaali muistuttaa kanttiaaltoa, sitä todennäköisemmin ohjaus ei riitä. Eli skooppi kiinni puolan miinukseen (ensiön kiitos ;) ja sitten tutkimaan, miltä näyttää, kun jenkaa myllyssä. Jos näyttää huonolta, niin sytkäyksikön n-kanavaisen fetin rinnalle juottelee toisen n-kanavaisen, mutta hilalle pistelee samankokoisen ohjausvastuksen kuin alkuperäisessä. Helpointa jos saa sceman jostain voordiliikkeestä...<br><br>Ei muuta kuin onnea, sytkäohjaus on mutkikkaampi miltä näyttää, mutta silti yksinkertainen ;)<br><br>-Pasi-
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Cossun paukuttelu

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 25. 13:32:25 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14258;start=25#111086 date=1064483982]<br>[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14258;start=25#109399 date=1063890824]<br>Olen törmännyt jakajallisissa sytytyksissä samaan ongelmaan, joka yleensä (huom. yleensä) on johtunut ecun sytytyspuolijohteiden (fettien) riittämättömyydestä. Tästä johtuen siis puolan maadoitus ei ole riittävän terävä synnyttämään kunnon kipinää pyttyyn, varsinkaan ahdoilla. Jos moisiin kokemuksiini on lainkaan luottamista, suosittelisin ecun maadoituksen parantamista, ja kenties jopa fettien rinnankytkemistä sinne ecu:n sisälle...<br>[/quote]<br><br>Mites PasiZ noi fetit rinnan kytketään, kokeillaan sitäkin.<br>[/quote]<br><br>Ei pitäisi tollaisen Cranen kanssaa vaikuttaa.<br><br>Sellaista olen kyllä pyöritellyt päässäni miten se Cossun sytytysmodulin antama dwell-tai-mikä-se-nyt-oikein-on-nimeltään vaikuttaa? Eikös puola saa pitemmän pulssin kun kierrokset kasvaa, että se ehtisi latautua paremmin?<br>Cranelle voisi syöttää puhdasta signaalia suoraan ECUsta.<br>Yksi juttu kanssa mietityttää miten se tulimyrsky siellä jakajan sisällä vaikuttaa siihen induktiiviseen-anturiin jossa on kela? Noi jakajan ja kampiakselin anturit on induktiivisiä ei HALL-antureita. HALL-anturiin tulee 3 johtoa ja siihen syötetään myös käyttöjännite. <br>Onko jakajan sisällä vakiona metallinen levy pyörijän alla jakamassa tilan, jossain kärjettömissä sellainen on? <br>
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin